دوشنبه 25 آذر 1398 - 3:9
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

سنت‌هاي الهي و نقش آن در زندگي ما

 

سنت‌هاي الهي و نقش آن در زندگي ما / جلد اول ( مجموعه انتظار مطهر ) جلد هجدهم

نويسنده : محسن عباسي ولد

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

جلد هجدهم مجموعه انتظار مطهر به مباحثي همچون سنت‌هاي معنوي ؛ سنت‌هايي حقيقي ؛ نه قراردادي ، قانون الهي چيست ؟ علل مادي و معنوي ، اعتقاد به سنت‌هاي مادي آري ؛ انحصار سنت‌ها در سنت‌هاي مادي ، خير ، جبر طبيعي ؛ جبر تاريخي ، قرآن مجيد و سنت‌مندي تاريخ ، با سنت‌‌ها زندگي كنيم ، سنت ذلت در اختلاف ؛ عزت در اتحاد اتحاد و نتايج آن ، سنت‌ها تغييرپذير نيست و سنت امداد مي‌پردازد . در بخش قانون الهي چيست ؟ نويسنده پرسشي را با اين مضمون كه قانون الهي چيست مطرح مي‌كند . قانون الهي اگر يك قرارداد اجتماعي نيست ، پس چيست ؟ آيا يك موجود جدايي است ؟ نه ، يك موجود جدا هم نيست ؛ يعني يك مخلوق جدايي نيست كه بگوييم اين ، قانون است ؟ اگر اين هم نيست ، پس چيست ؟ قانون و سنت ، آن چيزي است كه ذهن ما از نظام علي و معلولي جهان مي‌‌گيرد.

محسن عباسي در بخش علل مادي ؛ علل معنوي مشكل انسان‌ها را از جايي مي‌داند كه برخي ، علل را منحصر به علل مادي مي‌كنند . در جهان‌بيني يك مادي‌گرا هم ، سنت و نظام وجود دارد ؛ ولي وقتي مي‌گوييم قانون آن چيزي است كه از نظام علي و معلولي جهان اخذ شده ، او علت و معلول‌ها را فقط مادي مي‌داند . وقتي مي‌خواهد درباره‌ي خير و شر فرد و جامعه ، بدبختي و خوشبختي ، مالكيت و حكومت بحث كند ، فقط از علل مادي سخن به ميان مي‌آورد . از نظر مولف كتاب حاضر حرف و بحث بر سر اين نيست كه بايد به سنت‌هاي مادي بي‌اعتنايي كرد ؛ بلكه بحث اين جاست كه سنت‌ها ، فقط سنت‌هاي مادي نيست .

مولف كتاب در بحث سنت‌مندي تاريخ اشاره به قرآن مجيد مي‌كند و اينكه به جرات مي‌توان گفت كه تاكيد و صراحتي كه قرآن مجيد درباره سنت‌مند بودن تاريخ دارد ، از تاكيدهاي درجه اول قرآني است . قرآن در جاهاي مختلف و به مناسبت‌هاي گوناگون از سنت‌هاي الهي به صورت كلي و جزيي ياد مي‌كند و عجيب هم تاكيد دارد كه سنت‌ها ؛ نه تبديل‌پذيرند و نه تغييرپذير . " اين سنت پروردگار است  كه در اقوام پيشين و انبياء سلف بوده و فرمان خدا بر اساس معيارهاي ثابت و تغييرناپذيري بوده است . " نويسنده در ادامه بحث خود تاكيد مي‌كند كه اگر ما قاعده‌اي داريم كه بر طبق آن كسي كه تقوا پيشه كند ، خدا راه خروج از مشكلات و تنگناها را براي او قرار مي‌دهد ، بايد روي اين قاعده حساب باز كرد و برنامه‌ي زندگي را بر طبق آن چيد والا صرف اعتقاد به اين سنت ، تاثيري در زندگي ما نخواهد داشت.

" از حال فرزندان اسماعيل ، فرزندان اسحاق و فرزندان يعقوب عبرت بگيريد . چقدر حالات امت‌ها با هم مشابه و صفات و افعالشان شبيه به يكديگر است . " محسن عباسي از اين سخن حضرت علي ( ع ) نتيجه مي‌گيردكه حضرت با اين كلام خود به غيرقابل تغيير بودن و ثابت بودن سنت‌هاي الهي اشاره مي‌كنند . عباسي در تاييد سخن خود ادامه مي‌دهد كه شباهت حالا امت‌ها به هم در صورتي است كه قاعده‌هاي حاكم بر روابط آنها ثابت باشد ؛ قوانيني كه بر زندگي آنها و رفتار آنها حكم‌فرماست ؛ يكسان باشد .

سنت امداد اينست كه هم دنياطلبان و هم آخرت‌طلبان امداد خواهند شد ؛ اما هركدام از اينها قيد خورده ؛ يعني هركس را كه خدا بخواهد . سنت امداد در دنياطلبان به اراده‌ي الهي قيد خورده ؛ يعني هر كس را كه خدا بخواهد . سنت امداد در آخرت‌طلبان دو قيد دارد ؛ يكي قيد « سعي لها سعيها » يعني علاوه بر آن كه طالب آخرت است ؛ تلاشي در خور آخرت براي رسيدن به آن انجام دهد ؛ دوم آنكه « و هو مومن » ايمان هم داشته باشد . در بسياري از اوقات ما از آخرت و حور و بهشت و رضوان الهي بدمان نمي‌آيد ؛ اما ايمان لازم براي تلاش در جهت رسيدن به آخرت را نداريم . مولف در انتهاي كتاب حاضر با اين گفتار نتيجه مي‌گيرد كه خدا با كسي رودربايستي ندارد ؛‌ كافر اگر تلاش كرد ، نتيجه‌اش را مي‌دهد و اگر فرد شيعه سعي نكرد ، نتيجه نمي‌گيرد .

سنت‌هاي الهي و نقش آن در زندگي ما ، با نويسندگي محسن عباسي در چاپ اول با تيراژ 2000 نسخه توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است

 

 

 

چهارشنبه 8 دی 1389 - 11:41


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری