دوشنبه 25 آذر 1398 - 4:6
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

اسلام ؛ دنياي مذموم ، دنياي ممدوح

 

 

 اسلام ؛ دنياي مذموم ، دنياي ممدوح – مجموعه انتظار مطهر ( جلد سيزدهم   )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

جلد سيزدهم از مجموعه انتظار مطهر به مباحثي همچون علي ( ع ) و عاصم ، دنيا از نظر دين ، اهميت بحث دنيا از نظر دين ، تقابل دين و دنيا در مسيحيت ، تقابل اسلام و دنيا ؛ نتيجه‌ي نگاه سطحي به روايات ، ذم دنيا در آيات ، ذم دنيا در روايات ، نفي محبت دنيا ، ستايش دنيا در معارف اسلامي ، عدم امكان اجتماع دنيا و آخرت ، دنيا گريزي حضرت رسول و علي ( عليهما السلام ) ، سفارش شديد دين به زهد و همچنين دنيا در كلام استاد مطهري مي‌پردازد .

نويسنده در ابتداي مباحث كتاب به داستان شانزدهم داستان راستان و يك بلاي اجتماعي اشاره مي‌كند . مولف بر روي اين نكته تاكيد مي‌كند كه مساله‌ي دنيا از نظر دين ، بحثي است كه از همان زمان ائمه‌ي معصومين – عليهم السلام –  به شدت مورد تحريف واقع شده و يا دچار كج‌فهمي‌هاي زيادي شده است  تحريف‌كنندگان بحث دنيا از نظر دين به دو دسته تقسيم مي‌شوند ، دسته اول كساني هستند كه دنيا را به كلي ترك كردند و دسته دوم كساني اند كه به بهانه‌ي چنين داستان‌ها و رواياتي به شدت دنبال دنيا رفتند . وقتي نگاه استاد مطهري را در جامعه‌ي خودمان بررسي مي‌كنيم ، مي‌بينيم كه اين نكته مساله‌ي روز جامعه ماست ؛ يعني اگر خوب دقت كنيم ،‌ خواهيم ديد كه بحث دنيا از نظر دين در  ذهن مردم ؛ حتي افراد مقيد به مذهب ما آنگونه كه بايد جا نيفتاده است  خيلي از مشكلات معنوي كه در حال حاضر براي بسياري از افراد پيش ‌مي آيد ، از همين جا ناشي‌مي‌شود .

محسن عباسي در بخش تقابل اسلام و دنيا ؛ بر روي اين نكته تاكيد مي‌كند كه بعضي از مبلغين ديني ما هم به بحث زهد و دنيا كه مي‌رسند به گونه‌اي سخن مي‌گويند كه دنياداري ، يعني دين‌نداري ، و عده‌اي ديگر هم از آن سوي بام به زمين مي‌افتند كه دنياطلبي را كاملا ً متناسب و هم‌سوي دين‌مداري‌مداري مي‌پندارند . نويسنده در اين جا اين سوال را مطرح مي‌كند كه براستي چرا كم‌تر كسي حد اعتدال اين مسير را مي‌پيمايد  ؟ در پاسخ مي‌خوانيم كه شايد يكي از دلايل اصلي‌اش نگاه كاملا ًسطحي و گذرا به آيات و روايات باشد . در قرآن ، زندگي دنيايي ، به لهو و لهب تعبير مي‌شود . در بعضي آيات ، دنيا به سراب تشبيه مي‌شود ؛ يعني چيزي كه انسان فكر مي‌كند واقعيت دارد و به آن دل خوش مي‌كند ؛ اما پس از مدتي مي‌فهمد هر چه بود ، از بين رفت .

از نظر مولف آيات و رواياتي هم داريم كه دنيا را بسيار ستايش كرده است . از اينرو نظر دادن درباره‌ي نگاه دين به دنيا خيلي هم ساده نيست ؛ براي رفع همين تعارض‌هاي ظاهري نيازمند اين هستيم كه همه روايات را دركنار هم بررسي كنيم و نگاهمان به معارف دين عميق باشد . حضرت علي ( ع ) مي‌فرمايد : " دنيا خانه راستي است براي كسي كه با آن به راستي رفتار كند و سراي تندرستي است براي كسي كه از آن چيزي بفهمد و منزل بي‌نيازي است براي كسي كه تو‌شه‌اي از آن برگيرد و خانه‌ي موعظه است براي كسي كه از آن موعظه بگيرد . دنيا ؛ مسجد دوستان خدا ، عبادتگاه ملائكه‌ي خداوند ، محل فرود وحي الهي و تجارت‌گاه اولياء خداست كه در آن رحمت را كسب كرده و در آن جا بهشت را سود مي‌برند . "

محسن عباسي در ادامه بحث كتاب حاضر به سراغ ديدگاه استاد مطهري رفته و مي‌پرسد كه بايد ببينيم كه استاد چگونه مساله دين و دنيا را با هم جمع مي‌كند ؟ نويسنده كمتر كسي را ديده است كه به مانند شهيد مطهري بحث زهد و دنيا و دنياطلبي و دنياگريزي را خوب در كنار هم جمع كرده باشد و اين هنر يك مجتهد است كه بين رواياتي كه به ظاهر متعارضند بتواند جمع بوجود بياورد . استاد درباره‌ي خوبي و بدي دنيا مي‌گويد : " دينا هم خوب است و هم بد . خوب است براي آن چيزي كه براي آن خلق شده و بد است براي آنچه كه براي آن خلق نشده است . دنيا دار حركت و استكمال و كسب فيض است و خوب است براي حركت و استكمال ؛ ولي بد است براي اقامت و توطن ؛ خوب وسيله‌‌اي و بد مقصدي ؛ خوب تجارت‌خانه و مدرسه دارالتربيتي است و بد خانه‌ي مسكوني‌اي . "

نويسنده در انتهاي موضوعات مطروحه در كتاب حرف و كلام خود را در اين جمله خلاصه مي‌كند كه"  دنيا در معناي مذموم آن ، صفت فعل آدمي است ؛ آن رابطه‌ آلوده‌اي است كه انسان نامهذب با عالم برقرار مي‌كند . آن دلبستگي‌اي است كه فرد غير متقي به ظاهر حق و جهان خارجي پيدا مي‌كند . دنيا در اين معنا « فريب » است ، « غرور » است ؛ تصويري موهوم و خيالي و دروغين از جهان است در ذهن انسان يا جامعه بيمار و كج‌انديش و فاسق . دنيا نحوه‌ي تلقي‌اي است كه انسان اسير نفس اماره ، از جهان در ذهن دارد . در اين معناست كه سخت مذموم است و در اين بيان قرآن كريم و معصومان _ عليهم السلام – به فريب ، دروغ ، سراب ، خواب و نظاير اينها تشبيه شده است . "

اسلام ؛ دنياي مذموم ، دنياي ممدوح توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

 

سه‌شنبه 7 دی 1389 - 15:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری