دوشنبه 1 بهمن 1397 - 19:30
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

دو پرسش اساسي درباره تكنولوژي و تمدن غربي

 

 دو پرسش اساسي درباره تكنولوژي و تمدن غربي– مجموعه انتظار مطهر ( جلد يازدهم   )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

در فهرست مطالب كتاب حاضر با موضوعاتي همچون معماري اسلامي ، معماري غربي ، سخني از " نيل پست من " فرويد و نگاه جنسي به انسان ، كفر به تمدن غربي ، نفي شبهه‌ي ناكارآمدي دين ، ايمن بودن از ارتداد در زمان ظهور ، حركت به سوي تمدن اسلامي و تجديد نظر در حد و اندازه‌ي استفاده از تكنولوژي مواجه مي‌شويم . در ابتداي مباحث كتاب نويسنده بر روي اين نكته تاكيد مي‌كند كه بحث نقد تمدن غرب و علوم جديد ، قصه جنجال‌برانگيزي دارد ؛ چرا كه تكنولوژي و علوم جديد ، بدون استثناء با زندگي همه ما عجين شده و تصور فرهنگ و تمدني غير از فرهنگ غربي تقريبا ً غيرممكن به نظر مي‌رسد . حداقل به ذهن خيلي دور مي‌آيد كه بتوان تمدني غير از تمدن غربي را بر زندگي انسان‌ها حاكم كرد . مولف كتاب به تفكر دقيق و عميق بر روي اين موضوع اصرار مي‌ورزد و اشاره مي‌كند به اين مطلب كه فقط تمدن اسلامي است كه مي‌تواند در مقابل تمدن طاغوتي غرب بايستد و حرفي براي گفتن داشته باشد . به همين دليل ميلياردها دلار خرج مي‌كند تا اين تمدن را نابود كند ؛ خرخره‌اش را بجود تا حتي صداي نفس كشيدن آن هم به گوش هيچ بني‌بشري نرسد .

آيا تكنولوژي يا علوم جديد فرهنگ دارند ؟ يا خنثي هستند و بي‌جهت ؟ آيا مي‌شود تكنولوژي را از فرهنگش جدا كرد ؟ آيا در حال حاضر بايد بسراغ تكنولوژي برويم و از نظر اسلام هم رفتن به سراغ اين علوم واجب كفايي است ؟  اين سوالات اساسي است كه مولف كتاب در ابتداي مباحث خود با خوانندگان درميان مي‌گذارد تا در پاسخ به آنها به واكاوي هرچه بيشتر انديشه‌ هاي استاد مطهري بپردازد . نويسنده كتاب به سوال نخست پاسخ مثتب مي‌دهد و مي‌گويد كه علم جهت دارد . چه علوم انساني باشد ؛ چه علوم صنعتي ؛ روانشناسي و جامعه‌شناسي يا معماري و علوم ديگر . اين‌ها جهت دارند . وقتي علمي با يك سري مباني خاصي شكل مي‌گيرد و عده‌اي با همين مباني ، آن علم را پيش مي‌برند ، به حتم انتخاب مباني در خدمت يك سري اهداف است كه همان جهت علوم است .

محسن عباسي در ادامه مطالب يادآور اين مطلب مي‌شود كه هيچ فرد عاقلي نمي‌تواند بگويد من معماري جديد را مي‌گيرم ؛ اما بستر حفظ عفت براي من و خانواده‌ام تغيير نمي‌كند . در اين جا سخني از « نيل پست من " دانشمند غربي نقل مي‌شود كه : " هر تكنيگي ، همانند مغز ، نوعي گرايش و تمايل خاص خود را دارد و به اصطلاح داراي جهتي مشخص و نقطه‌نظري معين است ... فقط كسي كه اطلاع چنداني از تاريخ تكنيك ندارد مي‌تواند بر اين باور باشد كه تكنيك ، فاقد جهت و لذا خنثي و بي‌طرف است ."

در بخش فرويد و نگاه جنسي به انسان ، نظر استاد مطهري درباره انديشه‌هاي فرويد بيان مي‌شود . استاد مطهري مي‌گويد : " فرويد اين روانشناس اتريشي آمد و يك فرضيه ديگر آورد ، گفت : نه ، مبداء تمام فعاليت‌هاي انسان امور جنسي است . امور مادي و شكمي را هم انسان براي امور جنسي مي‌خواهد و در واقع گفت : مايه عيش آدمي زير شكم اوست . " مولف بر اين اساس مي‌گويد كه همه حرف بر سر اينست كه انسان ، يعني شهوت و با همين مبناست كه روانشناسي فرويد بنيان نهاده مي‌شود  . آيا مي‌شود اين علم را بگيريد ؛ اما جهتش را به خود فرويد برگردانيد ؟ مي‌شود به انسان نگاه شهواني داشت ؛ اما براي او برنامه‌اي تكاملي ، آن هم به معناي انساني آن ريخت ؟ درپايان اين نتيجه‌گيري مي‌شود كه وقتي يك سري علوم ، توليد مي‌شوند به مقاصد خاصي فكر مي‌كنند و به سمت و سوي خاصي مي‌روند و اگر اين مباني تغيير كند ، شكل علوم تغيير مي‌كند و جهت علوم به سمتي ديگر مي‌رود .

نقد تمدن غربي در كتاب حاضر اين موضوع را واكاوي مي‌كند كه تمدن غربي ، آن تمدني نيست كه اسلام به دنبالش هست . تمدني نيست كه انسان را به تكامل خودش كه هدف خلقت اوست برساند . اولين فايده نقد و نفي تمدن غربي كافر شدن به تمدن طاغوتي است . دومين فايده آن است كه ما از شبهه ناكاآمدي دين مبرا مي‌شويم . اين بدان معنا نيست كه بگوييم جوامع اسلامي در حال حاضر در وضعيت مناسبي قرار دارند . اما پيشرفت نكردن جوامع اسلامي بخاطر آنست كه به مباني اسلامي دقيق عمل نكرده اند  و ثانيا ً اگر به مباني اسلامي عمل مي‌كردند به جايي كه غرب رسيده است نمي رسيدند . به جايي مي‌رسيدند كه بدون ظلم و فساد ، هم  رفاه انساني در دنيا داشتند و هم جايگاهي متعالي در آخرت . نويسنده كتاب در پايان نتيجه‌ مي‌گيرد كه تمدن غربي ، تمدن اصيل اسلامي نيست . از اينرو مي‌بايست به سراغ تمدن اسلامي برويم .كسي كه دلباخته تكنولوژي است ، خوش‌بختي خود را در استفاده‌ي هر چه بيشتر از تكنولوژي مي‌بيند ؛ اما كسي كه از مضرات تكنولوژي آگاه است ، سعي مي‌كند به اندازه‌ي ضرورت از ابزار تكنولوژي استفاده كند .

دو پرسش اساسي درباره تكنولوژي و تمدن غربي توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

  

 

دوشنبه 6 دی 1389 - 9:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری