دوشنبه 25 شهريور 1398 - 8:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

توليد علم ، نقد تكنولوژي و تمدن غربي

 

توليد علم ، نقد تكنولوژي و تمدن غربي – مجموعه انتظار مطهر ( جلد نهم  )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

نويسنده در كتاب توليد علم ، نقد تكنولوژي و تمدن غربي به مباحثي همچون توليد علم از نگاه مقام معظم رهبري ، توليد علم ؛ ضرورت اجنتاب ‌ناپذير امروز ما ، نقد تكنولوژي و تمدن غربي ، تكنولوژي و محيط زيست ، راديو اكتيو ، اسراف ، جامعه مصرفي ، ايجاد نياز ، فرصت كار و همچنين در تمدن غربي چيزي سرجايش خودش نيست ، تكنولوژي ؛ تقدس زدايي و مقدس‌سازي و تكنولوژي و فراهم‌سازي دنيا براي عده‌اي اندك مي‌پردازد .

محسن عباسي در بحث نگاه علم از نگاه مقام معظم رهبري مي‌گويد كه ايشان حدود سه سال است كه با الفاظ مختلف بحثي را تحت عنوان « توليد علم » يا « جنبش‌نرم‌افزاري » مطرح كرده‌اند كه اوج اين بحث ، در پاسخ نامه‌اي بوده است كه عده‌اي از فضلاي حوزه علميه قم براي ايشان نوشته بودند 0 مقام معظم رهبري مدتي است كه بحث تمدن‌سازي اسلامي ، جنبش‌نرم‌افزاري  و توليد علم را مطرح كرده‌اند ؛ اما متاسفانه محيط‌هاي دانشگاهي و حوزوي تا همين اواخر چندان عنايتي به اين بحث نداشته‌اند و هنوز هم بسياري از دانش‌آموختگان ما نمي‌دانند كه توليد علم يعني‌چه ؟ جنبش نرم‌افزاري و تمدن‌سازي اسلامي چيست ؟ هنوز هم بسياري از جوانان ، جنبش نرم‌افزاري را با توسعه‌ي نرم‌افزاري رايانه‌اي اشتباه مي‌گيرند .

نويسنده رنوس مطالب مقام معظم رهبري را اين موضوعات اصلي مي‌داند كه ما از كاروان علمي دنيا عقب هستيم . اگر بخواهيم پايمان را همان جايي بگذاريم كه غرب گذاشته ، هيچ وقت به آنها نخواهيم رسيد . يعني اگر مقلد تكنولوژي و علوم انساني غربي باشيم ؛ همان طور كه در حال حاضر هستيم به هيچ كجا نمي‌رسيم و هيچ وقت غرب را پشت سر نمي‌گذاريم .

در بحث توليد علم ، ضرورت اجتناب‌ ناپذير امروز ما عباسي بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه در حال حاضر در دانشگاه ما روان‌شناسي غرب را با مباني غربي‌مي‌خوانند ، جامعه‌شناسي را با مباني غربي مي‌خوانند . چند واحد ، دروس معارف اسلامي را هم در كنار اين‌ها پاس مي‌كنند . پاس كردن اين چند واحد هم نتيجه‌اش توپ فوتبال شدن دانشجو مي‌شود. چرا ؟ چون جامعه شناسي غربي آنها را به سويي هدايت مي‌كند كه معارف اسلامي آنها را از آنسو بازمي‌دارد . اگر تفكري كه مقام معظم رهبري مي گويند در معلمان ما ، دانشجويان ما ، اساتيد ما و روحانيان ما پديد نيايد در دانش‌آموزان ما هم پديد نمي‌آيد .

نويسنده كتاب حاضر در بحث تكنولوژي و اسراف اين مساله را روشن مي‌سازد كه اگر به يك اقتصاددان غربي بگوييد كه چرا اين همه ماده را دور مي‌ريزيد ؟ چرا آنها را به كساني كه فقير هستند نمي‌دهيد ، تنها چيزي كه در پاسخ به شما ارائه مي‌دهد ، يك خنده‌ي همراه قهقهه است زيرا كه در مباني اقتصاد غربي حفظ بازار يك اصل است ؛ حتي اگر به قيمت تلف شدن عد‌ه‌اي انسان گرسنه تمام شود . يكي از اهداف تكنولوژي رفاه است ؛ رفاه مطلق و آن هم رفاه نسل موجود . احترام به نسل‌هاي بعد معنا ندارد . از نظر مباني غربي نسل بعدي وجود ندارد كه احترام به او معنا پيدا كند . با همين مباني است كه اين تكنولوژي درست مي‌شود . با همين مباني است كه اين همه جنايت در حق طبيعت مي‌شود . با همين مباني است كه خيلي راحت بمب ميكروني را روي انسا‌ن‌هاي بي‌خبر و مظلوم آزمايش مي‌كنند ؛ چون براي غربي‌ها ، انساني غير از خودشان مفهوم ندارد .

تكنولوژي و ايجاد نياز مبحث بعدي كتاب حاضر است كه در آن نويسنده به اين موضوع مي‌پردازد كه زماني خيلي از ما در زندگي ساده با يك فرش ساده و پشتي مي‌ساختيم ؛ ولي حالا احساس مي‌كنيم كه يك چيزي كم داريم به نام مبل. حاضريم در ماه چندين هزار تومان قسط پرداخت كنيم ؛ ولي خانه ما مبل داشته باشد ؛ يعني به مبل احساس نياز مي‌كنيم ؛ مگر ما قبل از داشتن مبل زندگي نمي كرديم ؟ مگر مشكلي داشتيم ؟

عباسي بحث بر روي تمدن غربي را اينگونه پيگيري مي‌كند كه در تمدن غربي جديد با اين وضعي كه الان پيش آمده، هيچ چيز سرجاي خودش نيست . نگاه غربي به زن هم نگاه اقتصادي است . از آنجا كه بايد توليدات اقتصادي به فروش برسد و اگر به فروش نرسد ، محكوم به فناست ؛ زن ابزاري تبليغاتي براي فروش توليدات تكنولوژي مي‌شود . اين زن جايگاهش كجا بود ؟ جايگاه اين زن مدير عاطفي خانواده بود ؛ ولي حالا مبلغ مستهجن يك شامپو يا يك صابون شده است . تكنولوژي ، مهلت را تبديل به فراغت كرده است . دنيا از نظر اسلام مهلت است ؛ فراغت نيست  ؛ مهلتي است براي رفتن ؛ نه يك فراغت براي سرگرم بودن ؛ اما تكنولوژي مهلت را تبديل به فراغت كرده و خودش هم براي فراغت فكر كرده و آن به طرز وحشتناكي پر نموه ؛ در حالي كه اگر فراغتي در اسلام وجود داشته باشد ؛ فقط براي رشد و رسيدن به كمال از آن استفاده مي‌شود . لازمه‌ي قبول بسياري از توليدات تكنولوژي كنار گذاشتن انسانيت است و امور مقدسي كه ما به آن پايبند هستيم اجازه نمي‌دهد ما انسانيت را كنار بگذاريم .

نويسنده كتاب حاضر در پايان كتاب نتيجه‌گيري مي‌كند كه نبايد تكنولوژي را اينقدر مقدس بپنداريم و فكر نكنيم اگر بخواهيم به هر جايي برسيم؛ بايد از همين راه برويم . بايد قبول كرد كه راه ديگري هم وجود دارد . به فكر پيدا كردن آن راه باشيم كه همان توليد علم است ؛ توليد علم بر اساس مباني ديني . اگر توليد علم شكل نگيرد ، تمدن هم ايجاد نمي‌شود و تا تمدني در مقابل تمدن غربي بنيان نهاده نشود ، تمدن غربي يكه تاز خواهد بود .

كدام توليد علم ، نقد تكنولوژي و تمدن غربي ،  توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

 

 

يكشنبه 5 دی 1389 - 12:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری