پنجشنبه 2 خرداد 1398 - 5:56
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

پاسخ به شبهات بحث عوام و خواص

 

پاسخ به شبهات بحث عوام و خواص  – مجموعه انتظار مطهر ( جلد پنجم )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

 

ريشه‌يابي فساد ، عوام نباشيم ، حق‌شناسي ؛ اهل حق شناسي ، خارج كردن محبت دنيا از دل ، شاهدي از تاريخ ، كادر‌سازي ؛ سيره نبوي و سوالاتي در خصوص عوام و خواص از جمله مباحثي است كه نويسنده كتاب پاسخ به شبهات بحث عوام و خواص در فهرست مطالبي كه قصد دارد درباره ‌آنها صحبت كند فهرست مي‌كند . بر اساس ديدگاه شهيد مطهري ، عوام عامل اصلاح جامعه هستند ؛ ولي از ديد مقام معظم رهبري ، عوام به دليل برخوردار نبودن از قدرت تحليل ، عامل ايجاد تغيرات در جهت منفي هستند . اين تعارض چگونه حل مي‌شود ؟ استاد مطهري در مقدمه داستان راستان عوام وخواص را تعريف نكرده‌اند . دوم اينكه ويژگي اصلي عوامي كه مقام معظم رهبري تعريف كرده‌‌اند اينست كه اولا ً تحليل ندارند ثانياً اين جامعه و جو حاكم بر آن است كه به آنها مي‌گويد كه به چه سمت و سويي بروند؛ يعني جو جامعه به هر سمت و سويي برود ، آنها هم به آن سمت و سو مي‌روند . اينها عوام هستند و اگر شهيد مطهري كار روي عوام را كار اصلي مي‌داند ، رازش در همين جا نهفته است ؛ يعني آن چيزي كه جهت كلي جامعه را تعيين مي‌كند ، حركت عوام است .

نويسنده كتاب در ادامه بحث اينكه مي‌بايست جزء عوام باشيم و يا خواص و بر روي كدام يك از آنها مي‌بايست كاركنيم بر روي اين مطلب تاكيد مي‌كند كه نه مقام معظم رهبري و نه استاد مطهري ، بحثشان بر سر اين نيست كه بايد از يكي از اين دو قشر غفلت كرد . محسن عباسي يكي از نكات قابل توجه در سخن‌راني مقام معظم رهبري و هم‌چنين كلام استاد مطهري را اين مي‌داند كه اين دو بزرگوار مي‌خواهند ريشه‌يابي فساد كنند . مقام معظم رهبري مي‌گويند كه : " شما در برخورد با مسائلي كه در تاريخ به وجود آمده ، از هر طرف حركت مي‌كنيد به خواص مي‌رسيد. اقدام خواص براي خدا در وقت لازم ، اين‌هاست كه تاريخ را نجات مي‌دهد ؛ ارزش‌ها را نجات مي‌دهد ؛ ارزش‌ها را حفظ مي كند . بايد در لحظه‌ي لازم ، حركت لازم را انجام داد . اگر وقت گذشت ، ديگر فايده ندارد . "

نكته ديگر در مفهوم سيره و كلام استاد مطهري و مقام معظم رهبري اينست كه ما خودمان عوام نباشيم . عوام كه بصيرت ندارند ، عقلشان را در اجاره‌ي خواص مي‌گذارند و واي به حال كسي كه عقلش در گرو خواص اهل حق دل به دنيا داده و يا خواص اهل باطل قرار بگيرد . در ادامه مطالب نويسنده كتاب اين موضوع را مطرح مي‌كند كه وقتي كسي وارد حلقه خواص مي‌شود ، بايد از آندسته خواصي باشد كه دل از دنيا كنده‌اند و اين مرحله سختي است . دل كندن از دنيا ، مقام ، شهرت و شخصيت اجتماعي . البته منظور دل كندن است نه خود را كندن . در ادامه مطالب كتاب به خواص‌سازي مي‌رسيم و توجه به اين نكته كه كادرسازي جزء سيره‌ي پيامبر اسلام ( ص ) است . حضرت در سيزده سال اول دعوتش خواص‌سازي كرد . كار اخلاقي هم روي آنها كرد ، آنها هم از حلقه‌ي عوام بيرون آمدند و شدند يك عده خواص اهل حق كه دل از دنيا بريدند مثل سلمان و ابوذر .

محسن عباسي در پاسخ به اين سوال كه خداوند متاع دنيا را براي انسان آفريده و چيز خوبي هم هست و گذشتن از متاعي كه بدست آمده خيلي مشكل است . نظر استاد مطهري را اينگونه بيان مي‌كند . ديدگاه اول مي‌گويد : دنيا بذاته بد و پست است . نگرش دوم مي گويد كاري به خود دنيا نداريم ؛ مي‌خواهي دنيا را داشته باش ؛ ولي دوستش نداشته باش . ديدگاه سوم مي گويد دنيا و محبتش را داشته باش ، همسرت را دوست بدار ؛ به فرزندانت محبت كن ؛ اما تعلق به آنها نداشته باش ؛ دنيا براي تو هدف نشود . عباسي مي‌گويد كه استاد مطهري در كتاب « بيست گفتار » مي‌گويد منطق قرآن همين نگرش سوم است . " آن چيزي كه از قرآن كريم استفاده مي‌شود ، اين نيست كه اساسا ً علاقه و محبت به كائنات بد است راه چاره هم اين تعيين نشده كه علايق و محبت‌ها را بايد سركوب كرد – آن مطلب ، مطلب ديگري است و راه چاره هم غير از اين است – آنچه قرآن آنرا مذموم مي شمارد  ، علاقه به معني بسته بودن و دل خوش بودن و قانع بودن و رضايت دادن به امور مادي دنيوي است .

نويسنده كتاب در پايان نگراني خود را از جانب خواص مي‌داند .خواصي كه از نظر محسن عباسي بايد بيش از اين به فكر خود باشند ؛ بايد بيش از اين بر روي اخلاق خود كار كنند . چه زياد بوده‌اند خواصي كه وقتي همراهي آنها با انقلاب با دنياي آنها جمع نشد ، تمام اعتقادات خود را كنار گذاشتند . چقدر زياد بودند خواصي كه وقتي همراهي خود را با نظام اسلامي ، تبديل به مقابله و مبارزه كردند ، عده بسياري از عوام را هم بدنبال خود كشيدند و آنها را به همان دره‌اي كه خود افتاده بودن انداختند .

پاسخ به شبهات بحث عوام و خواص ، توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت ‌پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

سه‌شنبه 30 آذر 1389 - 12:1


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری