پنجشنبه 2 خرداد 1398 - 5:10
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

جامعه امروز ، برخورد فلسفي يا برخورد فطري

 

 

جامعه امروز ، برخورد فلسفي يا برخورد فطري – مجموعه انتظار مطهر ( جلد هفتم  )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

 محسن عباسي ولدي در كتاب جامعه امروز ، برخورد فلسفي يا برخورد فطري با طرح مباحثي همچون ساده انگاري يا واقع‌بيني ، نسبت سنجي در قضاوت ، چهار نسبت مهم ،  فرد مهاجم و فرد مورد هجوم ، نگاه فلسفي و نگاه فطري ، ريشه‌يابي فلسفي يا تربيتي و همچنين سر موفقيت پيامبر ( ص ) ، به سراغ بخش ديگري از انديشه‌هاي استاد مطهري مي‌رود . عباسي به اين مطلب اشاره مي‌كند كه ما اگر نخواهيم نگاهمان را پيغمبرانه كنيم ، نمي‌توانيم با اين جامعه كنار بياييم ؛ البته قرار نيست براي اينكه با جامعه كنار بياييم ، نگاهمان را توهم‌آلود كرده و چشم از واقعيت ببنديم . بلكه سخن در اينجاست كه نگاه واقع‌بينانه، همان نگاه پيغمبرانه است كه نگاهي طبيبانه به بيمار بود . نويسنده به اين مطلب تاكيد مي‌كند ما نبايد به هنگام قضاوت درباره‌ي يك وضعيت ، نسبت‌ها را فراموش كنيم . اول ، نسبت‌هاي موجود را بايد در نظر بگيريم ، بعد در مسند قضاوت بشينيم . ما هميشه در زندگي‌ خودمان اين كار را مي‌كنيم ؛ يعني اول نسبت‌سنجي مي‌كنيم ، بعد حكم صادر مي‌كنيم .

عباسي در بحث چهار نسبت ، در بررسي كانال‌هاي ورودي تربيت ضدديني و ضدارزشي چهار چيز را در نظر مي‌گيرد 1- ميزان كميت خوراك‌هاي ضد ارزشي كه به جوانان مي‌دهند 2- كيفيت اين خوراك‌ها 3- آسان و سخت بودن دسترسي به خوراك‌ها و 4- تنوع موجود در ميان اين خوراك‌ها . سپس نويسنده اين پرسش  را مطرح مي‌‌كند كه چه كسي مي‌تواند ادعا كند كه كيفيت همين مقدار از مفاهيم ديني كه جوان در طول روز با آن برخورد مي‌كند، بر كيفيت مظاهر شهوت و هوس مي‌چربد ؟ كسي هست كه بتواند ادعا كند آساني دست پيدا كردن به يك سي دي مذهبي ، از يك سي دي مستهجن بيشتر است ؟

در بخش فرد مهاجم و فرد مورد هجوم نويسنده بين فرد مهاجم و فرد مورد هجوم تفاوت قائل مي‌شود . جوان در صحنه جرم فرهنگي تيرانداز نيست ؛ بلكه سيبل است ؛ يعني دشمن او را نشانه گرفته است . از نظر نويسنده كتاب اگر به جوان اينگونه نگاه نكنيم ، نمي‌توانيم براي او دل بسوزانيم و در دل شب براي هدايتش اشك بريزيم . پس مي‌بايست نوع نگاهمان را به جوانان تغيير دهيم تا در برخورد با آنها دچار تعصب‌هاي خشك نشويم  و همچنين اگر جوانان را دين‌گرا دانستيم ؛ نه دين گريز ، اميدمان بيشتر مي‌شود . اگر هر كسي بخواهد درونش را بيرون بياورد و قضاوت كند ، تعداد افرادي كه اميدوارند ، بسيار كم مي‌شود . اگر اميد نباشد نمي‌توان قدم از قدم برداشت تا چه رسد به اينكه بتوان اصلاحي را انجام داد .

نويسنده كتاب حاضر نگاه فلسفي را نگاهي مي‌داند كه در آن تنها خوراك انسان استدلال محض است . صاحب اين نگاه وقتي در مقابل شخصي قرار مي‌گيرد كه داراي عقايد انحرافي يا اعمال نادرست است ، تلاش مي‌كند تا با ارائه  گزاره‌هاي استدلالي صرف به او بفهماند كه اين رفتار يا تفكر درست نيست در حالي كه نگاه اهل بيت – عليهم السلام – به انسان اين گونه نيست . يعني به صورت فلسفي محض به انسان نگاه نمي‌كردند . آنها استدلال محض را يكي از خوراك‌هاي انسان مي‌دانستند ؛ اما نه همه خوراك او . اگر مي‌خواهيم مشكلي حل شود ، بايد به ريشه مشكل نگاه كنيم . اگر ريشه مشكل فلسفه و استدلال است ، پاسخ استدلالي و فلسفي خوب و قانع كننده است . اما اگر ريشه مشكل تربيتي بود ديگر استدلال به كار نمي‌آيد .

در بخش ريشه‌يابي فلسفي يا تربيتي ، عباسي بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه يكي از اشتباهات ما اينست كه وقتي به فكر چاره مي افتيم ، صرفا ً نگران اين هستيم كه چه بگوييم . كمتر به اين فكر مي‌افتيم كه چه عملي در برابر جوان انجام بدهيم . يك معلم ديني ، يك روحاني اگر آن مقدار كه روي كتاب مطالعه مي‌كند ، نسبت به مطالبي كه بايد سر كلاس بگويد كار كند ، اگر به اندازه نصف آن ، روي رفتارش كار مي‌كرد ، كه اگر سركلاس آن دانش‌آموز اين رفتار را انجام داد ، من چگونه با او برخورد كنم ؛ اگر به من اهانت كرد ، چگونه برخورد كنم ؛ اگر پا گذاشت روي عباي من و كشيد ، چگونه برخورد كنم ، اگر درس را گوش نداد و در مقابل من كه معلمش هستم سينه سپر كرد ، چه كنم ؟ خيلي از همين‌هايي كه ما اميدي به اصلاحشان نداريم ، اصلاح مي‌شدند ؛ اما مشكل اينجاست كه ما كمتر به اين مسائل توجه مي‌كنيم . نويسنده در پايان كتاب نتيجه‌گيري مي‌كند كه پدر خشن ، روحاني خشن ، معلم خشن ، طبق آيه قرآن كه مي‌فرمايد : « فبما رحمه من الله لنت لهم و لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك » نمي‌تواند يك ذره هم بر مخاطب خود تاثير بگذارد .

جامعه امروز ، برخورد فلسفي يا برخورد فطري ، توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

 

 

دوشنبه 29 آذر 1389 - 10:46


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری