چهارشنبه 26 تير 1398 - 20:59
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

چرايي و چگونگي مطالعه آثار استاد

 

 

چرايي و چگونگي مطالعه آثار استاد مطهري – مجموعه انتظار مطهر ( جلد اول )

نويسنده : محسن عباسي ولدي

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي

 

در مقدمه كتاب چرايي و چگونگي مطالعه آثار استاد مطهري ، جلد اول ، نويسنده كتاب محسن عباسي ولد درباره مجموعه انتظار مطهر سخن مي‌گويد و به اين مطلب اشاره مي‌كند كه انتظار مطهر مجموعه‌اي است كه با محوريت آثار شهيد مطهري به رشته تحرير در آمده است . مباحث مجموعه انتظار مطهر حاصل سلسله جلساتي است كه در سطح دانشگاه و شهر شيراز برگزار شده است . محور اين جلسات ، موضوعاتي در زمينه مباني انديشه اسلامي است . در اين نوشتارها سعي شده محور مباحث از افكار شهيد مطهري گرفته شود . به گفته نويسنده كتاب در اين نوشتارها ، شيوه‌اي ميان نوشتار و گفتار اتخاذ شده تا مطلب براي خواننده ؛ علاوه بر فهم آسان ، جذابيت هم داشته باشد . كم حجم بودن مطالب هم يك سياست كاربردي در اين جهت بوده كه مخاطبان كم حوصله هم بتوانند با كمترين وقت ممكن با مطالعه يك جلد از اين مجموعه به يك مساله فكري و مورد نياز خود پاسخ دهند . افق آينده مجموعه انتظار مطهر از نظر عباسي گرد آمدن مباحثي است تا آشنايي با مباني و انديشه‌هاي دين مبين اسلام ، براي همه افراد جامعه سهل و آسان شود .

كتاب حاضر در 2 گفتار  به ضرورت مطالعه آثار شهيد مطهري و بيست نكته درباره مطالعه آثار استاد مطهري به مطالبي همچون حديث زراره ،  زراره كيست ؟ چگونه با مباني فرهنگ اسلام آشنا شويم ؟ رابطه دعاي امام صادق ( ع ) ، تفقه در دين از نگاه اهل بيت ( ع ) ، مرور زمان و كتب استاد ، كتاب‌هاي همگاني ، طلبه‌ها و كتاب‌هاي استاد ، كتاب‌هاي استاد مطهري ، معلمي شايسته ، حفظ نظام و كتب استاد ، كار فرهنگي و كتب استاد ، سر فراموشي كتب استاد و همچنين سير پيشنهادي مطالعه آثار استاد مي‌پردازد .

يكي از بزرگترين كانال‌هاي انتقال معارف از جانب اهل بيت‌ ( ع ) دعاهاست و يكي از نكاتي كه با در نظر گرفتن آن مي‌توان از اين ادعيه استفاده كرد اين است كه بدانيم دعاها وظايف را هم به ما گوشزد مي‌كنند و صرفا ً مناجات با حق تعالي نيست . با اين نگاه ادعيه پنجره‌اي مي‌شود بسوي معارف كه ما مي‌توانيم به وسيله آنها وظايف خود را تشخيص دهيم . نويسنده كتاب در بحث تفقه در دين از نگاه اهل بيت ( ع ) ، به اين مساله تاكيد مي‌كند كه اهل بيت (ع) هم به تفقه در دين سفارش كرده‌اند و هم كساني را كه نسبت به اين امر كوتاهي مي‌كنند به شدت مورد عتاب و سرزنش خود قرار مي‌دهند . امام صادق ( ع ) از قول پدرانش مي‌فرمايد كه حضرت رسول ( ص ) فرمودند : " اف باد بر هر مسلماني كه در طول هفته روزي را قرار ندهد كه در آن ، در دين خويش تفقه كرده و سوالات ديني‌اش را بپرسد ."

در بحث چگونه با مباني فرهنگ اسلام آشنا شويم ، نويسنده كتاب به اين مطلب اشاره مي‌كند كه براي بدست آوردن بهترين و مطمئن‌ترين راه مناسب در جهت آشنايي با مباني و معارف دين ، بايد به سراغ كسي برويم كه از جانب همين امام كه در پس پرده غيبت است ، براي ما حجت باشد و آن هم كسي جز ولي فقيه نيست كه نايب  عام امام زمان – روحي فداه – مي‌باشد . از نظر محسن عباسي تاكيدات امام از همان اول انقلاب و مقام معظم رهبري هم از همان اوان پيروزي انقلاب تا به حال ، به بهانه‌هاي مختلف ، ما را به چيزي رهنمون كرده‌اند كه حاصلش همين آشنايي با دين و مباني فرهنگ اسلامي است . از نظر نويسنده اين سخنان را مي‌توان در چند جهت با عناوين ذيل بررسي كرد :  1- مرور زمان و كتب استاد 2- كتاب‌هايي همگاني 3- طلبه‌ها و كتاب‌هاي استاد 4- كتاب‌هاي استاد مطهري‌ ، معلمي شايسته  5- حفظ نظام و كتب استاد 6- كار فرهنگي استاد 7-  سر فراموشي كتب استاد .

اما چرا آثار استاد مطهري در ميان ما به نسبت اهميتي كه دارد ، به باد فراموشي سپرده شده است ؟ مقام معظم رهبري در اين زمينه مي‌فرمايند : " مبادا وسوسه خناسان و زمزمه دشمنان كه با فكر شهيد مطهري مخالف بودند و به همين خاطر هم او را از دست ما گرفتند‌، موجب شود كه كتاب‌هاي آن بزرگوار از رواج بيفتد كه البته نخواهد افتاد . دل‌ها و ذهن‌هاي مشتاق نخواهند گذاشت كه اين مطالب عميق و عريق از دست و ذهنيت جامعه خارج شود . "

در گفتار چگونه كتب استاد را مطالعه كنيم كه تا انتهاي مسير ثابت قدم و استوار بمانيم ، نويسنده كتاب به بيست نكته در اينباره اشاره مي‌كند . 1 – در پيمودن هر راهي در ابتدا بايد انگيزه رهرو ، براي پيمودن آن راه به حد بالايي برسد تا اگر مانعي ايجاد شد ،‌ هيچ ترديد و تزلزلي در او پديد نيايد . 2- خواننده مي‌بايست روش‌هاي مطالعه را به صورت مختلط درباره هر كتابي استفاده كند . هركتابي را بايد متناسب با هدف آن خواند 3- نبايد از فراموشي مطالب هراسي داشته باشيم  4- مفيد بودن مطالعه كتاب فقط در گرو حفظ آن نيست 5- بسياري از مطالب به ضمير ناخودآگاه رفته و در موقعيتي مناسب ، مثل بحث يا سوال يادآوري مي‌شود . 6- از نوشتن و خلاصه‌كردن پرهيز كنيم 7- دور اول مطالعه را به سرعت تمام كنيم 8- پيام هر صفحه را بگيريم و بگذريم 9- يك وقت حداقلي براي مطالعه تعيين كنيم  10- از فرصت هاي كم هم براي مطالعه استفاده كنيم 11 – يك صفحه مطالعه را هم غنيمت شماريم 12- همه جا كتاب استاد را به همراه داشته باشيم  13- تشويق يكديگر را فراموش نكنيم 14- هدف بدست آوردن ديدگاهي صحيح نسبت به دين مبين اسلام است . 15 – مطالعه كتا‌ب‌هاي استاد مطهري ما را براي فهم كتاب‌هاي ديگر بزرگان آماده مي‌كند . 16 – از مطالعه كتب متفرقه پرهيز كنيم  17- كتاب داستان و راستان كه از ساده‌ترين كتب استاد است ، از عميق‌ترين كتاب‌هاي ايشان نيز هست 18- اگر كتاب‌هاي استاد مطهري را بدون  داشتن يك سير مشخص و فقط با انتخاب سليقه‌اي بخوانيم ، به هدفي كه در پي آن هستيم نخواهيم رسيد . 19- مي‌توان با همكاري ، يكديگر را در پيش‌برد مطالعه ياري نمود 20- در تمام مراحل مطالعه از هنگامي كه تصميم به مطالعه گرفته مي‌شود تا زماني كه مطالعه به پايان مي‌رسد نبايد از توكل به خدا و توسل به اهل بيت ( ع ) غافل شد . در جلساتي كه با نام آل الله – عليهم السلام- برگزار مي‌شود ، مي بايست از امام زمان – روحي فداه –  و اجداد طاهرينش خواست كه در اين راه كمك كرده و اذهان را براي درك معارف ناب دين ، آماده و لايق بگردانند . يكي از علل مهم شكست در مسير مطالعه كتب استاد مطهري و در هر راه معنوي ديگري ، اتكاء به خويشتن و غفلت از خداوند است . بي توفيق و ياري خداوند و ائمه‌ي معصومين – عليهم السلام – هر كاري براي رسيدن به معارف قرآن و اهل بيت – عليهم السلام – ناقص و ابتر خواهد ماند .

چرايي و چگونگي مطالعه آثار استاد ، توسط محسن عباسي ولدي در چاپ اول خود با تيراژ 2000 نسخه و توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

دوشنبه 22 آذر 1389 - 11:44


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری