پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 1:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

خواب هايي که به واقعيت تبديل مي شوند

 

گفتگو با پوران درخشنده کارگردان فيلم سينمايي خواب هاي دنباله دار

 

 

مقدمه: سينماي اجتماعي همواره در کشورهاي داراي صنعت سينما يکي از ژانرهاي مهم و اثر گذار بوده است. پوران درخشنده هم در سه دهه دوران فيلمسازيش همواره دغدغه ساخت فيلم هاي کودکان و نوجوانان در قالب ژانر اجتماعي داشته است.  در دنياي فيلم هاي درخشنده قهرمان هاي اصلي کودکان و نوجواناني هستند که براي ديده شدن و اثبات توانائي هايشان تلاش مي کنند. کودکان فيلم خواب هاي دنباله دار نيزدر چنين راهي گام برمي دارند که تا به خواسته هايشان برسند.

 

 

در اغلب فيلم هايي که تا به حال ساخته ايد محور اصلي کودکان و نوجوانان بوده اند. چقدر دغدغه پرداختن به مسائل کودکان را داريد؟

نوع تفکرات و آگاهي هاي کودکان امروزي خيلي نسبت به کودکان چند سال قبل تغييرپيدا کرده است که  همه اين آگاهي ها جنبه مثبت و سازنده ندارد. اغلب اين آگاهي ها سطحي و احساساتي است و به عمق راهي پيدا نمي کنند و توجه به اين مسائل باعث مي شود کودکان و نوجوانان ما از اهداف متعالي و درست زندگي فاصله بگيرند.دسترسي آسان و بدون کنترل بچه ها به اينترنت و بازي هاي رايانه اي بدون اينکه هيچ کنترل درستي از جانب والدين صورت بگيرد جنبه هاي مخرب و زيان باري پيدا مي کند که در بيشتر مواقع نوجوانان به خلاف و بزهکاري رويکرد پيدا مي کنند. در فيلم هايم سعي مي کنم تا با طرح مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان به راه حل درستي درحل مسائل آنها دست پيدا کنم.

 

الناز در فيلم خواب هاي دنباله دار نيز از بي توجهي اطرافيانش رنج مي برد و دچار مشکل و گرفتاري مي شود؟

ريحانه  ديگر کودک فيلم با خواب هايي که مي بيند همه را به واقعيتها نزديک مي کند. الناز در زيرزمين تاريک و نمور يک ساختمان بدون توجه به حال خودش رها شده است. ريحانه ميل و انگيزه زيادي براي تحصيل و آموختن علم  دارد اما اطرافيانش نسبت به اين خواسته هاي او بي توجه هستند. الناز براي ديده شدن و توجه به خواسته اش معلم زخمي و مجروح را در کنار خودش نگه مي دارد تا شايد بتواند نظر کسي را جلب کند و به خواسته اش برسد.

 

در قضيه نگه داشتن معلم توسط الناز همه درباره کار او دچار سوءتفاهم مي شوند. چقدر اين مسئله مي تواند در آينده زندگي الناز تاثير گذار باشد؟

هدف اصلي الناز درس خواندن و پيدا کردن موقعيت اجتماعي مناسب در جامعه و آدمها است. سوء تفاهمي که بابت اين قضيه اتفاق مي افتد فقط دليلش ميل و خواسته دختر براي يک حق طبيعي هر کودکي در جهت تحصيل است. والدين و مسئولين فرهنگي و آموزشي نبايد به راحتي ازکنار اين نوع مسائل عبور کنند.

 

زاويه نگاهتان در اين فيلم و فيلم قبليتان (بچه هاي ابدي) به گونه اي است که تا حد زيادي مقصر اصلي در پيدا شدن چنين موقعيت هايي را جامعه معرفي کرده ايد؟

بله. در نظر بگيريد در محل زندگي الناز تعدادي زيادي آدم زندگي مي کنند که گرفتار روزمرگي هستند و خيلي بي تفاوت از کنار الناز عبور مي کنند و اصلا او را نمي بينند تا بخواهند و تلاش کنند که به او کمک کنند.

 

اين نوع نگاه را چگونه مي توان تغيير داد؟

بايد همه احساس مسئوليت بيشتري کنند و به مشکلات نزديک شوند. با نديدن و بي توجهي به مشکلات صورت مسئله هرگز پاک نمي شود.تا موقعي که کليت آدمهاي جامعه چنين ديدگاهي داشته باشند نمي توانيم به تغيير شرايط اميدوار باشيم.مردم ما نشان داده اند هر موقع که در باره حل موضوع و مشکلي يک عزم عمومي و يکپارچه پيدا کرده اند در کارشان موفق شده اند.

 

براي انتقال مفاهيم مورد نظرتان در فيلم هايي که ساخته ايد با بازيگران کودک و نوجوان به چه شيوه اي برخورد مي کنيد؟

در تمام فيلم هايي که تا به حال ساخته ام تلاش کرده ام که با بازيگران کودک و نوجوان ارتباطي حسي، عاطفي و صميمي برقرار كنم. اين بهترين شيوه براي نزديک شدن و ايجاد ارتباط با کودکان و نوجوانان است. بعد از خاتمه فيلمبرداري فيلم هايم نيز اين ارتباط را حفظ مي کنم و در تمام مسائلي که آنها از من راهنمايي و مشاوره بخواهند حمايت هاي لازم را انجام مي دهم تا بتوانم به آنها کمک کنم.  خيلي از بازيگران کودک و نوجوان وجود داشته اند که در ادامه زندگي دچار گرفتاري و مسائل زيادي شدند و حتي از اينکه نتوانستند در حرفه بازيگري ادامه راه بدهند دلسرد و مايوس شدند.براي اين بازيگران که سن و سال کم و تجربه زندگي زيادي ندارند بايد به طور اصولي گفته شود که بازيگري مجالي است براي براي طرح نيازهاي انساني و طبيعي شان در سينما. هنوز هم بسياري از بازيگراني که با من همکاري کرده اند در مورد پيشنهادات بازيگري که به آنها مي شود بامن مشورت مي کنند.

 

براي رسيدن به سينماي کودک و نوجوان مطلوب و ايده آل نقش سازمان هاي فرهنگي و آموزشي مرتبط با کودکان چيست؟

تلويزيون رسانه فراگيري است که در تمام خانه ها وجود دارد و افراد خانواده در هرسن و جايگاه فکري برنامه هاي مورد نظرشان را نگاه مي کنند. بنابراين رسانه ملي در جهت ارتقاي سطح معلومات و ارائه پيام هاي آموزشي و اخلاقي نقش غير قابل انکاري در جامعه دارد. تلويزيون با  حمايت از فيلمهاي کودک و نوجوان وساخت برنامه هاي هدفمند هم مي تواند نظر خانواده ها را نسبت به مسائل کودکان و بچه ها جلب کند و در کنار آن مي تواند کودکان را آماده و پذيراي قبول مسائل کند. يکي از بهترين راههاي ايجاد تعامل و نزديکي بين جامعه و کودکان رسانه ملي است. وزارت آموزش پرورش هم مي تواند در حين نمايش و اکران فيلم هاي کودک با بردن بچه ها و دانش آموزان به سينماهاي نمايش دهنده اين آثار نظر کودکان را به اين نوع آثار جلب کند. سينماي کودک براي رشد و اعتلا نيازمند کمک و حمايت همه ارگان هاي ذيربط در حوزه کودکان و نوجوانان است. بدون شک آگاهي عمومي در جامعه باعث مي شود بسياري از مشکلات خيلي درست و منطقي از بين برود.

 

شنبه 13 آذر 1389 - 9:2


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری