شنبه 25 آذر 1396 - 18:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

ميلاد بهاري

 

سرکرده جندالله در چنگال عقابان نيروي هوايي

 

 

مصاحبه با تدوينگر کتاب «در چنگال عقاب»؛ گزارش واقعي و مستند از نحوه رهگيري و فرود هواپيماي حامل عبدالمالک ريگي، به کوشش سيد حکمت قاضي ميرسعيد

 

درست چهارم اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسيد عبدالمالک ريگي تروريست و جاني خطرناک شرق کشور طي يک عمليات پيچيده و برق آسا دستگير شد.عبدالمالك ريگي كه با گروه مزدورش، در طول سالهاي گذشته عامل قتل ده ها شهروند بي گناه كشور است و در آخرين عمليات تروريستي خود جمعي از فرماندهان سپاه از جمله سردار شوشتري؛جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلا ب اسلامي و جمعي ديگر از فرماندهان اين نيرو را به همراه برخي از سران بلوچ را به شهادت رسانده بود بالاخره دستگير و در سي ام خرداد 89 به دار آويخته شد تا پرونده يکي از خطرناک ترين تروريست هاي سالهاي اخير بسته شود و به سزاي جنايت هاي بي شمار خود برسد.همانگونه که در خبرها آمد سوره مهر در حال آماده سازي کتابي است که به چگونگي رهگيري و نحوه عمليات اين دستگيري توسط خلبانان نيروي هوايي مي پردازد.برآن شديم که با تدوينگر اين کتاب سيد حکمت قاضي مير سعيد درباره چگونگي تدوين اين کتاب گفت و گويي داشته باشيم که مي خوانيم.

 

بگوييد روايت اين کتاب به چه صورت است؟ و چي شد که تصميم گرفتيد نحوه دستگيري عبدالمالک ريگي را در کتابي تدوين کنيد؟

در واقع کتاب «در چنگال عقاب» به صورت روايت داستاني است که يک داناي کل آن را روايت مي کند يعني شخصي که از بالا به تمام اتفاقاتي که در مورد نحوه رهگيري و دستگيري عبدالمالک ريگي توسط نيروي هوايي احاطه دارد اين رويداد را روايت مي کند. وقتي توسط وزارت اطلاعات خبر رسيد که عبدالمالک ريگي به عنوان مسافر در يک هواپيما از دبي به قرقيزستان در حال پرواز است، مسئولين به فکر افتادند که عمليات فرو نشاندن هواپيما و دستگيري ريگي توسط نيروي هوايي ارتش صورت گيرد.ساعت 10 شب از طريق پيامي که از امارات توسط بچه هاي اطلاعات ارسال شد که عبدالمالک در حال مسافرت از دبي به مقصد قرقيزستان است. به محض اينکه اين خبر از طريق وزارت اطلاعات مخابره و جريان سازي شد،به فرماندهي کل ارتش؛ سرلشکر عطاالله صالحي اطلاع داده شد و ايشان هم از طريق معاونت اطلاعاتي خود وارد عمل شدند و فورا فرماندهي نيروي هوايي؛اميرسرتيپ؛حسن شاه صفي ،فرماندهي قرارگاه خاتم الانبيا و پدافند اطلاع داده شد. سرتيپ شاه صفي هم شبانه ديگر فرماندهان نيرو را خواستند با توجه به اينکه  تنها حدود يک ساعت و نيم زمان بود،در اتاق توجيح فرماندهان و معاونت عمليات توجيح شدند که همچنين اتقاقي افتاده البته گفته نشد که چه کسي در هواپيماست فقط گفتند که دستور رسيده هواپيما را روي زمين فرود بياوريم.خب چندين گزينه مطرح شد.همانطور که مي دانيم هرهواپيمايي که از کشور امارت به سمت شرق پرواز مي کند بايد از کريدور پروازي ايران عبور کند که روت (شروع) آن بندرعباس است و بعد شهر کرمان  و از مسير طبس و مشهد از مرز خارج مي شود.فورا اولين سوالي که مطرح شد اين بود که هواپيما در کدام شهر فرود آورده شود.اولين گزينه بندرعباس بود،دومين گزينه فرودگاه کرمان،سومين گزينه فرود آوردن هواپيما در مهرآباد تهران بود و آخرين گزينه هم فرود هواپيما در شهر مشهد بود. عده اي از فرماندهان معتقد بودند که بايد اين هواپيما در تهران بنشيند،برخي مي گفتند در فرودگاه کرمان و برخي هم خواستار فرود هواپيما در مشهد و يا اصفهان بودند. فرماندهي نيروي هوايي همه  اين گزينه ها را بررسي کرد. فرودگاه کرمان وضعيت مناسبي نداشت و ممکن بود هواپيما به دليل پهن پيکر بودن از باند خارج شود. فرودگاه مهراباد هم چون زمان زيادي طول مي کشيد و احتمال داشت که نيروهاي بيگانه مداخله کنند و او را ممکن بود نجات دهند رد شد.مشهد هم که طبيعتا با توجه به زمان زيادي که تا رسيدن هواپيما طول مي کشيد عملا کنار گذاشته شد. بالاخره تصميم گرفته شد به چندين دليل اين هواپيما در بندرعباس فرو نشانده شود.اول اينکه فاصله دبي تا بندرعباس اندک بود و همچنين در کنار فرودگاه بندرعباس پايگاه نهم شکاري قرار دارد.احتمال داشت اگر تعلل مي شد خلبان متوجه شود و شرايط اضطراري براي هواپيما اعلام کند و هواپيما را برگرداند و يا نيروهاي بيگانه و ناتو هواپيما را نجات دهند.در ثاني کنار فرودگاه بندرعباس، پايگاه هوايي هشتم شکاري قرار دارد که داراي چندين هواپيماهاي در اصطلاح آلرت «آماده فرمان پرواز» هست که م يتوانند به سرعت وارد عمل شوند.براي اين عمليات 6 فروند هواپيماي اف 4  در حالت استند باي اماده بودند و حتي گفتند اگر اين هواپيما بنا به دلايلي از ديد اين 6 فروند خارج شد، دو فروند هواپيماي ديگر هم در اصفهان به حال آماده باش باشد و اين همه در همين زمان محدود صورت گرفت و پيش بيني همه چيز شد.حتي دو فروند هواپيماي بويينگ 707 جامبوجت و يک فروند هواپيماي سوخت رسان  تدارک ديده شد که در صورت نياز به سوخت رساني آماده باشند ولي آن شب به تمام پايگاه هاي نيروي هوايي ارتش آماده باش صد در صد داده شد و فرمانده نيروي هوايي بهترين نيروها را انتخاب کرد. 

به هر حال با مديريت اميرسرتيپ حسن شاه صفي خيلي خوب اين کار مديريت شد و هواپيما مسافربري علرغم اينکه نمي خواست فرود بيايد و وقت کشي مي کرد که بتواند خودش را  از کشور خارج کند با اين عمليات مجبور به فرود شد و همزمان با فرا رسيدن سال جديد شادي را براي ملت ايران به ارمغان آورد.

 

گفتيد اين کتاب روايت مستند اين عمليات است،براي مستند کردن کار با چه کساني مصاحبه شد؟

با تمام خلبانان، فرمانده نيروي هوايي و طراح عمليات، فرماندهي پايگاه نهم شکاري و ديگر عوامل درگير در اين رويداد مصاحبه کردم.حتي در اين کتاب يک سري فرضياتي که در مورد عدم تمکين خلبان به فرود و پيامدهاي آن مطرح شده است و اينکه چه اتفاقاتي ممکن بود بيفتد اگر خلبان دستور را اجرا نمي کرد مطرح کرده ام.

 

تا چه حد مجبور شديد که از گفتن برخي واقعيت ها به دليل مسائل امنيتي خودداري کنيد؟

به دليل مسائل امنيتي اسم خلبانان نياورده ام و دليلي هم نداشت که مطرح شود.با کساني که درگير اين عمليات بودند صحبت شد.حتي من از فضايي که در داخل هواپيما هم وجود داشت براساس يک سري اطلاعات  که بعدا گرفتم نکاتي آورده ام.واقعا اين رويداد خيلي بزرگي بود که خيلي گذرا از کنار آن گذشتند.

 

روايت اين رويداد چند صفحه شده است و اينکه دراين کتاب غير از روايت اين عمليات به چه جزيياتي پرداخته ايد؟

اين کتاب حدودا 200 صفحه است، با تعدادي عکس از جنايت هاي ريگي اورده شده است.همچنين جريان سازي اخبار و عکس ها اين خبر در خبرگزاريها و رسانه هاي جهان در اين کتاب آمده است.همچنين فصلي را هم به نظرات مسئولان و نظراتي که مردم در مورد اين واقعه ابراز داشته اند اختصاص دادم.

 

با توجه به اينکه شما خودتان فيلم نامه نويس هم هستيد در آينده امکان دارد که اين روايت کتاب را به صورت فيلم نامه در آوريد؟

همين الان هم از سوي حوزه هنري به من پيشنهاد شده که اطلاعات اين واقعه را به صورت فيلم نامه در اختيارشان بگذارم که البته الان شرايط را زياد جالب نمي بينم.

 

چرا؟

به دليل برخي مسائل امنيتي.

 

مي توانم بپرسم چه مسائلي؟

ببينيد اين کار بايد به صورت مستند کار شود و اگر بخواهم اين واقعه را به صورت مستند توليد کنم بايد تمام جزييات و تمام شخصيت ها در اين کار حضور داشته باشند.ولي الان نمي شود از خلبانان اين حادثه استفاده کرد چون چهره آنها لو مي رود و اين از نظر امنيتي مشکل است و بايد يک خورده زمان بگذرد.

 

 

 

دوشنبه 24 آبان 1389 - 15:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری