دوشنبه 20 آذر 1396 - 9:16
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

مهندسي فرهنگ مد و سبك‌هاي پوشش ايراني-اسلامي

 

 

گروه برنامه‌ريزي ويژه بانوان سازمان تبليغات اسلامي با هدف ارتقاي سطح فرهنگي و توانمندي بانوان با فرهنگ ديني در 21 کميته و کارگروه تخصصي زنان در سطح ملي عضويت و همکاري دارد و اين نکته مثبتي است که سازمان در جايگاه نهادها و سازمان ها در زمينه بانوان ظرفيت خوب و قوي دارد که مورد توجه نهادها است و مي‌تواند در توليد فکر و تاثيرگذاري فرهنگي در عرصه بانوان موثر باشد.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، به استناد مصوب جلسه 427 مورخ 13/10/85 شوراي فرهنگ عمومي، در خصوص راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، 26 نهاد دولتي موظف شده اند كه با تشكيل ستاد ويژه به رياست يكي از معاونين خود ، نسبت به تدوين و تصويب آيين نامه ها و شيوه نامه هاي اجرايي و نيز راهكارهاي مرتبط با دستگاه متبوع خود اقدام نمايند كه سازمان تبليغات اسلامي از جمله اين نهادها است. همچنين نظر به قانون ساماندهي مد و لباس درخصوص حفظ و تقويت فرهنگ و هويت ايراني - اسلامي، ارج نهادن، تبيين، تثبيت و ترويج الگوهاي بومي و ملي، هدايت بازار توليد و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح ها و الگوهاي داخلي و ترغيب عموم مردم به پرهيز از انتخاب و مصرف الگوهاي بيگانه و غير مأنوس با فرهنگ و هويت ايراني و همچنين طبق آيين نامه داخلي دبيرخانه كارگروه ساماندهي مد و لباس، سازمان تبليغات اسلامي در كنار ساير اعضاي كميسيون فرهنگ و آموزش وظيفه پيش بيني تمهيدات فرهنگي و آموزشي لازم در جهت اهداف قانون « ساماندهي مد و لباس مصوب مجلس شوراي اسلامي » و مهندسي فرهنگ مد و سبك‌هاي پوشش ايراني را بر عهده دارد. در همين راستا معاونت امور فرهنگي و تبليغ در سال 1387 به منظور گسترش فرهنگ عفاف و حجاب طرح « توسعه فرهنگ عفاف و حجاب »، طرح ايجاد تعامل نزديک و مؤثر با اتحاديه‌ هاي صنف توليدکنندگان و فروشندگان پوشاك را ارائه كرد. هدف از اين طرح، تعامل بيشتر اتحاديه هاي صنف توليدكننده و فروشنده پوشاك به توليد و عرضه مانتوهاي اسلامي از يك سو با ايجاد بازار فروش گسترده براي اين صنف آنان را به انجام اين کار تشويق و از سوي ديگر در اختتاميه طرح نيز با تجليل از بهترين توليدکنندگان و فروشندگان سراسر کشور از طريق اهداء هزينه سفر حج، آنان را به ادامه همکاري هاي مشترك ترغيب مي‌نمايد. شيوه بازاريابي براي اين صنف بدين شرح است که با تعامل و نشست با 26 نهاد قانونگذار و اجرايي ( که همه اين نهادها 1- طبق مصوب شوراي فرهنگ عمومي موظف به اجراي راهکارهاي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مي باشند. 2- طبق قانون ساماندهي مد و لباس مکلفند از بودجه سنواتي رديف‌ هاي خدماتي رفاهي خود جهت تشويق تقاضاي پارچه و لباس منطبق با الگوهاي ايراني ـ اسلامي تسهيلات خريد پارچه و لباس هاي مذکور را در اختيار کارکنان خود قرار دهند.) از مسئولين دعوت شود که بخشي از تسهيلات کارمندان شاغل در نهاد خود را به صورت بن خريد مانتو به پرسنل خود اعطا نمايند و از سوي ديگر با صنف توليدکنندگان پوشاک توافق گردد که مانتوهاي اين کارمندان را با الگوهاي مورد پسند سازمان توليد و صنف فروشندگان پوشاک، آنها را با تخفيف ويژه به کارمندان اين ادارات عرضه كنند.

گفتني است، سازمان آموزش و پرورش شهرستانها، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، استانداري ها، شبكه 5 صدا و سيما، اتحاديه صنف توليد و توزيع كنندگان پوشاك، جامعه انجمن اسلامي اصناف و بازار، انجمن طراحان، امام جمعه بعضي از شهرستان ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي، رياست مجتمع امور صنفي، رياست صنف، ادارات کل امور بازرگاني، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر، مجامع امور صنفي توليدي و توزيعي و اتحاديه هاي وابسته، ادارات و نهادها، سازمان فني وحرفه اي، صداوسيماي مراكزاستاني و مركزتحقيقات بسيج دانشجوئي از جمله نهاد‌هاي همكار در اجراي طرح ساماندهي مد و لباس هستند.

 در ادامه اين گزارش به بررسي فعاليت‌هاي انجام گرفته در جهت اهداف قانون «ساماندهي مد و لباس مصوب مجلس شوراي اسلامي» و مهندسي فرهنگ مد و سبك‌هاي پوشش ايراني خواهيم پرداخت.

سياستگذاري لازم به منظور خريد الگوهاي مناسب مانتو در سه گروه سني نوجوانان – جوانان و بزرگسالان با توجه به شرايط بومي و اقليمي استان.

 انعقاد قرارداد و ايجاد تعامل و همكاري با سازمان ها و نهادهاي دولتي به منظور ارائه بن پوشاك در قالب تسهيلات ويژه سالانه به كارمندان توسط نهادهاي دولتي.

 تجليل از برگزيدگان اصناف توليد‌كننده و فروشنده پوشاك در قالب ارائه هزينه سفر عمره. نظارت دقيق بر توليد و فروش مانتوهاي ارائه شده از جهت تطبيق با الگوهاي مورد نظر سازمان.

 توزيع مانتوهاي توليد شده در فروشگاههاي معرفي شده.

 تشكيل ستاد توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در استان. تبليغات، اطلاع رساني و مستند سازي.

 درسال هاي اخير از طريق نهادهاي مختلف چندين نمايشگاه از جمله « زنان سرزمين من»، «حجاب» و «ريحانه» برگزار شده و ده‌ها نمايش زنده لباس از طريق بخش‌هاي دولتي و خصوصي برپا شده است كه به دليل عدم هماهنگي‌هاي لازم با اتحاديه‌هاي صنف توليد‌كنندگان و فروشندگان پوشاك استفاده مطلوبي از طرح‌ها و الگوهاي ارائه شده صورت نگرفت و همچنين با توجه به اينكه اداره كل سازمان تبليغات اسلامي استان تهران درسال 1386 با همكاري انجمن اسلامي اصناف و بازارو اتحاديه صنوف اقدامات موثري درجهت عرضه الگوهاي مناسب پوشش ارائه نموده است لذا مي‌توان از آن به عنوان تجربه‌اي در روند اجرايي اين طرح استفاده كرد. در همين راستا گفتگوي كوتاهي با رييس گروه ويژه بانوان سازمان تبليغات اسلامي انجام داديم و هدف اصلي طرح را جويا شديم گه وي گفت: توسعه فرهنگ عفاف و حجاب اسلامي درجامعه و احياء ارزشهاي اسلامي و ارائه الگوهاي مناسب پوشش ويژه بانوان و برنامه‌ريزي در طراحي‌هاي لباس مناسب و مانتوي اسلامي جهت توزيع در فروشگاههاي سراسر كشور است.

 فرزانه نيكو برش همچنين برخي ديگر از اهداف كيفي طرح ساماندهي مد و لباس مصوب مجلس شوراي اسلامي را اين‌گونه برشمرد:

•برنامه‌ريزي در طراحي‌هاي لباس مناسب و مانتوي اسلامي جهت توزيع در فروشگاههاي سراسر كشور.

 •تشويق و ترغيب نسل جوان به استفاده از پوشش اسلامي با ارائه الگوهاي شكيل و زيبا درسنين مختلف.

•برنامه‌ريزي جهت بهبود فرهنگي بازار پوشش و پوشاك اسلامي بانوان جامعه .

•ارائه الگوهاي مناسب جهت ساماندهي پوشش بانوان دركليه نهادها و سازمانهاي دولتي.

•هماهنگي هدفمند بين دست‌اندركاران توليد ، توزيع و كارشناسان صنف پوشاك زنانه.

•تشكيل جلسات ستاد در استانهاي منتخب با اولويت جمعيت استان جهت ايجاد هماهنگي بين اصناف موجود.

 •تجليل و تقدير از 300 برگزيده ارائه دهنده الگوهاي پوشش اسلام و توزيع كنندگان برتر درسطح كشور و اعزام آنها به مكه.

 

 

 

چهارشنبه 19 آبان 1389 - 13:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر