شنبه 3 تير 1396 - 20:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ريحانه فتحي ثاني

 

رسانه اي جدي براي تبليغ کتاب نداريم

 

 

امروز با افزايش دامنه شهرها و تلاش براي رسيدن به وضعيت مطلوب زندگي، ديگر چندان ساعات منظم خود را در روز و يا ماه براي آگاهي از تازه هاي نشر مختلف در کشور نمي گذاريم. هرچند امروزه از ابزاهاي ارتباطي مختلفي نيز برخورداريم ولي با نگاهي گذرا به عملکرد آنان در مي يابيم که فضايي جدي براي تبليغ کتاب در آن ها نداريم؛ خال آنکه در عصرحاضر کتاب به عنوان يک رسانه توان و ظرفيت بسياري براي انتقال مفاهيم فرهنگي و ابزاري مناسب براي فرهنگ سازي در اشکال مکتوب، شفاهي و الکترونيکي دارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، همانطور که مي دانيد در رسانه هاي تصويري مختلف نياز به فضاي تبليغ براي كتاب از موضوعاتي است كه در عرصه تبليغات به روشني اخساس مي شود. در برنامه ريزي هاي فرهنگي همچون تبليغ کتاب در رسانه هاي جمعي براي حضور يک اجزاي فرهنگي همچون کتاب ابندا لازم است نياز سنجي صورت بگيرد تا به فراخور نياز مخاطبان اقدامات ديگر هم توان انجام بيابند.

با نگاهي گذرا به وضعيت موجود، گويا آنقدر براي كالاهاي غير از كتاب تبليغ شده كه تبليغ كتاب غير ضروري به نظر مي رسد حال وجود نهاد مستقلي با بودجه مشخص در جامعه  احساس مي شود.

در شرايط فعلي که انعکاس وجود چنين نهادي در رسانه هاي جمعي وجود ندارد. ناشران و توليدكنندگان كتاب بايد مستقيما‌ً اين وظيفه را به دوش بكشند. در اين شرايط وجود سايت هاي مختلف الکترونيکي و  رسانه ها و به تبع آن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بسيار مهم مي‌نمايد.

در همين راستا،  انتشارات سوره مهر نسبت به برقراري ارتباط مناسب با رسانه‌ها و اصحاب رسانه و نيز اطلاع‌رساني از طريق خبر، مصاحبه، نقد كتاب و گزارش را در راس کار قرار داده است.

رونمايي از سايت جديد سوره مهر در نمايشگاه مطبوعات 89 نشان از اين اهميت دارد. همچنين اين انتشارات به منظور ارزيابي كار رسانه‌ها در باب اطلاع‌رساني در مورد كتاب‌ها و محصولات و نيز فعاليت‌هاي سوره مهر نخستين جشنواره رسانه‌اي كتاب سوره مهر را در تابستان 88 برگزار کرد.

آثار ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره در ٥ گروه خبر، مصاحبه، گزارش، نقد و يادداشت (مقاله) مورد ارزيابي قرار گرفت.

البته نبايد جايگاه رسانه هاي الکتروينک و  فروشگاه هاي کتاب همچون آدينه بوک،  بوک 24 و... را در فضاي مجازي فراموش کرد و بعضي امكانات مثل «ارسال رايگان به سراسر كشور» را، در افزايش قدرت خريد مصرف كننده ناديده گرفت.

اما مطمئنا زماني که با راهنمايي يک دانش آموز براي خريد و مطالعه کتاب طراحي، او به هنر علاقمند مي شود و اقدام به خريد کتاب هاي هنر طراحي و نقاشي مي کند چرا نبايد اين موضوع را جدي گرفت و آن را توسعه بخشيد؟

در اين راستا، پيش از اين دكتر حجت‌الله ايوبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) عنوان کرده بود که رسانه ملي مي‌تواند رويكردهاي جديد فرهنگ كتاب و كتابخواني، آخرين اطلاعات مربوط به بازار نشر و خريد كتاب و معرفي آثار برگزيده و با كيفيت را در جامعه ترويج كند.

رييس موسسه فرهنگي اكو، در ادامه مصاحبه خود حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را ار ناشران و نويسندگان ضروري قلمداد کرده بود. به گفته وي  در بيشتر كشورها بازار نشر سودآور نيست، بنابراين كمك دولتي بايد حامي اين بازار باشد و تمهيداتي براي رونق آن انديشيده شود.

شنيدني است که، معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، براساس آيين نامه اجرايي حمايت از نشر، مصوبه هيات وزيران با نگاه ويژه به موضوع اطلاع رساني و تبليغات در رسانه، در حال تدوين آيين‌نامه اطلاع رساني و تبليغات كتاب در رسانه هاست. تدوين اين آيين‌نامه، فرصتي مناسب را براي ناشران سراسر كشور فراهم مي‌کند تا نسبت به معرفي و ارايه كتاب‌هاي خود به مخاطبان اقدام کنند.

اين اقدامات مي تواند نويسنده را مطمئن کند که تلاش هايش در پس سال ها در انبارها همچون گذشته خاک نمي خورد. بهرحال کتاب هم همانند ديگر کالاهاي فرهنگي و غيرفرهنگي با تبليغ شاهد فروش بيشترش خواهيم بود و در اين گذر هم مولف نيز به جايگاه حقيقي خود در جامعه نزديک خواهد شد.

در کشور ما تبليغ جايگاه بسيار ضعيفي در روش هاي مختلف دارد و از راه همان شيوه ها امروزه بيشترين خريد کتاب هاي غير درسي را در شاخه روانشاسي شاهد هستيم هر چند که برخي از آن ها به جهت کيفيت نوشتاري از جايگاه چندان مطلوبي برخوردار نيستند.

محمدرضا جاسبي، ناشر و قائم مقام انجمن اسلامي ناشران درباره جايگاه تبليغات براي فروش كتاب‌ها حتي براي كتاب‌هاي با محتواي ضعيف هم معتقد است: نمي‌توان مانع تبليغات شد هر كس جنس خود را تبليغ مي‌كند كه جنس توليدي من بهتر است. البته كه در مورد تبليغات كتاب به تعهد فردي و اخلاقي بازمي‌گردد و امروز هم در كشور ما بيشترين تبليغ در مورد كتاب‌هاي رواشناسي انجام مي‌شود كه مردم در جستجوي آرامش آسايش رفاه و ثروت به دنبال آن تبليغات حركت مي‌كنند.

جاسبي يكي از ضعف‌هاي اساسي بازار نشر كتاب را در مقاله مجيد زندي که در روزنامه جمهوري هم به چاپ رسيده است، ضعف تبليغات معرفي مي‌كند و مي گويد: به عنوان نمونه ما كتابي را چاپ مي‌كنيم كه پس از 5 سال فردي از يكي از شهرستان ها مي‌آيد و مي‌گويد ما اخيرا اين كتاب را ديديم كه نشان مي‌دهد تاكنون از وجود آن بي خبر بودند. در  حالي كه اگر تبليغات هدفمند كتاب در كشور وجود داشته باشد كتاب‌هاي تا اين حد در پس كتابفروشي‌ها يا كتابخانه‌ها نمي‌مانند.

اين جريان کند کتابخواني در کشور آسيبي است که بايد مورد پژوهش و مطالعه قرار گيرد و فضاي تبليغ مورد نظر هم براساس شناخت عادات مطالعه  موجود در جامعه  و برگرفته از مطالعات آسيب‌شناسانه وضعيت حاضر مشخص شود.

محمد سعيدي مهر، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و نويسنده معاصر در مورد تاثير تبليغات كتاب در رسانه ملي به ستاد اطلاع رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران در سال 87، اظهار داشته بود: وظيفه صدا و سيما است تا در زمينه ترويج فرهنگ كتابخواني و كتاب به تبليغات گسترده اي دست بزند.
وي تاکيد داشت: صدا و سيما يك رسانه ملي است و مخاطبان گسترده اي در سطح كشور دارد. در نتيجه تبليغات در زمينه كتابخواني از طريق صدا و سيما بسيار تاثير گذار خواهد بود.

گفتني است، پس از گذشت چند سال صحبت هنوز همان صحبت هميشگي است بي انکه آب از آب تکان خورده باشد. حال آنکه همه خوب مي دانيم براي آغاز يک اصلاح و شايد تغيير نبايد تنهاسخن گفت و عمل نکرد. بايد تمامي متوليان فرهنگي دخيل در اين مسله و ترجيحا يک نهاد واحد و مسوول، قدم در اين راه بگذارد و امر تبليغ در رسانه هاي مختلف مکتوب، شفاهي و تصويري آغاز کند.

 

چهارشنبه 19 آبان 1389 - 11:46


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری