چهارشنبه 22 آذر 1396 - 12:37
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

پاي منبر معرفت

 

محمدعلي موظف‌رستمي

 

حسنات حضور در مساجد در كلام حضرت اميرالمؤمنين على(ع): (بخش چهارم)

 

                                                                        

بحث چهارم: 

«من اختلف الى المسجد اصاب احدى الثمان: اخا مستفادا فى اللّه، او علما مستطرفا، او آية محكمة، او يسمع كلمة تدل على هدى، او رحمة منتظرة، او كلمة ترده عن ردى، او يترك ذنبا خشية او حياء.»[1]

 

كسى كه پيوسته به مسجد برود يكى از منافع هشتگانه نصيبش خواهد شد:

 

چهارم:كلمات و سخناني كه موجب هدايتش شود مي‌شنود:

مساجد كانون هدايت و رهنمون‌سازي مسلمانان و پيروان دين آسماني اسلام به سوي كمال مي‌باشند. مهمترين هدف والاي پيامبر گرامي اسلام(ص) در ساخت و بناء مسجد در نخستين مراحل و اولين گام در تبيين و تشريح دين مبين اسلام تأسيس پايگاهي براي آشناسازي مسلمانان با آموزه‌هاي ديني و تعاليم مذهبي و معارف اسلامي بوده است. چون خميرمايه، درونمايه و ذات اين دين كامل آسماني، هدايت و سعادت بشري نهايت آن بوده و اين مهم در آن نهفته مي‌باشد. در نتيجه، حضور در اين مكان مقدس، بستر و زمينه‌ساز هدايت پيروانش رخواهد بود.

انسان موجودي است كه خيلي زود تعاليم، اعمال و افعال عبادي و مناسك فرا گرفته را به دليل درگير شدن در مسائل معيشتي و مشكلات زندگي و امور شخصي و مادي رو به فراموشي خواهد نهاد. بنابراين نياز به مكاني دارد كه با انجام اعمال مذهبي به طور مستمر به يادآوري آموزه‌هاي تعليم يافته و استماع مباحث اخلاقي و ارزشمدار بپردازد تا در سايه آن بتواند ادامه حيات روزمره خويش را بر اساس مباني ديني ترسيم نمايد. و در راستاي اهداف تعالي و هدايتمند تعريف شده از سوي پيشوايان ديني حركت نمايد. به همين خاطر مسجد مكان تذكر و يادآوري براي پيروانش مي‌باشد كه منفعت و سود فراواني در همين تذكر وجود دارد. يك مسلمان در هر شبانه روز بايد در چند نوبت با انجام اعمال و افعال عبادي در بيوت الله به خويش تلنگر وارد سازد  تا همواره بهوش باشد و دچار وسوسه شيطان نشود و در نهايت دچار انحراف و سقوط از مسير هدايت معين شده نشود. در همين ارتباط قرآن كريم مي‌فرمايد:  فذکر ان نفعت الذکري، سيذکر من يخشي؛[2] ترجمه: پس تذكر ده اگر تذكر مفيد باشد و بزودي كسي كه از خدا مي‌ترسد متذكر مي‌شود.»

مسجد، مكان معنوي است و غالب شدن فضاي روحاني در آن موجب مي‌شود تا حاضران و شركت‌كنندگان ، پيش نياز حضور در آن را، كه همانا داشتن سلامت روحي، رواني و عاري شدن از وساوس شيطاني است مراعات نموده و با قلب پاك و ضميري روشن و نيتي خالص در آن حضور پيدا كنند در غير اين صورت ورود بدون رعايت اين الزامات اوليه،  اصل حضور آنان در مساجد را دچار خدشه و اشكال مي‌نمايد.

آنچه را كه يك مسلمان در مساجد مي‌شنود كلامي است برگرفته از متون، منابع و مراجع الهي. آيات وحي كه در قالب كتاب قرآن كريم به عنوان اولين مصحف شريف كه در مساجد ورود پيدا نموده است مباحثي جز اهدف هدايتگرانه ندارد. احاديث و روايات از پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) نيز در ادامه و برگرفته از آيات الهي هستند كه به زباني قابل فهم براي همه اقشار و طبقات جامعه اسلامي تبيين و تشريح شده‌اند معنا و مفهومي كه در بطن و حتي ظاهر آن نهفته است جز معنايي هدايتگر و سوق بشر به سوي كمال ندارد.

از سوي ديگر برنامه‌ها و فعاليت‌هايي كه در مساجد صورت مي‌گيرد نيز تماماً در راستاي هدايت و سوق‌دادن مسلمانان به سوي كمال و خدايي شدن مي‌باشد. هيچ مكاني به اندازه مساجد در آن از مباحث ارزشي، اخلاقي و معنوي كه زمينه‌ساز هدايت و سعادت بشري مطرح نمي‌گردد. تمام كلماتي كه در قالب وعظ، خطابه، سخنراني و دعا و نيايش و ... در مساجد انجام مي‌شود همگي سرشار از محتوا و مفاهيم هدايتگرانه بوده و هر مخاطبي كه اين دستورات و اطلاعات را به خوبي در زندگي روزمره خويش به‌كار بندد و يقيناً جزو افراد هدايت شده محسوب خواهد شد.

آنچه از مسجد برمي‌خيزد، نوايي جز حقگويي و حق طلبي و حق‌محوري نيست و مساجد همواره در طول تاريخ اسلام، معرّف عقايد برحق و مواضع راستي بوده و خواهند بود.

بنابراين در چنين فضاي هدايتگرانه‌اي، اهالي آن نيز تنها با انديشه كسب معارف الهيه  و درك و شناخت مباني و چارچوب‌هاي نظري و عملي ترسيم شده با محوريت حق و حقيقت به سوي مقاصد عالي هدف‌گذاري شده توسط پيشوايان ديني حركت مي‌كنند.

 


 

1- وسائل الشيعه، ج 3، ص 480. و امالي شيخ صدوق ص 318.

 2-قرآن كريم، سوره اعلي، آيات 9 و10

 

شنبه 15 آبان 1389 - 11:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری