شنبه 29 مهر 1396 - 15:50
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

«دفاع» محصولي از تبيان؛ اولين بازي تحت شبكه ايراني

 

چهارمين نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال امسال در 70 هزار متر‌مربع و در قالب 850 غرفه برگزار شد كه از نظر كمي و كيفي در مقايسه با سال‌هاي گذشته رشد بسيار خوبي داشته است. در اين نمايشگاه 800 نرم‌افزار رسانه‌اي، 15 هزار پايگاه اينترنتي و وبلاگ‌ها، 56 بازي رايانه‌اي حضور دارند كه قريب ‌به اتفاق اين نرم‌افزارها براي نخستين بار ارائه شد.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان نيز امسال سعي نموده تا همچون سه دوره گذشته در اين نمايشگاه حضوري موثر داشته باشد. تبيان با برپايي 5 غرفه و در بخش هاي مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه هاي ديجيتال، خانواده و رسانه هاي ديجيتال، پايگاه هاي اينترنتي و وبلاگ ها، نرم افزارهاي تلفن همراه و بازي هاي رايانه اي ضمن معرفي و ارائه توضيحات به بازديدکنندگان، خدماتي نيز ارائه مي نمايد.

 در اين گزارش به ارايه فعاليت‌ها و محصولات ارايه شده در غرفه‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي-نرم افزار‌هاي چند‌ رسانه‌اي تبيان و سايت شبكه اجتماعي اين موسسه فرهنگي و اطلاع رساني كه در بخش نرم‌افزار و پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها واقع شده بودند، خواهيم پرداخت.

 معاونت نرم‌افزار‌هاي چند رسانه‌اي موسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان وابسته به سازمان تبليغات اسلامي در زمينه طراحي و توليد نرم‌افزار‌هاي چند‌رسانه‌اي در موضوعات فرهنگي، مذهبي، آموزشي و... از سال 1384 فعاليت مي‌كند. توزيع نرم‌افزار‌هاي چند‌رسانه‌اي توليد شده با بيش از 80 عنوان محصول، ايجاد شبكه گسترده فروشبراي دستيابي آسان كاربران به محصولات و حضور در عرصه توليد انيميشن، بازي‌هاي رايانه‌اي به عنوان اولين توليد كننده اين محصولات به صورت استاندارد در كشور از جمله مهمترين فعاليت‌هاي اين معاونت در سال‌هاي اخير بوده است.

 غرفه‌ بازي‌هاي رايانه‌اي و نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي تبيان با رونمايي از 8 بازي جديد با عنوان‌هاي نبرد آلواتان، حصر آبادان، دفاع، پرونده لبناني، علي بابا كوه نور، آرش كماندار، زمين 2124 با استقبال چشمگير بازديدكنندگان به خصوص جوانان و نوجوانان روبه‌رو شده بود.

 بازي رايانه‌اي «دفاع» اولين بازي تحت شبكه ايراني كه در موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان توليد شده در چهارمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال عرضه و با استقبال مخاطبين بازي‌هاي رايانه‌اي مواجه شد.

 بازي«دفاع» قابليت بازي همزمان 64 كاربر را داراست و کاربران مي توانند بر روي شبکه هاي( lan(local area networkبا کاربران حقيقي بازي کنند، مانند آنچه در گيم نت (game net)ها مورد استفاده کاربران قرار مي گيرد.

 بايد افزود، در بازي‌هاي تک کاربر (single user) کاربر با هوش مصنوعي کامپيوتر بازي مي‌کند در حالي که در بازي هاي تحت شبکه، علاوه بر بازي با هوش مصنوعي کامپيوتر، امکان بازي همزمان با کاربران حقيقي نيز وجود دارد.

 همچنين استفاده ازاين بازي، به صورت انفرادي (ساير نفرات تيم براساس هوش مصنوعي سيستم) نيز امکان پذير است.

 گفتني است، اين محصول، با تلاش 9 ماهه برنامه نويسان کشورمان توليد شده است. در بازي "دفاع " کاربر با آموزش هايي از جمله "مقابله و دفاع در مقابل حمله هاي نظامي "، "آشنايي با مقدمات اوليه نظامي و سلاح ها " و "استفاده مناسب از ابزارهاي جنگي در موقعيت هاي مختلف " آشنا مي شود.

 بازي «راه افتخار» نيز روايتي است از زندگي يك نوجوان ايراني كه بخشي از آمال و آرزو‌هاي خود را در قهرمان شدن و مهمتر از آن پهلوان شدن جستجو مي‌كند. داستان اين بازي تا حدود زيادي بر اساس زندگي واقعي يكي از قهرمانان ايران در رشته قايقراني است.

 اگر تا بحال هيجان قايق سواري و كنترل آن را در يك بركه زيبا تجربه نكرده‌ايد اين بازي مي‌تواند براي شما از اين جنبه نيز داراي جذابيت باشد. بازيگر در اين داستان وظيفه دارد با استفاده از روش‌هاي گوناگون قهرمان داستان را قوي‌تر كرده تا بتواند همه حريفان خود را شكست داده و به آرزوي خود برسد.

 يكي ديگر از بازي‌هاي عرضه شده در نمايشگاه چهارم رسانه ديجيتال توسط موسسه تبيان، «مامور ويژه 2» بود كه كاربر در اين نگارش به عنوان مامور ويژه در متن بازي قرار مي‌گيرد، بعد از انتخاب وي شروع به انجام ماموريت مي‌كند كه اين ماموريت به ترتيب شكست دادن رقبا و حذف آن‌ها از مسابقات است تا خود را به‌عنوان بهترين راننده معرفي كند و در ادامه آماده مي‌شويد تا به عنوان يك مامور ويژه به باند تبهكاران نفوذ كنيد.

 بازي رايانه‌اي «زمين؛2124»، در اين بازي سازمان فضايي ايران در طي يك طرح تحقيقاتي 5 ساله موفق به ساخت يك كرمچاله‌ي گذر پذير با عمر طولاني شده است. به همين علت تصميم گرفته است براي آزمايش نهايي اين تكنولوژي، در يك عمليات كاملا محرمانه در مدار زمين، فضا پيماي آزمايشي خود را از ايستگاه فضايي ايران به داخل يك كرمچاله قابل گذر به هدف طي كردن فاصله بين مدار زمين و ماه وارد كند.

بازي بعدي كه به معرفي آن خواهم پرداخت، بازي رايانه‌اي «نجات بندر» است كه در اولين دوره برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال و توليدات نرم‌افزاري چند رسانه‌اي به عنوان بازي برتر در بخش بازي‌هاي رايانه‌اي شناخته شد.

 داستان اين بازي مربوط به وقايع جنگ جهاني دوم و حمله نيرو‌هاي متفقين از شمال ايران است. در اين حمله كه در شهريور 1320 هم زمان از شمال و جنوب انجام‌مي شود، ايران به اشغال متفقين در مي‌آيد و اين بازي گوشه‌اي از مقاومت نيرو‌هاي خود‌جوش ايراني بر عليه اشغالگران است.

 قهرمان اصلي بازي يكي از افسران دلير نيروي  دريايي به‌نام يدالله بايندر است. اين افسر شجاع به خلاف دستور فرماندهان زبون كه امر به واگذاري و تحويل بخشي از سرزمين عزيز ايران مي‌كنند، با مقاومتي دليرانه از سقوط و اشغال بخش عمده‌اي از ميهنمان و شهر انزلي جوگيري مي‌كند.

 در بازي «كوهنورد» يكي ديگر از توليدات موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان، فدراسيون كوهنوردي قصد دارد ا هر ساله به تعدادي از بهترين‌هاي اين رشته، پس از برگزاري يك دوره مسابقات سخت و فشرده مدرك بين‌المللي(امدادگر كوهستان) و جوايز نفيس ارائه دهد.

تعدادي داوطلب در اين سفر پر مخاطره نقش كوهنورد مصدومي را بازي مي‌كنند كه شما به عنوان يك امدادگر قسم خورده موظف به نجات جان آن‌ها هستيد. ركورد بهتر مي‌تواند در نجات جان يك بيمار اورژانسي حيات بخش باشد و اين ركورد بهتر به مهارت بيشتري نياز دارد.

 بازي «افسانه نوروز» و مسير داستاني آن الهام گرفته شده از مراسم كهن وايراني عيد نوروز است. جمع‌آوري هفت‌سين در طي مراحل مختلف بازي تكميل مي‌شود.

 بايستي مراحل مختلفي را پشت ‌سر گذاشت و با دشمنان و سختي‌هاي بسياري مبارزه كرد. اما منظور از هفت سين، جمع آوري صفات خوب اخلاقي و مبارزه با پليدي‌ها است.

 مدير توليد بخش نرم‌افزار موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان در رابطه با بازي‌ها كامپيوتري عرضه شده  در چهارمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال گفت: تعداي از بازي‌هاي موسسه طي سه سالي كه از فعاليت تبيان در زمينه توليد بازي مي‌گذرد در 8 عنوان توليد شده است كه 5 محصول آن مربوط به سال جاري است.

 بيژن رباني افزود: اين هشت محصول هم موضوعات مختلفي دارد و هم كيفيت‌هاي  متفاوتي. بعضي‌ از اين بازي‌ها را مي‌توان از لحاظ كيفي در حد قابل قبولي دانست البته با توجه به بازه زماني كه از توليد بازي در ايران مي‌گذرد. محصولاتي هم كه امسال در 5 عنوان در حال توليد است  اميد مي‌رود كه تا پايان آذرماه وارد بازار شود و به لحاظ كيفي نيز خيلي متفاوت‌تر از گذشته شده است.

 وي خاطر نشان كرد: تجربه‌اي كه مجموعه تيم‌هاي درگير در موضوعات مختلف اعم از كارهاي برنامه‌نويسي، گرافيك، گيم پلي، و زواياي هنري بازي بدست آورده‌اند باعث شده است كه هم به لحاظ كيفيت فني و زيبايي و هم تطابق نياز با مخاطب، بازي‌ها در سطح بالاتري ارايه شود. در مجموع حركت رو به جلو و سرعت در بحث فني و تكنولوژي خيلي خوب است و اميدواريم بتوانيم از لحاظ جذابيت و جذب مخاطب نيز همين روند را ادامه دهيم.

 مسئول غرفه بازي هاي رايانه‌اي تبيان در خصوص مقايسه اين بازي‌ها با نمونه‌هاي خارجي اظهار داشت: اكثر كساني كه در اين حوزه صحبتي مي‌كنند به دنبال چنين مقايسه‌اي هستند ولي اين مقايسه حداقل بايد در شرايط يكسان انجام شود. به نظر من اين مقايسه به لحاظ ميزان تجربه، نوع ابزار، قالب‌ها و نيازمندي مخاطبان و... درست نيست.

 مدير بخش نرم‌افزار‌ي تبيان ادامه‌داد: با توجه به بازه زماني 4 ساله‌اي كه وارد اين حوزه شده‌ايم، بازهم در مقايسه با مجموعه‌هايي كه نزديك به نيم قرن و به صورت حرفه‌اي 15 سال درگير توليد بازي‌هاي رايانه‌اي هستند عملكرد قابل قبولي داشته‌ايم.

 وي با بيان اينكه تا رسيدن به استانداردهاي روز دنيا فاصله داريم گفت: به لطف خدا و همت تمام همكاران به سرعت در حال پيشروي هستيم و از تجربه آنان نيز به خوبي استفاده مي‌كنيم و همين امر باعث پيشرفت همه جانبه در زمينه توليد بازي در سال‌هاي آينده خواهد شد.

 رباني در خصوص ورود به حوزه بين‌المللي متناسب با عقايد و فرهنگ ايران افزود: بازي‌ هم مانند همه محصولات رسانه يكسري كاربردهاي تبليغي-آموزشي، سرگرمي و... دارد، منتها نوع مخاطب در اين رسانه به دليل بالا بودن ضريب تعامل داده و ضريب نفوذش متفاوت است و رده سني مخاطبانش هم با بقيه رسانه‌ها متفاوت است.

 او ادامه داد: اينكه چگونه وارد حوزه بين‌المللي شويم يا براي تبليغ، بسط و نشر اعتقاداتمان است يا حضور در بازارهاي جهاني به لحاظ تجاري سازي اين محصول كه البته اين دو مورد تا حد زيادي باهم آميخته است. زماني كه شما مي‌توانيد يك محصول را در بازار جهاني ارائه دهيد و از آن استقبال شود يعني ضريب نفوذ آن محصول زياد بوده و شما توانسته‌ايد از اين ابزار براي ارائه و نشر اعتقادات مسائل تاريخي جغرافيايي و فرهنگ ملي خود استفاده كنيد.

 

مدير توليد بخش نرم‌افزار موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان پيرامون روند فروش بازي‌هاي رايانه‌اي در بازار اظهار داشت:

خيلي‌ ايده‌آل نيست، طبيعتاً‌ فروش، تجاري سازي و استقبال مخاطب تا حدود زيادي بستگي به كيفيت، تبليغ، پشتيباني و ساير پارامترها دارد كه مجموعه اين‌ها بايد دست به دست هم دهند تا مخاطب نسبت به يك بازي جذب شود. در مجموع فروش بازي‌ها مناسب است بخصوص بازي‌هاي تحت شبكه و در مورد بازي‌هاي انفرادي هم اگر كيفيت و موضوع بازي جذاب باشد، مخاطبان بيشتري جذب مي‌شوند.

 بيژن رباني در پايان تصريح كرد: امسال به طور كلي استقبال مردم از نمايشگاه خوب بوده است، بخصوص در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي. اگرچه تعدادي از مجلات و روزنامه‌ها سعي كرده‌اند امسال را كمي ضعيف‌تر نشان دهند ولي آنچه كه ما مشاهده مي‌كنيم علاوه بر افزايش شركت‌ها و موسسات بازي‌ساز كيفيت هم بهتر شده و مخاطبان هم به نظر راضي مي‌رسند.

 غرفه شماره 271 نمايشگاه مربوط به سايت تبيان و شبكه اجتماعي بود، كه بازديدكنندگان مزاياي عضويت در شبكه اجتماعي تبيان، انواع عضويت در سايت تبيان، خدمات كاربري، معرفي وبلاگ تبيان، و با ساير خدمات كاربري آشنا مي‌شدند.

يكي از مواردي كه در غرفه 271 سبب شده بود تا با استقبال چشمگير بازديدكنندگان روبه‌رو شود، اين بود كه بازديدكنندگان مي‌توانستند از طريق رايانه‌هايي كه در غرفه 271 بود از نزديك با شبكه اجتماعي تبيان آشنا شوند و اين فرصت را داشتند كه در محيط تبيان وارد شده، و با مزاياي اين سايت آشنا شوند.

 شبكه اجتماعي تبيان، شبكه خانواده محوري است كه در آن اعضاي تبيان با افراد خانواده خود عضو شده و در محيطي امن و سالم به فعاليت‌هاي محتوايي مي‌پردازند. همچنين مي‌توانند از خدمات و سرويس‌هاي رايگان اين شبكه متناسب با نياز‌هاي خود بهره‌مند شوند.

از ديگر مزاياي عضويت در شبكه اجتماعي تبيان مي‌توان به برخورداري از محيطي امن و سالم براي انجام فعاليت‌هاي خود و اعضاي خانواده، شركت در گروه‌هاي مجازي مورد علاقه، انجام فعاليت‌هاي گروهي توليد محتوا، برخورداري از خدمات و سرويس‌هاي مخصوص شبكه اجتماعي، ساخت شجره‌نامه خانوادگي، يافتن همكلاسان، همدرسان و هم‌ محله‌اي‌ها در ميان اعضاي تبيان اشاره كرد.

 يادآور مي‌شود، چهارمين جشنواره و نمايشگاه بين المللي رسانه‌هاي ديجيتال از روز جمعه 16 مهردر مصلاي بزرگ امام خميني (ره) آغاز به كار كرد و تا روز شنبه 24 مهر اين نمايشگاه ادامه يافت.

 

 

 

 

 

چهارشنبه 28 مهر 1389 - 14:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر