يكشنبه 30 مهر 1396 - 4:37
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

روجا شخصيت محکمي دارد

 

گفتگو با مينا ساداتي بازيگرفيلم سينمايي " زخم شانه حوا" به کارگرداني حسين قناعت

 

 مقدمه : مينا ساداتي جزو بازيگران مستعد نسل جوان سينماي ايران است . نقش روجا در فيلم زخم شانه حوا نقشي چند وجهي است که شمايل درستي از يک زن مقاوم و اصيل ايراني را نشان مي دهد که صبورانه منتظر بازگشت همسرش از جبهه ها است . با گذشت دو دهه از خاتمه جنگ سينماي ايران احتياج به ساخت فيلم هاي ارزشمند دفاع مقدسي دارد که نسل جوان با واقعيت هاي سال هاي جنگ آشنا بشوند .

 

در دومين تجربه سينمائي به سراغ بازي در فيلم دفاع مقدسي رفتيد به حضور در اين ژانر علاقه داريد ؟

بله هميشه منتظر فرصتي بودم که در يک فيلم دفاع مقدسي به عنوان بازيگر حضور داشته باشم و تجربه متفاوتي بود . . موقعي که در دفتر توليد فيلم با فيلم نامه زخم شانه حوا آشنا شدم به شدت از داستان و شخصيت هاي آن خوشم آمد . روجا علي رغم روستايي بودنش دختري قوي ، با اراده و پيشرو است. دختري که در محل زندگيش معلم  است . .

 

فيلم نامه زخم شانه حوا در ميان آثار دفاع مقدسي بسيار خاص به نظر مي رسد . چه ويژگي هايي در فيلم نامه باعث متمايز شدن آن مي شد ؟

حسين قناعت در همان جلسات ابتدايي برايم توضيحات کاملي از فيلم نامه را ارائه کرد . البته فيلم نامه در حين ساخت  دچار تغييراتي شد و نتيجه آني نشد که در ابتداي شروع کار انتظارداشتيم . در حين ساخت به لحاظ امکانات با کمبودهايي روبه رو بوديم و اين فيلم چند سال قبل هم در شروع ساختش با وقفه اي روبه رو شده بود . با بودجه اي اندک قصد توليد فيلم دفاع مقدسي داشتند که اين مسئله با ذات فيلم هاي دفاع مقدسي که عموما پر هزينه هستند مغايرت دارد .. البته همه بچه هاي گروه قصد داشتند با صميميت و همدلي با اين کمبودها مقابله کنند ..

 

فيلم زخم شانه حوا علي رغم دفاع مقدسي بودنش با حضور گسترده زنها در وقايع فيلم ويژگي هاي متفاوتي پيدا مي کند . چقدر به اين قضيه اعتقاد داريد ؟

کارگردان فيلم به پر رنگ بودن اين وجوهات تاکيد داشت .. ننه حسين و روجا به نمايندگي از دو نسل مختلف از زنان حضور پر رنگ و اثر گذاري در روند اتفاقات داستان فيلم دارند .

 

سفر هم در فيلم زخم شانه حوا عنصري کليدي و محوري است که مي تواند عامل تحولي در در بين شخصيتها باشد؟

سفر در فرهنگ ايراني و اسلامي عامل تغيير و تحول است و در بطن فيلم هم به خوبي به اين قضيه پرداخته شده است .

 

قضيه ازدواج مجدد روجا با محمود و روايت موازي جستجوي ننه حسين هم يکي از ويژگي هاي فيلمنامه محسوب مي شود ؟

 اعتقاد دارم مخاطب در مورد قضيه اينکه روجا درمورد ازدواجش با محمود چه تصميمي مي گيرد کنجکاوي و کنکاش بيشتري دارد تا نسبت به جستجوي ننه حسين براي يافتن پسرش .

 

 

اگر اين قضيه به عنوان خط اصلي فيلم نامه مورد توجه قرار مي گرفت فيلم انسجام و کيفيت بهتري هم پيدا مي کرد ؟

بازيگران هم در حين ساختن فيلم چنين پيشنهادي دادند و اين امکان وجود داشت بخش هايي از جستجوي ننه حسين براي يافتن پسرش از فيلم حذف مي شد.

 

تصميم گيري روجا براي ادامه زندگي مسئله تعيين کننده و مهمي است ؟

بهر حال تصميمي که روجا مي گيرد با توجه به ويژگي هاي شخصيتش درست و به جا بود و نوع تصميمي که روجا مي گيرد باعث مي شود مخاطب او را داراي شخصيت قوي و محکمي بداند . جايي در فيلم يکي از شخصيتها خطاب به روجا مي گويد تو معلم هستي وبايد تصميم درستي را بگيري همه اهالي روستا به شخصيت متفاوت و مستقل روجا اعتقاد داشتند و پر رنگ کردن اين نوع ويژگي ها شخصيت روجا را شهري مي کرد و خيلي هم تلاش مي کرديم که چنين اتفاقي رخ ندهد . به عبارتي روجا دختري شهري با ويژگي هاي روشنفکري نشود .

 

اين نوع رويکرد يک نوع تناقض با خاستگاه روجا پيدا مي کرد ؟

 بله ، چنين اتفاقي رخ مي داد و در نوع بازيم تلاش کردم روجا از ويژگي هاي دختر شهري دور نشان بدهم . در حين کار هم حسين قناعت با تذکراتي که به من ارائه مي کرد باعث شد که بازيم يک شکل واحدي داشته باشد.

 

نوع پوشش ( چادر) چقدر در نزديک شدن به نقش تأثير داشت ؟

خيلي موثر بود و باعث مي شد بتوانم در قالب نقش بازي موثر و درستي ارائه کنم.

 

اغلب مردم اين تصور را از جنگ دارند که فقط مردان با جنگ سرو کار دارند . در حالي که در فيلم نشان داده مي شود زنان هم با جنگ ارتباط مستقيمي دارند ؟

در فيلم معضلات و گرفتاري هايي که جنگ به وجود مي آورد و زنان با آن درگير مي شوند به تصوير در آمده است و حتي زندگي زناني که شوهرنشان در جنگ مفقود و يا شهيد شده و زندگي آينده آنها تحت الشعاع چنين جرياني قرار مي گيرد نکته قابل بحثي بود .

 

 

سه‌شنبه 13 مهر 1389 - 9:13


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری