پنجشنبه 23 آذر 1396 - 6:5
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

امسال تابستاني متفاوت را در طرح اوقات فراغت تجربه كرديم

 

  

 گفتگو باجمال‌الدين بانج فروزش، رييس گروه برنامه‌ريزي ويژه جوانان سازمان تبليغات اسلامي

 

مختصري از سوابق و كليات طرح اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي را توضيح دهيد؟ 

 طرح اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي از بدو تأسيس سازمان با عناوين مختلف شروع و امروزه سوابق آن بيش از 29 سال است كه با استناد به عناوين برنامه‌ها و شاخصه‌هاي ابلاغي در اوايل هر سال با پيشنهاد ادارات كل بعد از بررسي حجم و شاخص و تعيين اعتبارات از سوي كارشناسان اداره كل امور فرهنگي و دفتر طرح و برنامه جهت عمليات اجراي طرح از سوي رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي، به استان‌ها ابلاغ مي‌شود.

در راستاي فراهم سازي اقدامات و اجرايي نمودن عملياتي طرح معمولاً هر ساله مجموعه ضوابط و مقررات مربوطه با توجه به مأموريت‌ها و وظايف محوله از سوي اداره كل فرهنگي تعيين و طي دستورالعمل، شيوه نامه يا آيين‌نامه اجرايي به استان‌ها ارسال مي‌شود.

 

 

به نظر شما بحث اوقات فراغت فقط مختص به تابستان است؟

بحث اوقات فراغت بدين شكل كه در كشور مطرح است، وجود ندارد و به نظر من يك نگاه اشتباهي در رابطه با بحث اوقات فراغت در كل جامعه وجود دارد و آن اين است كه احساس مي‌كنيم اوقات فراغت فقط در تابستان وجود دارد . در حالي كه به نظر من در طول سال و در طول شبانه روز همه انسان‌ها از كودك تا آدم سالخورده به نوعي با اوقات فراغت مرتبط هستند؛ اگر تعريف اوقات فراغت اين باشد كه كارشناسان گفته‌اند: «زمان‌هايي كه فرد مشغول به كار موظف خودش نباشد» اگر ما اين تعريف را قبول كنيم بايد بپذيريم كه ما در شبانه‌روز با اوقات فراغت مواجه هستيم.

 

 به منظور ساماندهي و جذب مخاطبين در طرح اوقات فراغت بيشتر از چه گروه‌هايي استفاده مي‌كنيد؟

براي ساماندهي طرح، اتخاذ ساز و كار هدفمند جهت استفاده بهينه از امكانات، فرصت‌ها و قابليت‌هاي موجود، حوزه منابع انساني با هدف فرايندها و رشد كمي و كيفي فعاليت‌ها از رابطين فرهنگي استفاده مي‌كنيم.

 

 اين رابطين فرهنگي در استان‌ها چه وظايفي بر عهده دارند؟

رابطين فرهنگي، حلقه ارتباطي عوامل مختلف فرهنگي يعني برنامه‌ريزان و فرهنگ سازان در جهت جلب مشاركت مردم در فعاليت‌هاي فرهنگي، هماهنگي و اطلاع‌رساني از ميان عناصر خودجوش، داوطلب و فعال در امور فرهنگي است و از توانمندي بالايي در جذب و سازماندهي مخاطبين برخوردار هستند كه در يك كلام مي‌توان گفت كارشناسان امور فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي در استان‌ها همان رابطين فرهنگي هستند با اين تفاوت كه اين عزيزان هيچ گونه چشم‌داشتي به كمك‌هاي مادي سازمان ندارند.

 

  در خصوص طرح بوستان معرفت و هسته‌هاي فرهنگي در سال جاري توضيح بفرماييد اين طرح ها با چه حجمي انجام شد؟

در اين طرح مخاطبين ما در قالب دو عنوان بوستان هاي معرفت و هسته‌هاي فرهنگي جوان كه امسال از هم تفكيك شد فعاليت خود را آغاز كرد. بوستان معرفت شامل كودك و نوجوان (مقطع ابتدايي و راهنمايي) بين سنين 9 تا 14 سال مي‌باشد و گروه ديگر هسته فرهنگي جوان در مقطع تحصيلي دبيرستان و دانشگاه بين سنين 15 تا 25 سال است كه در 4 گام اجرا مي‌شود.

گام اول شامل برنامه‌هاي آموزشي و حضوري به مدت 40 تا 45 روز با راه‌اندازي هسته‌هاي فرهنگي و پايگاه‌هاي بوستان معرفت كه اين روز‌ها شاهد اختتاميه آن هستيم برگزار شد و گام دوم، برگزاري اردوي نخبگان جوان بود به اين صورت كه از هر هسته جوان سه نفر از افرادي كه ابتكار، خلاقيت، حضور فعال داشتند، از سوي ادارات‌كل استان‌ها انتخاب و به مدت 2 روز در اردوگاه‌هاي برون شهري اردويي برپا مي‌كردند.

 همچنين امسال برگزاري جشنواره نشريات شهرستاني، استاني و متمركز را داشتيم و بايد به اين نكته اشاره كنم كه استمرار طرح در طول سال در قالب همايش‌هاي ماهانه، مسابقات فرهنگي و تغذيه فكري روحانيون و مربيان آموزشي كمك مي‌كند تا هر ساله در بحث اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي، تابستان متفاوتي را تجربه كند.

در سال جاري اصلي‌ترين شاخص‌هاي ارزيابي پايگاهها را در حضور حداقل 15 نفر از 25 نفر در هر پايگاه، مشاركت همه افراد در توليد و نشر، انجام فعاليتهاي ورزشي و تفريحي و برگزاري گفتمان‌هاي كارگاهي در راستاي نيل به تحقق مباني آموزشي مي‌دانم، همانطور كه آمار نشان مي‌دهد تعداد پايگاه‌ها در سال 88 تقريبا 4000 مورد بوده است و اين آمار امسال به 5000 موردافزايش يافته است و تمام هزينه سال 88 پايگاه‌ها 920 ميليون تومان و اعتبار امسال بالغ بر 5/1 ميليارد تومان بوده است.

 

 سياست‌ها و مأموريت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي در پيشبرد اهداف گروه برنامه‌ريزي امور جوانان به‌ چه صورت است؟

از سياست‌ها و ماموريت‌هاي سازمان در اين طرح مي‌توان به ساماندهي، سازماندهي، توسعه و تعميق، تقويت و آسيب‌زدايي فعاليت‌هاي فرهنگي ديني و مردمي و شناسايي ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها درحوزه اوقات فراغت و بررسي راه‌كارهاي استفاده از آن اشاره كرد. تلاش جهت تقويت زيرساخت‌هاي فراغتي و افزايش امكان حضور جوانان و نوجوانان در فعاليت‌هاي فرهنگي ديني مي‌تواند فرصت خوبي براي توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي در كشور باشد.

همچنين گسترش و تقويت زمينه مشاركت جوانان درامور فرهنگي- اجتماعي و مقابله با تهاجم فرهنگي، خرافات و تعميق روحيه دشمن شناسي و راهبردي، هدايت اجرايي و ايجاد تحرك و هماهنگي بين مجموعه فرهنگي سازمان در پيشرفت اجرايي فعاليت‌ها در حوزه اوقات فراغت، مبتني بر رويكرد سازمان در بومي سازي و تمركززدايي فعاليت‌ها و استفاده از ظرفيت‌ اماكن و مراكز فرهنگي، مساجد، آستان‌هاي مقدس و امام‌زاده‌ها از ديگر اقداماتي است كه در برنامه‌ريزي امور جوانان و اوقات فراغت سازمان به عنوان اهداف طرح آمده است.

 

با توجه به اهميت طرح اوقات فراغت، چه برنامه‌ها و فعاليت‌هايي را در قالب اين طرح تاكنون انجام داد‌ه‌ايد؟

از جمله فعاليت‌هاي سازمان در تابستان 89 مي‌توانم به راه‌اندازي هسته‌هاي فرهنگي جوان و بوستان معرفت با استناد به عناوين برنامه‌ها و شاخص‌هاي ابلاغي، شناسايي، جذب، حمايت و هدايت مخاطبين در دو مقطع نوجوان و جوان، اجراي گفتمان‌هاي منحصراً به روش كارگاهي با طرح مسايل درگير جوانان و ايجاد پرسش و پاسخ در قالب گفتما‌ن‌هاي انديشه جوان، تهيه و توليد نشريه فرهنگي بين تمام اعضاي هسته‌ها به منظور مشاركت فعالانه و تجربه اندوزي و قلم فرسايي در حوزه مطبوعات و اجراي اردوي يك روزه تحت عنوان ميثاق با شهيدان و بازديد از خانواده شهدا و ميراث فرهنگي منطقه و ديدار با شخصيت‌هاي فرهنگي استان اشاره كنم.

در خصوص جشنواره‌ها و اردو‌ها نيز سازمان بسيار فعال بوده به طوري كه تهيه و توليد نشريات ديواري ويژه نوجوانان و فعاليت‌هاي فرهنگي و پرورشي، برگزاري اردوي برگزيدگان هسته‌هاي فرهنگي جوان به صورت برون استاني به مدت دو روز، برگزاري جشنواره نشريات فرهنگي جوان در سطح شهرستان، شركت در فعاليت‌هاي مورد علاقه ورزشي و اجراي مسابقات فرهنگي- ورزشي استان و مركز به منظور تجليل و قدرداني از نظرات برتر، استمرار طرح اوقات فراغت در طول سال با تداوم فعاليت‌ 50 درصدي حجم فعاليت‌هاي هسته‌هاي فرهنگي جوان و بوستان معرفت را انجام داده است.

 

 چه تعداد بوستان معرفت در سال 89 برگزار شده است؟

در سال جاري تعداد 4000 پايگاه بوستان معرفت با تحت پوشش قراردادن 120000 مخاطب نوجوان و 1700 هسته فرهنگي جوان با تحت پوشش قراردادن 5100 مخاطب در سراسر كشور برگزار شد.

 

 اين آمار در مقايسه با سال گذشته چه تفاوتي كرده است؟ آيا آمار رو به رشد بوده است؟

 اگر بخواهيم يك مقايسه با حجم ابلاغي سال 88 داشته باشيم، در سال 88 تعداد 3915 پايگاه با اعتبار بالغ بر نهصد ميليون تومان داشتيم اما در سال جاري تعداد پايگاه‌هاي تحت پوشش ما 5700 پايگاه با اعتبار يك ميليارد و چهارصدميليون تومان ابلاغ شدكه از رشد نسبي خوبي برخوردار بود.

 با عنايت به رويكرد جديد سازمان در تمركززدايي برنامه‌ها و تفكيك عملكرد ستاد به عنوان نقش سياست‌گذار، حمايت، هدايت و نظارت و نقش هدف به عنوان عمليات اجرايي طرح در سال جاري بر خلاف سنوات گذشته به دليل مشخص نبودن تعداد و هزينه پايگاه‌ها مقرر گرديد تعداد پايگاه‌هاي بوستان معرفت و هسته‌هاي فرهنگي به صورت تفكيكي به استان‌ها ابلاغ شود.همچنين در اين راستا از سوي معاونت فرهنگي و تبليغ مبلغي به عنوان حمايت از طرح‌هاي اوقات فراغت به حساب دفاتر استاني به منظور افزايش كيفيت برنامه‌ها واريز شد.

انشاءالله در سال‌هاي آينده ابتكار عمل در خصوص تهيه و تنظيم طرح‌هاي جديد در دستيابي به اهداف و برنامه‌ريزي به منظور بكارگيري روش‌هاي نوين در فعاليت‌هاي فرهنگي و استمرار طرح‌هاي موفق فرهنگي با ارائه الگوهاي مناسب بر اساس مطالعات شناسايي شده براي سازماندهي و ارتقاي اثربخشي فعاليت‌هاي فرهنگي به منظور حفظ و انسجام نيروهاي مستعد و فعال فرهنگي به خصوص حوزه فرهنگ ديني و برقراري تعامل مناسب بين جوانان و نخبگان در انتقال انديشه ناب اسلامي و آشنايي كودكان و نوجوانان با سيره علمي و عملي ائمه معصومين به عنوان برترين الگوي انسانيت و نيز تشويق و ترغيب آنها در عرصه مطبوعات و نشريات و توجه آنها به مسايل فرهنگي مناطق خود در اولويت كاري قرار دارد.

 

 در خصوص بحث اعزام كارشناسان به‌منظور نظارت و ارزيابي متمركز از اجراي طرح اوقات فراغت در استان‌ها چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

خوشبختانه امسال موفق شديم از سوي كارشناسان اداره‌كل امور فرهنگي از 26 استان نظارت و ارزيابي متمركز به عمل آوريم كه مشاهدات عيني و گزارشات رسيده، از پويايي طرح و استقبال خوب مخاطبين در سراسر كشور خبر مي‌دهد. اين امر به ما كمك مي‌كند تا در اجراي روند طرح در سال‌هاي آينده از نكات قوت و ضعف سنوات گذشته استفاده كنيم و آن را منسجم تر انجام دهيم.

 

 در طول اجراي طرح اوقات فراغت آيا با ساير دستگاه‌ها و بخش‌هاي سازمان تبليغات اسلامي نيز تعامل و همكاري داشته‌ايد؟

در اين راستا ادارات كل معاونت امور فرهنگي و تبليغ، دفتر طرح و برنامه پيرامون بررسي و تعيين اعتبارات مصوب، معاونت پژوهشي از طريق پژوهش در خصوص محتواي آموزشي طرح، روابط عمومي سازمان در خصوص پوشش خبري فعاليت‌ها، دفتر تبليغات قم پيرامون اعزام مربيان و تهيه و تنظيم محتواي آموزشي و سازمان ملي جوانان به‌وسيله سامانه اطلاعاتي و آماري مخاطبين و دفاتر استاني به منظور اجرايي نمودن طرح با ما همكاري داشتند.

 

  در پايان اگر صحبت خاصي داريد، بفرماييد؟

استقبال خوب مخاطبين و خانواده آنان و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي جانبي به ويژه فعاليت‌هاي پرورشي، ورزشي، تفريحي و هنري با استفاده از ظرفيت‌هاي ديگر نهادها به منظور تقويت مديريت تعاملي و استمرار ارتباط زنجيره‌اي و مخاطبين به ويژه رابطين فرهنگي و استقرار سامانه اطلاعاتي در پايگاه‌هاي مرتبط و توجه به جوانان و نوجوانان مناطق محروم، از نقاط قوت اين طرح بوده است. و مي‌توانم از جمله نقاط ضعف اين طرح به عدم وجود شناسنامه فرهنگي استان‌ها و عدم كفايت سرانه تخصيص‌ها و همچنين عدم استفاده از فناوري‌هاي نوين آموزشي به دليل كمبود امكانات و اعتبارات و نيز عدم رتبه‌بندي مخاطبين اشاره كنم.

 

 

شنبه 13 شهريور 1389 - 11:34


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر