پنجشنبه 30 شهريور 1396 - 16:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

از کارگرداني مجموعه هاي مناسبتي نکات زيادي آموختم

 

گفتگو با فرزاد موتمن کارگردان مجموعه تلويزيوني " نان و ريحون "

  

مقدمه : فرزاد موتمن را اغلب مخاطبان با فيلمهاي " شب هاي روشن " و "هفت پرده " مي شناسند . فيلمسازي که در حوزه هاي اجتماعي و رئال توانايي هاي زيادي دارد . حضور موتمن در عرصه سينماي طنز و کمدي براي خيلي از علاقمندان کارهاي او تعجب برانگيز بود اما با توجه به موفقيت فيلم " پوپک و مش ماشاالله " فرزاد موتمن در ساخت مجموعه مناسبتي " نان و ريحون " باز هم  به سراغ کمدي از طيف هاي مختلفش( کلامي و موقعيت ) مي رود . سريالي که بتدريج شاهد بروز موقعيت هاي کمدي جذابي هستيم و پخش اين سريال مي تواند براي مردمي که بعد از سپري کردن يک روزکاري سخت و دشوار و روزه  داري که بعد از صرف افطار نياز به آرامش ، تفنن و تفريح دارند جذابيت هاي زيادي داشته باشد .

 

 مقوله طنز و کمدي براي شما چه جذابيت هايي دارد که دوباره به سراغ آن رفتيد ؟

سواي علاقه يا عدم علاقه به ژانر خاصي تهيه کننده " نان و ريحون" پيشنهاد ساخت اين مجموعه را به من دادند و به عنوان يک کارگردان حرفه اي آن را قبول کردم .

 

 در سينما توليد يک فيلم در اغلب موارد بدون محدويت زمان خاصي صورت مي گيرد. تجربه ساخت مجموعه مناسبتي که براي رساندن به موقع قسمتهاي سريال با شتاب و عجله توام است را چگونه ديديد؟

 تفاوت و سختي اين نوع کارکردن برايم نداشت زيرا به سيستم مجموعه سازي کارهاي مناسبتي شناخت و آگاهي دارم و کارگردان اين نوع کارها در شرايطي مشغول به کار است که همزمان با فيلمبرداري مجموعه روي آنتن پخش مي رود و در عين حال نوشتن فيلم نامه هم ادامه دارد و روز به روز متن نوشته توسط فيلم نامه نويس در اختيار گروه فيلمسازي قرار مي گيرد . بنابراين يک جاهايي ما هم ممکن است باندازه مخاطبان مجموعه از اتفاقاتي که در فيلم نامه رخ مي دهد دچار غافلگيري مي شديم . در چنين نوع کارهايي کارگردان نبايد برنامه از پيش تعيين شده اي را براي خودش متصور باشد .. خيلي از مسائل و کار در حين فيلمبرداري با بداهه ارتباط برقرار مي کند . به همين دليل تحت هيچ شرايطي يک سريال به خصوص از نوع مناسبتش نمي تواند انسجام و يکدستي يک فيلم سينمايي را داشته باشد .  زيرا در حين کار کارهايي را به عنوان کارگردان انجام داده مي شود که بعدا مشخص مي شود در باره فلان کاراکتر فيلم جواب درستي نداده است و عين تئاتر کار به صورت زنده اي در جريان است تجربه اين نوع کار را قبلا نداشتم اما با سيستم و چگونگي آن آشنا بودم . در حين کار هم خيلي راحت وروان علي رغم محدويت زمان و فشرده کار کردن عمل مي کنم . براي هر چه سريع تر انجام شدن فيلمبرداري در دو بخش کار سريال را دنبال مي کنيم . بخش نخست تحت نظر خودم کار انجام مي شود و بخش دوم را بهرنگ توفيقي دستيار اولم کارگرداني مي کند .

 

در بخش دوم با بهرنگ توفيقي در مورد صجنه هايي که کارگرداني مي کند چگونه هماهنگي ايجاد مي کنيد ؟

به نظر شما و با توجه به قسمت هايي که از مجموعه پخش شده دوستي در کارگرداني مجموعه ديده مي شود

 

به لحاظ يکدستي کار اين سوال را مطرح نکردم  منظورم نوع هماهنگي در بحث کارگرداني که بهرنگ توفيقي آن را انجام مي دهد است ؟

 با هم به صورت پيوسته اي مشغول گفتگو هستيم . البته بايد در نظر داشته باشيم بخش دوم کارگرداني هميشه فعال و مشغول فيلمبرداري نيست . در مواقعي که قرار است بخش دوم کارگرداني کارش را انجام بدهد از قبل با بهرنگ توفيقي در مورد دوکوپاژ بحث و گفتگوي لازم را انجام مي دهيم تا وحدت و يکدستي کليت مجموعه حفظ بشود و با دکوپاژ تاييده شده بهرنگ توفيقي کارش را انجام مي دهد .

 

 با توجه به شتاب و روزانه آماده شدن فيلم نامه آيا زماني براي دکوپاژ کردن در اختيار قرار داريد ؟ 

از قبل دکوپاژي سر صحنه انجام نشده است . بلکه به صورت بداهه همان روزي که بخش هاي جديد فيلم نامه آماده مي شود دکوپاژ را بداهه کار مي کنيم .

 

اين شيوه و سرعتي که در حين کار پيدا مي کنيد مي تواند در آينده و هنگام فيلمسازي به کمک شما بياييد ؟ 

بله مي تواند در آينده و هنگام فيلمسازي به من کمک هاي زيادي انجام بدهد . سواي اين قضيه نکات جديد زيادي آموختم که در اينده مي تواند به من  در بحث فيلمسازي کمک کند .

 

 با اعمال شيوه سريع در کار فيلمسازي بهر حال بخشي از هزينه هاي توليد هم مي تواند در حين فيلمبرداري کاهش پيدا کند ؟

 بهر صورت اين شيوه مدت زمان فيملبرداري را کاهش مي دهد و برخي از هزينه هاي توليد به لحاظ پرداخت دستمزد و اجاره لوکيشن ها کاهش مي يابد.

 

بهرنگ توفيقي در گروه دوم کارگرداني صحنه هاي خاصي را کارگرداني مي کند ؟ 

 موقعي که کار سنگين و فشار زيادي به وجود مي آيد و با محدويت زماني به صورت جدي مواجه مي شويم  بهرنگ توفيقي کارش را در بخش دوم کارگرداني آغاز مي کند . البته بهرنگ توفيقي صحنه هاي مربوط به حضور پنج – شش شخصيت اصلي که با کليت و نوع خواسته من آشنا هستند را کارگرداني مي کند و کاراکترهاي جديدي که به مجموعه اضافه مي شوند حتما در اين بخش کار، من کارگرداني را انجام مي دهم .

 

نحوه ورود شخصيت هاي جديد به خط سير داستان مجموعه چگونه شکل مي گيرد ؟

 به علت اينکه مجال و فرصتي براي سر زدن به نويسندگان متن نوشته سريال ندارم نويسندگان به سر صحنه مي آيند و راجع به مسائل ، شخصيتها و اتفاقاتي که مي خواهند در آينده بنويسند توضيحاتي ارائه مي کنند و نقطه نظراتي را در اين موارد به آنها اعلام مي کنم و بر اساس اين محورها فيلم نامه نويس ها کارشان را ادامه مي دهند .

 

در سينما ملاک و معيارهايي وجود دارد که نسبت به کار تلويزيون براي کارگردان ها آزادي عمل بيشتري دارد . در اين حوزه و با توجه به تجربه اول مجموعه سازي چگونه عمل کرديد ؟

 بهر حال حرفه ما فيلمسازي است و در هر مديومي( سينما و تلويزيون ) کار کنيم بايد يک سري از مقررات و موازين را رعايت کنيم و بايد اين موازين را ياد بگيريم و اينکه چگونه و به چه نحوي با مديران تلويزيون تعامل و گفتگو انجام بدهيم و بتوانيم در حين ساخت مجموعه نقطه نظرات آنها را برآورده سازيم . در هر صورت وقتي به عنوان کارگردان مي پذيرم کاري را براي تلويزيون و در قالب يک مجموعه مناسبتي بسازم  عملا نظير کارمند صدا و سيما عمل مي کنم . البته از آن طرف قضيه مديران شبکه پنج هم ارتباط خوب ، اصولي و درستي با ما داشتنتد . آقاي مظلوم زادگان  مديريت شبکه پنج  در همه بخش ها به من کمک هاي زيادي انجام داده اند و به صورت پيوسته اي  با گروه ارتباط دارند و هر از گاهي به سر صحنه ضبط کار هم مي آيند و در عين حال در اکثر روزها با ايشان تماس تلفني دارم و  نکاتي را که مد نظرشان نباشد فورا به ما منتقل مي کنند و گروه سازنده هم تلاش مي کند آن را حين کار انجام بدهد .

 

 اين شيوه اي که فيلم نامه روز به روز نوشته شود علاوه بر اينکه خيلي سريع نظر مديران سازمان را فراهم مي کند  در صورت اعتراص احتمالي کارگردان و تهيه کننده به بخش هايي از کار چون زماني راي بحث و گفتگو وجود ندارد اين مسئله را منتفي مي کند و به نفع مديران سازمان است  به اين مسئله را قبول داريد ؟

 اين مسئله وجود دارد .زيرا موقعي که در فضاي و بحبوبه کار و فيملبرداري قرار داريم ديگر مجالي باقي نمي ماند براي بحث و گفتگو و براي استفاده از نظراتي که در فيلم نامه وجود ندارد و کارگردان مجالي براي طرح دغدغه هاي جديدش ندارد . در اين کار نويسندگان مجموعه جلساتي با مديران شبکه داشتند  که برخي از شوخي هاي در حوزه سياست با توجه به طنز بودن مجموعه مورد استفاده قرار بگيرد . اما  وقتي که يکي از شوخي ها در قسمت هاي ابتدايي سريال مورد استفاده قرار گرفت آنقدر بازتاب هاي گسترده و وسيعي داشت که مديران شبكه صلاح ديدند کمتر در اين حوزه مانوري انجام بشود . در هر صورت ساخت سريال هاي مناسبتي ويژگي هايي دارد که با فيلمسازي و يا حتي ساخت فيلم هاي نود دقيقه اي قابل مقايسه نيست .

 

 

سه‌شنبه 9 شهريور 1389 - 11:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری