پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 6:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

مؤسسه كتاب‌شهر چه مي‌كند؟

 

 

راه‌اندازي كتاب‌شهر به اواخر سال 1383 باز مي‌گردد. طرح و راه‌اندازي اين مؤسسه، توسط دكتر «سيدمهدي خاموشي» رئيس سازمان تبليغات اسلامي مطرح شد. پيش از اين اتفاق نيز فروشگاه‌هاي كتاب سازمان تبليغات اسلامي وجود داشت و به فعاليت مي‌پرداخت. اما اين فروشگاه‌ها با عناوين و كاركردهاي متفاوت فعاليت مي‌كرد. متفاوت از اين نظر كه فروشگاه‌هاي موجود در شهرهاي مختلف با توجه به امكانات موجود در هر شهر و با اعمال سليقه مدير فروشگاه اداره مي‌شد. به اين شكل، اين مراكز از انسجام كافي برخوردار نبود. ايده راه‌اندازي فروشگاه‌هاي كتاب سازمان تبليغات اسلامي با عناوين يكسان، سياستگذاري واحد و به صورت متمركز مطرح شد تا در همه شهرها كتاب‌هايي با موضوعات يكسان ارائه شود.

راه‌اندازي اين مؤسسه، اهدافي را هم در بر مي‌گرفت. اين اهداف به 2 بخش اقتصادي و فرهنگي تقسيم مي‌شود. توزيع عادلانه كتاب در سطح كشور به ويژه در مناطق محروم، افزايش تيراژ كتاب‌هاي بومي و محلي در مناطق استقرار كتاب شهر از اهداف فرهنگي و ايجاد اشتغال در مناطق مختلف كشور و امكان جذب نسل جوان در مشاغل فرهنگي، برخي از اهداف اقتصادي اين مؤسسه است.

فروشگاه‌‌هاي كتاب‌شهر، هم‌اكنون در 37 شهر از جمله ابهر، ايرانشهر، بجنورد، بروجن، بندر انزلي، بندرعباس، خرم‌آباد، زابل، زاهدان، ساري، شاهرود، مشهد و يزد فعاليت مي‌كند. كتاب‌شهر در برخي از استان‌ها بيش از يك فروشگاه دارد، خراسان شمالي (5 فروشگاه)، خراسان جنوبي (2 فروشگاه)، گيلان (2 فروشگاه)، چهارمحال و بختياري (3 فروشگاه) و اصفهان (4 فروشگاه)، برخي از اين استان‌ها هستند. در تهران هم در ميدان بهارستان، روبه‌روي بيمارستان طرفه يك فروشگاه كتاب‌شهر وجود دارد.  اما راه‌اندازي فروشگاه‌ در شهرهاي مختلف بر چه اساسي صورت مي‌گيرد؟ «حامد شفيق» مديرعامل مؤسسه كتاب‌شهر در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «هدف ما اين است كه در شهرهايي كه از نظر فرهنگي، ضعيف‌تر هستند، فروشگاه‌هاي خود را داير كنيم. هم‌اكنون در شهرهايي مانند ايلام، سنندج، ياسوج، اروميه و اهواز، فروشگاه نداريم. به طور كلي در غرب كشور ضعيف عمل كرده‌ايم، اما اين ضعف به معناي نداشتن قدرت اجرايي نيست.»

گردانندگان كتاب‌شهر، به اين فكر هستند كه تبليغات تلويزيوني محصولات خود را آغاز كنند، اما به اعتقاد شفيق، هنوز براي اين كار زود است، او آغاز تبليغات تلويزيوني را منوط به افزايش فروشگاه‌هاي اين مؤسسه در شهرهاي مختلف مي‌داند.

 

شنبه 6 شهريور 1389 - 12:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری