چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 3:2
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

بيداري روياها منطبق بر واقعيت هاست

 

گفتگو با محمد علي باشه آهنگر کارگردان فيلم سينمايي " بيداري روياها "

 

بيداري روياها نقبي به گذشته است. فيلم با بازگشت يك آزاده، گذشته را به حال پيوند مي زند. بيداري روياها از جمله فيلم هاي متفاوت دفاع مقدس به شمار مي آيد. با كارگردان فيلم دلايل يان تفاوت را جستجو كرديم.

 

 

 "بيداري روياها" در تداوم ساخت فيلم " فرزند خاک " فيلم قبلي شما است ؟

در سينماي ايران به طور دقيقي و کاملي نمي توان براي ساخت فيلمي مطابق ميل و دغدغه برنامه ريزي کرد .بيداري رويا ها جزو ده طرح و فيلم نامه اي بود که چند سال قبل به همراه محمد رضا محمد رضا گوهري نوشته بودم که شرايط ساخت آنها فراهم نشد . اين تم و موضوع(  فلسفه و چرايي جنگ ) به طور حتم در ساير فيلمهايي که خواهم ساخت وجود  خواهد داشت . در حال حاضر هم مسئله جنگ به صورت فراگيري در دنيا و کشورهاي دور و اطرافمان در حال شکل گيري است و يا حتي درحال شروع شده است .

 

ساخت فيلم دفاع مقدس در سينماي ايران کار دشواري است ؟

يکي از بحث هاي مهم در حوزه سينماي دفاع مقدس بحث شعار زدگي است و شعارهاي بسيار کليشه اي که عنوان مي شود اين يک انديشه جاري در تمام سطوح مديريت سينمايي اعم از تصويب و حوزه اجرايي است . بنابراين فيلمسازي که به سراغ ساخت فيلم دفاع مقدس مي رود در همان شروع کار خودش را دچار مميزي مي کند تا کارش دچار سوتفاهم نشود و بتواند فيلمش مجوز ساخت بگيرد .بنابراين فيلمساز چاره اي به جز طرح شعار در کارش ندارد . در شوراهاي مختلف مجوز صدور فيلم نامه با سليقه هاي گوناگون و عجيبي روبه رو هستيم که هيچ نوع سنخيتي با انديشه هاي فيلمساز ندارد . هميشه  فيلمهاي که با انديشه و تفکر ساخته مي شوند بيشتر در معرض نقد و حساسيت قرار مي گيرند . بهر حال سينماي دفاع مقدس در کشور ما يکي از ژانرهايي است که شکل کا مل تري نسبت به ساير ژانرها دارد و يکي از فرصتهايي است که حصار حضور سينماي ايران را بعد منطقه اي و جهاني مي تواند بشکند . براي رسيدن به اين سينما بايد زحمت کشيد و امکانات مناسب در اختيار فيلمسازان قرار داد.

 

 در بحث امکانات و وسائل مورد نياز اين فيلم با شما همکاري شد؟

صحنه پردازي و استفاده از امکانات وسيع در توليد در سينماي ايران خيلي گران و پر هزينه شده است و همکارهاي مناسب و درستي حتي در حدو انداره همکاري  در دهه هاي قبل هم صورت نمي گيرد و به دست آوردن لوکيشن مناسب و ادوات و ابزار جنگي يکي از مشکلات مهم در حيطه توليد فيلم جنگي است ..براي گرفتن يک مجوز ساده براي فيلمبرداري در محيطهاي نظامي نيازمند گرفتن موافقت و تاييد فيلم نامه از سوي  ارگانهاي زيربط است .

 

در بيداري روياها به چه ميزان به واقعيتهاي روز جامعه پرداختيد ؟

 اگر فيلمي در حوزه دفاع مقدس با نشانه هاي روز اجتماعي همراه نباشد با توجه به تاثير گذاري جنگ در کليه شئونات مردم  دراين سه دهه ، فيلم فيلم ناقص و الکني است .

 

 درام فيلم حول وحوش شخصيت رخشانه ، داودو ايوب شکل مي گيرد؟

چنين رويکردي را مد نظر داشتم و اين شخصيتها باعث شکل گيري اتفاقات فيلم نامه مي شوند.

 

 در دو فيلم اخير شما شخصيتهاي که پيشبرنده خط اصلي قصه هستند حضور فيزيکي در فيلمها ندارند دليل چنين رويکردي چيست ؟

در" فرزند خاک "مصطفي هم هيچ حضور فيزيکي  در فيلم ندارد واين شخصيت شخصيت اصلي قصه است . ايوب هم اين گونه است آدمي که همه منتظر آمدنش هستند اما به محض وروردش تمامي روابط و اتفاقات را برهم مي ريزد و همه از او دوري مي کنند و حالا که کسي تمايلي براي ديدن او ندارد و ايوب هم ادم ايثارگري است . بهتر است تصوير ذهني ادمهايي که اورا مي شناخته اند همچنان آن تصويري باشد كه قبلاً از ايوب در ذهن داشته اند. به عنوان کارگردان تصوير مابه ازي امروزي از اين کاراکتر پيدا نمي کنم .

 

رخشانه نمونه واقعي يک زن کنشمند ايراني است ؟

رخشانه جزو گروهي از زنان است که بخشي از آسيبهاي جدي اين کشور بر دوشش بوده و با صبوري انها را تحمل کرده است . رخشانه در بيشتر مواقع در سکوت به سرمي برد .اين زن تمايلي به صحبت کردن ندارد . در معدود حرفهايي که مطرح مي کند هيچ چيز و منفعت شخصي را براي خودش نمي خواهد . اين نوع ادمها را به خوبي مي شناسم و با بسياري از اين نوع ادمها حشر و نشر  داشتم و کوشيدم ضمن واقعي ارائه کردن اين شخصيتها اصالتشان هم در فيلم حفظ بشود .

 

فيلم نامه در حين ساخت دچار تغييراتي شد ؟

 در فيلم نامه اوليه ايوب داناي کل بود و در ادامه فيلم نامه تغيير پيدا کرد و نقش و حضور رخشانه پررنگ تر شد و در بخش هايي در باره وضعيت کارخانه به داود نظرات و مشاوره هايي ارائه مي کرد .

 

داود هم درگير موقعيت خطيري مي شود که تصميم گيري برايش دشوار است؟

 داود هم با موقعيت سخت و پيچيده اي مواجه است . از مواجه با برادرش شرم مي کند . از اتفاقي که براي رخشانه افتاده ناراحت است . مشکل نوزادي در راه است و اينكه چه آينده اي مي تواند داشته باشد . مشکل حرف و حديث مردم هم براي او موقعيت دشواري را فراهم کرده است .

 

 در بحث انتخاب بازيگر براي نقش رخشانه با گزينه هاي محدودي مواجه بوديد؟هنگامه قاضياني انتخاب اول شما براي اين نقش بود ؟

براي ايفاي نقش رخشانه با سه گزينه مواجه بوديم . هنگامه قاضياني گزينه اول بود و در ادامه با بررسي شرايط ساير گزينه ها به اين جمع بندي و انتخاب هنگامه قاضياني رسيديم .

 

در مورد شخصيت داود سواي امين حيايي مي توانستيد از خيلي از بازيگران سينما و تئاتر ايران که قابليتهاي بالايي دارند استفاده کنيد . انتخاب حيايي براي جذب مخاطب بود ؟

براي اين نقش هم انتخاب هاي ديگري مد نظر داشتيم . امين حيايي بازيگرمحبوب مردم و بسياربا هوش و توانا است . از جنس حيايي بازيگر کم داريم . امين حيايي در نقش هايي که در طي اين چند سال اخير بازي کرده است تبديل به چهره اي نام آشنا شده است و به قابليت هايش اعتقاد کامل داشتم . از سوي ديگر حيايي هم علاقه داشت نقش متفاوتي بازي کند . معمولا در اين نوع موقعيتها بازيگري که در حيطه نقش هاي خاصي بازي مي کند ا گر بخواهد ساير نقش ها را تجربه کند برايش يک موقعيت کاري و شغلي محسوب مي شود . حيايي هم اين نياز را داشت که ساير توانائي هايش در زمينه بازيگري ديده شود و تلاش کرديم در تحقق اين خواسته به او کمک کنيم . حيايي جزو سرمايه هاي بازيگري سينما است و بايد از او استفاده کنيم . بازي موثر حيايي واقعا ديدني بود . شما را ارجاع مي دهم به بازي امين در سکانس درون ماشين  که گريه مي کند . بازيگران سينما معمولا در صحنه هايي که در فيلم گريه مي کنند ترجيح مي دهند حالت چهرشان حفظ بشود . اما امين حيايي در اين سکانس خودش را رها کرد و حتي آب بيني اش جاري شد و از اين صحنه در هنگام تدوين فيلم علي رغم اينکه شايد امين از استفاده ازاين صحنه راضي نبود  استفاده کرديم . زيرا اوج بازي امين حيايي را در اين فيلم در يک حس و حال واقعي و نابي  نشان مي داد و حيايي با گريم و چهره جديد ومتفاوتش بي توجه به شکسته شدن چهره شيک و  مرسومش در سينما در اين نوع صحنه هاي عاطفي بازي رها و حسي بروز دارد.

 

 

سه‌شنبه 2 شهريور 1389 - 11:53


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری