پنجشنبه 23 آذر 1396 - 6:7
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

به دنبال حفظ جايگاه رشد كمي و كيفي در مدارس صدرا هستيم

 

 

گفت‌وگو با سيد محمد صادق سيفي  رئيس سازمان مدارس معارف اسلامي در حاشيه مراسم اختتاميه اولين دوره اردوي قرآني صدرا و مسابقات كشوري قرآن

 

 

 

به طور كلي در مورد نحوه فعاليت مدارس صدرا و اهداف آن توضيح دهيد؟ 

من صحبت‌هاي خودم را با تعبيري از رياست سازمان تبليغات اسلامي شروع مي‌كنم. اينكه خواسته‌ها و مطالبات فرمانده فرهنگي كشور حضرت آيت الله خامنه‌اي را رصد كرده و به سمت ايشان و اداي خواسته‌هاي وي حركت كنيم. بنابراين بايد گوش به فرمان فرمانده فرهنگي كشور كه حاكميت و والي است باشيم. به همين منظور افراد منتخب مستقيم ايشان مانند دكتر خاموشي عمدتاً‌ افرادي هستند كه در بيشتر موارد دقت نظرهايشان مي‌تواند به دليل برخورداري از جامعيت فكري، دقت نظرها و حجم اطلاعات كلاني كه در سطح كشور خصوصاً در بعد فرهنگي دارند ملاك و شاخص باشد.

يكي از نكاتي كه بنده در هنگام پذيرش اين مسئوليت پس از دستور رياست سازمان در نظر داشتم، بحث اين بود كه از احياناً توسعه كمي يعني بالابردن تعداد مدارس، پيشگيري كنم و عرض كردم بدانيد كه اگر كميت به حد مطلوب برسد و رشد كمي و كيفي بخواهد در جايگاه خودش باشد يك رابطه ناگسستني، دوشادوش و تنگاتنگي به ذات، و بدون تلاش و پيگيري دارند و وظيفه ما اين است كه در اين زمينه پيشگيري كرده كه اين دو بعد (حفظ جايگاه رشد كمي و حفظ جايگاه رشد كيفي) از هم جدا نشوند. يعني اين دو جايگاه به تعبير دقيق‌تر يك جايگاه‌اند. بنابراين نوشتم كه جلوگيري و پيشگيري از جدايي كميت و كيفيت را خواستارم.

لذا اكنون توسعه كمي بيشتر بر سر زبان‌هاست و بعضي‌ها از غفلت رشد كيفي اظهار نگراني مي‌كنند. اما آقايان بدانند كه بر اساس نگرش تكويني و الهي به حفظ جايگاه كيفي و كمي و براي دستيابي به هر دو اين‌ها بايستي به دامان هر دو پناه برد.

به تعبير ديگر بايد به عنصري پناه ببريم كه اين عنصر يك بعد جلوه‌گري و تجلي‌اش بعد كيفي است و يك بعد آن كمي است. و اگر واقعاً بخواهيم جايگاه رشد كيفي را حفظ كنيم، اصلاً نمي‌توانيم از گذرگاه رشد كمي عبور نكنيم و برعكس. يعني براي رسيدن به هر كدام از اين جايگاه‌ها حتماً معبر ما ديگري است.

اين اهتمام و دقت نظر در مقام پيشنهاد و سياستگذاري به رياست مكرم و در مقام اجراي سياست‌هاي مطلوب و ابلاغي ايشان در راستاي خواسته‌هاي فرمانده محترم فرهنگي انشاءالله به مدد ولي زمان با جديت ادا خواهد شد.

 

 

 

در باب مطالبات مديران مدارس و دانش‌آموزان معارف اسلامي تاكنون چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟ 

يكي از اقداماتي كه بسيار اثربخش است و اكنون نيز به طور جدي پيگير آن هستيم و از خدا و اهل‌بيت هم به بركت اين ماه‌هاي عزيز(رجب، شعبان، رمضان) مي‌خواهيم اين تدابير را به نتيجه برساند تا از نتيجه آن بهره‌مند باشيم، تفاهم‌نامه قابل انعقاد و امضاء بين رياست مكرم سازمان و وزير آموزش و پرورش كشور دكتر حاج بابايي است كه تخصص و ورود وي به اين حوزه مورد تائيد دكتر سيد مهدي خاموشي نيز است.

اگر اين تفاهم‌نامه شكل بگيرد بيش از 70 درصد از خواسته‌هاي مديران مدارس، و كادر مدارس و دانش‌آموزان و اولياء آنها با تدابير اجرايي و عملياتي كه از پس اين تفاهم‌نامه قابل دريافت است برآورده خواهد شد.

تدبير دومي كه انديشيده‌ايم كه تنها نسبت به عملياتي شدنش اهتمام و پيگيري لازم دارد و اميدوار هستيم اهتمام ما نسبت به عملياتي بودنش ثمربخش باشد، تدبير در جهت بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي نهفته و استثنايي رئيس‌جمهور در لايحه بودجه امسال در برنامه‌ پنجم توسعه كه رويكرد فرهنگي دارد، است.

ماده 26 نسبت به تقويت ماموريت‌هاي آموزش و پرورش نگرش جدي دارد و ما اميدواريم كه رويكرد فرهنگي لايحه بودجه امسال در برنامه توسعه پنجم بتوانيم خيلي از كاستي‌هاي سازمان مدارس معارف اسلامي را برطرف كنيم. در نتيجه مي‌توان گفت، تدبير دوم در راه برآوردن مطالبات مديران مدارس و دانش‌آموزان، احياي ظرفيت‌هاي نهفته در لايحه بودجه در برنامه توسعه پنجم است.

خوشبختانه مقام عالي دولت دهم، رياست محترم جمهور نسبت به جايگاه اين مدارس عرفان بلندي دارند و عملاً از ظرفيت‌هايي كه براي احياء در تقويت اين مدارس بايستي مصرف شود غافل نيستند و ما اميدواريم با اين نگرش بلند و متين با همكاري و حمايت‌هاي زيردست‌هاي ايشان، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، آقاي عزيزي معاونت برنامه و بودجه، آقاي مبيني، وزير آموزش و پرورش و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خصوصاً دكتر عباسي رئيس كميته آموزش و پرورش در كميسيون آموزش و تحقيقات و دبير اين كميته دكتر كريمي كه از دبيرستان صدرا بابل هم بازديد داشتند و رضايت نسبي برايشان حاصل شده بود و شخصيت‌هاي ديگر برجسته كميسيون شوراي عالي آموزش و پرورش خصوصا دكتر حداد عادل و حجت الاسلام مصباحي مقدم و حمايت‌هاي ويژه مهندس نويد، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش بتوانيم نسبت به جبران اين خلاءها گام جدي را در آينده برداريم.

 

 

 

با توجه به سياست‌ها و راهبردهاي اجرايي كه براي رفع مشكلات سازمان مدارس معارف اسلامي، بخصوص از لحاظ تأمين اعتبارات در نظر گرفته‌ايد بفرماييد چه برنامه‌هايي براي بهبود روند فعاليت‌هايتان داريد؟ 

جلوه كامل سياست‌ در واقع رشد كيفي است، اما از چه گذرگاهي؟ رشد كمي است كه بيشتر شخصيت‌هاي اجرايي كشور ما را به سمت اقدامات عملياتي سوق مي‌دهد. به طور مثال وقتي كميته آموزش و پرورش، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و ديگر عزيزاني كه در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و آموزشي كشور فعاليت دارند، ببينند كه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ما چه حجمي از دانش‌‌آموزان كشور را پوشش مي‌دهد و حمايت از دانش‌آموزان در حجم بالا چه مقداري از ديگر دانش‌آموزان ما را در جهت پيشبرد اهداف والاي آموزشي و پرورشي كشور پشتيباني مي‌كند و چه حجمي از بار آموزش و پرورش را سبك مي‌كند، مسلماً در بعد كمي آنها به سمتي مي‌روند كه برنامه‌ها و محتواي كيفي قابل اجرا مي‌شود.

 پس بنابراين عبور از گذرگاه كمي براي اعتلا و تحقق رشد كيفي با اين بيان است كه آنها ببينند كه چه حجمي از كميت مورد حمايت خواهد بود تا كيفيت آموزش و پرورش در مدارس ما توسط اين دانش‌آموزان در اين رشته محقق و مويد باشد.

 

اولين اردوي قرآني صدرا و مسابقات كشوري قرآن كريم در سه رشته حفظ، قرائت و مفاهيم برگزار شد، اهداف و سياست‌هايي كه باعث شد اين اردو با چنين سطحي برپا شود را بيان كنيد؟

 حركت‌هاي قرآني در رشته معارف داراي رنگ و بوي ديگري بايد باشد يعني قرآن به عنوان بزرگ‌ترين ابزار و صلاح در تجهيز يك دانش‌آموز معارفي به عنوان سرباز امام زمان(عج) و ولايت بايستي بتواند ماموريت‌هاي فرهنگي خودش را در آينده ادا كند.

بنابراين تحقق اين ماموريت با اين بيان كه بزرگ‌ترين ابزار به بهترين و آسان‌ترين وجه در اختيار سرباز فرهنگي قرار گرفته است، مقدماتي دارد كه از جمله آنها اين است كه با برنامه‌هاي اين چنيني مانند برگزاري مسابقات قرآن بين دانش‌آموزان سازمان مدارس معارف اسلامي سراسر كشور به اين بهانه‌ها در جو قرآني قرار گيرند و بيشتر با قرآن مأنوس شوند و در معاشرت و انس هرچه بيشتر با قرآن با اين اهداف پيش پا افتاده مانند برگزاري مسابقات، ان‌شاءالله اهداف بلندتري را دنبال كنند.

لذا مسابقه قرآن به تنهايي يك هدف فرهنگي نيست بلكه مقدمه‌اي است براي به استخدام گرفتن بزرگ‌ترين ابزار و صلاح فرهنگي. همان طور كه هدف از تقويت و اعتلاي فرهنگ ديني هم هدايت‌مندي بشر با استفاده از كتاب قانون يعني قرآن است. پس برگزاري اين چنين مسابقات و اردوهاي قرآني برنامه‌اي مقدمه‌اي است براي انجام مأموريت مصلح و همراه كردن سرباز فرهنگي براي هدايت‌مندي بشر در جهت استفاده از قرآن.

اجراي چنين برنامه‌هايي از لحاظ اعتباري هم مي‌تواند ملاك ارزيابي خوبي در اين كه دانش‌آموزان معارف در بهره‌مندي از اين سلاح نسبت به ديگر دانش‌آموزان بيشتر مي‌توانند موفق باشند و در اين اردوهاي قرآني با قرآن انس گيرند تا در جهت اجراي برنامه‌هاي قرآني و در عمل به نكات و دستورات آن موفق و پيشتاز باشند.

 

با توجه به وضعيت فرهنگي در جامعه و اينكه مدارس بعد از نهاد خانواده ديگر نهادي است كه انسان در آن رشد مي‌كند اهميت فعاليت‌هاي قرآني در آموزش و پرورش را توضيح دهيد؟

 به دليل اينكه قرآن يكي از ملاك‌ها و معيارهاي سنجش موفقيت دانش‌آموزان ما در رشد تربيتي و پرورشي به انس، اهتمام و تسلط با قرآن و اهل بيت(ع) است، بنابراين براي اينكه موفقيت رشته معارف به عنوان يكي از بالاترين مأموريت‌هاي ذاتي آموزش و پرورش سنجيده شود، موفقيت دانش‌اموزان مدارس معارف مقايسه‌ و ارزيابي را براي مردان آموزشي و فرهنگي كشورمان آسان‌تر مي‌كند.

 

شما گفتيد آموزش معارف اسلامي جزئي از ماموريت‌هاي ذاتي آموزش و پرورش است. چه اتفاقي افتاده كه اين وضعيت پيش آمده؟ و چه راه‌كارهايي را پيشنهاد مي‌كنيد كه نه تنها در مدارس معارف اسلامي بلكه در تمامي مدارس دولتي و غيردولتي اين آموزش‌ها جدي‌تر گرفته شود؟

دغدغه كساني كه از رشد كيفي اين مدارس بسيار مضطرب هستند كه مبادا عقب ماندگي رخ دهد، يكي از جهات اين موضوع است به دليل اينكه تمام رشته ها مهارت‌ها و فنون بشري اسلامي است، چون اسلام دين بشر است و هر توانمندي و قوه‌اي در هر بعد، علم و حرفه‌اي در بشر براي اين است كه بعد تسليم بشر را در برابر ذات لايزال الهي پرورش داده و به فعليت رساند.

همه رشته‌ها اسلامي است و همه برنامه‌ها بايستي صبغه الهي و اسلامي و تسليمي داشته و ايجاد كند و از آن جايي كه رشته معارف با بهره‌مندي بيشتر از متون ديني مي‌تواند زودتر و بهتر دانش‌آموزان و خصوصاً معلمان را به اين تربيت‌هاي ديني و آسماني برساند بنابراين موفقيت مدارس و دانش‌آموزان ما مي‌تواند الگويي باشد كه ديگر مدارس و رشته‌ها را به زحمت كمتري براي بهره‌برداري از الگوهاي موفق وادارد. الگوي موفق دانش‌آموز معارفي مي‌تواند نقش اساسي در جهت متعبد كردن و تسليم شدن دانش‌آموزان ديگر در بعد پرورشي و تربيت ديني، اسلامي و‌آسماني داشته باشد.

يعني تاكنون مذاكره و توافق همكاري بين سازمان مدارس معارف اسلامي با مسئولان آموزش و پرورش انجام نگرفته است؟

به نظر من فعلاً مذاكره سودي ندارد همان طور كه امام علي(ع) فرمود: با عمل داعي و دعوت كننده مردم باشيد نه با گفتار و حرف. بنابراين بايستي موفقيت رشته معارف از لحاظ كيفي در بعد حجيم و در پهناوري گسترده در گستره پهناور قابل اشاعه باشد كه بتوانيم آنهايي كه مي‌خواهند از موفقيت رشته معارف براي تربيت ديني ديگر رشته‌ها و ديگر مدارس استفاده نمايند حس پذيرش بالايي ايجاد شود.

 

آيا به عنوان رئيس سازمان مدارس معارف اسلامي از برگزاري اولين دوره مسابقات كشوري قرآن راضي هستيد؟ از لحاظ كيفي و كمي در چه سطحي برگزار شد؟

با توجه به اينكه تجربه اول بود و چون سازمان مدارس معارف اسلامي يك سازمان نوپا است و هنوز آن چنان شناخته شده نيست كه از حمايت‌هاي سخت‌افزاري و بالايي بهره‌مند باشد، در مقياس يك حركت آغازين براي تجربه اول بايستي نيمه پر اين ليوان را نگاه كنيم و بيشتر مزايا و محسنات اين برنامه را كه واقعا ً‌بر معايب آن غالب بود را مورد توجه قرار دهيم كه با اين ملاك بنده بايستي شكرگذار زحمات برادران عزيزمان در حوزه ستاد سازمان مدارس معارف اسلامي و خصوصاً مديران و كادر پرورشي و تربيتي مدارس باشم كه با استفاده از ظرفيت‌ توانايي دانش‌آموزان معارفي در عرصه قرآني، يك ياري و همكاري خوبي را براي اجراي اين برنامه به ما رساندند.

 

 در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد؟

عرض به حضورتان كه ماه رجب و شعبان و رمضان ماهي است كه بايستي از توسل به اسباب غيرالهي و اين جهاني پرهيز كنيم و غفلت ما از توسل به اسباب غيرالهي بايستي زدوده شود و با اتكاء به ذات لايزال و مقامات بلند اهل بيت(ع) بتوانيم انشاءالله عمده مشكلاتمان را حل كنيم.

من واقعاً تجربه كرده‌ام كه معمولاً‌ تدابيري كه نوعاً از توسل و توكل به خدا و اهل بيت (ع)منصرف و دور است و با توكل غني نشده ما را به مقاصد و برنامه‌هاي زندگي اين جهاني خودمان نمي رساند. اميدوار هستم كه با زدودن غلفت از ظرفيت‌هاي اين سه ماه و با حفظ ظرفيت‌هايي كه مي‌تواند اين مناسبت‌هاي پيش رو و مناسبت‌هاي بسيار پر بار گذشته براي رفع مشكلات ما داشته باشد بتوانيم بحران‌هاي پيش رو را برطرف كنيم.

 

 

 

چهارشنبه 27 مرداد 1389 - 13:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر