شنبه 27 آبان 1396 - 17:25
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

در جستجوي مخاطب انبوه سينما

 

 

گفتگو با سيد مهدي برقعي کارگردان فيلم " لج و لج بازي "

 

" لج و لجبازي " يک فيلم رمانتيک با رگه هايي از طنز است و در برخي از لحظات آن بر اساس موقعيت ايجاد شده کمدي شکل مي گيرد .فرهاد با بازي امير جعفري آدمي بي خيال و دوري از نظم و انضباط است . در مقابل پونه زني اهل مطالعه ،روشنفکر و اهل نظم و انضباط است . تقابل اين دو در طول فيلم درام اصلي فيلم را شکل مي دهد و اصولا دعواهاي زن و شوهري همواره براي مخاطب ايراني جذاب و قابل توجه بوده است . " آب و آتش " ، " شام آخر" ساخته هاي فريدون جيراني  ، " آتش بس " ساخته تهمينه ميلاني و... نمونه هاي وفق اين نوع فيلمها هستند . برقعي در دومين فيلم بلند سينمايي خود به مخاطب عام و سينما روي حرفه اي توجه ويژه دارد و فيلمي مخاطب پسند را ارائه مي کند .

 

 

 

  مهندس حافظي ( شاهرخ شاهي)  چه نيازي به جلب توجه پونه دارد؟

   نبايد اين نکته را فراموش کنيم که مهندس حافظي تلاش مي کند از موقعيت پونه استفاده کند . سکانس هايي در فيلم وجود دارد که حافظي مي گويد با نفوذي که پونه در شهرداري دارد گرفتن مجوزهاي مورد نياز اصلا کار سختي براي او  نيست و در صحنه اي بعدي پونه خيلي راحت و بدون دردسر مجور را مي گيرد و به شرکت مي آورد .

 با حضور مهندس حافظي يک نوع رقابت بين ميناو پونه هم شکل مي گيرد ؟

 بله ، مينا شخصيتي است که همه قضايا را از دريچه منافع مادي مي بيند و به پونه حسادت مي کند که همچمنان موقعيتي به نام  فرهاد دارد و ديگر نيازي به مهندس حافظي ندارد و از اينکه چنين موقعيتي گير او نيافتاده احساس بدبختي مي کند . 

  به چه ميزان از ساخت " لج و لجبازي " رضايت داريد ؟

   چند سال قبل فيلم فرهنگي با عنوان " سفر به شرق " ساخته بودم  که متاسفانه در بد موقعي اکران شد و به طور درستي ديده نشد و در نتيجه کمتر مورد نقد و بررسي قرار گرفت . براي ساخت فيلم بعديم به اين نتيجه رسيديم که فيلمي بسازم که سالم ، جذاب و گرم باشد و در عين حال فيلم سبک و جلفي هم نباشد . در ساخت " لج و لجبازي " دستم براي به کار گيري خيلي از نشانه سهل الوصل و کليشه اي باز بود. اما به سراغ آنها نرفتم . بازيگران فيلم را هم برخلاف انتخاب رايج ومتداول اين روزهاي سينما انتخاب کردم و هيچکدام ازبازيگران فيلم بازيگران پولسازو گيشه اي نيستند . خوشبختانه فروش فيلم مطلوب بوده است . هدف من و تهيه کننده اين بود که فيلمي سالم و سرگرم کننده بسازيم  و به هر قيمتي نخواهيم تماشاگر را سرگرم کنيم . مهم اين است مخاطبي که بليط تهيه مي کند و به سينما مي آيد هنگام خروج و بعد از ديدن فيلم راضي باشد و چند باري که به همراه مردم فيلم را ديدم متوجه ارتباط آنها با فيلم شدم .

 فيلمهاي کمدي و رومانتيک معمولا بايد با پايان خوش مواجه باشند ؟

  نه ، اما در نظر داشته باشيد اين نوع فيلمها بايد پايان اخلاقي داشته باشند .بهرحال فرهاد و پونه مدت زمان زيادي با هم زندگي کرده بودند و بر اثر لجبازي و خود خواهي کارشان به جدايي رسيده و در عين حال دختر بزرگي هم دارند . بنابراين بايد شرايط طوري فراهم شود که جدايي اتفاق نيافتد و حالا که اين اتفاق افتاد بايد دوباره شرايطي فراهم شود که آن دو با يکديگر آشتي کنند. به هر حال سينماي سواي بحث سرگرم کنندگي بايد وجوهات آموزشيش هم مورد توجه قرار بگيرد . در ارتباط زنده راديويي که داشتم و به صورت زنده اين مصاحبه از راديو پخش مي شد تعداد زيادي از مخاطبان به جنبه هاي آموزنده  و خانوادگي بودن فيلم اشاره کرده بودند و اين برداشت مخاطب برايم خيلي مهم بود . از جنبه ديگر در نظر بگيرد هر کدام از اين زن و مرد اگر با زن و مرد ديگري ازدواج کنند .به مراتب مشکلات بيشتري پيدا خواهند کرد . زيرا با همسران سابقشان سالها است که زندگي کرده بودند و به خوبي به خصوصيات و ويژگي هاي رفتاري و اخلاقي آنها آشنا هستند و با کمي گذشت و کوتاه آمدن از خواسته هايشان مي توانند به زندگي مشترکشان ادامه بدهند .

  ساخت فيلم نامه از سوي تهيه کننده به شما پيشنهاد شد ؟

   از طريق دوستي با فيلم نامه حميد گرشاسبي آشنا شدم و بعد از خواندن فيلم نامه متوجه شدم فيلم نامه قابليت ساخت  يک فيلم خوب و جمع و جور را دارد و براي ساخت فيلم با منوچهر زبر دست وارد مذاکره شدم . بعد از توافقات اوليه وبازنويسي که انجام داديم قرار شد توليد فيلم انجام بشود . اما به علت درگيريم در ساخت تله فيلها مقداري زمان ساخت فيلم به تعويق افتاد 

  در بحث بازيگران فقط به انتخاب بازيگراني که سابقه کمدي داشتنتد توجه داشتيد ؟

  نه ،   نيما شاهرخ شاهي ، سحر قريشي ، سحر ذکريا ، سارا خوئيني ها و سياوش خيرابي بيشتر با فيملهاي جدي و نقش هايي که در اين نوع فيملها و يا مجموعه هابازي کرده اند شناخته مي شوند و تلاشي نداشتيم فقط از بازيگران نام آشناي سينماي کمدي استفاده کنيم . امير جعفري هم که بازيگر سينماي کمدي محسوب مي شود در نقش هاي جدي هم هميشه حضور موفق و خوبي داشته است .

 در فيلم " لج و لجبازي " زنها باهوش تر و منطقي تر از شخصيتهاي مرد ترسيم شده اند اين مسئله دليل خاصي داشت ؟

  واقعيت جامعه اين گونه است .شما به آمارهاي مختلف مراکز آموزشي و فرهنگي توجه کنيد تعداد قبولي ها بيشتر از سوي خانمها است و خانمها درس خوان تر هستند . مديران موفق در تمام عرصه هاي فرهنگي ، علمي ، پزشکي و... بيشتر درقشر خانمها ديده  وجود دارد . بنابراين امري واقعي را در فيلم بدون جنبه اغراق آميز  نشان داديم .

 

 

 

دوشنبه 25 مرداد 1389 - 10:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری