سه‌شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 4:28
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ريحانه فتحي ثاني

 

هم ترانه با عبدالجباركاكايي

 

 

ترانه شايد پر مخاطب‌ترين نوع شعر باشد كه نمي‌توان باكنكاش در تاريخ ادبيات ايران و حتي جهان به نام اولين سراينده‌اش رسيد ولي با نگاه به تاريخ ادبيات معاصر كشورمان، به‌سهولت به عبدالجبار كاكايي، شاعر و ترانه‌سرا؛ مي‌رسيم.

به‌گزارش روابط‌عمومي سازمان تبليغات‌اسلامي، نگاه عبدالجبارکاکايي بيشتر معطوف به قالب‌هاي غزل و مثنوي است كه از وي تاكنون مقالات و نقدهاي فراواني پيرامون شعر اين روزگار در مطبوعات درج شده. وي در برخي از همايش‌هاي سراسري شعر که در سطح کشور برگزار شده به‌عنوان دبير، مديراجرايي و عضو هيئت‌علمي مسئوليت داشته است. اين شاعر  آثار ادبي درخشاني را در كارنامه ادبي خود دارد كه در اين نوشتار به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

باغ خيالي

منظومه‌ي «باغ خيالي» با موضوع دفاع مقدس و درباره‌ي نوجواني است كه از نزديك با جنگ آشنا مي‌شود.

اين منظومه‌ي مصور 24 صفحه دارد و به همراه لوح فشرده‌اي كه صداي شاعر(شعرهاي كتاب با صداي «عبدالجبار كاكايي»)در آن ضبط شده، در 2500 نسخه به بازار كتاب آمده است.

حق با صداي توست

اين دفتر شامل گزيده‌اي از اشعار نيمايي و سپيد، غزل، چهارپاره، مثنوي و ترانه است. کاکايي، شاعر و ترانه‌سرا، نسبت ديرينه‌اي با انقلاب دارد؛ چنان كه خواننده به سادگي به عمق نگاه او نسبت به ارزش‌هاي انقلاب پي مي‌برد.

«كي بود كي بود از اول، روز و شبُ جدا كرد؟/ ماه و ستاره‌ها رو تو آسمون رها كرد؟/ كي بود رو شونه‌ي كوه، ترمه‌ي توري انداخت؟/ از دل ابر تيره، ‌برف بلوري انداخت؟/ كي بود كي بود از اول، خاك زمين رو گل كرد؟/ اين برهوت خشكُ، دوزخ اهل دل كرد؟/...

با سکوت حرف مي‌زنم

سومين مجموعه ترانه كاكايي به همراه تعداي غزل و شعر نيمايي است که برخي از غزل‌ها و نيمايي‌ها پيش از اين در قالب کتاب يا نشريات منتشر شده اند. موضوع اصلي ترانه‌هاي اين مجموعه عاشقانه و عارفانه است و تعدادي از اين ترانه‌ها در حال حاضر از سوي خوانندگان در حال اجرا هستند.

بررسي تطبيقي موضوعات پايداري در شعر ايران و جهان

در مقدمه کتاب, تعريفي از ادب و شعر پايداري, نيز تلفيقي از آن با فرهنگ ديني, به دست داده مي‌شود ;آن گاه در فصل اول اين موضوعات مطرح مي‌گردد' :جنگ از منظر دين و فلسفه '(جنگ در اسلام, جنگ در آيين يهود, جنگ در آيين مسيح, جنگ در آيين‌هاي فلسفي شرق و غرب, و جنگ در آيين‌هاي پيش از اسلام), "فلسفه پايداري", "نقش حماسه در پايداري", "پيوند حماسه و غنا در ادب پايداري", "جامعه شناسي جنگ "و "جنگ از منظر جامعه‌شناسي ادبيات".

با تو اين ترانه‌ها شنيدني‌ست

از آنجا كه امروزه از ترانه استفاده بيشتري مي‌شود و با گستردگي که پيدا کرده است گاه به عنوان شعر نيز از آن استفاده مي‌شود و رشد قابل توجهي دارد. حتي ظرفيت‌هاي ترانه اين امکان را پديد آورده‌اند که جاي قالب نيمايي را بگيرند؛ چراکه قالب ترانه گاه بيش از قالب نيمايي کاربرد دارد.

اين كتاب دربرگيرنده ترانه‌هاي سال‌هاي 1386 تا 1386 است که به‌طور کلي پيرامون موضوع‌هاي متنوعي به ويژه مضامين اجتماعي سروده شده‌اند.

از ديگر آثار اين شاعر كشورمان، مي‌توان به عناوين زير هم اشاره كرد:

شب هاي شهريور: آثار چهارمين همايش سراسري شعر جوان

زنبيلي از ترانه: گزينش و شرح مختصر منتخب غزل معاصر ايران

آوازهاي نسل سرخ: نگاهي به شعر معاصر ايران از 1357 تا 1367

آوازهاي واپسين 1369، مجموعه شعر، همراه ، 1369

مرثيۀ روح 1369، مجموعه شعر، حوزه ي هنري، 1369

سالهاي تاکنون 1372، مجموعه شعر، محراب انديشه، 1372

حتي اگر آيينه باشي 1374،  مجموعه شعر، اهل قلم ، 1375

نگاهي به شعر معاصر ايران 1375، نقد و بررسي، عروج، 1376

گزيده ادبيات معاصر (شعر عبدالجبار کاکايي) 1376 ، شماره ي 7، انتشارات نيستان، 1378

فرصت ناياب 1386، مجموعه شعر، انجمن شاعران ايران، 1385

از تو دورم (کاست) 1386

بر شانه‌هاي باران (آلبوم صوتي) 1381

 

سه‌شنبه 19 مرداد 1389 - 14:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری