جمعه 1 آذر 1398 - 23:23
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

تپه افلاك (مجموعه نمايشنامه)

 

تپه افلاك (مجموعه نمايشنامه)

نويسنده: سيدحسن فدايي حسين

ناشر: كتاب‌هاي سيمرغ

وابسته به مؤسسه انتشارات اميركبير

چاپ اول: 1389

فدايي حسين متولد 1345 نمايشنامه‌نويس، طراح صحنه و پژوهشگر تئاتر است. او تاكنون ده‌ها نمايشنامه در حوزه بزرگسال و كودك نوشته و كارگرداني كرده است و همچنين آثار متعددي در زمينه پژوهش نمايش نگارش و منتشر نموده است. تعداد آثار منتشر شده و اجرا شده اين نويسنده و هنرمند و همچنين جوايزي كه به خاطر كارگرداني، نويسندگي و طراحي صحنه آثار مختلف نمايش دريافت نموده است شايد در ميان ديگر هنرمندان تئاتر مثال‌زدني باشد.

شايد بتوان گفت مهم‌ترين و عمده‌ترين دغدغه‌ها و آثار اين هنرمند در حوزه دفاع مقدس رقم خورده است. و يا مضاميني كه تأثيرات جنگ و مسائل اجتماعي را مي‌توان در آن ديد، تپه افلاك نيز از آثار اين نويسنده در حوزه دفاع مقدس است. اين مجموعه شامل سه نمايشنامه با عناوين: شبيه‌ پدر، تپه افلاك و شام غريب است. كه دستمايه مضموني آن موضوع مذهب، دفاع مقدس و مسائل اجتماعي مرتبط با آن مي‌باشد.

در نمايشنامه تپه افلاك كه نويسنده آن را در اوايل دهه هفتاد نوشته و كارگرداني هم كرده است. اين مضامين به شكل تمثيلي پرداخت شده است. در اين نمايش با المان‌هاي آشنايي همچون آب، قمقمه سوراخ، پرچم و سجاده، سقاخانه روبه‌رو هستيم و اسامي آشنايي كه ارتباط دهنده فضاي جبهه و قهرمانان جنگ با مذهب‌اند و در ميان نام‌ها و اسامي بيش از همه نام عباس برادر و ياور امام حسين (ع) در واقعه كربلا است كه الگوي دفاع مقدس ماست و مضمون آب و تشنگي در آن موج مي‌زند. در بخشي از نمايشنامه مزبور مي‌خوانيم:

عباس: اين وظيفه ما رو سنگين مي‌كرد، ده‌ها تپه افلاك كه پشت هر كدوم ده‌ها روستا و آبادي منتظر آب بودن.

رضا: ما بايد فكر مي‌كرديم، اما تو عجله داشتي.

عباس: نمي‌تونستم بشينم و فكر كنم، يعني خيال اون همه روستاهاي تشنه نمي‌گذاشت.

رضا: حالا فكر مي‌كني چه كار مهمي كردي خودت رو از بين بردي تا يه روستا رو آباد كني. فقط يه روستا!

عباس: من خودم رو از بين بردم. من حالا يه جاي سالم تو بدنم نيست ولي ما موفق بوديم رضا. حالا تازه داره راه كار باز مي‌شه. بعدي‌ها مي‌تونن راحت از روي جنازه‌ ما رد بشن و جلو برن.

نمايشنامه تپه افلاك نوستالژي و يادكرد يك رزمنده جنگ از دوران دفاع مقدس و ايثارگري رزمندگان است و اينكه آن ايثارگري‌ها امروز هم بايد در قالب ديگري تكرار شود.

نمايشنامه‌هاي فدايي حسين عموماً با تطابق و تلفيق دو روايت از يك واقعه مذهبي و يك داستان از جنگ اين دو محدوده را به لحاظ رويكرد مضموني به هم نزديك كرده و از آن نتيجه مي‌گيرد.

نمايشنامه شام غريب يك نمايشنامه شاخص در رابطه با روايت تلفيقي او از مذهب و جبهه است. در شروع اين نمايشنامه مي‌خوانيم:

-        نمايي از يك گذرگاه در محله‌اي قديمي

شمع‌هايي نيمه سوخته در سقاخانه‌اي نيمه ويران مي‌سوزد امير ويلچر پدرش را رو به سقاخانه گذاشته، آن را با طنابي به پنجره‌هاي سقاخانه بسته و به شعله شمعي كه پاي طناب روشن است خيره نگاه مي‌كند.

مجموعه نمايشنامه‌هاي سيدحسين فدايي حسين در اين كتاب نمونه‌هاي خوب و قابل تحقيقي در زمينه ادبيات نمايشي دفاع مقدس هستند. و شايد به نوعي بتوان اين مجموعه را جزء بهترين آثار اين نويسنده دفاع مقدس دانست.

 

يكشنبه 17 مرداد 1389 - 11:35


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری