جمعه 28 مهر 1396 - 10:23
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان فارس

 

نقش مردم در ظهور امام زمان (عج)

 

در حال حاضر حضرت مهدي امام زنده همه شيعيان است و نقش و وظيفه خاصي بر عهده وي است که در ميان تمام پيامبران و امامان پيشين بي سابقه و منحصر به فرد است و تنها به او اختصاص دارد، يعني تشکيل حکومت عدل جهاني .

 

تولد امام زمان(عج)

 آن حضرت در نيمه شعبان سال 255 هجري در سامرا ديده به جهان گشود. از آنجا که پيامبر(ص) و تمام امامان فرزند امام حسن عسگري (ع) را همان مهدي موعود معرفي کرده بودند که ريشه ظلم و ظالم را از روي صفحه زمين برمي کند و عدالت کامل و مطلق را جايگزين آن مي کند. حکومت فاسد و ظالم وقت از مدت ها پيش مراقب بود که به محض تولد فرزندي از امام عسگري(ع) او را به قتل برساند. از اين رو تولد آن حضرت کاملا مخفي و حتي به اعجاز الهي بدون علائم ظاهري بارداري در مادر بزرگوار وي صورت گرفت و به طور علني و عمومي اعلام نشد. البته امام حسن عسگري جهت دلگرمي شيعيان خاص به آنان خبر داده بود.

 

 فلسفه کلي غيبت

 در نظام زندگي انسان و حيات ديني او اصل بر حضور معصوم است نه غيبت او، زيرا با حضور معصوم است که به شرط نبودن موانع، هدف آفرينش و دين به طور کامل تحقق مي يابد و غيبت وي در حقيقت نوعي خروج از اصل و طفره در سير طبيعي نظام جهان و هدايت مردم است. اما گاه به علل و حکمت هاي خاصي خداوند اجازه حضور علني به معصوم نمي دهد و براي مدتي کوتاه يا طولاني حکمت اصلي غيبت حضرت ، سري از اسرار الهي است که فقط پس از پايان يافتن دوران غيبت و بعد از ظهور آشکار خواهد شدو اين حکمت به اعمال حضرت خضر تشبيه شده است که تنها در پايان مصاحبت وي با حضرت موسي برملا شد.

از آنچه گفته شد و مجموع روايات اين نتيجه به دست مي آيد که تا مردم جانشان از ظلم و ستمي که زمين از آن پر شده است به لب نيايد و از تمام حکومت هاي جهان در اجراي عدالت و اصلاح مطلق همه امور نوميد نشوند و دست کم بخشي از آنان قدر حضور پيشواي الهي را ندانند و آمادگي و لياقت لازم را براي همراهي و پيروزي او کسب نکنند، غيبت امام زمان برطرف نخواهد شد. از اين رو در روايات اسلامي يکي ديگر از فلسفه هاي غيبت حضرت نوميدي مردم از نظام ها و حکومت هاي بشري در رسيدن به اين نتيجه معرفي شده است که جز يک پيشواي معصوم الهي هيچکس ديگري قادر نيست که عدالت و هدايت کامل و مطلق را در همه ابعاد آن در تمام جهان تحقق بخشد و بدين ترتيب براي ظهور و حضور علني او لياقت پيدا کند.

همچنين بر اساس احاديث معصومان، امتحانات دوران غيبت چنان سخت است که در پايان کار و هنگام ظهور تنها عده کمي بر دين و ايمان راستين و اعتقاد به امامت آن حضرت ثابت و راسخ باقي مي مانند و لياقت ياري و سربازي او را مي يابند.

 

 معناي غيبت و ظهور امام زمان (عج)

 عده بسياري به غلط تصور مي کنند که غيبت امام زمان به معناي نامرئي بودن وي است و امام غايب يعني کسي که مردم قادر به ديدن او نيستند و پنهان از مشاهده است. اما معناي صحيح غيبت، ناشناس بودن حضرت است نه ناديدني بودن او.

به تصريح روايات اسلامي در غيبت کبري امام عصر (عج) در بين مردم به صورت ناشناس رفت و آمد دارد و مردم نيز او را مي بينند ولي نمي شناسند، چرا که وي اجازه الهي براي معرفي خود ندارد و فقط هنگامي که خداوند اجازه مي دهد و حضرت مصلحت مي داند، خودش را به بعضي از افرادي که توفيق ديدار و شرفيابي داشته اند، معرفي مي نمايد.

اما در خصوص چگونگي ظهور آن حضرت مردم با دعا براي فرج آن حضرت و خودسازي، ديگر سازي و شناخت و شناساندن چهره صحيح مهدويت نقش به سزايي دارند. در سخنان معصومان تاکيد و سفارش بسيار زيادي بر دعاي مردم براي ظهور و فرج امام زمان (عج) شده است. دعاهاي کوتاه و بلند بسيار متعددي که براي فرج از معصومان رسيده است نشان از اهميت نقش دعا در ظهور دارد و دعا براي فرج هنگامي موثرتر خواهد بود که از نفوسي پاک تر و خالص تر برخيزد. از سوي ديگير يکي از موانعي که ظهور را به تاخير انداخته است نبودن ياران و ياوران مخلص و عاشق و ثابت قدم است که آن حضرت را هنگام ظهور و در تحقق حکومت عادل جهاني اش ياري نمايند.

همچنين تلاش در جهت خودسازي فردي براي تعجيل در فرج هرچند بسيار لازم و موثر است اما کافي نيست. هرکس که در اين راه تلاش و احساس مسئوليت مي کند بايد بکوشد که ديگران را هم با خود همراه سازد، چرا که هرقدر بر تعداد ياران پاک و عاشق و مخلص افزوده گردد، زمينه ظهور سريع تر فراهم مي شود و خلاصه مطلب با ظهور آن حضرت ظلم و ظالم از بين مي رود و امنيت مطلق بر روي زمين برقرار مي گردد. مردم در رفاه کامل گسترش مي يابد. سلامت و بهداشت روحي و جسمي و آرامش عمومي در جامعه ايجاد مي شود و جامعه به پيشرفت هاي شگرف علوم تجربي و ديني نايل مي آيد و همچنين تکامل عقلي و اخلاقي و معنوي عموم مردم ايجاد مي گردد. حاکميت کامل آيين توحيدي اسلام بر همه زمين استقرار مي يابد.

پس خالصانه از محضر مقدس پروردگار مهدي (عج) ظهورش را با اجابت اين دعاها تقاضا مي کنيم:

 اللهم اني اسئلک بحق روح وليک علي بن ابيطالب الذي ما اشرک بالله طرفه عين ابدا ان تعجل فرج وليک القائم المهدي (عج) يا رب الحسين بحق الحسين اشف صدر الحسين بظهور الحجه و صلي الله علي محمد و اهل بيته الطاهرين (ع)

 

علي حسين زاده 

 دبير کانون مداحان فارس

 

دوشنبه 4 مرداد 1389 - 10:13


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری