پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 16:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان قم

 

ضرورت تاسيس موزه هيئات و مناسك آييني احساس مي شود

 

گزارش نشست جايگاه شعر و موسيقي در عرصه مداحي در قم

دهمين نشست از سلسله نشستهاي عاشورا پژوهي، چهل منزل تا اربعين با موضوع «جايگاه شعر و موسيقي در عرصه مداحي» با همکاري تبليغات اسلامي قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي قم، در اين نشست که روز جمعه 25 تيرماه برگزار شد حجت‌الاسلام مرتضي وافي مدير مرکز مطالعات راهبردي خيمه با انتقاد از عدم وجود آثاري از مناسک آئيني در موزه‌هاي مردم شناسي تصريح کرد: در موزه‌هاي مردم شناسي همه چيز به چشم مي‌خورد بجز نمادهاي مذهبي و مناسک آئيني و به همين دليل ضرورت موزه هيئات و مناسک آئيني احساس مي‌شود.

وي در ادامه کارکرد‌هاي هيئات را مورد توجه قرار داد و گفت: ما بايد کارکرد‌هاي اجتماعي هيئات و همچنين نوع ديد خودمان را نسبت به هيئات توسعه دهيم که لازمه آن توجه به هيئات مذهبي به اندازه موسسات فرهنگي کشور است.

حجت‌الاسلام وافي تاکيد کرد: بايد موسسه‌هاي غير دولتي با حمايتهاي مالي به صورت تخصصي فعال شوند و در زمينه‌هاي مختلف مناسک آئيني کار کنند.

اجراي هنرمندانه مداحي، دلها را بسمت پيام و فرهنگ حسيني سوق مي‌دهد 

دبير شوراي عالي مسجد مقدس جمکران با بيان اينکه در جامعه ما مداحي و مرثيه سرايي از جايگاه و شأن ويژه‌اي برخوردار است، گفت: فارغ از هر گونه شعار و شعار زدگي به طور خاص حدود دو ماه از زمان مناسبتهاي جامعه ما به چنين ظرفيتي اختصاص دارد.

وي با اشاره به تعظيم شعائر حسيني در دو ماه محرم و صفر خاطرنشان کرد: يکي از ارکان مجالسي که در مناسبت‌هاي مختلف به منظور تعظيم شعائر حسيني برگزار مي‌شود مادحان و ذاکران اهل بيت(ع) هستند.

دبير شوراي عالي مسجد مقدس جمکران تصريح کرد: مادحان و ذاکران اهل بيت(ع) با هنر و اجراي هنرمندانه خويش مي‌توانند دلها را به سمت و سوي پيام و فرهنگ حسيني سوق دهند که بر همين اساس برخي از نشستهاي اين مرکز بر اساس اين مقوله شکل گرفته است.

وي جريان مداحي را مقوله آسان‌نماي پيچيده معرفي کرد و بيان داشت: عرصه مداحي اهل بيت(ع) گرچه مفهوم و واژه‌اي سهل به نظر مي‌آيد اما کساني که به اين مقوله وارد شده‌اند مي‌دانند که مداحي جريان بسيار مهم و قابل تامل و پيچيده‌اي است.

وافي با اشاره به ضرورتهاي ورود به مقوله مداحي خاطرنشان کرد: معمولا در بيشتر نشستها و همايش‌هايي که با موضوع مداحي برگزار مي‌شود بيشتر به برخي از کليات از جمله تذکرات کلي، آسيب‌شناسي مبهم، آداب کلي اکتفا مي‌شود که گرچه همه اينها لازم است اما هيچ زمان کارگشا نبوده‌اند.

دبير شوراي عالي مسجد مقدس جمکران افزود: يکي از آفتها در ورود به مقوله مداحي اين است که ما تمام مشکلات و آسيبها را به دوش اين جبهه عظيم تبليغي بگذاريم و حضور عناصر تاثيرگذار فرهنگي را در اين عرصه از ياد ببريم و از آسيب‌هايي که متوجه برنامه‌ريزان و متوليان به عنوان شکل‌دهندگان پازل بزرگ مقوله مداحي هستند،‌ غفلت کنيم.

مدير مرکز مطالعات راهبري خيمه به ارائه راهکارهايي در اين زمينه پرداخت و گفت: بايد در مقوله مداحي از پرداختن صرف به کليات پرهيز کنيم و به جاي آن تمام گزينه‌ها، معيارها و مولفه‌هايي که در مقوله مداحي قابل بررسي است به طور جداگانه بپردازيم.

تاريخ،‌ ادبيات و موسيقي ارکان اصلي در مرثيه‌خواني است 

در ادامه اين نشست رئيس هيئت علمي دفتر مطالعات هنر آئيني (مها) تاريخ،‌ ادبيات و موسيقي را سه رکن اصلي در مرثيه‌خواني دانست و اظهارداشت: شاعر بر اساس رويدادهاي تاريخي شعر مي‌سرايد و عده‌اي نيز در عرصه موسيقي اين شعر را به آهنگاي مناسب آراسته و عرضه مي‌کنند.

مهدي امين فروغي با انتقاد توجه بيشتر شعرا به ظلم‌ها و ستمگري‌ها در عرصه عاشورا خاطرنشان کرد: گرچه عاشورا يک طرف ظلم‌ها و ستمگري‌هاي دشمنان واز طرف ديگر کرامت‌ها،‌ جوانمردي‌ها و بزرگمردي‌هاي اولياالله است اما شاعران بيشتر ظلم‌ها و ستمگري‌ها را دستمايه اشعار خود مي‌کنند.

اين کارشناس نغمات آئيني با بيان اينکه اعمال و رفتار اوليا وجدآور و اعمال و رفتار دشمنان غم‌انگيز است، گفت: اهل موسيقي نيز وقتي مي‌بينند بيشتر اشعار از ظلم‌ها سخن مي‌گويد آهنگ‌هايي مناسب با آن تنظيم مي‌کنند که يک نوحه به وجود مي‌آيد.

وي تأکيد کرد: بايد در عرصه شعر به دو سوي قضيه عاشورا پرداخته شود.

در ادامه حجت‌الاسلام وافي در اين زمينه گفت: کربلا يک تابلوي دوسويه است که فعل حق و فعل مخلوق در آن مشاهده مي‌شود و به استناد تاريخ در کلام حضرت زينب نيز اين گونه آمده است.

يک شاعر آئيني کشور نيز در ادامه اين نشست خاطرنشان کرد: شهيد مطهري نيز در کتاب «حماسه حسيني» با عنوان برگ سياه و برگ روشن حادثه کربلا به اين مقوله پرداخته و آن را مورد آسيب‌شناسي قرار داده است.

محمد جواد شرافت با بيان اينکه براساس تقسيم بندي که برخي از بزرگان کرده‌اند حادثه کربلا چهار بعد حماسه، عرفان، آرمان و مصيبت دارد، ابراز داشت: هر موقع يکي از اين ابعاد را بيشتر از بقيه جلوه دهيم به نحوي حق خود را به حضرت سيدالشهدا به درستي ادا نکرده‌ايم.

وي با اشاره به اينکه متأسفانه بعد مصيبت پررنگ‌تر از بقيه ابعاد عاشورا شده است بيان داشت: البته در اين ميان آثاري همچون مثنوي پرشور و ماندگار «عمان» نيز وجود دارد که نگاه صرفا عرفاني به حادثه عاشورا دارد و به ابعاد ديگر قضيه نپرداخته است.

اين شاعر آئيني افزود: مرثيه بيشتر عواطف را تحت تأثير قرار مي‌دهد که يکي از دلايل ماندگاري حادثه عاشورا نيز همين است.

شرافت با بيان اينکه شعرا سه عنصر عاطفه، خيال و انديشه را درون مايه شعر خود قرار مي‌دهند، اظهار داشت: مشکلي که در رابطه با آثار عاشورايي وجود دارد فقدان انديشه است و زماني که انديشه نباشد آثار بيشتر در محورهاي ديگر قرار مي‌گيرد.

اين شاعر آئيني افزود: در ميان آثار فاخر در زمينه عاشورا مي‌توان به مجموعه «گنجشک و جبرييل» اثر مرحوم سيد حسن حسيني اشاره کرد که به شکل جامع و شاعرانه‌اي به خوبي تمام ابعاد حادثه عاشورا پرداخته است.

تيم‌هايي از شاعران،‌ آهنگ‌سازان و مداحان در عرصه مرثيه خواني تشکيل شود 

امين فروغي در ادامه اين نشست با بيان اينکه نوحه تصنيفي است که مضموني مذهبي دارد و براي مناسبت آئيني ساخته مي‌شود خاطرنشان کرد: در گذشته و اکنون در عرصه موسيقي، "شاعر"، "آهنگ‌ساز" و "خواننده" يک تيم سه نفره تشکيل داده و با شناخت سلايق و دغدغه‌هاي يکديگر به ارائه آثار مي‌پردازند.

وي افزود: در عرصه مرثيه خواني نيز بايد تيم‌هاي سه نفر متشکل از شاعران،‌ آهنگ‌سازان و مداحان به وجود آيد تا آثار خروجي تأثير‌گذاري بيشتري بر روي مخاطبان داشته باشد.

حجت‌الاسلام وافي در زمينه توجه بيشتر شعرا به يک بعد واقعه عاشورا گفت: ما منابعي که بتوانيم شعرا را به آن سو سوق دهيم تا با استفاده از آن شعر پرمايه بسازند نداريم لذا بعد انديشه در زمينه شعرهاي عاشورا کم‌رنگ‌تر است.

وي با بيان اينکه بعد انديشه بايد از شام غريبان شروع شود، ابراز داشت: اگر بعد مرثيه و مصيبت پر رنگتر مي‌شود به دليل عدم وجود منابعي است که شاعر بتواند به آن مراجعه کند به همين دليل تمام اشعار شاعر به عزاداري ختم مي‌شود.

 

 

 

 

سه‌شنبه 29 تير 1389 - 12:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری