پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 7:36
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

«نگهبان غار» و «درونمايه ها و دست مايه هاي نمايشي قرآن» برگزيدگان سومين جشنواره قصه هاي قرآني

 

  

مراسم پاياني سومين دوره جشنواره قصه هاي قرآني شب گذشته با حضور «علي لاريجاني»؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي و حجت الاسلام والمسلمين محمدي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شد و اين جشنواره در حالي با معرفي برگزيدگان به کار خود پايان داد که همچون ساير جشنواره هاي ادبي آثاري از سوره مهر در ميان برگزيدگان ديده مي شد.

در مراسم اختتاميه سومين دوره جشنواره قصه هاي قرآني دو کتاب « نگهبان غار » نوشته احمد بهجت و ترجمه مجتبي رحماندوست و « درون مايه ها و دست مايه هاي نمايشي در قرآن کريم » نوشته مظفر سالاري به عنوان آثار برگزيده بخش هاي ترجمه داستان بزرگسال و پژوهش معرفي شدند.

بر اساس نظر هيئت داوران جشنواره ، كتاب «نگهبان غار»، ترجمه مجتبي رحماندوست به خاطر نگاه جذاب وانتخاب زاويه ديد مناسب در روايت، اتكا به اسناد و روايات معتبر تاريخي، ترجمه روان و شيوا برگزيده اول در بخش ترجمه داستان و رمان بزرگسال معرفي شد.

همچنين در بخش پژوهش، در بخش تأليف ، كتاب «درونمايه ها و دست مايه هاي نمايشي در قرآن » نوشته مظفر سالاري، به خاطره دامنه پژوهش بسيار بالا و بهره گيري از داستان هاي قرآني و پيامبران، در تدوين تئوري هاي داستاني از داستان هاي قرآني و متناسب با داستان نويسي امروزي ، كاربردي بودن كتاب براي خلق آثار مستند و تخيلي بر مبناي داستان هاي قرآني به عنوان برگزيده اول انتخاب شد.

در مراسم اختتاميه اين جشنواره که در محل سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي برگزار شد علي لاريجاني ؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي قصه هاي قرآن را بيان كننده فلسفه تاريخ و مفسر حركت تكاملي جوامع دانست.

لاريجاني در اين مراسم با اشاره به اينكه بنا بر گفته رسول اكرم(ص) كلام قرآن داراي ظاهري زيبا و باطني عميق است، اظهار كرد: در همه وجوه قرآن كريم از جمله قصص قرآني مي توان به اين دو موضوع توجه كرد، اما قصه هاي قرآني را به طور ويژه مي توان از منظر ساختار هنري، محتوا و هدف داستاني و نيز نوع برخورد فلسفه تاريخ با آنها مورد توجه قرارداد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در ارتباط با اهداف بيان قصه در قرآن تاكنون بحث هاي زيادي عنوان شده است كه از جمله آنها مي توان به تفاسير فخر رازي و آراي سيد قطب اشاره كرد، اما در مجموع اين قصه ها مي توان به چند برداشت مشترك رسيد. قصص قرآني در نگاه نخست همگي به نوعي اثبات رسالت پيامبر مكرم(ص) است كه هيچگاه قادر به خواندن و نوشتن نبودند، اما بر مبناي آيات قرآن و نيز سرگذشت گذشتگان روايت شده در آن به تبليغ رسالتشان پرداختند.

وي ادامه داد: قصص قرآني همچنين اين نكته را خاطر نشان مي كند كه همه اديان الهي از زمان حضرت نوح(ع) تا پيامبر اكرم(ص) داراي ريشه واحد هستند و همه مومنين نيز امت واحد به شمار مي آيند و كلام پيامبران الهي نيز همگي يك چيز بوده است. از سوي ديگر اين قصص همگي بر اين دلالت دارند كه پيامبران الهي به يك نحو به دعوت خويش دست زدند و واكنش قوم آنها نيز با آنها يكسان بوده است و در كنار آن از محتواي آنها مي توان فهيمد كه همه اديان ابراهيمي كه داستان آن ها در قصص قرآني بيان شده اند از دين حضرت ابراهيم(ع) نشأت گرفته اند.

لاريجاني افزود: بيان نعمت و عنايت خاص الهي به انبياء را بايد مهمترين هدف بيان قصص در قرآن دانست كه بندگان صالح پروردگار با عنايت و توجه در آن مي توانند به كشف حقيقت نائل شوند.

وي در ادامه با اشاره به ساختار هنري قصص قرآن اظهار كرد: در متن قرآن كريم سرگذشت ها به صورت گزينيش بيان شده است و تنها قسمت هايي از آنها كه با بيان هدف آيه تناسب داشته است در متن قرآن آمده است و اين موضوع باعث مي شود كه با مطالعه اين آيات استعداد خوانندگان نيز به نوعي برانگيخته شود. از سوي ديگر قصص قرآني همگي واقع گرايند و اين متفاوت است با موضوعي كه ما در فارسي آن را قصه مي دانيم.

لاريجاني ادامه داد: ابهام موجود در قصص قرآني شيوه اي است براي تأمل بيشتر در آيات قرآن و در كنار آن تنوع در بيان و نيز بيان فشرده داستان و پس از آن تفصيل آن و نيز بيان گام به گام حوادث و گاها تكيه بر قهرمانان در كنار پوشانده نگاه داشتن راز آنها نيز موضوعي است كه در اين قصه ها قابل تأمل است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در تشريح نسبت قصص قرآني با فلسفه تاريخ نيز عنوان داشت: سنت هاي درون بسياري از جوامع از درون قصص قرآن قابل كشف است و از طريق اين داستانها است كه مي توان حركت تاريخي آنها را كشف كرد. نگاه قرآن به فلسفه تاريخ نگاه طبقاتي نيست و مي توان مواجهه ميان حق و باطل را در درون آنها يافت. در اين رويكرد مي توان از درون قصص قرآني به كشف حقايقي دست زد كه در حركت تكاملي جامعه نقش دارند و از اينجاست كه مي توان فهميد در كجا بايد ايستادگي و در كجا بايد مبارزه كرد.

همچنين در اين جشنواره کتاب هاي « شماس شامي » از مجيد قيصري ، «تشنه لبان» نوشته حميد گروگان ، «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه آبادي ، «زندگي پيامبر اسلام» نوشته نقي سليماني، «نخل ها قد مي كشند» نوشته محمد حسين فكور ، «سفر به سوي خدا» نوشته سوسن طاقديس ،« يك سبد خاطره » نوشته محسن هجري ،« بچه هاي عاشورا» نوشته طاهره ايبد، « باعلي، ياعلي» نوشته فريبا كلهر ،« قصه هاي خيلي قشنگ» نوشته مجيد ملامحمدي ، «قصه هاي شيرين از زندگي معصومين» نوشته مسلم ناصري ، «نقش قرآن در تكامل نقد ادبي» ترجمه علي اوسط ابراهيمي و مجموعه كتاب هاي «كتاب انديشه» نوشته سعيد روح افزا در بخش هاي مختلف برگزيده شدند.

 

چهارشنبه 23 تير 1389 - 10:37


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری