شنبه 3 تير 1396 - 16:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

حسين آرياني

 

بحران در زندگي دو خانواده

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «هفت‌دقيقه تا پاييز» (عليرضا اميني)

 

آخرين فيلم عليرضا اميني كه روي اكران سينماهاست «هفت دقيقه تا پاييز» نام دارد. فيلم داستان زندگي دو خانواده جوان است. زوج اول در صدد كمك و ترميم روابط زوج دوم برمي‌آيند و در اين بين اتفاقاتي ناخواسته زندگي آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

سيدجمال ساداتيان، تهيه‌كننده فيلم مي‌گويد: «بخشي از فيلمبرداري هفت دقيقه تا پاييز در شمال كشور و بيشتر آن در خيابان زعفرانيه و لوكيشن‌هاي ديگر تهران انجام شده است.» ساداتيان در مورد علت تهيه هفت دقيقه تا پاييز مي‌گويد: «خط قصه برايم جذاب بود، اما بعداً خط قصه كاملاً تغيير كرد و از نسخه نهايي كه آقاي عليرضا نادري نوشته‌اند راضي هستم و فكر مي‌كنم جزء فيلم‌هايي باشد كه مردم را هم راضي كند، هم از لحاظ ساختاري و هم از لحاظ قصه.»

ساداتيان در مورد دليل همكاري با عليرضا اميني مي‌گويد: «عليرضا اميني كارش را بلد است و بايد به او فرصتي داده مي‌شد كه بتواند با مخاطب عام هم از طريق فيلم‌هايش ارتباط برقرار كند و بايد به كارگردان‌هاي جوان اعتماد كرد تا بتوانند توليدات بزرگ‌تري را كارگرداني كنند. اين حمايت به اضافه توانايي كارگردان مي‌تواند به ساخته شدن يك فيلم خوب و قابل قبول منجر شود. در هفت دقيقه تا پاييز اين اعتماد جواب داد.»

ساداتيان پيش توليد فيلم را چنين توضيح مي‌دهد: «چون كار با يك طرح اوليه آغاز شد. بر اساس همين طرح، پيش‌توليد را آغاز كرديم. اما چون حين فيلمبرداري، فيلمنامه هم نوشته مي‌شد. با كار سختي روبه‌رو بوديم. در حين كار هيچ كدام از اعضاي گروه نمي‌دانستند در چهل و هشت ساعت آينده قرار است چه اتفاقي رخ دهد و در كجا فيلمبرداري صورت گيرد.»

ساداتيان در مورد ساخت و اكران فيلم‌هاي اجتماعي مانند هفت دقيقه تا پاييز مي‌گويد: «حوزه‌هاي اجتماعي جاي كار و پرداخت خوبي دارد و فيلم‌هاي اين حيطه به شرط حمايت، تأثيرات مثبت در آحاد جامعه و اجتماع خواهد داشت. اغلب مخاطبان از طريق تلويزيون مي‌توانند متوجه شوند كه فيلمي متفاوت ساخته شده و قرار است به نمايش در بيايد. تيزرهاي تبليغاتي و بيلبوردهاي سطح شهر يكي از عوامل مؤثر در اطلاع‌رساني فيلم‌ها هستند.»

ساداتيان در مورد تجربه همكاري با هديه تهراني مي‌گويد: «قبلا در چهارشنبه‌سوري با خانم تهراني همكاري داشتيم و ايشان بازي خوب و قابل قبولي در اين فيلم داشت. در هنگام اكران هفت دقيقه تا پاييز قطعاً هديه تهراني حضوري اثرگذار همانند حضورش در چهارشنبه‌سوري خواهد داشت. در مجموع هفت دقيقه تا پاييز چه به لحاظ ساختاري و چه به لحاظ محتوايي حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.»

ساداتيان در مورد انتخاب ساير بازيگران همچنين اظهارنظر مي‌كند: «به بازيگراني نياز داشتيم كه از عهده ايفاي اين نقش‌ها برآيند و حتي بتوانند چيزي هم به نقش اضافه كنند. تا هم مخاطب عام از ديدن فيلم احساس رضايت كند و هم مخاطبان خاص و اهالي سينما بتوانند از كليت فيلم راضي باشند.»

عليرضا اميني (كارگردان) در مورد ويژگي‌هاي فيلمنامه مي‌گويد: «هفت دقيقه تا پاييز در ژانر اجتماعي قرار مي‌گيرد و ساختاري كه برايش در اين فيلمنامه در نظر گرفته شده و اتفاقاتي كه در فيلمنامه روي مي‌دهد يك مقدار خاص است، اما فضايي كه فيلمبرداري مي‌شود كاملاً واقعي است، اتفاقات در فضايي كاملاً واقع‌گرا رخ مي‌دهد و ويژگي پيچيده‌اي ندارد. البته تكنيك فيلمنامه‌نويس و بعد حوادث و اتفاقاتي كه مي‌افتد همه يك مقدار خاص هستند همين‌طور روابطي كه وجود دارد يك مقدار فيلم را خاص كرده است.» اميني در پاسخ به اين نكته كه آيا كارگرداني هفت دقيقه تا پاييز هم خاص است، مي‌گويد: «طبيعتاً در هر فيلمنامه‌اي شما بايد متناسب با آن موضوع و فيلمنامه ساختاري را انتخاب كنيد. فيلم‌هاي قبلي من هر كدام ساختار خاص خود را داشتند مثلاً نامه‌هاي باد به خاطر قضيه پادگان و موضوع فيلم يك ساختاري داشت و دانه‌هاي ريز برف يك جور ديگر بود. زمان مي‌ايستد نيز با توجه به اين كه يك فيلم تك پرسوناژي بود يا استشهادي براي خدا هم ساختار ديگري داشت. بايد گفت در واقع اين فيلمنامه است كه مي‌گويد با چه ساختاري يك فيلم بايد ساخته شود. اين كه ساختار و محتوا موازي هم جلو بروند و يكي از ديگري جلو نزند.»

به نظر مي‌رسد اميني با استفاده از همان تجربه‌هايي كه در فيلم‌هايي مثل نامه‌هاي باد كسب كرده به تجربياتي دست زده كه در هفت دقيقه تا پاييز مورد استفاده قرار مي‌دهد. او در اين رابطه مي‌گويد: «بله، صددرصد، در فيلم‌هاي تجربي شما در ساختار جديدتري خودت را محك مي‌زنيف نقايص و معايب و مزايا را متوجه مي‌شوي و نهايتاً وقتي مي‌خواهي فيلمي با يك موضوع داستاني و با يك فيلمنامه متفاوت و با تعدادي بازيگر و يك ساختار اجتماعي بسازي، طبيعتاً آن تجربه حالا به كمكت مي‌آيد.»

اين بار اميني به سراغ بازيگران چهره رفته است. او در مورد تفاوت استفاده از اين بازيگران با كارهاي قبلي‌اش مي‌گويد: «خيلي راحت بودم. البته من تجربه همكاري با بازيگران چهره را داشته‌ام. در فيلم‌هاي قبلي‌ام سابقه همكاري با خانم توسلي و آقايان تنابنده و هاشم‌پور را داشتم. همه اين تجربيات در اين فيلم به كمكم آمده است و هيچ مشكلي با بازيگران ندارم. هر چهار بازيگر اين فيلم حرفه‌اي‌اند. به راحتي جلو مي‌رويم و ذهنم آزاد است.»

به نظر مي‌رسد اين فيلم اميني اين بار با استقبال زيادي از سوي مخاطبان مواجه شود. اميني در اين مورد مي‌گويد: «من هم فكر مي‌كنم استقبال مناسبي از آن شود؛ اولاً به خاطر انتخاب موضوع و ديگري استفاده از چهره‌هاي مطرح سينمايي.» نكته حائز اهميت اين است كه هديه تهراني پس از چهار سال دوري از سينما در هفت دقيقه تا پاييز بازي كرده است. اين سوپراستار سينماي ايران علاوه بر بازي، طراحي صحنه و لباس اين پروژه را انجام داده و البته مديريت هنري فيلم را هم بر عهده داشته است.

خاطره اسدي بازيگر جوان سينما كه او را در فيلم‌هاي تقاطع، ستايش و به خصوص ديشب باباتو ديدم آيدا به خاطر داريم در مورد بازي در هفت دقيقه تا پاييز مي‌گويد: «در اين كار من و خانم تهراني خواهر هستيم و بده‌بستان عالي‌اي بين‌مان برقرار بود و تجربه‌هاي خوبي در اين زمينه كسب كردم با آقاي حامد بهداد قبلاً كار كرده بودم و در اين كار همكاري خوبي داشتيم. همين‌طور از همكاري با آقاي محسن تنابنده هم راضي هستم. در مجموع به نظرم بازي‌هاي خوب بود.»

اسدي در مورد هدايتش توسط كارگردان مي‌گويد: «پارسال كه قرار بود فيلم را با گروه ديگري شروع كنيم كه به دليل مشكلات مالي كار متوقف شد، آن قدر در جلسات تمرين به نقش نزديك شده بودم كه حد نداشت. در مجموع هدايت آقاي اميني فوق‌العاده است و دست بازيگر را باز مي‌گذارد و به موقع راهنمايي مي‌كند. در مجموع هيچ مشكلي بابت بازي و هماهنگي با كارگردان نداشتم.»

اسدي در مورد ويژگي‌هاي نقشش مي‌گويد: به جز اينكه در اين كار با خانم هديه‌ تهراني همبازي بودم، اين اولين نقشم در سن و سال خودم است. هميشه نقش‌هايي در سن پايين‌تر از خودم به من پيشنهاد مي‌شد و مدتي بود كه آن‌ها را رد مي‌كردم و به دنبال نقش متفاوتي نسبت به آن‌ها بودم. در اين فيلم من زني هستم كه ازدواج كرده و فرزندي پنج ساله دارد. ديگر دختر تين‌ايجر و دانشجو نيستم و اين زن مشكلات خاصي در خانواده‌اش دارد. اتفاقي باعث مي‌شود كه همه‌چيز به هم مي‌ريزد.»

هفت دقيقه تا پاييز در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر كانديداي دريافت هشت جايزه، بهترين فيلم، بهترين كارگرداني بهتري بازيگر نقش اول زن (هديه تهران)، بهترين بازيگر نقش اول مرد (محسن تنابنده)، بهترين بازيگر مكمل مرد (حامد بهداد)، بهترين تدوين (هايده صفي‌ياري)، بهترين طراحي صحنه و لباس (محمدصالح افزون)، بهترين جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي (هديش بيگدلي شاملو)، بود. كه در اين ميان محسن تنابنده و هديش بيگدلي شاملو سيمرغ بلورين دريافت كردند و عليرضا اميني هم موفق به دريافت ديپلم افتخار شد.

«مشخصات فيلم هفت دقيقه تا پاييز»

كارگردان: عليرضا اميني، تهيه‌كننده: سيدجمال ساداتيان، فيلمنامه‌نويس: محسن تنابنده، بازنويسي فيلمنامه: عليرضا نادري، فيلمبردار: علي برازنده، صدابردار: امير پرتوزاده، صداگذار: محسن روشن، مدير هنري: هديه تهراني، طراح صحنه و لباس: محمدصالح افزون، چهره‌پرداز: ميترا آقاميري، جلوه‌هاي ويژه: هديش بيگدلي شاملو، تدوينگر: هايده صفي‌ياري، موسيقي: علي كهن‌ديري، بازيگران: هديه تهراني، حامد بهداد، محسن تنابنده، خاطره اسدي، زمان 100 دقيقه.

 

 

يكشنبه 13 تير 1389 - 9:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری