جمعه 28 مهر 1396 - 16:9
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

هنرمندان هميشه در آثارم حضور داشته اند

 

گفتگو با منيژه آرمين به بهانه باز انتشار«كيمياگران نقش»

  

همين چند روز پيش بود که به مناسبت روز زن گزارشي در سايت سوره مهر در مورد کتاب هاي با موضوع زنان و همچنين زنان نويسنده منتشر شد و يکي از زنان نويسنده اي هم که در اين گزارش معرفي شد منيژه آرمين هنرمند کشورمان بود.آرمين که علاوه بر هنر مجسمه سازي و سفال گري به عنوان نويسنده هم مطرح است تاکنون کتاب هاي زيادي چه در حوزه ادبيات داستاني و رمان و چه در زمينه زندگي نامه نويسي از جمله رمان هاي تاريخ معاصر با عنوان «شب و قلندر» و «شباويز» منتشر کرده است. از آخرين کتاب هاي او مي توان به «کيمياگران نقش» اشاره کرد که آرمين در اين کتاب به معرفي هفت تن از هنرمندان بنام هنر نقاشي پرداخته است.با آرمين به طور اتفاقي گفت و گو داشتيم.

 

چه شد كه تصميم گرفتيد درباره هنرمندان نقاشي بنويسيد با اينكه شما در زمينه مجسمه‌سازي و سفالگري تخصص داريد؟

اولاً اينكه هنر يك زبان كلي است و مختص هيچ ماده و روش خاصي نيست البته هر شيوه‌اي دنياي خودش را دارد ولي دنياي هنر خيلي به هم نزديك‌اند. در مورد هنرمندان كه در کتاب «كيمياگران نقش» آورده شده‌اند، همگي استادان بنام رشته‌ها و شيوه‌هاي مختلف‌اند كه روي زندگي‌نامه اين‌ها كار كردم. بيشتر اين افراد از استادان خودم بودند كه شش نفر از اين‌ها نقاش و يكي از آن‌ها از مجسمه‌سازان بنام ايران است.

 

درمورد اين هنرمندان توضيح بدهيد؟

استاد صنعتي يکي از آنهاست. زندگي استاد صنعتي به دليل اينكه از دامن فقر برخاسته‌اند بسيار مردمي است. استاد صنعتي در پرورشگاهي در كرمان بزرگ شده و يك روح اجتماعي خاص در زندگي ايشان است كه در كارهاي او هم متجلي شده است. يعني در آثار استاد صنعتي جامعه زمان به‌خوبي ديده مي‌شود. در بين سال‌هاي حكومت رضاخان تا همين اواخر كار كرده كه مجموعه آثار صنعتي در موزه 13 آبان واقعاً ديدني است. تقريباً مي‌توان گفت هيچ مجسمه ‌سازي نبوده كه در آثارش گروه آدم‌ها را نشان دهد. مثل خانواده شخص عائله‌مند بيكار، گروه زندانيان و... كه بسيار عالي اين‌ها را درآورده است. كاري كه صنعتي انجام داد يك كار جديد و ضروري بود به اين دليل كه مردم در كارهاي استاد وجود داشتند. يا استاد فرشچيان كه در نگارگري استاد هستند. ايشان متولد اصفهان ؛ مهد هنر ايران است. روح حاكم بر كارهاي فرشچيان نمايانگر هنر ايران است. نكته ديگري كه در مورد استاد فرشچيان مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه ايشان به فلسفه هستي توجه كرده است، چيزي كه براي من مهم‌تر بود. يا استاد اسماعيل‌زاده كه در زمينه نقاشي قهوه‌خانه‌اي صاحب سبك است. او هم باز از متن مردم برخاسته است تمام ملاقات‌ها و گفت‌وگوهايي كه با استاد داشتم در يك فضاي مردمي در يك كارگاه سنتي در ميدان امام حسين است كه هنوز شكل سنتي خودش را حفظ كرده است.استاد حميدي هم كه زندگي‌نامه‌اش در اين كتاب آمده، زندگي‌اش خيلي متفاوت است. او از طلايه‌داران هنر مدرن ايران است. استاد حميدي واقعاً انسان عجيبي است.عارفي كه نقاشي براي او يك نوع عبادت است و به همين دليل است كه تا آخرين لحظات زندگي، نقاشي مي‌كرد. به هر حال حميدي هنر مدرن واقعي را كه لازم بود به كشور آورد. هنر مدرن حميدي فريب‌كاري نبود بلكه درك هويت زمان بود.دو نفر از اساتيد هم فوت كرده اند. يكي استاد بهادري كه در زمينه طراحي نقش فرش مبتكر بود . ايشان بيشتر از طريق شاگردانشان از جمله استاد فرشچيان معرفي شدند. همچنين استاد سهيلي كه در زمينه طبيعت نقاشي مي‌كرد. استاد كريمي هم نگارگري مي‌كرد كه در اين كتاب زندگي‌شان آمده است. در هر حال فكر مي‌كنم «كيمياگران نقش» كتابي است كه گوشه‌اي از تاريخ هنر بعد از كمال‌الملك را به ما نشان مي‌دهد.

 

با توجه به اينكه شما هنرمند مجسمه‌گر و سفالگريد چرا در اين دو زمينه كار نكرديد؟ البته شما در رمان « شب و قلندر » به سفال گري اشاره اي داشته ايد.

در واقع من مجسمه‌سازم و از سفال به عنوان تكنيك كارم استفاه مي‌كنم. سفالگري براي من خيلي عزيز است و اتفاقاً در زمينه سفال هم مي‌خواهم بنويسم. البته همان طور كه اشاره کرديد در رمان «شب و قلندر» تا حدودي به هنر سفال پرداخته‌ام و در آينده هم در زمينه سفال در كتاب‌هاي ديگر خواهم نوشت.الان هم در حال نگارش كتاب سوم از تاريخ معاصر هستم که در آن بيشتر شخصيت‌ها هنرمند، نويسنده و روزنامه‌نگارند و سفالگران هم در اين كتاب خواهند آمد. البته سفالگري حدود چهل سال است كه به وجود آمده و سفالگريِ هنري در ايران سابقه زيادي ندارد. البته هنري است بسيار ديرينه ولي اين هنرمندان بيشتر صنعتگر بودند.

 

اشاره كرديد به كتاب سوم در مورد تاريخ معاصر، مي‌شود در مورد اين كتاب بيشتر توضيح بدهيد؟

همان طور كه مي‌دانيد پيش از اين دو رمان با نام «شب و قلندر» و «شباويز» را به عنوان جلدهاي اول و دوم يک رمان دنباله دار نوشته ام كه در آن‌ها به تاريخ قاجاريه تا استقرار حكومت رضاشاه پرداخته‌ شده است. رمان سوم از اين مجموعه مربوط به تاريخ 1304 به بعد است. اين مجموعه طوري طراحي شده‌ كه در برخي‌ موارد شخصيت‌ها و رويدادها واقعي هستند.

 

كتاب سوم تا چه دوره‌اي را پي خواهد گرفت؟

به طور دقيق نمي‌توانم بگويم ولي احتمالاً تا 1332 را در بر مي‌گيرد. در واقع مي‌خواستم اين رمان‌ها را در يك مجموعه چهارگانه تدوين كنم ولي رويدادها و حوادث به قدري زياد است كه احتمالاً بيشتر از چهار جلد مي‌شود، مثلاً پيش‌بيني مي‌كردم كه رمان شباويز تا سال 1320 را در بر بگيرد ولي عملاً نشد.

 

در مورد كتاب «خاك عشق» تاليف فاطمه ابراهيمي که در قالب مجموعه کتاب هاي مفاخر فرهنگي ايران و در مورد زندگي شما است صحبت کنيد، اين كتاب را چگونه مي‌بيند؟

من نمي توانم در مورد اين کتاب توضيحي بدهم ، فقط مي توانم بگويم كتاب‌هايي كه درباره شخصيت‌ها و زندگي افراد است را بسيار دوست دارم. فكر مي‌كنم تفاوت شخصيت‌ها به ما كمك مي‌كند گستره آدمي را بيشتر درك كنيم. اين كتاب‌ها به آدم ديد مي‌دهد.

 

چهارشنبه 9 تير 1389 - 13:40


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری