شنبه 29 تير 1398 - 16:7
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

تلفيق واقع‌گرايي با طنز

 

گزارش توليد فيلم «لطفاً مزاحم نشويد» ساخته محسن عبدالوهاب

 

نام محسن عبدالوهاب چند سال است كه در كنار نام يكي از مطرح‌ترين كارگردان‌هاي سينماي ايران رخشان بني‌اعتماد به چشم مي‌خورد. همكاري او و بني‌اعتماد در گيلانه و خون‌بازي آن قدر هم سو، بوده كه نام عبدالوهاب در كنار رخشان بني‌اعتماد و زير عنوان كارگردان در عنوان‌بندي ثبت شود.

اما لطفاً مزاحم نشويد اولين فيلم بلند اين كارگردان تلاشي براي استقلال حرفه‌اي است. فيلم يك درام اجتماعي درباره مناسبات و روابط آدم‌ها در جامعه امروز است. به نظر مي‌رسد كه عبدالوهاب هم مانند رخشان بني‌اعتماد به سينماي اجتماعي تعلق خاطر و علاقه دارد، اما شايد مهم‌ترين وجه‌ تمايز اين اثر با فيلم‌هاي بني‌اعتماد، وجود لايه‌هاي طنز در قصه باشد. طنزي كه تلطيف‌كننده فضاي واقع‌گراي اين فيلم اجتماعي است.

محمد احمدي تهيه‌كننده اين فيلم سينمايي پيش‌تر با كارگرداني و تهيه‌كنندگي آثاري مانند عشق گم‌شده، شاعر زباله‌ها و حريم نشان داده كه به سينمايي متفاوت و مستقل مي‌انديشد. به نظر مي‌رسد تهيه اولين فيلم عبدالوهاب هم در مسيري است كه احمدي تا به حال در سينما طي كرده است. او در اين باره مي‌گويد: «به هر حال در سينما هر تهيه‌كننده و كارگرداني صاحب خط فكري و گرايش هنري است كه تلاش مي‌كند در آن مسير حركت كند و به پختگي و كمال برسد. لطفاً مزاحم نشويد اگر چه با فيلم‌هاي قبلي كه كارگرداني و تهيه‌ كرده‌ام تفاوت دارد، اما در ادامه مسيري است كه هميشه در سينما به آن فكر كرده‌ام.» اين تهيه‌كننده با اشاره به سابقه دوستي با كارگردان لطفاً مزاحم نشويد مي‌گويد: «من سال‌هاست كه عبدالوهاب را مي‌شناسم، نگاه و سليقه سينمايي‌اش را مي‌شناسم. كارهايش را دنبال كرده‌ام و سوابقش را مي‌دانم. فيلمنامه لطفاً مزاحم نشويد را كه خواندم، از قصه و فضاي آن خوشم آمد و تصميم گرفتم اين فيلم را تهيه كنم.»

او در اين فيلم به عنوان فيلمبردار هم همكاري مي‌كند: «فيلمنامه را دوست داشتم و مي‌دانستم كه تجربه متفاوتي از كار در مي‌آيد. در مرحله‌اي كه با عبدالوهاب درباره فيلمنامه و انتخاب عوامل صحبت مي‌كرديم، روندي شكل گرفت كه او پيشنهاد داد فيلمبرداري را هم انجام بدهم و من با توجه به علاقه‌اي كه به پروژه داشتم، استقبال كردم.» شنيده مي‌شود لطفاً مزاحم نشويد از نظر فيلمبرداري كار ويژه‌اي است و محمد احمدي كار سختي در اين پروژه داشته، اما او ترجيح مي‌دهد پيش از اكران فيلم درباره جزئيات صحبت نكند: «بهتر است بيننده درباره تفاوت‌ها و ويژگيهاي اين فيلم صحبت كند. من به عنوان فيلمبردار در خدمت كارگردان بودم و تلاش كردن ذهنيتي كه او دارد را پياده كنم. به نظر من فيلمبردار حرفه‌اي و خوب، فيلمبرداري است كه در خدمت فيلم باشد و ساختار بصري كه كارگردان در نظر دارد را پياده كند.»

احمدي اين ويژگي را مانع استقلال حرفه‌اي فيلمبردار نمي‌داند و مي‌گويد: «يك فيلمبردار حرفه‌اي قبل از شروع هر پروژه با كارگردان صحبت مي‌كند، ديدگاه و سليقه او را تشخيص مي‌دهد و تلاش مي‌كند موقع كار اجرا كننده ذهنيت و سليقه كارگردان باشد. فيلمبردار نبايد سبك داشته باشد. نمي‌توان با يك سبك و شيوه همه فيلم‌ها را فيلمبرداري كرد. فيلمبردار در كنار خلاقيت بايد در خدمت كارگردان و پروژه باشد.»

او مي‌گويد: «همه گروه‌ بايد در خدمت فيلم و كارگردان باشند. مهم اين است كه بازيگرها و عوامل، آن چه كارگردان از روايت يك قصه در نظر دارد را اجرا كنند. در اين صورت مي‌توان گفت اثر هنري حاصل يك كار گروهي منسجم و حرفه‌اي بوده است.»

محمد احمدي مي‌افزايد: «لطفاً مزاحم نشويد از چهار اپيزود تشكيل شده كه به نوعي اين قصه‌ها با يكديگر ارتباط دارند در اين فيلم چهار زندگي به طور موشكافانه به تصوير كشيده مي‌شود. فيلم ظاهري ساده دارد، اما هر قصه عمق و پيچيدگي زياد دارد.

احمدي همچنين درباره ساختار مستندگونه اين فيلم مي‌گويد: «سعي كرديم در فيلمبرداري ويژگي‌هاي يك كار مستند را رعايت كنيم. اين موضوع و كار كردن به اين شيوه براي من هم جذاب بود. بيشتر با دوربين روي دست كار كرديم و سعي كرديم نورپردازي واقعي و شبيه به زندگي باشد.»

احمدي با اشاره به فضاي مستند مانند، لطفاً مزاحم نشويد مي‌گويد: «خلق چنين فضايي ساده نيست، اما عبدالوهاب با هنرمندي و هوشمندي اين كار را انجام داده است. فضايي واقع‌گرا بر فيلم حاكم است، اما طنزي كه در قصه وجود دارد، اين فضا را تلطيف مي‌كند.» او درباره علاقه‌اش به فيلمبرداري مي‌گويد: «فيلمبرداري و تهيه‌كنندگي حوزه‌هاي جذابي هستند، من تلاش مي‌كنم در فرصت‌هايي كه به وجود مي‌آيد در اين بخش‌ها فعاليت كنم و كار در اين دو عرصه را مغاير با هم نمي‌دانم.»

احمدي با اشاره به شيوه كارش در اين پروژه به عنوان تهيه‌كننده مي‌گويد: «قبل از شروع فيلمبرداري در جلساتي كه با عبدالوهاب و عوامل، آن چه كارگردان در نظر داشت را مطرح كرديم و دوستان متوجه فضاي مورد نظر كارگردان و تصوير ذهني او از فيلمنامه شدند و در حين فيلمبرداري همه گروه در خدمت اجرا كردن اين ايده بودند، البته اگر پيشنهادي وجود داشت مي‌شنيديم و استفاده مي‌كرديم. تعامل بين گروه وجود داشت، اما اين تعامل در راستاي اهداف كارگردان بود.»

فيلمبردار لطفاً مزاحم نشويد با تأكيد بر توانايي حرفه‌اي محسن عبدالوهاب مي‌گويد: «او سابقه‌اي طولاني در زمينه مستندسازي دارد و سال‌ها همراه خانم بني‌اعتماد كار كرده است. عبدالوهاب فيلمسازي حرفه‌اي و با اخلاق است كه در كمال آرامش و با دقت كار مي‌كند. شايد وجه شباهت لطفاً مزاحم نشويد با آثار خانم بني‌اعتماد فضاي مستند آن باشد، اما اين فيلم هويتي مستقل دارد و نگاه عبدالوهاب را نشان مي‌دهد.»

محسن عبدالوهاب در اولين تجربه سينمايي‌اش، با برخي از بازيگران تئاتر همكاري كرده است كه به نظر مي‌رسد استفاده از اين بازيگران به دليل فضاي واقع‌گراي فيلم بوده است. احمدي در اين باره مي‌گويد: «خوشبختانه 95 درصد از بازيگران كه در نظر داشتيم توانستيم جذب و در اين فيلم با آن همكاري كنيم. در بعضي از نقش‌ها به دنبال بازيگراني بوديم كه در عين داشتن توانايي، مهارت و قابليت براي مخاطب عام چهره شناخته شده نباشند. تعدادي از بازيگران خوبي كه در اين فيلم حضور داشتند از چهره‌هاي شاخص تئاتري بودند كه بازي‌هاي خوب‌شان را روي صحنه و بعضي آثار تصويري ديده‌ايم، بازيگراني كه نقش‌هاي دشوارشان را به خوبي و با مهارت ايفا كردند. از بازي‌هاي فيلم راضي هستم و احساس مي‌كنم بازي‌هاي اين فيلم ديده مي‌شود.»

احمدي مي‌گويد به سينمايي كه عبدالوهاب در لطفاً مزاحم نشويد تجربه كرده علاقه دارد و اميدوار است تلاشي كه او و همكارانش در اين پروژه داشته‌اند به ثمر برسد: «فيلم براي همه گروه‌هاي سني و طبقه‌هاي اجتماعي ساخته شده و اميدوارم مخاطب آن ارتباط برقرار كند».

لطفاً مزاحم نشويد بيستم آبان ماه 1388 در تهران كليد خورد و فيلمبرداري اول دي تمام شد. در نخستين روز فيلمبرداري باران كوثري و افشين هاشمي در لوكيشني در شهرك قدس مقابل دوربين رفتند. براي فيلمبرداري نخستين فيلم مستقل عبدالوهاب 32 جلسه فيلمبرداري در 40 روز برنامه‌ريزي شد. تغيير شرايط آب و هوايي يكي از عواملي بود كه گروه در نظر داشتند و مي‌دانستند ممكن است باعث كند شدن روند فيلمبرداري در بعضي از روزهاي سرد پاييزي شود. تمام فيلمبرداري فيلم در تهران انجام شده است.

يدالله نجفي صدابردار اين پروژه سينمايي مي‌گويد: «لطفاً مزاحم نشويد فيلم كم ديالوگي نيست و لحظه‌هاي متفاوتي دارد. در بيشتر لحظه‌ها دوربين روي دست است، همه صحنه ديده مي‌شود اين باعث مي‌شود حركت صدابردار محدود شود. نبايد ديالوگ‌ها را از دست مي‌داديم. گروه حرفه‌اي و خوبي و خوبي دراين پروژه حضور داشتند، بازيگران حرفه‌اي و بازيگران كم‌تر شناخته شده در فيلم مقابل دوربين رفتند، اما نتيجه كار يك دست و منسجم به نظر مي‌رسد.»

نجفي با اشاره به علاقه‌اش به اين فيلم مي‌گويد: «من كارهاي قبلي عبدالوهاب را دوست دارم و لطفاً مزاحم نشويد هم تجربه‌اي دوست داشتني برايم بوده است. او به خوبي صحنه را مديريت مي‌كند، از بازيگر درست بازي مي‌گيرد و دقت بالايي موقع كار دارد. او هرگز مانند فيلمسازي كه فيلم اولش را مي‌سازد عمل نكرد.»

باران كوثري كه قبلاً در گيلانه و خون‌بازي همكاري با محسن عبدالوهاب را تجربه كرده، خود را آشنا با شيوه كاري اين كارگردان مي‌داند: من با شيوه كار آقاي عبدالوهاب بيگانه نيستم، از قبل در جريان فيلمنامه بودم و براي رسيدن به نقش همراه بازيگران تمرين فرواني داشتيم. من و افشين هاشمي نقش زن و شوهري را بازي مي‌كنيم كه دچار مشكل هستند.» افشين هاشمي كه پيش‌تر با فيلم‌هاي خيلي دور و خيلي نزديك و پابرهنه در بهشت به سينماي ايران معرفي شده است. براي نخستين بار با محسن عبدالوهاب همكاري مي‌كند. هاشمي كه بازيگران مطرح تئاتر است، در اين فيلم نقش بهرام، مجري يكي از شبكه‌هاي تلويزيون را بازي مي‌كند. او درباره اين همكاري مي‌گويد: «با توجه به سابقه كاري آقاي عبدالوهاب در سخت آثار مستند و نگاه خاص ايشان، او سعي دارد در لطفاً مزاحم نشويد فضايي مستند به وجود بياورد. اين موضوع در دكوپاژ و بازي‌ها ديده مي‌شود و سعي شده روابط شخصيت‌ها به واقعيت نزديك باشد.» افشين هاشمي فيلمنامه متفاوت و سابقه سينمايي محسن عبدالوهاب و همكاري‌هاي مشتركش با رخشان بني‌اعتماد را از دلايل حضورش در اين پروژه مي‌داند.

هدايت هاشمي ديگر بازيگر شناخته شده تئاتر است كه در لطفاً مزاحم نشويد مقابل دوربين رفته است. هاشمي هم فيلمنامه را پسنديده و فضاي واقع‌گراي آن را دوست دارد: «فيلم ساختار متفاوتي دارد. ارتباط آقاي عبدالوهاب با بازيگرها خوب است. گروهي حرفه‌اي در اين پروژه حضور دارند و من از همكاري با اين گروه راضي هستم.» هدايت هاشمي كه در فيلم‌هاي وقتي همه خوابيم و آرام باشي و تا هفت بشمار بازي كرده، مي‌گويد: «جريان سينماي مستقل هميشه براي من اهميت دارد و قصد دارم در سينما فقط در اين حوزه فعاليت كنم. اميدوارم اين فضا گسترده‌تر شود و فرصت ديده شدن و عرضه اين آثار فراهم شود.»

لطفاً مزاحم نشويد در چهار اپيزود روايت مي‌شود كه هر يك در فضايي واقع‌گرا، اما توأم با طنز، بخش‌هايي از چهار زندگي را روايت مي‌كنند. اين فيلم در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمده است.

(گردآوري و خلاصه‌شده از مجله صنعت سينما)

 

سه‌شنبه 1 تير 1389 - 11:32


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری