دوشنبه 5 تير 1396 - 18:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

تحول سيد رضا نکته محوري " طلا و مس " است

 

گفتگو با همايون اسعديان کارگردان فيلم سينمايي " طلا و مس"

 

مقدمه : همايون اسعديان در کارنامه فليمسازيش همه نوع ژانر فيلمي را ساخته است . فيلم اکشن و حادثه اي "نيش " با بازي جمشيد هاشمپور ، فيلم کمدي و طنز از دوجنس مختلف کمدي " شوخي " با بازي پرويز پرستويي و فاطمه معتمد آريا ،" ده رقمي" با بازي جواد رضويان و بهنوش بختياري ، فيلم  و مجموعه  با رويکرد اجتماعي " آخربازي " با حضور حامد بهداد ،" مرد افتابي " با بازي  حميد جبلي و اکبر عبدي ، مجموعه هاي " راه بي پايان " با بازي فرهاد اصلاني و مسعود کرامتي و " بچه هاي خيابان " با بازي رضا کيانيان . اسعديان در اخرين ساخته سينمايي به سراغ موضوعي حساس و چالش برانگيز( روحانيون ) مي رود . فيلمي که قدرت خلاقانه کارگرداني را در فضاي رئال و مستند گونه به رخ مي کشاند .

 

 

نکته قابل توجه در ساختارفيلم " طلا و مس " توجه شما به ارائه ساختاري رئال و واقع گرايانه است؟

سالها است در زمينه کارگرداني در سينما و تلويزيون فعاليت مي کنم و هر چقدر تجربه کاري بيشتر مي شود به اين مسئله پي مي بريد کارگرداني درست و سنجيده است که کمتر حضورش در ساختار فيلم با استفاده از حرکات مختلف دوربين احساس شود و تلاش مي کنم حضورم در بحث کارگرداني کمتر ديده بشود . يکدستي و هارموني بخش هاي مختلف يک فيلم که باعث موفقعيت فيلم و سازنده اش مي شود . به همين دليل به جز چند صحنه محدود دوربين حرکت آنچناني ندارد و مخاطب عادي سينما هم ممکن است اصلا متوجه اين حرکات دوربين نشود . اگر در حين تماشاي فيلم توجه مخاطب به حرکات دوربين جلب شد  توجه اش به فيلم کمتر مي شود.

 

مدتي است که توامان در سينما و تلويزيون فعاليت مي کنيد ؟

نخواستم تحت هر شرايطي در سينما کار کنم و بنابراين در تلويزيون سه سريال ( بچه هاي خيابان ، چراغ جادو و راه بي پايان) ساختم که به تصديق کارشناسان جزو کارهاي شاخص و مطرح تلويزيوني بوده است و هيچگاه تابع سليقه حاکم در تلويزيون و سينما نشدم .

 

براي انتخاب بازيگر نقش اصلي چگونه عمل کرديد ؟

در ابتداء قصد داشتم به دليل ساختار فيلم از بازيگر واقعي در نقش اصلي استفاده کنم . بنابراين به سراغ طلاب جوان حوزه علميه رفتم . اما به دليل وجود مقررات و ضوابطي که در حوزه حاکم است . نتوانستيم از طلاب جوان براي بازي در فيلم استفاده کنيم . بنابراين به سراغ بازيگران حرفه اي رفتيم . بهروزشعيبي بازيگر مستعدي است و به خوبي توانست از عهده ايفاي اين نقش بربيايد . براي هرچه بيشتر آشنا شدن بازيگران مدتي بهروز شعيبي و جواد عزتي به حوزه علميه رفتند و از نزديک با نوع رفتار و سلوک طلاب جوان آشنا شدند .

 

دو شخصيت اصلي خاستگاه نيشابوري دارند براي استفاده از لهجه چه تمهيدي انديشيد ؟

سيد رضا شخصيتي است که سالها درس حوزه مي خواند و در جامعه رفت و آمد دارد بنابراين در مواقعي که در بيرون و محيط حوزه قرار دارد کمتر از لهجه استفاده مي کند و مواقعي که در منزل است ويا مواقعي که با خويشان و نزديکان تماس تلفني دارد در لحنش لهجه ديده مي شود . در مورد زن سيد رضا قضيه فرق مي کند چون زهرا السادات زن خانه داري است  و کمتر به بيرون آمد و شد دارد لهجه اش از شوهرش بيشتر است .

 

 در سکانس داروخانه و حضور سيد رضا براي گرفتن دارو صداي شما به عنوان مرد داروخانه دار در صحنه شنيده مي شود . اين حضور به دليل علاقه تان به بازيگري است ؟

تمايلي به بازيگري ندارم در چند کاري که به عنوان بازيگر حضور پيدا کردم شرايط و پيشنهاد دوستان باعث چنين مسئله اي شد . احمد اميني براي حضورم در مجموعه " بي گناهان" با من تماس گرفت و چون دوستان کارگردان ديگري هم در اين فيلم بازي مي کردند من هم در اين کار به عنوان بازيگر حاضر شدم .

 

يکي از ويژگي هاي " طلا و مس " تاثير پذيري آدمها از يکديگر و شرايط محيط پيرامونشان است ؟

زهر السادات همسر سيد رضا اخلاق و رفتار را به طور عملي آموخته و به خوبي مي تواند بر آدمهاي دور برش تاثير بگذارد . اين شخصيت با  استفاده از تجربه زندگيش ، دقت به محيط و آدمهاي دور وبرش را آموخته و اين نوعي به انها نگاه مي کند و با انها ارتباط برقرار مي کند . دخترداراي بيماري  سندروم داون همسايه و پرستار بيمارستان نمونه هايي هستند که زهرا ااسادت روي آنها تاثيرات مثبتي داشته است . در طرف مقابل سيد رضا با آمدن به تهران در حال فراگيري درس اخلاق است و در بخش آغازين فيلم هنوز مبناي اوليه درس اخلاق را که درست ديدن آدمهاي دور و اطرافش را هنوز فرا نگرفته است و تصور مي کند در کتابها مي تواند اخلاق را بياموزد . بتدريج و در اواخر فيلم سيد رضا به موقعيت درست ديدن آدمهاي دور و برش مي رسد و ديگر بي تفاوت از کنار آدمها عبور نمي کند و در سکانس فينال فيلم مي بينيم که ديگر حضورش در کلاس درس برايش مهم نيست و به جمع کردن کفش هاي طلاب حاضر در سر کلاس درس استاد اکتفا مي کند .

 

اگر بيماري همسر سيد رضا بروز نمي کرد آيا در نوع نگاه سيد رضا تحولي شکل مي گرفت ؟

تجربه در زندگي و مشکلاتي که با آن مواجه مي شويد مجال بروز پيدا مي کند و با طي کردن اين پروسه است که به پختگي و تکامل نزديک مي شويم . وجود بيماري زن سيد در زندگي آنها يک بحران و اتفاق است که مي شود از آن موفق بيرون آمد و يا شکست خورد .سيد رضا با درکي که پيدا کرده مسير متفاوت و ايستادگي در برابر مشکلات را برمي گزيند. بايد در نظر داشت زندگي بدون بحران و حادثه تخت و بي معني مي شود . هر لذتي و خوشي زماني براي انسان داراي معني است که در کنار آن سختي کشيده باشيد .

 

آيا مناعت طبع سيد رضا باعث مي شود به جاي رفتن به منبر و تدريس به بافتن قالي که براي چشم هايش ضرر دارد  بپردازد ؟

بهر حال سيد رضا هنوز خودش را طلبه مي داند که نياز به فراگيري علوم حوزوي دارد و منبر رفتن هم برايش حرمت و جايگاه خاصي دارد . به دليل سابقه گذشته سيد رضا که در دوران نوجواني فرش بافي مي کرده  حالا مي تواند اين شغل برايش ممر در آمد باشد . با کامل شدن فرش بر روي دار قالي انگاري شخصيت سيد رضا هم به کامل شدن نزديک مي شود و موقعي که فرش به پايان مي رسد . در واقع سيد رضا مسير زندگيش را پيدا کرده است .

 

جزئيات رفتاري کاراکترها در فيلم پازل شخصيت پردازي آنها را کامل مي کند ؟

 بله اگر برخي از صحنه ها نظير بوسيدن سيد رضا توسط دخترش در جلوي درب مدرسه وجود نداشت ابراز علاقه سيد رضا به زنش در هنگامي که به پيک نيک در طبيعت رفته بودند معني کاملي پيدا نمي کرد . اين ابراز علاقه موقعي معنا پيدا مي کند که متوجه شويد گفتن جمله دوست داشتن چقدربراي سيد رضا چقدر دشوار و سخت است و اين جزئيات هستند که کنار هم با دقت چيده مي شوند و شخصيت براي مخاطب کامل مي شود و اين شيوه فيلم را را براي مخاطب جذاب تر مي کند و در پايان تماشاگر از تمام شخصيتها اطلاع کاملي پيدا مي کند .

 

يكشنبه 30 خرداد 1389 - 10:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری