دوشنبه 20 آذر 1396 - 3:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

تجربه متفاوت حضور در يک نقش فانتزي

 

گفتگو با ماهايا پطروسيان بازيگر فيلم سينمايي " ازدواج در وقت اضافه " به کارگرداني سعيد سهيلي

 

مقدمه : ماهايا پطروسيان سالها است در عرصه بازيگري سينما ، تلويزيون و تئاتر فعاليت مي کند . با حضور در فيلم " پرده آخر" ساخته تحسين شده واروژ کريم مسيحي خودش را به عنوان يک بازيگر جوان ، بااستعداد و نقش پذير تثبيت کرد . حضورهاي بعديش در سينما توام با دقت و وسواس درستي بود . فيلم " هنرپيشه " و ناصر الدين شاه اکتور سينما " ساخته هاي محسن مخملباف از جمله فيملهاي موفق و پر مخاطب در دهه هفتاد بود . ماهايا پطروسيان در امتداد بازيگري در سينما حضور اثر گذاري را در تئاتر تجربه کرد و در دونمايش پر مخاطب داود مير باقري "عشق اباد " و معرکه در معرکه " خوش درخشيد . حضور در فيلمهاي کوتاه  وتجربي نظير " سپيد و سياه " و زير درخت کاج " نمايانگر روح تجربه گراي پطروسيان است . با کارگرداني فيلم کوتاه " يک روز برفي " توانش را در حيطه کارگرداني به آزموني جدي گذاشت . در تلويزيون هم در مجموعه جذاب و کمدي " گل من گلي" براي مخاطب به عنوان يک چهره محبوب شناخته شد . حضور در نقش هاي مسن براي هر بازيگر جوان و ميانسال چالش بر انگيز است اما پطروسيان در فيلم " ازدواج در وقت اضافه " در قالب کاراکتري هشتاد و چند ساله و يک کمي عجيب و غريب بازي موثر و درستي انجام داده است . با پطروسيان در مورد حضورش در اين فيلم وويژگي هاي نقش گفتگويي انجام داده ايم .

               

نقش مادر بزرگ " در فيلم " ازدواج در..." ويژگي هاي فانتزي دارد که در گذشته در فيلمهاي " ديگه چه خبر " و " تاکسي نارنجي" آن را بازي کرده بوديد . نقش مادربزرگ چه ويژگي متفاوتي نسبت به اين نقش ها داشت ؟

در فيلم " ديگه چه خبر " که در نقش فرشته دختر جوان دانشجو بازي کردم فانتزي کم رنگ تري در خط داستاني قصه فيلم وجود داشت و فرشته در بخش هايي در فکرش مشغول خيالبافي در مورد مسائلي که برايش اتفاق افتاده بود مي شد و از اين طريق وارد فضاهاي ذهني مي شديم . در فيلم " ازدواج در .." با فانتزي بزرگتر و گسترده تري مواجه هستيم و جاهائي هم به اغراق نزديک مي شويم . فضاهايي که کمتر در کمدي هاي سينماي ايران با آن مواجه هستيم و اغلب فيلم هاي کمدي ايران داستانشان در فضايي رئال و واقعي جريان دارد  . شخصيت مادربزرگ در " ازدواج در وقت.." يک پيرزني است که هشتاد و سه سال سن دارد . اين شخصيت حرکات و رفتارهاي عجيب و غريبي دارد . در فيلم " تاکسي نارنجي " مادام هم تقريباً همين سن و سال را داشت و ممکن است مخاطب تصور کند که اين دو نقش به يکديگر نزديک هستند . در حالي که اين گونه نيست و نقش مادر بزرگ چه به لحاظ گفتار و نوع بيان با مادام در فيلم " تاکسي نارنجي " بسيار متفاوت است . مادر بزرگ در فيلم " ازدواج در..." محور اصلي داستان و اتفاقات است و فيلم در باره زندگي ، ثروت ومرگ اين شخصيت جريان دارد . در حالي که در " تاکسي نارنجي " چند شخصيت اصلي وجود دارند که قصه را به جلو مي برند .

 

 براي حضور در فيلم هاي کمدي بايد ويزگي خاصي يک بازيگر داشته باشد ؟

هر بازيگري استيل و سبک خاص بازيگري دارد که با نوع بيان و گفتارش کامل مي شود و به عنوان سبک و استيل بازيگر شناخته مي شود . در سينما هم معمولا کارگردانها و تهيه کنندگان بر اساس خصوصيات شخصيتهاي فيلم نامه نسبت به انتخاب بازيگران و اينکه چقدر اين نقش ها به بازيگراني که براي حضور در فيلم کانديدا هستند نزديکي دارد  آنها را انتخاب مي کنند . در هنگام ايفاي نقش هم بيشتر بازيگران تلاش مي کنند برخي از ويژگي هاي شخصي خودشان را به نقش اضافه کنند .

 

نقش مادربزرگ به لحاظ سني فاصله زيادي با شما دارد  چگونه خودتان را به ويژگي هاي اين شخصيت نزديک کرديد؟

ساختار فيلم به گونه اي است که مخاطب متوجه است يک فيلم را مي بيند و هنگام ديدن فيلم با قرار دادهايي که سازنده فيلم آنها را ترسيم کرده مواجه است و حتي در پايان فيلم مادربزرگ روبه دوربين و خطاب به تماشاگران مي گويد فيلم من تمام شد .بنابراين تماشاگر متوجه است در طول مدت تماشاي فيلم وارد يک فضاي نمايشي شده است و مي تواند حضور يک بازيگر جوان به لحاظ سني را در مورد نقش مادربزرگ باور کند . از سوي ديگر نقش مادر بزرگ حرکات فيزيکي زيادي از قبيل دويدن ، ورزش هاي رزمي و دوچرخه سواري داشت و بازيگري که سن و سال بالايي داشت قطعا نمي توانست اين صحنه ها را بازي کند . در ادامه وقتي گريم نهايي شخصيت مادر بزرگ بر روي چهره ام انجام گرديد . بهتر توانستم با نقش مادربزرگ همراه شوم و مخاطب هم با ديدن چهره  به لحاظ فيزيکي شخصيت برايش قابل باور تر شد .

 

مادر بزرگ شيريني و زرنگي هاي خاص خودش را دارد ؟

از اين جنس زنان پابه سن گذاشته بخصوص در در فرهنگ و داستانهاي عاميانه نمونه هاي زيادي داريم و در اين داستانها معمولا مادربزرگها براي درس عبرت و يا سر براه کردن نوه اشان اقدامات و ترفندهاي خاصي را به کار مي برند و در بيشتر موارد اين اين اقدامات نتيجه هم مي دهد و فرزند و يا نوه به مسير عادي زندگي برمي گردند . در ابتدا همه تصور مي کنند مادربزرگ فريب نيرنگ جعفر را خورده است و مي خواهد اختيار زندگي و ثروتش را به او بسپارد . اما بتدريج متوجه مي شود همه اقدامات مادربزرگ منجمله گذاشتن پنج شرط براي نشان دادن توانايي نوه اش و ابراز علاقه به جعفر همه با برنامه و با فکر بوده است و مادربزرگ زن عاقل و با هوشي است که در انتها همه جريانات و اتفاقات را به سود خودش رقم مي زند .

 

اين شخصيت بهر حال جنب و جوش زيادي دارد و دوست دارد مدام در زندگيش اتفاقات پيش بيني نشده اي هم رخ بدهد ؟

بهر حال کارهاي مادر بزرگ نشان مي دهد انسان عادي نيست و کارهاي خارق العاده اي از خودش بروز مي دهد . در صحنه مبازره با نينجاها به راحتي روي هوا با تمرکز قرار مي گيرد و حتي در سالن تمرين بسکتبال از فاصله بيش از چهل متر توپ را درون سبد مي اندازد و ويترين خانه اش پر از مدال هاي است که از رشته هاي مختلف ورزشي به دست آورده . در حالي به دست آوردن حتي يک مدال براي آدمهاي عادي تنها در يک رشته کار سخت و دشواري بنظر مي رسد .

 

نقش پيرمرد و پيرزن هاي با مزه و حاضر جواب مدتي است در سينما و تلويزيون مورد توجه و استفاده قرار گرفته است براي فاصله گرفتن از اين نوع حضورها چه اقداماتي در حين بازي در فيلم " ازدواج در...." انجام داديد ؟

هميشه تلاش مي کنم در کارهايي که به عنوان بازيگر حضور پيدا مي کنم شيوه بازي خاص خودم را ارائه کنم و توجه و گرته برداري از کار ساير بازيگران انجام ندهم و تلاش مي کنم نقشي که براي بازي به من پيشنهاد مي شود بر اساس تجربيات و ويژگي موجود در فيلم نامه براي نقش مربوطه باشد .و طبيعي است اگر پنج  بازيگر يک نقش را بازي کنند با پنج شيوه مختلف بازي مواجه هستيم که هيچکدام به هم شباهتي ندارند . همانطوري که قبلا اشاره کردم ويژگي مهم و برجسته فيلم " ازدواج در.. " حضور پر رنگ فانتزي درون ساختار و قصه فيلم است . البته در اوردن اين فضاي فانتزي در بطن فيلم واقعاً کار سخت و دشواري است که خوشبختانه با تلاش سعيد سهيلي و گروه طراح صحنه و لباس اين کار به شکل قابل باوري انجام شد . کالسکه ، ماشينهاي شخصيتها و نوع پوشش بازيگران به گونه اي طراحي و استفاده شده که با اين شرايط همخواني قابل توجهي داشت .

 

بازي که در مورد نقش مادر بزرگ ارائه مي کنيد بازي بيروني و توام با اغراقي است ؟

در نظر داشته باشيد وقتي در يک فيلم غير رئال و فانتزي بازي مي کنيد جنس بازي تفاوت زيادي خواهد داشت و شيوه بازيم را به سمت بازي بيروني و اغراق آميز به لحاظ گفتار و نوع راه رفتن سوق پيدا مي کرد وتلاش کردم صحنه هاي پرتحرک فيلم را تا جائي که امکان داشت انجام دادم . صحنه هاي خطرناک و پرش ها را متخصصين جلوه هاي ويژه با تبحر خاصي انجام دادند . يادم مي ايد براي سکانس شمشير بازي که در فيلم بيش از چند دقيقه نيست در حدود يک هفته اي زمان صرف شد و سهيلي با اشراف کاملي که به کليت کار داشت هم به خوبي توانست اين صحنه ها را کارگرداني کند و هم توانست مجموعه بازي ها را يکدست و هماهنگ هدايت کند .

 

فيلم چقدر مي تواند در زمان اکران موفق باشد ؟

متاسفانه تيزرهاي تبليغاتي فيلم تا به حال از تلويزيون پخش نشده است و چون اين نوع فيلمها فيملهاي مخاطب عام است براي ديده شدن نياز به تبليغات دارد و به اين وسيله مي تواند مخاطبان خودش را پيدا کند . اين فيلم در بخش خصوصي تهيه و توليد شده است . بنابراين بايد شرايطي فراهم بشود که بتواند اکران مناسبي داشته باشد .

 

شنبه 22 خرداد 1389 - 10:15


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری