دوشنبه 5 تير 1396 - 14:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان

 

وقتي كه فاطمه (س) آمد

 

 

انا اعطيناك الكوثر فصل لربك و انحر ان شانئك هو الابتر

بيستم جمادي الثاني سالروز پر افتخار ولادت زني است كه از معجزات تاريخ و افتخارات عالم وجود است زني كه عالم به او افتخار دارد، زني كه افتخار خاندان وحي و چون خورشيدي بر تارك اسلام مي درخشد .

او آمده تا به زنان آبرو بخشد ، او آمده تا به جهان نور پاشد تا جايي از زمين از روشنايي و گرماي او تهي نماند و عقل ها و ذهن ها شكوفا شود .

فاطمه جان ، كيست كه به دامانت بياويزد و دستانش از مائده هاي آسماني لبريز نشود؟ كيست كه نامت را ببرد و بر نهال دلش شكوفه آرامش ننشيند.

آري! ژرفاي سيماي معنوي ات را تنها در آينه ملكوت بايد ديد و مقام ناپيدايت را تنها در جهاني ديگر مي توان به نظاره نشست.

سلام بر تو اي محدثه ، اي زهرا اطهر و اي خير كثير و سلام بر فرزند بزرگوارت روح الله (ره) معمار بزرگ انقلاب كه ولادتش با ميلادت همزمان شده است و چه تقارن بسيار زيبايي است و اين روز به روز زن و روز مادر زينت گرفته است.

اين روز فرخنده و بزرگ را به همه رهروان عترت و دوستداران ولايت تبريك عرض كرده و روز زن را گرامي مي داريم.

 

من عمل صالحاً من ذكر او انثي فهو مومن                             قرآن كريم

ما مفتخريم كه پيرو آييني هستيم كه در سير به سوي كمال هيچ تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد ، زن آماده رشد و كمال است ، چنان كه مرد چنين است ، مرد توان سير به سوي كمالات معنوي را دارد چنان كه زن چنين است آيات روشن قرآن كريم اين مسئله را دقيقاً بيان مي دارد و مي فرمايد به يقين خداوند براي همه مردان مسلمان و زنان مسلمان ، مردان با ايمان و زنان با ايمان ، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان شكيبا و زنان شكيبا، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن، مردان ذكر گوي و زنان ذكر گوي، مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است.

ايرانيان با توجه به اهميت جايگاه زن در خانواده بعنوان همسر و مادر و به پاس گراميداشت روز تولد يگانه دختر پيامبر اعظم(ص) حضرت زهرا(س) اين روز را به عنوان روز زن اعلام مي دارند .

بدون ترديد ، روز بين المللي زن يكي از روزهاي مهم در تاريخ سده هاي اخير جامعه بشري بوده است كه در تلاش جهت كسب حقوق، دسترسي و استفاده عادلانه از امكانات مادي و معنوي جهان به شمار مي رود. 

تا قبل از ظهور اسلام ، در بيشتر ملل دنيا، زن، موجودي ضعيف و ناچيز به شمار مي رفت كه فاقد هر گونه ارزش و شخصيت انساني پنداشته مي­شد وجود زن تنها براي خدمت به مردان بود و اين وضع تاسف بار تا آنجا پيش رفته بود كه خود زنان نيز پنداري جز اين براي خود نداشتند .

و امروز هم كه دنيا از نظر علم و تكنيك و غيره فريادش بلند است و به خود مي بالد و قله هايي را فتح كرده از نظر اخلاقي سقوط كرده و موجودي كه آن همه ارزش دارد مورد بي مهري و آزار و اذيت قرارش مي دهد بسيار جاي تاسف است كه اين موجود قابل احترام ، با انواع مختلف خشونت ، زجر ، شكنجه ، بدل، خريد و فروش، سوزاندن، ازدواج اجباري، قطع اعضاي بدن، روي سياه شده، طلاق، سقط جنين، در معرض تبادل جنسي و بالاتر از آن تبادل با حيوانات از قبيل گاو و گوسفند و حتي تبادل با سگ جنگي و غيره قرار گرفته است و افزون بر اينها مورد بي توجهي، توهين، تحقير، خشم ، قهر و غضب مي باشد.

فرهنگ زن ستيزي و خشونت عليه زنان در بسياري از كشورهاي به ظاهر متمدن ريشه هاي عميقي دارد و مولفه هاي اساسي آن را مي توان سنت هاي قومي، تعصب مذهبي، انديشه هاي مرد سالاي مبتني بر باورهاي غلط و فرهنگ زن ستيزي دانست.

شگفتي خلقت

زن مبدا همه سعادت ها بايد باشد . زن روشن ترين افق پيروزي است، پرشكوه ترين اوج موفقيت است ، بلندترين قله ظفرمندي است، اگر در جايگاه واقعي خود باشد ، اگر در اوج غرور مهر و مهرباني جاري كند ، اگر در كشاكش رنج ها خود را خسته نسازد ، خود را ترك نگويد، خود را همان گونه كه هست باور كند و بداند كه شگفتي خلقت است، روشن ترين افق پيروزي است. اميد است كه تبليغات زهرآگين و شعارهاي فريبنده دشمنان ، اين گوهرهاي پاك را بر سر بازارها نبرند و اين جواهرات زيبا را بر در خانه چشم ها ننمايانند و مرواريدهاي غلطان را آشكارا بر كف شن هاي رودخانه نيفشانند، كه اگر خداي نكرده چنان شود آن موقع ، تيغ چشم ها با آنها چه خواهند كرد؟ سمّ نگاه زهرآلود چند افسونگر به يغمايش خواهند برد و اگر اين گوهر زيبا را از پرده عفاف بيرون نهند، به تاراج چند طوفان نفس خواهند رفت و خدا نكند عفاف كم فروش ترين جنس بازار خُلق و خوي ما گردد . كه اگر چنين شود مانند عروسك هر روز به دست يكي از هوسبازان قرار خواهند گرفت و عفاف و حيا و پاكدامني و عزت و افتخار او به تيرهاي پولادين دشمن خراش خواهد خورد و اين خراش كم كم موجب مرگ معنوي او خواهد شد.

امروزه زنان ما را با شعار و سرود آزادي مي فريبند، بايد زنان ما خوب بفهمند كه آزادي بهانه طمع خودكامگان است و سراب تساوي زن و مرد را مطرح مي كنند تا به مقاصد شوم خود برسند. آنها زن را مايه انحطاط آفرينش و تجسم شيطان و اصل منفي خلقت خوانده اند .

طلوع خورشيد اسلام

پس از ظهور اسلام از پس ابرهاي تاريك عربستان، شخصيت و ارزش واقعي زن به جامعه بازگردانده شد و وجود مقدس پيامبر اكرم(س) بعنوان اولين شخص جامعه اسلامي ، نگاه محترمانه اي به زنان و دختران داشت . آن حضرت طبق دستور قرآن كريم با زنان جدا جدا بيعت كرد و احترام ويژه ايشان به دخترشان حضرت زهرا(س) زبانزد بود ، نگاه ارزشمند اسلام به زن ، او را از منجلاب حقارت بيرون كشيد و بانوان نمونه و ارجمندي را به دنيا عرضه داشت، از آن جمله: حضرت خديجه كبري (س) كه كمتر مردي به پايه او مي رسد و حضرت زهرا(س) كه هيچ مردي جز پيامبر (ص) و علي(ع) هم رتبه او نيست و نيز حضرت زينب كبري كه عقيله بني هاشم و منادي پيام كربلا بود . سميه كه نخستين شهيد زن در اسلام است، ام حارث كه در جنگ حنين خود را سپر بلاي پيامبر (ص) كرد و بسياري زنان نمونه كه در تاريخ اسلام سيماي درخشان يافتند.

زن ريحانه هستي و مظهر جمال الهي است، زن ، بخش زيبا ، لطيف و مستور آفرينش است. باران محبتش ، شكوفه هاي عشق و همدلي در خانه مي روياند و لطافت بي مانند روحش، طراوت و نشاط را در قلب زندگ مي پراكند. نيك كه بنگري هر مورد كاميابي و رسيدن به عزت و افتخاري را مديون مادري خواهي يافت كه دامان نجيب و پاك و صفا و صداقت و صبرش او را شايسته واژه مقدس مادري ساخته است .

در جاده زندگي هر دانشمند صاحب نام يا مصلح جهاني ردپاي روشن زني را خواهي ديد كه مادري فداكار است يا همسري شايسته و يا خواهري غمخوار ، آري زن همان است كه حضرت امام خميني (ره) مي فرمايد : زن مربي جامعه و پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است ، هشت سال دفاع مقدس ، يكي از جلوه هاي پر فروغ زن مسلمان ايراني است.

و آن عزيزي كه روز ولادتش مصادف شده با سالروز ولادت مادر ارجمندش حضرت فاطمه زهرا(س) در جاي ديگر مي فرمايد: نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است ، براي اينكه زنان و بانوان علاوه بر اينكه خودشان يك قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهاي فعّال را در دامن خويش تربيت مي كنند .

در رژيم سابق شأن و منزلت زن، عبارت از آرايش هاي تند و تيز و لباس هاي مهيج و بدن نما و حضور در رقاص خانه ها و كاباره ها و قمارخانه بود ولي امروز ارزش زن ارزش انساني است ، ارزش اخلاقي است . ديگر آنهايي كه با آرايش هاي فاسد و لباس هاي فاخر مي خواستند فخر فروشي كنند در بين جامعه نسوان ما محكومند و خجالت زده اند ، اين تحول بالاترين تحول است و سعي نمائيد اين تحول را نگه داريد و توجه كنيد كه دست هاي فاسد و قلم هاي فاسد و گفتارهاي فاسد شما را به اغفال نكشاند و شما را برنگرداند به حال سابق.

روز زن ، روز نور گرفتن از خورشيد هدايت است

روز زن، روز آموختن باغباني گل هاي خوشبوي ياس و نرگس ، روز جاري كردن زلال ترين مهر فاطمي در جاي جاي بوستان پر غنچه خانه ها، روز باز كردن دريچه دل به سوي آسمان ولايت و روز پوشيدن زيباترين جامه عفت و حيا بر تن مرواريدهاي درياي معرفت است، روز زن روز نور گرفتن از درخشان ترين خورشيد هدايت است.

گوهر خلقت

افتخار زنان همين بس كه روز ميلاد برترين گوهر خلقت ، بانوي بهشت ، فاطمه زهرا(س) روز زن ناميده شده است سرمشق گرفتن از مظهر كاملترين مكارم اخلاقي و اسوه بلندترين كمالات انساني ، نشان افتخاري است براي همه زنان مسلمان ، در آويختن به ريسمان مهر خدا ، محبت فاطمه زهرا(س) تنها راه نجات از غرقاب ظلماني دنياي امروز است . فرخنده باد اين روز گرامي بر همه زنان مسلمان كه دل به عشق ام الائمه صديقه كبري(س) سپرده اند.

بيستم جمادي الثاني

بيستم جمادي الثاني روزي است كه آفتاب عفاف و تقوي از افق وجود سر بر مي آورد و چشمه حيا و عفت بر عالم وجود جاري مي شود . برنامه رشد و تعالي انسان ، چه زن و چه مرد ، امضا مي شود ، فاطمه زهرا(س) بانويي كه با عمري كوتاه برترين سرمشق شد و بهترين اسوه رستگاري انسان ها شد ، اين مهر افتخار براي هميشه بر پيشاني جامعه زنان باقي ماند كه بلندترين كمالات انساني در يك زن به تجلي آمده است.

و بيستم جمادي الثاني روزي است كه زمين از خير كثير كوثر پيامبر (ص) سرشار شد تا تو به ميمنت اين ميلاد گرامي دوباره زاده شوي ، پيكرت را بيرون بكشي از ستم تاريخ جهل و از طمع سيري ناپذير جاهليت مدرن،  اعتبار بگيري از نجابت آسماني فاطمه(س) و درخشش نگين بي همتاي مادري اش.

قلب هايمان ستاره سپاس به دامانت مي پاشند، به ارجمندي حريم بلند عفتي كه تو را در خلقت آن بي همتا، بي نظير ساخته است، لبخند شادمانه كودكي مان را با شكوفه بوسه بر دستانت مي آميزيم ، به شكر آن همه محبت و عشقي كه آن رحيم ودود ، در وجود لطيف مادرانه ات به وديعه نهاده است، وجود تو علت خلقت بشري است كه خداوند به آفرينش آن مباهات مي كند .

مقدمات ولادت را بشنويد

روزي حضرت رسول اكرم(ص) با عده اي از اصحاب در محلي به نام (ابطح) نشسته بودند كه ناگهان جبرئيل فرود آمد و بال هاي خود را گشود به طوري كه شرق و غرب را فرا گرفت و سپس رسول خدا (ص) را صدا زد كه يا محمد خداي تعالي تو را سلام مي رساند و امر مي فرمايد كه از خديجه چهل روز كناره بگير، بنابه دستور الهي آن حضرت از حضرت خديجه فاصله گرفت روزها روزه مي گرفت و شبها به عبادت مشغول بود، وجود نازنين پيامبر (ص) عمار ياسر را خدمت خديجه فرستاد كه به او بگويد اي خديجه چنين مپندار كه دوري من از تو به علت ناراحتي يا خشم من از توست، اين فرمان خداي متعال است. خوشحال باش چرا كه خداي تعالي هر روز چندين مرتبه در برابر ملائكه اش به وجود تو مباهات مي كند وليكن حضرت خديجه (س) از دوري رسول خدا(ص) غصه دار بود تا سرانجام پس از چهل روز جبرئيل نازل شد و گفت : اي محمد (ص) خدايت سلام مي رساند و مي گويد براي تحفه اي از جانبش آماده باش، رسول خدا (ص) فرمود: اي جبرئيل تحفه خداي سبحان چيست؟

عرض كرد : نمي دانم ، ناگهان ميكائيل با طبقي پوشيده با سندس (استبرق) فرود آمد و آن را پيش روي مبارك حضرت گذاشت و جبرئيل آمد و عرض كرد : خدا فرمان داده است كه امشب افطار خود را از اين طعام قرار دهي . آن حضرت تناول فرمودند و آنچه از غذا مانده بود به آسمان بالا رفت.

رسول خدا براي نماز نافله برخاست كه جبرئيل پيش آمد و عرض كرد اكنون وقت آن است كه به نزد خديجه بروي و خداوند مي خواهد از صلب تو ، نسلي پاك بيافريند.

رسول خدا برخاست و به طرف منزل رفت و درب زد. خديجه پرسيد كيست كوبنده در؟ رسول خدا(ص) با لحن لطيف هميشگي اش فرمود: بازكن خديجه ، منم محمد. با شادي تمام بلند شد و در را باز كرد و رسول خدا وارد شد و همان شب نطفه حضرت زهرا(س) به رحم خديجه منتقل شد.

ولادت آن بزرگوار

حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود: وقتي حضرت خديجه (س) با رسول خدا (ص) ازدواج كرد زنان مكه از او دوري كردند و رفت و آمدهاي خود را قطع كردند تا جايي كه حتي به او سلام هم ديگر نمي كردند . و حضرت خديجه(س) بسيار تنها بود تا زماني كه به حضرت فاطمه (س) باردار شد. از آن به بعد فاطمه (س) در شكم مادر با مادرش خديجه سخن مي گفت و او را دلداري مي داد .

روزي پيامبر اكرم(ص) داخل خانه شد و شنيد كه خديجه با كسي سخن مي گويد: پرسيد : با چه كسي صحبت مي كني؟ خديجه (س) عرض كرد. با اين طفلي كه در شكم دارم هم صحبت و مونس من است . پيامبر (ص) فرمود : اي خديجه هم اكنون جبرئيل به من خبر مي دهد كه اين طفل دختري است پاك و مبارك كه خداي تعالي نسل مرا از او قرار مي دهد و فرزندان او را امامان و پيشوايان امت و خليفه هاي خودش در روي زمين مي گرداند.

حضرت امام صادق (ع) مي فرمايد : در هنگام ولادت حضرت فاطمه (س) خديجه (س) شخصي را به نزد زنان قريش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او بيايند و در هنگام وضع حمل به او كمك كنند، اما زنان مكه براي خديجه (س) پيغام دادند چون تو حرف ما را گوش ندادي و با يتيم ابوطالب كه هيچ مال و ثروتي نداشت ازدواج كردي ما هم به تو كمك نخواهيم كرد .

حضرت خديجه(س) از اين پيغام بسيار غمگين شد و در حال اندوه به سر مي­برد كه ناگهان چهار زن بلند قامت، گندمگون كه گويي از زنان بني هاشم بودند وارد شدند . حضرت خديجه (س) با ديدن آنها نگران شد و ترسيد . يكي از آن چهار زن به سخن آمد و گفت: اي خديجه ! نترس و محزون نباش كه پروردگار تو،  ما را فرستاده است و ما خواهران تو هستيم، من ساره ام ، اين آسيه همسر فرعون است كه همدم تو در بهشت خواهد بود، آن ديگري مريم دختر عمران و چهارمي كلثوم خواهر حضرت موسي است ، خداوند ما را نزد تو فرستاده تا در هنگام وضع حمل به تو كمك كنيم.

نوري ز خديجه چون قمر پيدا شد                  از مكه ستاره سحر پيدا شد

در بيستــــم جمادي الثــــاني                   گنجينه يـازده گهر پيدا شد

زنان چهار طرف حضرت خديجه (س) نشستند، ناگاه حضرت فاطمه (س) با بدني پاك و مطهر به دنيا قدم نهاد و چنان نوري از آن وجود مطهر ساطع شد كه همه خانه هاي مكه را روشن كرد.

ناگهان تعداد 10 حورالعين با طشت هاي پر از آب كوثر و پارچه هاي بهشتي وارد شدند و آن كوثر قرآن را با آب كوثر شستشو دادند و در پارچه سفيد بهشتي كه از مشك و عنبر خوشبوتر بود پيچيدند سپس عرض كردند اكنون سخن بگو.

حضرت فاطمه (س) زبان گشود و گفت : اشهد ان لا اله الا الله و ان ابي رسول الله سيّد الانبياء و ان بعلي سيد الاوصياء و ولدي ساده الاسباط) گواهي مي دهم كه معبودي جز الله نيست و پدرم رسول خدا و آقاي همه پيامبران است و شوهرم علي(ع) بزرگ همه اوصياء و فرزندانم بزرگ همه خانواده هاي پيغمبرانند، سپس بر آن چهار زن سلام كرد و نام آنها را يكايك بر زبان آورد و زنان با لبخند مليح خود كه شوق زده شده بودند پاسخ مي دادند و فرشتگان به يكديگر بشارت مي­دادند و نور وجود فاطمه آسمان را روشن كرد آن چنان نوري كه تا آن زمان ملائكه نديده بودند. آن چهار زن حضرت فاطمه (س) را به دست خديجه سپردند و گفتند: او را بگير كه طاهر است و مطهر و پاك و مبارك.

تفكر جاهليت

حضرت زهرا(س) در شرايطي از تاريخ قدم به عرصه وجود نهاد كه هنوز ابرهاي تيره تفكر جاهليت بر سرزمين حجاز سايه افكن بود و زن در نظر اعراب موجودي پست و بي ارزش بلكه مايه خجلت و سرافكندگي به شمار مي آمد تا آنجا كه هر گاه به يكي از آنان خبر تولد نوزاد دختري را مي دادند چهره اش از خشم سياه مي شد و خود را براي دفن او در زير خاك آماده مي ساخت.

با وجود اين، رسول خدا (ص) بر خلاف اين رسم و انديشه جاهلانه از تولد زهراي مرضيه بسيار خوشحال شد و با اظهار شادي همواره در تكريم اين دختر و بزرگداشت شخصيت او مي كوشيد و در جلو پاي او بلند

مي شد و تمام قامت مي ايستاد و به رسم ادب و محبت بر دستان وي بوسه مي زد .

اي روي تو جلوه گاه سرمد زهرا              وي سينه تـو بهشت احمــد زهرا

عيد تو بود ببخش عيدي مــا را               زان دست كه بوسيده محمد، زهرا

گوهر ناشناخته

حقيقت آن است كه شخصيت والا و مقام و موقعيت شگفت انگيز اين بانوي بزرگ جهان اسلام از ابتداي ولادت تاكنون كه چهارده قرن از آن مي گذرد آنچنان كه بايد و شايد حتي در ميان خود ما شيعيان شناخته نشده است.

سخنان مقام معظم رهبري (مدظله العالي)

مقام معظم رهبري در سخناني كه در بعد (گوهر ناشناخته) ايراد داشته­اند مي­فرمايند وقتي انسان به رواياتي كه مربوط به حضرت فاطمه(س) مي­باشد و از زبان ائمه عليهم­السلام صادر شده است مراجعه مي­كند مي­بيند زبان معصومين(عليهم السلام) نسبت به اين بزرگوار، آن چنان زبان ستايش و خضوع و خشوع است كه براي كسي كه مقام والاي حضرت فاطمه (س) را ندانسته باشد، ممكن است مايه تعجب باشد ، از خود پيامبر اكرم(ص) كه پدر و مربي اين مخدره بزرگوار بود تا حضرت اميرالمومنين علي(ع) كه همسر او بود و تا فرزندان او يعني ائمه اطهار(عليهم السلام) هر كدام راجع به زهراي اطهر(س) جمله اي گفته اند و آن را با زبان تعظيم و ستايش بيان كرده اند ، اين نشان دهنده آن مقام والا و توصيف ناشدني است كه حقيقتاً براي ذهن قاصر ما آن علو درجه معنوي و ملكوتي ام الائمه النجباء سلام الله عليها قابل درك نيست.

 

خانه حضرت فاطمه (س) پناه مستمندان بود

خانه كوچك حضرت فاطمه (س) در مدينه ، خانه ايثار و كمك به محرومان بود و دردمندان و مستمندان اين شهر آنگاه كه از همه جا درمانده و نااميد مي­شدند رو به خانه كوچك، اما پر خير و بركت فاطمه (س)

مي­آوردند و نزول سوره هل اتي در شأن و منزلت حضرت فاطمه(س) و اهل بيت پيغمبر (ص) است.

پناه عالمي درگاه زهـــراست           بشر حيران ز قدر و جاه زهراست

صراط او صراط مستقيم است           كه راه رستگـــاري راه زهراست

حضرت فاطمه (س) پيشگام در عبادت

نقش دعا، عبادت و نيايش در زندگي حضرت زهرا(س) بسيار برجسته و چشم گير است و آن گونه كه از روايات و گزاره هاي تاريخي بر مي آيد آن حضرت عليرغم وظايف سخت و طاقت فرسايي كه در داخل خانه بر عهده داشت در عبادت و راز و نياز با خداوند متعال نيز بسيار كوشا بود و بخش مهمي از اوقات خويش را به اقامه نماز، تلاوت قرآن و دعا به درگاه ايزد منان اختصاص مي داد، تا آنجا كه يكي از بزرگان اهل سنت به نام(حسن بصري) مي گويد: در ميان اين امت هيچ كس عابدتر از فاطمه (س) نبود ، زيرا آن حضرت در مقام عبادت آن قدر روي پاهاي خود ايستاد كه قدم هايش ورم كرد.

در حديثي ديگر آمده : كه پيامبر اكرم (ص) خطاب به سلمان مي فرمايد:

اي سلمان! خداي تبارك و تعالي چنان دل و جان و اعضاء و جوارح دخترم فاطمه را به عبادت پر كرده كه يكسره براي عبادت و فرمانبرداري حق تعالي خود را از همه چيز فارغ ساخته است.

حضرت فاطمه (س) الگوي كامل انساني است

حضرت زهرا (س) با همه عظمت و شكوه دست نايافتني و فضايل و خصايص توصيف ناپذيرش ، الگوي كامل براي بشر معاصر و نسل هاي آينده است و آشنايي با اخلاق خانوادگي و رفتارهاي اجتماعي اش ، سرآغاز گام نهادن به سمت روشنايي و معنويت و دوري از انحطاط و تاريكي هاست.

آري آن ستاره درخشان هدايت، حاصل انوار الهي و جامع صفات برجسته انساني است و زندگي كوتاه و پر فراز و نشيب اش آكنده از رمز و رازهاي شگفت انگيز عبوديت و بندگي است .

آن حضرت زماني كه در محراب عبادت ، نماز بر پا مي دارد ، فرشتگان آسمان را به تعجب وا مي دارد و آن گاه كه با دستان كوچكش گرد و خاشاك را از چهره مادر مي زدايد ، قلب رنج كشيده پيامبر (س) را تسكين مي بخشد و آن موقع كه در منزل همسر، رنج آسياب و زحمت حمل مشك آب را متحمل ميشود تحسين اميرمومنان را بر مي انگيزد و در آن ساعت كه قطعه نان افطاري خويش را به مسكين و يتيم و اسيري درمانده هديه مي كند فرشته وحي را براي تقدير و ستايش از اين حركت و نزول گلبانگ آيات قرآني به جنبش و حركت در مي آورد . در آن لحظات كه در هجران پدر، كوهي از مصائب و شدايد بر او فرود مي آيد، صبر جميل را پيشينه خود مي­سازد و در همه اين حالات پيشاني عبوديت و سپاس بر درگاه ايزد منان به زمين مي سايد ، آري حضرت فاطمه (س) ستاره اي درخشان و الگويي بزرگ و اسوه كامل براي همه عصرها و نسل هاست.

اسوه چيست؟

اسوه در بردارنده نكته ايست و آن اينكه شيئي يا فردي كه الگو و نمونه قرار مي گيرد بايد داراي ويژگيهاي خاصي باشد كه نزد پيروان ، مطلوبيت داشته باشد، هر نوعي از الگو داراي ويژگي و صفات خاص خويش است و هر كس شيئي يا فردي را بدان جهت الگو قرار مي دهد كه مي خواهد مانند او باشد و به صفات و كمالات برجسته اي كه در او مشاهده مي­شود آراسته گردد الگو قرار گرفتن يك موجود گاهي از يك جهت است و گاهي از چند جهت و گاهي در تمامي ابعاد، هر شخص بر اساس انگيزه و هدفي كه در حيات خويش دارد الگو و پيشوايي را بر مي­گزيند تا خود را از روي او بسازد.

فردي كه اسلام را به عنوان مكتب حيات بخش (كه به تمام ابعاد وجودي انسان توجه دارد) انتخاب مي كند به هدفي روي مي آورد كه اسلام بر اساس فطرت انساني پيشنهاد مي كند لذا متوجه اسوه اي مي شود كه ويژگيهاي خاص مكتب توحيدي را در تمامي ابعاد داشته باشد تا بتواند در تمام جهت به او اقتدا كند و خود را مانند او بسازد و بدين وسيله به صفات و كمالات انساني مزين و به مطلوب شايسته برسد.

قرآن كريم شخص پيامبر(ص) را اسوه حسنه و كامل معرفي مي كند و مي فرمايد: مسلماً براي شما در زندگي رسول خدا (ص) سرمشق نيكويي بود، براي آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مي كنند .

هنگامي كه به لحظه لحظه زندگاني فاطمه زهرا(س) مي­نگريم، در مي­يابيم كه فاطمه (س) داراي شخصيت والاي الهي و انساني و شبيه رسول خدا (ص) در تمام جهات است و مانند بودن او در اصل وجود، حقيقتي است كه با توجه به بيانات پدر بزرگوارش جايي براي ابهام و ترديد نيست.

راوي مي گويد كه پيامبر (ص) از خانه بيرون آمده و دست فاطمه (س) را گرفته بود فرمود : «كسي كه او را نمي شناسد او فاطمه دختر محمد است، او پاره تن و قلب من است ، او روح من است كه در بين دو پهلوي من قرار دارد، پس كسي كه او را اذيت نمايد ، به راستي من را اذيت كرده است و كسي كه مرا آزار دهد به راستي خدا را آزار داده است».

اضافه بر مانند بودن او به رسول خدا (ص) كه خود قرينه اي كامل و تام بر اسوه بودن اوست قرائن ديگري وجود دارد كه تاييد بر الگو بودن او مي نمايد به عنوان نمونه:

عايشه و ديگران از پيامبر (ص) روايت كرده اند كه آن حضرت فرمود : اي فاطمه بر تو بشارت باد كه خداي متعال تو را بر زنان جهان و بر زنان اسلام كه بهترين دين است برگزيده است.

خداوند سبحان ، پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(عليهم السلام) را بر مردان عالم اختيار نمود و آنها را انسان هاي كامل و الگو و حجت بر همه قرار داد . به همين نحو فاطمه (س) را الگو و حجت بر تمام مردم جهان اعم از زن و مرد، قرار داد ، اقتداي به او ، اقتدا به رسول خدا (ص) و ائمه معصومين (عليهم السلام) مي باشد.

عفاف و حجاب

پيامبر اكرم(ص) روزي از مردم پرسيد بهترين چيز براي زنان چيست؟ اميرالمومنين (ع) اين سوال را در منزل از حضرت زهرا(س) پرسيد و آن حضرت پاسخ داد : اينكه مردان را نبينند و مردان نيز ايشان را نبينند و هنگاميكه اين پاسخ به پيامبر (ص) عرض شد ، حضرت ايشان را تحسين و تصديق فرمود در تقسيم كارهاي زندگي وقتي رسول خدا كارهاي بيروني منزل را به علي (ع) و كارهاي داخل منزل را به فاطمه (س) سپردند حضرت زهرا فرمود جز خدا كسي نمي داند كه چقدر خوشحال شدم كه رسول خدا(ص) مرا از مواجهه با مردان معاف داشت.

در منطق حضرت زهرا(س) ويژگيهاي جسماني زن، فقط و فقط محدود در زندگي زناشويي اوست تا آنجا كه حضرت زهرا(س) از اينكه در تشييع جنازه پارچه اي روي بدنش افكنده باشد و حجم بدن مباركش نمايان باشد ابراز ناراحتي كرد.

اما همه اينها به معني انزوا و گوشه گيري زنان نيست، بلكه در مقام ضرورت زن مي تواند بلكه بايد ميدان دار تلاش هاي اجتماعي و فرهنگي و ديني باشد . چنانكه حضرت زهرا(س) خود را در احقاق حق اميرالمومنين علي(ع) از هيچ كوششي دريغ نفرمود.

حضرت فاطمه(س) در جبهه فرهنگي و سياسي

ايمان و اعتقاد حضرت زهرا (س) به حفظ عفت و حجاب مانع از همراهي ها و مجاهدت در عرصه هاي گوناگون دفاع از اسلام و حق نمي شد . حضور در منطقه نبرد و مداواي زخم ها و شستن شمشيرها ، حضور در مسجد براي دفاع از حق و ولايت، ايراد خطبه در جمع مردان و زنان و سركوب كردن دشمنان با استدلال هاي متقن و محكم حضور شبانه در منزل گروههاي زيادي از مهاجرين و انصار و گوشزد كردن ظلمي كه بر علي (ع) رفته و تذكر وظيفه آنها و در نهايت آن گاه كه دست استدلال و برهان و كلام كوتاه شد ، اشك هاي هر روزه و جهاد فرهنگي آشكار در برابر دشمن همه و همه نمونه هايي از فعاليت هاي فرهنگي و سياسي فاطمه زهرا (س) در كنار حفظ عفت و تقوا و بندگي خداست.

پاسخ به شبهات

از جمله تلاش هاي فرهنگي حضرت پاسخگويي به سوالات و شبهات زنان و مردان بود، چنانكه نقل شده برخي از زنان خدمت ايشان رسيده ، پرسش هاي شرعي خود را مطرح و پاسخ دريافت كردند و آنگاه كه پرسش گر از بسياري پرسش هاي خود شرمگين مي شد ، حضرت با ذكر روايتي كه اشاره به فضيلت اين گفت و گوهاي علمي داشت از شرمساري مي كاست و زمينه طرح پرسشهاي بيشتر را فراهم مي كرد.

يكي از اصحاب مي گويد : پس از درگذشت رسول خدا (ص) فاطمه را در كنار تربت شهداي احد ديدم كه اشك مي ريخت. نزديك رفته و از او اجازه خواستم . حضرت از گريه ساكت شد، گفتم اي سرور زنان از شما سوالي دارم كه در سينه ام آشوب كرده ! حضرت فرمود: بپرس گفتم: آيا رسول خدا(ص) پيش از وفاتش بر امامت حضرت علي تصريح كرده بود ؟ حضرت فرمود عجيب است ، آيا روز عيد غدير خم را فراموش كرديد؟ پرسيدم پس چرا حضرت علي(ع) از حق خود دست كشيده قيام نكرد؟

حضرت فرمود: از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود امام همانند كعبه است كه افراد به سوي او مي روند و او به سوي مردم نمي رود .

 

خلاصه

خلاصه اينكه فاطمه زهرا (س) موجود ملكوتي است كه در عالم انسان ظاهر شده است ، بلكه موجود الهي جبروتي در صورت يك زن ظاهر شده است ، معنويات ، جلوه هاي ملكوتي ، جلوه هاي الهي، جلوه هاي جبروتي، جلوه هاي ملكي و ناسوتي همه در اين موجود است.

اميد است كه همه ما از اين همه لطف و عطاي الهي بهره مند گرديم و فرداي قيامت از شفاعت آن بزرگوار و فرزندانش محروم نمانيم .

 

* در زاد روز اين پسر و مــادر              شمس و قمر قرينه يكديگــــر

مادر، بزرگ بانوي دين، زهراست            فرزند او ، خميني روح الله است

مــادر چراغ روشن ايمان است               فرزند، روشنايي ايـــران است

از مهر مادر و خط اين فــرزند                يارب به ما جدائي از آن مپسند

ميلاد دختر نبوت، همسر ولايت ، مادر امامت ، بر شما مبارك باد

 

سميع الله مردان

رئيس تبليغات اسلامي شهرستان نجف آباد

 

 

پي نوشتها

1-    بحار، ج 11 ، ص 205 ، ج 43 ، ص 1 و 2

2-    غايه المرام ، ج 1 ، ص 326

3-    در مكتب فاطمه ، علي قائمي

4-    الاستيعاب ، ص 751

5-    وسائل الشيعه ، ج 14 ، ص 122

6-    منتهي الامال، ج 1 ، ص 133

7-    نهج الفصاحه، ص 401

8-    تفسير نور، ج 6 ، ص 283

9-    فاطمه كيست؟

10-نظام حقوق زن در اسلام (شهيد مطهري)

11-زن در آيينه جلال و جمال (جوادي آملي)

12-ميزان الحكمه، ج 2، ح 5748

13-دايره المعارف تشيع، ص 495

14-صحيفه نور ، ج 5، ص 153

15-سخنراني مقام معظم رهبري ، تيرماه 86

 

سايت ها

16-سايت رشد

17-پايگاه اطلاع رساني شيعي رشد

18-پايگاه اطلاع رساني جامع دفاع مقدس

19-بانك اطلاعات نشريات كشور

 

يكشنبه 9 خرداد 1389 - 11:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری