دوشنبه 20 آذر 1396 - 3:38
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

نقش هايي را بازي مي کنم که به آنها علاقه دارم

 

گفتگوبا بهروز شعيبي بازيگر فيلم سينمايي "طلا ومس" به کارگرداني همايون اسعديان

 

بهروز شعيبي بيش از دو دهه است در سينما در سمت هاي مختلف کارگرداني ، دستياري و بازيگري حضور داشته است . با فرزاد موتمن در " شب هاي روشن " ، با احمد رضا معتمدي در فيلم "قاعده بازي " با فريد ون جيراني در " سالاد فصل " و با محمد حسين لطيفي در " خوابگاه دختران به عنوان دستيار کارگردان همکاري داشته ، " باغ آلوچه " و بال هاي خوشبختي "از جمله فيلمهاي شعيبي در عرصه کارگرداني هستند . در حيطه بازيگري شعيبي تا به حال در فيلم هاي "گرداب " به کارگرداني حسن هدايت ، " آژانس شيشه اي " به کارگرداني ابراهيم حاتمي کيا و " گفتگو با سايه " به کارگرداني خسرو سينايي همکاري داشته است . شعيبي در آخرين تجربه بازيگريش به سراغ ايفاي نقشي دشوار و چند وجهي مي رود و با درک درست از ويژگي هاي روحاني جوان بازي موثر و قابل قبولي ارائه مي کند. بازي دروني و باصطلاح زير پوستي که شعيبي آن را ارائه مي کند ميزان توان و عيار هر بازيگر را مشخص مي کند .

 

 اولين همکاري شما با همايون اسعديان چگونه شکل گرفت ؟

   در دو فيلم  اسعديان ( آخر بازي " و فيلمي که در مرحله پيش توليد متوقف ماند) قرار بود به عنوان بازيگر حضور داشته باشم که به دليل حضور در پروژه هاي ديگر سينمايي و تلويزيوني اين همکاري ميسر نشد .وقتي پيشنهاد بازي در نقش طلبه به من در اين فيلم ارائه شد چون نقش داراي ويژگي هاي حائز اهميت و شاخصي بود حضور در فيلم را با کمال ميل پذيرفتم . در فيلم نامه به طور جامع و کاملي به بخش هاي مختلف زندگي شخصي و اجتماعي آسيد رضا پرداخته شده بود و اين مسئله براي هر بازيگري براي انتخاب و حضورش در فيلم بسيار مهم است .

 

 براي ايفاي نقش آسيد رضا به سراغ الگوهاي بيروني هم رفتيد ؟

   اين نوع نقش ها نقش هايي نيست که بدون تحقيق و پژوهش بتوان آن را بازي کرد . براي درک درست از شخصيت روحانيون چند مدتي به شهر قم و حوزه علميه رفتم و با تعدادي از طلاب جوان گپ و گفتي داشتم که باعث شد بهتر بتوانم نقشم را بازي کنم.

 

 بيشتر خودتان را بازيگر مي دانيد و يا کارگردان ؟

 در گذشته چند فيلمي که به عنوان بازيگر حضور داشتم در ژانرهاي مختلف سينمايي بودند و در حيطه بازيگري به تنوع و گوناگوني نقش هايي که بازي مي کنم زياد فکر نکرده بودم . هميشه تلاش مي کنم فيملهايي را براي بازي کردن انتخاب کنم که به آنها علاقه دارم و ممکن است نقش هايي شبيه به هم را بازي کرده باشم اما نوع قصه و روايت آن متفاوت بوده است. بازيگري از جمله بخش هايي در سينما است که نمي شود پايان و سطحي را براي آن مشخص کرد و هيچ بازيگري نمي تواند ادعا کند به سطح استاندارد و کامل شدن در بازيگريش رسيده است . بازيگري هستم که سابقه کارگرداني دارم و بيشتر به فضاي کار توجه دارم . اين امکان وجود داشت که شخصيت آسيد رضا را بيروني تر از شرايط فعليش در فيلم بازي کرد . اما خواسته اسعديان وفيلم نامه چنين بازي را نياز داشت .

 

آيا شرايط زندگي در تهران و مخاطراتي که براي آسيد رضا به وجود مي آيد باعث مي شود رفتار بيروني و با احساس تري از خودش بروز بدهد ؟

   آسيد رضا چندسالي در مشهد هم زندگي و تحصيل حوزوي داشته و اين مسئله در تطبيق پذيري و زندگي او در تهران بي تاثير نبوده است .به هر حال مهم ترين حادثه اي که در زندگي آسيد رضا رخ مي دهد فهميدن بيماري همسرش زهرا السادات است و درادامه روحيه خوبي که پيدا مي کند و آدمهاي دور وبرش را بهتر مي بيند و مي شناسد . در بحث بردن بچه ها براي خوردن شام به خواسته دخترش احترام مي گذارد و شايد بر خلاف ميل باطنيش به پيتزا فروشي مي روند و چون در مدت بيماري همسرش امورات خانه را انجام ميدهد به خوبي مي داند چه چيزهايي مي تواند دخترش را خوشحال کند و براي آسيد رضا رفتن به پيتزا فروشي در اصل يک نوع از خود گذشتن نيز محسوب مي شود و اين رفتن علاوه بر خوشحال کردن بچه ها باعث مي شود دوري مادر را فراموش کنند .

 

 در بحث استفاده از لهجه نيشابوري سيد رضا و خانواده اش به چه نحوي عمل کرديد ؟

   قراربود آسيد رضا در برخي از صحنه ها نظير گفتگوي تلفني با خانواده اش لهجه غليظ تري نسبت به مواقع عادي و حضور در کوچه و خيابان و محل کارش داشته باشد و در صحنه هاي مورد نظر ته لهجه کم رنگي داشته باشد .

 

 بروز رفتارهاي عاشقانه براي آسيد رضا و گفتن جمله دوستت دارم به زنش با توجه به موقعيت تفکري و شغلي که دارد خيلي دشوار و سخت بنظر مي رسد ؟

   آسيد رضا عادتي به بروز چنين رفتارهايي در زندگيش نداشته است و مهمترين تلاشي که در اين حيطه و ابراز علاقه به زنش مي کند گفتن جمله دوستت دارم به زهرا السادت است . بهر حال سيد رضا متاثر از محيط پيرامونش مسائل مختلفي را مي آ موزد و به آنها سعي مي کند تا حد توانش عمل کند . البته آسيد رضا چند جايي هم به دليل بروز شرايطي عصبانيت هم از خودش بروز مي دهد و البته عصابتيتش عمدي نيست و ناخودآگاه بر اثر شرايط رخ داده اين تنوع واکنش بروز مي دهد . در هر صورت آسيد رضا با آموزه هاي سالها همنشين بوده که به او درس صبوري و ايمان داده اند.

 

 تجربه کارگرداني در بازيگري چقدر به شما کمک کرد ؟

   موقعي که به عنوان کارگردان پشت دوربين هستم توقعات يک کارگردان را از بازيگرانم دارم وچون به حس وحال کارگردان شناخت دارم در هنگام بازيگري تلاش مي کنم  خواسته هاي کارگردان را به شيوه مطلوبي انجام بدهم. در برخي از فيملهاي که کارگرداني کرده ام ازبازيگران با تجربه اي که در فيلم حضور داشتند نکات زيادي را در حيطه بازيگري آموختم. در بحث بازي نقش آسيد رضا هم تلاش کردم از واقعيات موجود در قبال اين کاراکتر دور نشوم وجنبه هاي خلاقانه اي را در مورد بازيم ارائه کنم .

 

  در فيلم برخي از حريم هاي زندگي شخصي روحانيون مورد توجه قرار مي گيرد و به آنها نزديک مي شويم ؟

   بهر حال روحانيون در زندگي شخصي داراي حريم هايي هستند که با آدمهاي معمولي تفاوت دارد و اين مسئله از سوي همايون اسعديان مورد تاکيد زيادي بود که در ساختار فيلم ديده بشود و مخاطب متوجه تفاوت زندگي يک روحاني با آدم معمولي بشود. سيد رضاي فيلم زندگي آرام و ساکتي دارد و اتفاقاتي که در زندگي برايش رخ مي دهد خيلي دروني است. در حالي که من  به واسطه شغلي که دارم بايد ارتباطات گسترده اجتماعي و کاري داشته باشم و در اين بخش تفاوت هايي ميان من و شخصيت آسيد رضا به چشم مي خورد . البته  شباهت هايي در مورد  ويژگي هاي شخصي و فردي من و آسيد رضا وجود دارد و اينکه بخش هايي از ويژگي فردي بازيگر به نقشي که بازي مي کند اضافه بشود اتفاق خوبي است و نشان مي دهد بازيگر در کارش موفق بوده است و هنر يک بازيگر اين است که بتواند خودش و نقش را به يکديگر نزديک کند و يک نوع همسان سازي در کارش ديده بشود .

 

 در پايان فيلم باهيچ نوع قطعيتي در باره وضعيت آسيد رضا مواجه نمي شويم ؟

   پايان فيلم به گونه اي است که راه را براي هر نوع استنباطي براي مخاطب باز مي گذارد و پايان فيلم فضايي را در ذهن مخاطب مي تواند به وجود بياورد که تا ساعتها بعد از خروج از سالن سينما درگير مناسبات و فضاي فيلم باشد . " طلا و مس " فيلم شاد و مفرحي نيست. اما موقعي که تماشاگر از سالن نمايش بيرون مي آيد احساس بد و ناراحت کننده اي ندارد.

 

 از تجربه حضور در " طلا و مس " راضي هستيد ؟

   بله ، تجربه خوبي بود واز نقد و بحث هايي که پيرامون نوع و شيوه بازيم در فيلم وجود دارد ناراضي نيستم و اگر نقش بيشتر از اين هم ديده مي شد مايه خوشحاليم بود و آگاهانه در حين بازي   تلاش کردم نقش آسيد رضا   چندان پر رنگ ديده نشود و مطابق با فيلم نامه وفضاي عمومي فيلم باشد و ازحاصل احساس رضايت دارم . در حيطه بازيگري بيشتر علاقه دارم نقش هاي با ويژگي دروني را بازي کنم . اميدوارم فرصت همکاري مجدد را با همايون اسعديان بدست بياورم .

 

 

شنبه 8 خرداد 1389 - 14:54


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری