جمعه 2 تير 1396 - 16:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

شخصيت حمزه کولاژي از عواطف بشري است

 

گفتگو با فرزين محدث بازيگر مجموعه " پرانتز باز" به کارگرداني کيومرث پور احمد

 

فرزين محدث از بازيگران جوان و مستعد سينما و تئاتر است .بازيگري را در موسسه کارنامه تحت نظر پرويز پرستويي فرا گرفته است .حضور در فيلم هاي مارمولک ، شاعر زباله ها و تئاترهاي " رمولوس کبير، ماکاندو ، آخ اگه بارون بزند از جمله فعاليتهاي محدث در حيطه بازيگري است .فرزين محدث در مجموعه " پرانتز باز " در نقش اصلي بازي قابل قبول ، جذاب و شيريني ارائه مي کند .

 

 

بازيگري هستيد که در سينما و تئاتر فعاليت مي کنيد .چگونه وارد بازي در تلويزيون شديد ؟

اسم و حضورکيومرث پور احمد به عنوان کارگردان عامل بسيار تعيين کننده اي براي حضور در اين مجموعه تلويزيوني بود و خيلي از بازيگران آرزو دارند که جلوي دوربين پور احمد بازيگري کنند . کيومرث پور احمد بسياري از بازيگران شاخص فعلي سينما و تلويزيون را معرفي کرده است مانند محمد رضا فروتن ، مهدي باقر بيگي و .... و بسياري از بازيگران بهترين بازيشان را در کارهاي پور احمد نظير محمد رضا گلزار ، الناز شاکر دوست و مرحوم شکيبايي ارائه داده اند . براي هر بازيگري که علاقه دارد کار متفاوت انجام بدهد همکاري با پور احمد گزينه مناسبي است . بنابراين بعد از تماس دستيار پور احمد به دفتر ايشان رفتم . وقتي پور احمد من را ديدند گفتند حمزه سريال را پيدا کرديم . چون اين نقش نقش محوري سريال بود تستهاي زيادي دادم تا خيال گروه براي مناسب بودنم براي حضور در اين نقش راحت بشود . در هنگام شروع تمرينات پور احمد در نقش مقابلم ظاهر مي شد و من هم نقش حمزه را بازي مي کردم . پور احمد جزو کارگردان هايي است که بازيگري را خوب مي شناسد . بنابراين کار با شناخت شروع شد .

کارآگاه بازي در آوردن و کنجکاو بودن خصوصيت اصلي حمزه است ؟

شخصيت حمزه کولاژي از عواطف بشري است .

يک جورهايي شخصيت حمزه فانتزي به نظر مي رسد ؟

با اين برداشت مخالفم زيرا اين آدم شخصيت ساده اي دارد که او را دوست داشتني مي کند . البته در کنار اين سادگي زرنگي دارد ، بلاهت دارد ، اهل چاخان پاخان کردن است ، در عين حال عاشق مي شود ، اهل حسادت و خراب کردن ديگران هم است . بنابراين تمام ويژگي هاي مثبت و منفي که هر آدمي دارد حمزه نيز اين خصوصيات را بروز مي دهد .

در هر قسمت از سريال هم يکي از اين خصوصيات حمزه به منصه ظهور در مي آيد؟

بله ، حمزه به نوعي با شخصيتهايي که وارد هتل مي شوند ارتباطي برقرار مي کند  تا روند خط سير داستان سريال به تکامل برسد .گلشهر ، نيکي و حمزه در اصل سه ضلع اصلي مثلث داستان مجموعه هستند و در برخي از قسمتها راس اين مثلث جابجا مي شود . مهم ترين ويژگي حمزه  اين است که با همه شخصيتها ارتباط دارد .و اصلا نمي شود رفتار و ري اکشن حمزه را در مقابل ديگران حدس زد .

حمزه آدم غير قابل پيش بيني است ؟

بله، در قسمتي دزد وارد هتل مي شود و شما با توجه به سابقه اي که حمزه در خرابکاري دارد حدس مي زنيد اين بار هم دسته گل به آب مي دهد . اما تبديل به آدم زرنگ و با هوش  مي شود .

در قسمت هاي پخش شده حمزه بيشتر دسته گل به آب مي دهد ؟

بله يکجاهايي حمزه در عين سادگي بدجنسي هايي هم بروز مي دهد و در قضيه تحقيق براي معتاد بودن يکي از مسافران هتل سريع مي گويد طرف معتاد است .

در قسمتي از سريال که آدمي شبيه او به هتل مي آيد حمزه حسادت از خودش بروز مي دهد ؟

نه ، حمزه از اين  که گلشهر مدير هتل خيلي راحت مرد مهندس را به جاي او اشتباه مي گيرد ناراحت است و احساس خطر مي کند .

 استفاده از تکيه کلام "  الفندق الشمس و القمر" موقع کار درهتل در دوبي پيشنهاد شما بود ؟

در فيلم نامه وجود داشت . وقتي به مرور روبه جلو رفتيم و فيلمبرداري شروع شد و همه تلاش مي کردند کار به بهترين کيفيت ممکن فيلمبرداري بشود . پور احمد ، احسان بيگلري دستيار کارگردان ، طناز طباطبايي به عنوان بازيگر  هم در مورد نقش ها پيشنهادات خوبي ارائه مي دادند . از قسمت چهارم به بعد تکيه کلام حمزه گسترش بيشتري پيدا کرد و  جمله اينکه در هتل در دوبي هر اتفاقي مي افتاد به شرطه ها زنگ مي زدم خودم به اين عبارت اضافه کردم .و تا پايان سريال هم اين تکيه کلام ادامه دارد .. حسن پور احمد در کار اين است که مي گذارد بداهه در کار شکل بگيرد.. البته همه عوامل سعي مي کردند در کار طنز سنگين و شرافت مندانه اي وجود داشته باشد و از لودگي دوري مي کرديم .

 نوع طنز " پرانتز باز" با ساير طنزهاي مجموعه هاي تلويزيوني متفاوت است ؟

درست است ، تلاش کرديم با طنزي که در سريال ارائه مي کنيم علاوه بر ايجاد تفکر لبخندي بر چهره بازيگر ايجاد شود و قصدمان به قهقهه در آورد تماشاگر نبود . در " سرنخ " ، قصه هاي مجيد " کارهاي قبلي پور احمد هم يک نوع شيريني به همراه طنز متفاوت ديده مي شود.

لهجه گلشهر لهجه اي مشخص ( يزدي) است . اما لهجه حمزه متعلق به جاي خاصي نيست ؟

بعد از اينکه حضورم در کار قطعي شد .ايشان از من مي پرسيدند به لهجه خاصي شناخت دارم و مي توانم از آن استفاده کنم که عنوان کردم تسلط روي لهجه خاصي ندارم . بنابراين پور احمد پيشنهاد داد از لهجه اي استفاده کنم که متعلق به جاي خاصي نباشد .

دليل پور احمد در باره اين مسئله چه بود ؟

ممکن بود استفاده از لهجه خاصي نظير آذري باعث بروز حساسيتهايي بشود .

آتيلا پسياني در مجموعه چارديواري از لهجه آذري استفاده درستي انجام داده بود ؟

آتيلا پسياني آذري زبان است و اين قضيه را آسان تر مي کند . من تهراني ام . پدرم کرمانشاهي و مادرم گرگاني است و حتي به اين دو لهجه هم تسلط ندارم .

گرگاني لهجه خاصي ندارد ؟

مقداري شل حرف مي زنند

 حمزه هم در گويش مقداري شل حرف مي زند بنابراين از لهجه گرگاني هم استفاده کرديد ؟

نمي شود اين مسئله را عنوان کرد . اصلاً معلوم نمي شود لهجه حمزه متعلق به کدام منطقه است . اما مطمئن هستيد اين لهجه لهجه تهراني نيست و اين برگ برنده بود که حمزه شهرستاني است و در عين حال لهجه خاصي ندارد . در پرانتز باز " لهجه هاي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته است . اما هيچ توهيني در مورد لهجه خاصي صورت نمي گيرد . از طرف ديگر بخشي از طنز کار بر عهده شخصيت حمزه است و اگر حمزه لهجه خاصي مي داشت کار به سمت لودگي پيش مي رفت.

 کلمات را کش دادن توسط حمزه در فيلم نامه وجود داشت ؟

 اين بخش ماحصل تعامل من و پور احمد بود که در حين کار به شکل فعلي در آمد.

تکيه کلام ( ها) چگونه به وجود امد ؟

قرار بود سريال طبق قسمت هايي که فيلمبرداري شده بود از شبکه پخش بشود . اما متاسفانه بعد از پخش قسمت دوم  شبکه اعلام کرد چون  در کنتاکتور شبکه تغييراتي به وجود آمده بود بنابراين از ما خواستند که چهار بخش پنجاه دقيقه اي سريال پخش بشود و بنابراين توالي سريال در هنگام پخش ازميان رفت واين مسئله باعث مشکلاتي در سريال و پيگيري خط داستاني شد . بنابراين در لهجه و تکيه کلام ( ها) حمزه نيزتابع اين مسئله بود و در روال اصلي مجموعه از قسمت سوم به بعد اين تکيه کلام شکل گرفت .

 اين (ها ) گفتن بار معناي زيادي دارد و يک جورهايي در برخي از موارد حمزه با استفاده از اين تکيه کلام خودش را به نفهمي مي زند ؟

بله ، يک ذره حمزه در به کار بردن اين کلمه زرنگ بازي ، از خودش طرح سوال کردن ، يک جاهايي تاييد گرفتن از ديگران را مطرح مي کند . متاسفانه اين عدم توالي در پخش سريال باعث شده  که حمزه در يک بخش از سريال (ها) نگويد و در بخش ديگر بگويد و مخاطب سر در گم بشود و بازي من را زير سوال ببرد .

 در قسمتي که مهندسي شبيه حمزه وارد هتل مي شود به خوبي با نوع گويش ميان دو شخصيت تفکيک قائل شديد ؟

در بازيگري هم از بيان استفاده مي شود و هم از بدن . گاهي مواقع بدن بازيگر اکتي را انجام مي دهد که معنا و مفهومي را در حيطه بازيگري ارائه مي کند . مدتي است که همه تصور مي کنند بايد بازيگران در تمام نقش هايي که ايفا مي کنند بيان شسته و رفته اي داشته باشند که مسئله درستي نيست .. در زندگي عادي بهرحال در صداهاي ماها نوسانات زيادي وجود دارد که زيبا و سليس هم نيست . بنابراين وقتي دو شخصيت متفاوت را بازي مي کنيد بايد اين تفکيک صدا صورت بگيرد و سعي نکردم در اين بخش به سراغ صدا سازي بروم . مهندس تکيه کلام ها و خوردن کلماتي که حمزه به آن عادت دارد را از خودش بروز نمي دهد و به نوعي از درون سينه اش کلمات را ادا مي کند و جايي که خودش را به جاي حمزه مي زند و وارد هتل مي شود چون لهجه حمزه را ندارد و مشغول تقليد کردن يک جاهايي حرف زدنش را گم مي کند و دستپاچه مي شود  براي حمزه هم موقعي که قرار است نقش سهراب احمدي را بازي کند چنين اتفاقي رخ مي دهد و حمزه هم به اشتباه مي افتد و اميدوارم توانسته باشم به خوبي اين مسائل را در کارم به منصه ظهور دربياورم.

چند بخش از سريال براي نمايش باقي مانده است ؟

 در حدود پانزده قسمت .

 پرانتز باز يک جورهايي مخاطب را ياد سريال  هتل مرواريد به کارگرداني مرضيه برومند مي اندازد ؟

در قسمت اول " پرانتز باز " دقيقا به اين مسئله اشاره کرديم و مثال شباهت اين دو کار ارائه مي شود . در قسمت اول نويسنده اي وارد هتل مي شود و مي گويد قصد دارد داستاني در باره هتل بنويسد . حمزه از او سوال مي کند چرا هتل ؟ قبلا مرضيه برومند سريالي با اين مضمون ساخته است و آشنا زدايي از تماشاگر مي شود و حتي حمزه مي گويد يک آقاي ديگري هم سريال هتلي ساخته که منظور محمد رحمانيان و مجموعه " هتل سعادت " است . در ادامه حتي ذکر نامي از مرحوم شکيبايي مي شود که اگر ايشان زنده بودند نقشي براي ايشان وجود داشت به عنوان ميهمان ثابت هتل . البته هيچ نوع شباهتي ميان " پرانتز باز " و "هتل مرواريد" وجود ندارد .

بيشتر شبيه " هتل سعادت " است ؟

نه به اين کار شباهت ندارد . در " پرانتز باز" بر خلاف ساير سريال ها نماي کلوز آپ زيادي وجود دارد و نوع نگاه پور احمد سينمايي بود . در بخش " آن روي سکه "چندين نماي کلوزآپ گسترش يافته  ( اکستريم کلوز آپ يافته ) داريم . تماشاگر ما در سريال هاي تلويزيوني عادت به ديدن نماهاي مديوم شات دارند . بنابراين ساختار " پرانتز باز " جديد و نوآورانه بود و نماهايي در کاروجود داشت که در سينما مورد استفاده قرار مي گيرد و تلاش شد سليقه مخاطب را بالا ببريم .

 

 

 

چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389 - 13:59


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری