يكشنبه 30 مهر 1396 - 4:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

حسين سرپرست

 

حرکت به سوي ادبيات تحليلي ضامن ماندگاري آن مي‌شود

 

 

گفتگو با فيروز زنوزي جلالي، منتقد و نويسنده ادبيات داستاني

 

زنوزي جلالي از منتقدان و نويسندگان ادبيات داستاني درباره رشد ادبيات دفاع مقدس و رسيدن به جايگاهي که بتواند معرف خوبي براي فرهنگ ما درجهان باشد، گفت: متاسفانه از همان ابتدا در حوزه ادبيات دفاع مقدس، نويسندگان دچار شعارزدگي و کليشه نويسي شدند، حرف‌هاي تکراري، آدم هاي تکراري و آدم هايي که با پاره‌اي جرح و تعديل معمولا شبيه همديگرند و ازطرف ديگردشمني که خيلي ضعيف است و نيروهاي خودي که بسيار هوشمند و قوي هستند در مجموع باعث شد که ادبياتي ضعيف در اين عرصه داشته باشيم، البته آثاري به تازگي نوشته شده که ما را از اين بن بست خارج کرده است که البته بسياراندکند.

وي درهمين باره توضيح داد: براي رسيدن به ادبياتي ماندگار که معرف خوبي براي فرهنگ ما در جاهاي مختلف باشد، توجه به ادبيات تحليلي است، در واقع بايد موقعيت‌ها در آثارتحليل شوند،اگر به آثار برتر دنيا هم نگاه کنيم اين نکات رعايت مي‌شود، مثلا رمان « نشان سرخ دليري» از استيون کرين را در نظر بگيريد، وببينيد چه تحليل خوبي از موقعيت و شخصيت توسط نويسنده صورت گرفته است، بنابراين اگر ما به اين سمت گرايش پيدا کنيم و به جاي اينکه در آثارمان تنها به دنبال اين باشيم که وقايع پشت سرهم بيايند و دنبال ، بعد چه خواهد شد باشيم، برويم دنبال چرايي وقايع، ادبيات ما جايگاه راستين خود را پيدا مي کند.

اين نويسنده در پاسخ به اين سوال که چگونه مي‌توان از مجموعه خاطرات و توليداتي از اين دست - که سالها در مراکز مختلف توليد مي‌شود- به عنوان مواد خام، براي نگارش آثار داستاني بهره برد، عنوان کرد: هم ادبيات ما بنيه بالايي دارد و هم مواد خوبي در دسترس است که نيرومند و قوي هستند، من سال گذشته در محلي با مجموعه‌اي از پوشه‌ها و پرونده‌هايي روبرو شدم که از زبان فرماندهان و رزمندگان از هر رده‌اي مطلب گردآوري شده بود و وجود اينها امروز در دنيا به عنوان لوازم نويسندگي به شمار مي‌آيد، داشتن اطلاعات و تحقيق پيرامون موضوع مورد نظر براي خلق اثري درخور و چند بعدي، حياتي است.

زنوزي ادامه داد: خوبي منابع موجود اين امکان را به نويسندگان به ويژه نسل‌هاي آينده مي‌دهد که بدون دردسر و به جاي اينکه پاره پاره اين اطلاعات را از جاهاي مختلف تهيه کنند، همه را يکجا در مجموعه‌هايي چون دفتر ادبيات و مقاومت، کتابخانه جنگ ومراکزي از اين دست، بيابند.

نويسنده قوائد بازي تصريح کرد: تا وقتي نويسندگان ما سراغ اين شکل کار کردن نروند، وضعيت ادبيات ما به ويژه در حوزه دفاع مقدس همين است و در مقابل شخصيت‌هايي در آثار قرار مي‌گيرم که باورشان نمي‌کنيم، درحاليکه براي رسيدن به هدف بايد يک روانکاوي دقيق و عميق سياسي، اجتماعي صورت بگيرد.

خالق کتاب «مخلوق» درباره ديگر معضلات آثارادبي دفاع مقدس، گفت: شتاب زدگي و کتاب سازي و بي توجهي به امر تحقيق از ديگر آفت‌هاي ادبيات داستاني دفاع مقدس ماست، از طرف ديگر چون براي کارها و زحمت‌هاي نويسندگان اجري در نظر گرفته نمي‌شود و هنوز نگاه مسوولان فرهنگي ما به تعداد صفحات يک اثر است تا به زحمتي که يک نويسنده کشيده، نتيجه همين است که مي بينيد، بنابراين مسوولان بايد زمينه را هموارتر کنند، کار کارشناسي صورت بگيرد تا به کيفيت بالاتري در اين عرصه دست پيدا کنيم.

 اين منتقد ادبيات در پايان گفت: اگر به مسايلي که اشاره کردم توجه شود من خوشبين هستم، چرا که قلم‌هاي توانا و شايسته‌اي وارد اين کار شده است، ما ديگر به دوره بلوغ رسيده‌ايم و اگر قرار باشد کاري بکنيم، الان وقتش است و کم کم دارد دير مي‌شود.

زنوزي جلالي درحال حاضر مشغول نگارش رمان برج 110 است، که به گفته وي کار سنگيني است و دو سه سال درگير نوشتن آن است.

همچنين به تازگي قسمت سوم « جنگ نيروي دريايي» اثري با عنوان اوليه« خرمشهر خرمشهر»  به قلم زنوزي جلالي در حوزه هنري منتشر خواهد شد.

پيش از اين آثاري چون، « قاعده بازي» برنده جايزه سال، رمان « مخلوق»، کتاب « باران بر زمين سوخته» مجموعه نقدهايي بر رمان‌هاي احمد محمود، از وي منتشر شده بود که در نمايشگاه امسال نسخه‌هاي تجديد چاپ شده آن، به نمايش در مي‌آيد.

 

 

دوشنبه 13 ارديبهشت 1389 - 13:54


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری