سه‌شنبه 6 تير 1396 - 9:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

اكرم اماني

 

تاكيد روابط عمومي سوره مهر به جاي تبليغ مستقيم بر اطلاع رساني است

 

 

گفتگو با حيدر ايمني، مدير روابط عمومي موسسه انتشارات سوره مهر

 شركت انتشارات و مطبوعات سوره مهر به‌عنوان متولي انتشارات و مطبوعات حوزه هنري و به‌عنوان محل بروز آثار توليدي حوزه هنري عهده‌دار كليه امور مربوط به برنامه‌ريزي، طراحي محتوا، توليد فني، انتشار و توزيع كتاب و نشريات و ساير محصولات فرهنگي ـ هنري اين حوزه مي‌باشد.

علاوه بر اين، سياستگذاري و كنترل و هدايت فعاليتهاي فرهنگي و هنري كشور به واسطه توليد آثار با كيفيت و تأثيرگذار همواره مورد توجه گردانندگان شركت بوده است.مسئول روابط عمومي چنين موسسه اي به طبع بايداصول وحرفه اي و وظايف خود به خوبي آشنا بوده و سيرکار را با حساسيت دنبال نمايد. با حيدر ايمني مدير روابط عمومي اين موسسه در خصوص ويژگي ها و عملکرد اين روابط عمومي گفتگو کرده ايم که در ادامه خواهد آمد.

وظيفه روابط‌عمومي در يک مؤسسه بزرگ انتشاراتي چيست؟

امروزه در دنيايي زندگي مي­کنيم که اطلاعات در آن عامل اصلي توليد شناخته شده همانطور که روزگاري نيروي بازو و زماني هم سوخت اين چنين بود. در اين روزگار بشر توانسته است با توسل به قدرت اينترنت زمان و مکان را به تسخير درآورد و با تکنولوژي هايپرلينک (hyperlink) به اطلاعات نامحدود دست پيدا کند، به اصطلاح رايج در اين زمينه بشر با انفجار اطلاعات روبرو شده است.

در اين ميان ارتباط موثر و هدفمند، كليد موفقيت هر سازمان در عرصه هاي مختلف و بسترهاي گوناگون است.روابط عمومي ها به عنوان مغز متفكر، چشم بينا و زبان گوياي هر سازمان وظيفه برقراري و تداوم ارتباط و همچنين انعكاس رويدادهاي هر سازمان به سطح جامعه را دارند. اين، مهم ترين كاركرد روابط عمومي ها از منظر ارتباطي است. از اين منظر روابط عمومي ها مي انديشند، مي گويند و مي بينند. مي انديشند كه چگونه روابطي موثر با ساير نهادها برقرار كنند، مهم ترين رويدادها و فعاليت هاي سازمان را به اطلاع مردم مي رسانند و در نهايت به مشاهده تاثير فعاليت ها و همچنين انعكاس آن در جامعه مي نشينند.

« خبر »يکي از مهم ترين محصولات ارتباطي روابط عمومي هاست و در كنار انواع ديگر ارتباطاتي كه از طريق روابط عمومي ها شكل مي گيرد زنجيره اتصال سازمان به جامعه است. در فرآيند توليد محصولات و خدمات در هر سازمان، خبر قطعه وصل كننده قطعات ديگر به هم و توليد محصول نهايي محسوب مي شود.

« خبر » در  اولين و آخرين مرحله توليد نقش اساسي دارد. مثلي در بين متخصصان ارتباطات مشهور است كه مي گويد: « اگر خبر يك رويداد منتشر نشود، مثل آن است كه آن رويداد اصلا اتفاق نيفتاده است.»

روابط‌عمومي از نظر ماهيت و كاركرد قرابت زيادي با رسانه‌ها دارد؛ به  نحوي كه در يكي از تعاريف قديمي، روابط‌عمومي را هنر كاربرد خردمندانه از رسانه‌ها براي نفوذ در افكار عمومي تعريف كرده‌اند.  به بيان ديگر يكي از دلايل و ضرورت‌هاي تشكيل و ظهور روابط‌عمومي در دنيا برگرفته از پاسخ‌گويي به نيازهاي رسانه‌اي سازمان‌ها و دستگاه‌ها بوده است. از سوي ديگر رسانه‌هاي جمعي نيز كه بخش اعظمي از اطلاعات و اخبار مورد نياز خود را از سازمان‌ها و دستگاه‌ها تأمين مي‌كنند وجود چنين واحدي را مغتنم شمرده كه بتوانند از طريق اين واحد مشخص به اطلاعات، اخبار و گزارش‌هاي مورد نياز خود دسترسي يابند.

بنابراين وظايف و اهداف سازماني روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها ايجاب مي‌كند كه آن‌ها با يكديگر همكاري و ارتباطي مؤثر و مستمر داشته باشند. براي مثال امروزه روابط‌عمومي يك سازمان بدون ارتباط و استفاده مؤثر از رسانه‌هاي جمعي (مطبوعات، راديو، تلويزيون، سينما و...) قادر نخواهد بود پيام‌ها، اطلاعات، خواسته‌ها و انتظارات خود را براي انبوهي از مخاطبانش ارسال كند و آنان را همگام و همراه با برنامه‌ها و سياست‌هاي سازمان متبوعش سازد و به نوعي با جلب مخاطبان خود مشاركت آنان را به خدمت گيرد. در واقع سازماني كه نتواند به نحو صحيح و اثربخش با مخاطبان خود از طريق ابزار رسانه‌ ارتباط برقرار كند بدون ترديد در پيشبرد اهداف، برنامه‌ها و سياست‌هايش شكست خواهد خورد. در آن روي سكه نيز رسانه‌‌هاي جمعي براي تهيه و پيگيري يك موضوع، خبر يا گزارش جامع و كامل براي مخاطبانش نيازمند مراجعه به سازمان‌ها و روابط‌عمومي براي دريافت آخرين و بهنگام‌ترين اطلاعات پيرامون موضوعات درخواستي خود هستند. بنابراين، مي‌توان ادعا كرد كه روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌هاي جمعي نيازمند برقراري ارتباطي مستمر، منطقي و اثربخش با يكديگر هستند تا بتوانند از اين طريق در توسعه فعاليت‌هاي اطلاع‌رساني خود موفق عمل كنند.

 

روابط‌عمومي سوره مهر از كي تأسيس شده است و چه فعاليت‌هايي را تاكنون انجام داده است؟

 روابط عمومي انتشارات سوره مهر از سال 1380 همزمان با آغاز دور جديد فعاليت هاي انتشارات سوره مهر تشکيل شد.اين اداره بعد از گذشت نزديک به يک از دهه از تاسيس خود توانسته مراحل تثبيت را پشت سر بگذارد و به يک واحد اثرگذار بر تصميمات سازماني تبديل شود.

در آغاز شکل گيري اين بخش، تعريف و نگرشي که در سازمان نسبت به روابط عمومي وجود داشت صرفا در سطح کارهاي اجرايي و مناسبتي روزمره بود. مثلا از روابط عمومي اين انتظار مي رفت که پيگير امور رفاهي کارکنان يا صرفا نصب پارچه و پلاکاردهاي مناسبتي و تهيه بريده جرايد باشد.در آن زمان اموري همچون ارسال اخبار همراه با کتاب براي رسانه ها در نزد واحد هاي ديگر تعريف مشخصي نداشت و هزينه اي اضافه بر دوش سازمان تلقي مي شد.

روابط عمومي در طول مدت فعاليت خود توانسته به تدريج اين نگرش را اصلاح نمايد و به واحدي پويا و اثرگذار در جريانات و تصميمات سازماني تبديل شود که مستندات آن در ادامه تشريح مي شود.

ويژگي ديگري که روابط عمومي سوره مهر در طي اين سال ها داشته دور کردن روابط عمومي از يک واحد «گزارش ده» و تبديل آن به يک واحد «تحليل گر» بوده است.

در حال حاضر اين واحد توانسته با کنترل و هدايت روندهاي مختلف سازماني، خود را به عنوان بخشي حرفه اي و تخصصي تعريف نمايد .

در زمينه جذب نيرو نيز بر کيفيت نيروها بيش تر از کميت تاکيد شده و بنابراين واحد روابط عمومي با استفاده از 5  نفر نيروي ثابت فعاليت هاي خود را به انجام مي رساند که البته در اين ميان از نيروهاي پروژه اي و حق التحريري نيز استفاده مي شود.

اين واحد داراي چهار بخش امور اداري و اجرايي، ستاد خبر و اطلاع رساني،سمعي-بصري و طرح و  برنامه و پژوهش است که تمامي کارکنان اين بخش ها داراي تحصيلات کارشناسي و کارشناسي ارشد در رشته هاي علوم ارتباطات، کتابداري و اطلاع رساني، گرافيک کامپيوتري و ... هستند.

- روابط‌عمومي چه نقشي را در فعاليت‌هاي تبليغاتي و براي عرضه و فروش كتاب‌ها ايفا مي‌كند؟

 همان طور كه گفته شد به اعتقاد ما خبر و اطلاع رساني حلقه اتصال سازمان به جامعه است. با اين پيش فرض بايد گفت كه فعاليت هاي روابط عمومي در زمينه معرفي و اطلاع رساني كتاب، صرفا به مرحله بعد از توليد محدود نمي شود بلكه در تمام مراحل روابط عمومي مي تواند نقش فعال داشته باشد. مثلا مصاحبه با يك نويسنده كه مدتي است كتابي منتشر نكرده و به انزوا رفته است را مي توان در اين زمينه ذكر كرد. اين كار براي روابط عمومي چند مزيت دارد يكي اين است كه نوعي ارتباط انساني بين نويسنده و سازمان برقرار مي شود و در نتيجه وقتي نويسنده پيگيري و توجه سازمان را مي بيند به كارش دلگرم مي شود و ثانيا انتشار مصاحبه و معرفي مجدد نويسنده باعث جريان سازي خبري و ايجاد موج خبري مي شود و بر فروش ديگر آثار او اثر مي گذارد.

به طور كلي كاركردهايي كه يك روابط عمومي مي تواند داشته باشد را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:

 

    شفاف‌سازي ارتباطي

اولين نقشي كه روابط‌عمومي در شرايط جديد جامعه ما و جهان به خود گرفته، شفاف‌سازي ارتباطي است. اگر در گذشته نقش تبليغي و ترويجي محض داشته‌اند، امروزه در شرايط جديد مي‌بايد مبتني بر آسان كردن روند اطلاع‌رساني در جامعه شوند. اگر توانستيم اين نقش را در جامعه ايفا كنيم هم پاسخگوي تحولات جهاني خواهيم بود و هم پاسخگوي تحولات جامعه خودمان.

 

   كارآمد كردن كارشناسان ارتباطات

دومين نقش روابط‌عمومي‌ها، كارآمد كردن نظام كارشناسي دستگاهي است. يكي از مشكلات جدي كه جامعه ما با آن مواجه است ناكارآمدي بدنه تخصصي يا كارشناسي دستگاهي است و در اين شرايط متخصص كسي است كه خواسته مدير را تخصصي بيان كند و تحقيقي انجام دهد و خواسته مديريت سازمان را با زبان علمي تخصصي پاسخ دهد.

مشاركت در تصميم‌گيري‌ها

نقش سوم كه براي روابط‌عمومي‌ها و اصولاً سايرين منظور است، جلب مشاركت در تصميم‌گيري‌هايي است كه به نظر مي‌رسد به هر حال آن تصميم‌گيري موفق است كه بر مشاركتي مبتني شود و اساساً تعريف توسعه هم همين است. زيرا پايه اولين توسعه، جلب مشاركت است.

 

    ارتباطات دوسويه

نقش چهارم دوسويه كردن ارتباطات است، زيرا عصر، عصر ارتباطات دوسويه است. ديگر در آن ارتباطي كه گوينده‌اي براي جمع سخنراني كند و يك دستگاه براي جمع تصميم‌گيري‌هايش را اعلام نمايد رو به افول مي‌رود زيرا ارتباط بايد دوسويه و تعاملي باشد.

 

   پاسخ‌گويي مناسب

ويژگي پنجم پاسخ‌گو كردن دستگاه‌هاست. در اطلاعات دوسويه هر كس چرايي دارد و اطلاعاتي را مي‌خواهد كه در اين خصوص پاسخ‌گو كردن دستگاه‌هاي اجرايي خود به خود وظيفه روابط‌عمومي‌هاست.

 

   انتظارات منطقي

نقش ششم عقلاني كردن انتظارات يا عمق بخشيدن به يك جهان در حال تغيير رسانه‌هاست. وسايل ارتباط جمعي يا شبكه‌هاي اطلاع‌رساني مي‌توانند انتظارات فزاينده به وجود بياورند و در اينجا بحثي مطرح مي‌شود مبني بر اينكه انتظارات حتي مي‌تواند به سرخوردگي‌هاي فزاينده منجر شود و انتظارات فزاينده وقتي كه تناسبي با امكانات و ضرورت‌هايي كه در جامعه است نداشته باشد، منجر به سرخوردگي‌هايي مي‌شوند و در حقيقت مي‌توانند برقراركننده نسبي ميان انتظارات و امكانات موجود در جامعه باشند.

حال ميان انتظارات و امكانات فزاينده در جامعه سه راهبرد و خط‌مشي بيشتر نيست. راه حل اول اينكه بايد انتظارات و مطالبات مخاطبان را محدود كنيم كه اين امر جامعه را به سوي رخوت و ركود مي‌كشاند.

راه حل دوم، اگر توقعات فزاينده، بلندپروازي و تخيل در جامعه وجود داشته باشد سبب بروز انقلاب فزاينده و انقلاب سرخوردگي‌هاي فزاينده مي‌شود.

راه حل سوم عقلاني كردن يا عمق و غنا بخشيدن انتظارات و متناسب كردن با واقعيات است، واقعي كردن انتظارات عملي است كه روابط‌عمومي‌ها بايد انجام دهند. توجه داشته باشيد كه واقعي كردن با توجيه كردن تفاوت دارد.

 

    طبقه‌بندي پيام بر حسب نوع مخاطب

نقش هفتم طبقه‌بندي كردن پيام متناسب با مخاطب و متناسب با موضوع است. روابط‌عمومي‌ها طبقه‌بندي يا شكلي از پيام را بايد به مخاطبانشان عرضه بدارند كه براي آن‌ها جذابيت به همراه داشته باشد. پس جهان ما در عصر رسانه‌هاي چند منظوره قرار دارد و هر كدام از اين رسانه‌ها در صورتي مي‌توانند بيشترين تأثير را داشته باشد كه يك تركيب هندسي منظم، صحيح و كارآمد از اين ابزارها و در جاي خود مورد استفاده قرار دهد و دنياي چند رسانه‌اي عملي كردن يكي از نقش‌هاي به اصطلاح تكنيكي روابط‌عمومي‌هاست.

 

    رسوخ در اذهان عموم

همان‌طور كه مي‌دانيم عصر ما عصر وفور ارتباطات است و نمي‌توان جلوي رسوخ و نفوذ اطلاعات را گرفت و اگر راه‌هاي معقول و منطقي آن را سد كنيم از راه‌هاي نامعقول وارد مي‌شود. اگر در جامعه، اطلاع‌رساني خوب و به موقع صورت پذيرد، شايعات و استفاده از رسانه‌هاي غير به نحوي از انحاء بروز مي‌يابد در اين صورت دستگاه‌هاي اجرايي هم مصون نيستند. پس بايد ساختارهاي مناسب اجرايي را با ساخت سياسي همراه و متناسب با مطالباتي كه در جامعه وجود دارد هماهنگ كنيم.

 

    بازخورد روابط‌عمومي‌ها

نقش نهم بازخورد روابط‌عمومي‌هاست. در نظام امروزي، روابط‌عمومي مبتني و متكي بر مكانيزم و سازه‌كارهاي بازخورد هستند. يعني تنها نقش مبلغ، شناسايي، ارزيابي و مرتفع ساختن عناصر مزاحم دروني و بيروني و عناصر مانع انتقال اطلاعات شفاف و سالم نيست و آن تلقي سنتي از روابط‌عمومي‌ها كه نقش مبلغ يا بازخورد يا به اصطلاح منتقل‌كننده حساسيت‌هاست، به منتقل‌‌كننده واكنش‌ها تغيير مي‌يابد.

 

-  انتشارات سوره چه ظرفيت‌ها و امكاناتي را براي انجام تبليغات مؤثر و همچنين انجام فعاليت‌هاي خاص روابط‌عمومي دارا مي‌باشد و از آ نها بهره مي گيرد؟

 تاكيد روابط عمومي سوره مهر به جاي تبليغ مستقيم بر اطلاع رساني است. اطلاع رساني كتاب ها و محصولات سوره مهر نيز تا حد ممكن به صورت غير مستقيم انجام مي شود تا تاثير بيش تري بر مخاطب داشته باشد. مثلا اخبار انتشار محصولات براي رسانه ها و خبرنگاران ارسال مي شود و رسانه ها در  قالب خبر به اطلاع رساني براي سوره مهر مي پردازند. اين كار باعث مي شود تا رسانه ها به وسيله اي براي  جريان سازي خبري تبديل شوند. اطلاع رساني به اين شيوه نسبت به شيوه سنتي زمان و كار بيش تري نياز دارد و معمولا در درازمدت نتيجه مي دهد زيرا ابتدا بايد توجه و اعتماد رسانه به سمت روابط عمومي جلب شود و نيازمند ارتباط و تعامل مستمر با رسانه است. از اين به بعد اين رسانه ها است كه به روابط عمومي مراجعه و به خبرسازي براي روابط عمومي مي پردازد. اين شيوه به مرور بدبيني معمولي كه رسانه ها به اخبار روابط عمومي دارند را نيز برطرف مي سازد.

به لحاظ مخاطب شناسي، مخاطبان سوره مهر طيف گسترده اي را در برمي گيرد؛ زيرا حوزه هاي كاري انتشارات متنوع است.به لحاظ محتوايي مخاطبان سوره مهر را مي توان در دو دسته مخاطبان عام و خاص دسته بندي كرد. مخاطبان عام بيش ترين ميزان را در بر مي گيرد و از شيوه هاي مختلفي اطلاع رساني براي آن ها انجام مي شود. ارسال اخبار از طريق پيام كوتاه و ايميل براي مشتركان، انتشار اخبار در سايت سوره مهر، برگزاري جلسات نقد و بررسي و رونمايي كتاب، تمركز بر اطلاع رساني از طريق رسانه ملي در كنار خبرگزاري ها و روزنامه ها، و ... از جمله برنامه هايي است كه به صورت عمومي براي مخاطبان انجام مي شود. در اين ميان مخاطبان خاص سوره مهر كه اغلب مخاطب كتاب هاي پژوهشي و جامعه دانشگاهي هستند نيز براي ما حائز اهميت است. در اين راستا طرح پيوند مراكز دانشگاهي با انتشارات سوره مهر تا كنون در سه دانشگاه تهران، علامه طباطبايي و تربيت مدرس برگزار شده است.

 هدف اين طرح معرفي کتاب هاي پژوهشي و برگزيده انتشارات سوره مهر در مراکز دانشگاهي کشور است. جامعه هدف اين طرح كليه اساتيد، دانشجويان و محققان فعال در مراكز دانشگاهي سراسر كشور و در حوزه هاي مرتبط با زمينه كاري سوره مهر هستند. با توجه به موضوعات كتاب هاي توليد شده در سوره مهر،اساتيد، دانشجويان و محققان  رشته هاي علوم اجتماعي و ارتباطات،زبان و  ادبيات فارسي، زبان شناسي، مطالعات فرهنگي، هنرهاي نمايشي و تجسمي، پژوهش هنر، فلسفه هنر، سينما، تئاتر، موسيقي و ... جامعه هدف اين طرح هستند.

اگرچه اين نمايشگاه ها با هدف فرهنگي برگزار مي شود و در آن كتاب هاي براي فروش عرضه نمي شود اما بر فروش كتاب هاي پژوهشي سوره مهر تاثير گذاشته است.

در حوزه شناسايي مخاطبان نيز تاكنون فعاليت هاي تحقيق مختلفي انجام شده است. نظرسنجي از مخاطبان در نمايشگاه هاي كتاب، نظرسنجي موضوعي از خوانندگان برخي كتاب ها نظير شطرنج با ماشين قيامت، مطالعه اثرگذاري شاخصهاي ژانر رمان “شطرنج با ماشين قيامت” بر مخاطبين غير ايراني كه با همكاري معاونت پژوهشي دانشگاه تهران انجام مي شود و پس از طي مراحل اكتشافي در كشور آمريكا اجرا خواهد شد.

از ديگر طرح هاي تحقيقاتي  در حوزه مخاطب مي توان «طرح تحليل مخاطبان سوره مهر» را نام برد كه مراحل مقدماتي آن انجام شده و در سال جاري به پايان مي رسد. همچنين نياز به اجزاي يك طرح پژوهشي جامع با تاكيد بر سه حوزه كتاب، مخاطب و بازار داريم كه تداكارت لازم براي اجراي آن در حال آماده سازي است. اين طرح حوزه هاي مختلفي از قبيل سنجش و مطالعات بازار، تحليل مخاطب و تحليل محتواي آثار منتشر شده را در بر مي گيرد.

-         مؤثرترين شيوه‌هايي كه تاكنون از سوي روابط‌عمومي انتشارات در زمينه معرفي و فروش كتب انتشارات وجود داشته كدام است؟

 هر فعاليت اطلاع رساني اي كه مي خواهد انجام گيرد بايد همراه با شناخت صحيح از مخاطب باشد.طبعا هرگونه فعاليتي كه منطبق با اين پيش زمينه ها باشد نتيجه مي دهد. در زمينه برگزاري رونمايي كتاب ها شيوه تازه اي اتخاذ شده كه نتايج مطلوبي در پي داشته است. قبل از انتشار كتاب مصاحبه ها و خبرهاي كوتاهي در مورد ويژگي هاي كتاب و نويسنده منتشر مي شود كه راه را براي پذيرش افكار عمومي و جريان سازي خبري فراهم مي كند. با نزديك شدن به انتشار كتاب يك جلسه پيش از رونمايي برگزار مي شود كه اغلب  از خبرنگاران و دست اندركاران كتاب دعوت مي شود، اين كار اطلاعات جديدتري در مورد كتاب به مخاطبان مي دهد و افكار عمومي را براي پذيرش كتاب آماده مي كند.با توجه به مخاطبان كتاب پوستر و بورشورهاي كتاب نيز در اختيار برخي از كتاب فروشي ها قرار مي گيرد. بعد از انتشار كتاب جلسه رونمايي كتاب برگزار مي شود و ايميل و پيامك هاي انتشار كتاب براي مخاطبان فرستاده مي شود. در مرحله بعد نظر شخصيت ها و چهره هاي مردمي خبرساز در مورد كتاب منتشر مي شود كه در جلب افكار  عمومي تاثيرگذار است.

طبعا اين فعاليت هاي بايد متناسب با ويژگي هاي محتوايي اثر و مخاطبان آن باشد و در مورد همه كتاب ها نمي توان اين فعاليت ها را انجام داد. اين گونه تبليغات در مورد كتاب هايي نتيجه مي دهد كه خود اثر نيز ويژگي هاي ذاتي برجسته اي داشته باشد. از سوي ديگر هر انتشاراتي در هر سال برخي از كتاب و محصولات خود را برجسته مي كند تا اولا توجه مخاطب به فعاليت هاي انتشارات جلب شود و از سوي ديگر نوعي برند سازي براي انتشارات مي كند. اين به معناي انزوا و فراموش كردن ساير كتاب ها نيست بلكه در پي جلب توجه مخاطب و برندسازي براي انتشارات ساير كتاب ها نيز به فروش مي رسد.

- آيا برخي فعاليت ها از قبيل بسته‌بندي كتب هم با نظر روابط‌عمومي انجام مي‌گيرد و اين كار چه نقشي در فروش كتاب‌ها دارد؟

 روابط عمومي در ايده پردازي و برگزاري جلسات كارشناسي براي طراحي برنامه هاي جديد در زمينه فروش و بازاريابي با بخش بازرگاني همكاري مي كند.همچنين آموزش نيروي انساني از طريق برگزاري كلاس هاي آموزشي براي كاركنان را نيز در برنامه خود دارد. در كل در مورد ايده هاي جديد بخش بازرگاني و توليد روابط عمومي فعاليت هاي نرم افزاري و ايده پردازي را انجام مي دهد.

- چقدر از بازاريابي فروش كتب انتشارات با فعاليت‌هاي روابط‌عمومي مرتبط است؟

 اعتقاد ما بر اين است كه اطلاع رساني با شناخت درست از مخاطب و محتواي كتاب مي تواند به نتايج مثبت برسد. شايد به طور دقيق نتوان مشخص كرد كه چه ميزان از فروش ناشي از فعاليت هاي روابط عمومي است، اما مي توان گفت روابط عمومي زمينه را براي فعاليت هاي بازرگاني فراهم مي كند و بعد از آن نيز با جريان سازي خبري زمينه پشتيباني را فراهم مي كند.

- آيا روابط‌عمومي انتشارات فعاليت برون‌مرزي هم دارد؟

  در زمينه فعاليت هاي برون مرزي انتشارات مي توان از حضور در نمايشگاه هاي بين المللي و انجام پژوهش در ساير كشورها را نام برد.

از جمله فعاليت هاي نمايشگاهي سوره مهر مي توان از حضور در نمايشگاه بين المللي فرانكفورت 2009 نام برد كه علاوه بر ارائه برخي از كتاب ها، به ارتقاي تجربيات در زمينه نمايشگاه داري و نقد آسيب شناسي فعاليت هاي اين حوزه كمك كرد. علاوه بر اين سوره مهر در نمايشگاه دستاوردهاي ايران در افغانستان نيز شركت كرد و زمينه آشنايي و معرفي كتاب هاي خود براي فارسي زبانان افغانستان را فراهم آورد.

علاوه بر اين تعدادي از كتاب هاي سوره مهر نيز توسط مترجمان خارجي در حال ترجمه است.

- در فضاي مجازي تا چه اندازه فعاليت تبليغاتي داريد؟

 در سال جديد گرايش روابط عمومي سوره مهر بر مجازي سازي فعاليت هاي شركت است. در سال جاري مطالعات اوليه براي مجازي سازي فعاليت هاي به انجام مي رسد واجراي كامل اين طرح به 3-5 سال زمان نياز دارد.

ارتباط سوره مهر با خبرنگاران و همچنين برخي از نظرسنجي ها از طريق فضاي مجازي انجام مي گيرد. طراحي و راه اندازي سايت جديد سوره مهر كه مراحل پاياني خود را مي گذراند زمينه را براي فعاليت بيش تر سوره مهر در فضاي مجازي فراهم مي كند.

 

 

چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389 - 15:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری