پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 5:29
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

اوگوستا شخصيت حسابگر و با هوشي دارد

 

گفتگو با زري اماد بازيگر نمايش "عيش و نيستي" به کارگرداني ايرج راد

 

زري اماد از جمله بازيگران باسابقه تئاتري است که تجربه هاي موفقي در زمينه کارگرداني دارد و از جشنواره هاي متعددي برنده جوائزي شده است . " پوکه هاي برنجي " ، سيبهاي پلاسيده " ، " مبارک و خاتون پرده نشين" از جمله اين نمايش ها است . اماد در نمايش " عيش ونيستي در قالب شخصيتي خاکستري بازي متفاوت و جذابي ارائه کرده است . 

 

 

در جشنواره امسال تئاتر فجر حضور پر کاري را تجربه کرديد ؟

بله ، تجربيات خوب و متفاوتي بودند و تلاش کردم از ميان پيشنهادات کاري تئاتري نمايش هايي را قبول کنم که شخصيت داراي کنش و اکت باشد و نقش تعيين کننده اي در نوع روابط بين شخصيتهاي نمايش داشته باشند . " ارغوان " به کارگرداني احمد ايراني خواه که يک اثر اجتماعي با محوريت موضوع زنانه اي است و به رويارويي و تقابل دو زن روشنفکر مي پردازد . " نظميه زنان " به کارگرداني علي اصغر خليلي  که به بررسي واقعه اي تاريخي در مقطع سلطنت رضا شاه و واقعه کشف حجاب و زنان مي پردازد و همين نمايش " عيش و نيستي " شخصيت زن نمايش حضور کنشمند و اثر گذاري عليرغم وجوهات خاکستريش دارد .

 

اوگوستا شخصيتي که در نمايش " عيش و نيستي " آن را بازي مي کنيد  را بعد از خواندن نمايش نامه چگونه ديديد ؟

 اوگوستا زن ميانسالي منفعت طلب ، سود جو و حسابگري است که در سايه اقتدار و قدرتش رفتار مستبدانه اي با همسرش دارد و در تمام موارد حرف حرف او است و حرفي به جز خودش را قبول ندارد و زني است که شعارش فقط منيت است .

 

يکي از دلائلي که اوگوستا آنيبال را براي ازدواج انتخاب کرده ضعف شخصيتي و منفعل بودنش است ؟

 

بله ، البته ممکن در سنين جواني و موقعي که در کلاس تحت تعليم اوگوستا به عنوان استاد قرار گرفته به او علاقه اي داشته است  و اين در سن و سال دختران جوان محصل امري طبيعي بنظر مي رسد . البته در شهر کوچک و سرو ساکتي که اوگوستا زندگي مي کند انتخاب هاي محدود و کمي براي ازدواج دارد . بهر حال همه مسائل زندگي اوگوستا داراي برنامه و حساب و کتاب هستند .

 

اوگوستا به نوعي نماينده زنان روشنفکر متفرعن و مغرور فرانسوي است ؟

موقعي که متن نمايش را خواندم متوجه شدم اين شخصيت از خصوصيات  واقعي من بسيار دور است که خودم اصلا چنين رفتاري ندارم و آدم مهرباني هستم و اين مسئله چالش بسيار مناسبي را براي ايفاي اين نقش پيش رويم قرار مي داد . بنابراين تلاش کردم بعد از خواندن متن و شروع تمرينات خصوصيات رفتاري اوگوستا را در خودم بپرورانم و در ادامه با راهنمايي هاي ايرج راد که خيلي هم بابت درست در آوردن اين نقش حساس بودند  به عنوان کارگردان تقريبا به تمام زواياي آشکار و پنهان نقش نزديک شدم .

 

به عنوان بازيگر چه وجوهاتي را هنگام بازي به شخصيت اوگوستا اضافه کرديد ؟

تلاش کردم در عين حالي که اوگوستا شخصيت مقتدر ، سودجو ومنفي دارد شيرين و دوست داشتني براي تماشاگر بنظر برسد وبهرحال اين وجوهات باعث جلب توجه آنيبال براي ازدواج با او شده است و در ادامه 11 سال با او زندگي مشترکش ادامه پيدا کند.

 

به نوعي نمونه زنان اغواگر فيلمهاي نوآر امريکايي است ؟

درست است ، اوگوستا با اين نوع زنان که عموما وجوهات خاکستري پر رنگي دارند شباهت هاي زيادي دارد .

 

در برخي از لحظات اوگوستا آنيبال را تحقير و تخريب شخصيتي مي کند ؟

بله واين ويژگي مرتبط است با به دست آوردن منافع براي اوگوستا و هر جا که نياز باشد با هوش و فراستي که دارد راه تخريب را در پيش مي گيرد ودر جايي ديگر به سراغ سرزنش و تحقير مي رود  وقتي که به آنيبال مي گويد بنشين اين حرف او را آنيبال اطاعت مي کند .

 

نقطعه ضعف برجسته اوگوستا توجه به ماديات است ؟

بله و براي رسيدن به پول به هر کاري تن در مي دهد و اين باعث ضعف او مي شود و در مقابل با رفتار سياست مدارانه اي که دارد اين ضعف را تا حدي پوشش مي دهد . اين سياست او در مواجهه با خبرنگاران به خوبي بروز و ظهور پيدا مي کند و موقعي که در باره حق انتشار کتاب آنيبال خبرنگار به او قرار داد پنجاه هزار فرانکي پيشنهاد مي کند در ادامه با صحبت کردن با ناشر اين مبلغ را به دو برابر افزايش مي دهد .

 

از تجربه حضور در " عيش و نيستي" به چه ميزان احساس رضايت داريد ؟

بهرحال در کنار ايرج راد کار کردن حاوي تجربيات مفيد و سازنده اي است و حساسيت و دقت ايشان در کار مثال زدني است وحتي کلمات هم برايشان مهم بود و در کنار اين دقت امکان کار خلاقه و حساب شده براي بازيگر را فراهم مي کردند.

 

نوع پوشش و لباس اوگوستا چقدر به ايفاي نقش به شما کمک کرد ؟

خب نقش موثري دارد و طراحي صحنه و لباس به کار بازيگر کمک زيادي مي كند و البته دقت نظر ايرج راد در تمام بخش هاي نمايش قابل مشاهده بود

 

به صورت گسترده اي تجربه ايفاي نقش هاي زنان سنتي را در کارهاي گذشته خودتان داريد . اين نوع نقش ها به لحاظ بازي چه تفاوت هايي با زنان غربي و روشنفکر دارند ؟

تجربه ايفاي نقش هاي زنان روشنفکر و خارجي در نمايش " وصيت نامه خواهر سارا" که آن را کارگرداني هم کرده بودم در گذشته داشتم و چون بازيگر حرفه اي هستم برايم تفکيک و مسئله خاصي در مورد ايفاي نقش وجود ندارد .

 

 

دوشنبه 23 فروردين 1389 - 9:3


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری