يكشنبه 30 مهر 1396 - 2:47
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

35 درصد افزايش فروش داشتيم

 

گفتگو با مرتضي محمد اسماعيل، معاون بازرگاني سوره مهر

 

سوره مهر در سال گذشته با فروش 2/1 ميليون نسخه فروش کتاب توانست از نظر درصد فروش نسبت به سال 87 ،به رشدي معادل 35 درصد برسد.تصميم گيري در زمينه فروش کتاب ها و اقدامات انجام شده براي بهبود بازار فروش در سال گذشته و همچنين امسال را با گفت و گويي با مرتضي محمد اسماعيل ؛معاون بازرگاني سوره مهر پي گرفتيم.

 

مهم ترين اقدامات معاونت بازرگاني براي سال 88 چه بود؟براي سال 89 چه تدابيري در دستور کار قرار خواهيد داد؟

مهم‌ترين تدبير ما در سال ٨٨ اين بود كه از فروش ارگاني به سمت فروش بازاري برويم و به ميان مخاطبان عام برويم. به عنوان مثال كتاب «دا» به‌رغم اينكه گفته مي‌شود فروش ارگاني دارد،در نمايشگاه ١٢ هزار نسخه فروخت و آنقدر فروش تك‌فروشي داشتيم كه غرفه دا را از غرفه سوره مهر جدا كرديم. و اين نشان مي‌دهد كه اين قضيه صحت ندارد. ما در سال ٨٨ رفتيم به سمت گسترش بازار ، به اين صورت كه تعداد پخشي‌‌ها را افزايش داديم و نمايندگي هاي فروش را افزايش داديم. پخشي‌ها را تا ٦٠ ـ ٧٠ درصد افزايش داديم.

دوم هماهنگي بود كه بين بازرگاني، توليد و روابط‌عمومي صورت گرفت، چيزي كه در گذشته نبود. واحد توليد بر اساس سفارش بازرگاني کتاب چاپ كرد و به موقع كتاب‌ها را منتشر كرد و روابط عمومي هم به خوبي اطلاع‌رساني كرد و بازار اطلاع‌رساني را براي كتاب‌ها داغ نگه داشت.بايد گفت طرح‌ها، طرح‌هايي نيست كه هر سال عوض شود، فقط آن‌ها را تكميل مي‌كنيم. به عنوان مثال سال ٨٦ ما ٥٥٠ هزار نسخه فروختيم و در سال ٨٧، ٩٠٠ هزار عنوان فروش داشتيم و امسال در حدود يك ميليون و دويست هزار نسخه فروش داشتيم.همچنين در سال ٨٩، به اين نتيجه رسيدم كه مركزيت را از تهران به مراكز استان انتقال دهيم. درمراكز استان‌ها نمايندگي‌هايي ايجاد کنيم و اين نمايندگي ها بصورت پخشي عمل ‌كنند و علاوه بر خاصيت فروشگاهي، به عنوان مركز پخش هم عمل كند. و به اصطلاح يك مدل‌سازي از خودمان در هر استان صورت گيرد و برنامه و اقداماتي كه در تهران صورت گيرد را در استان‌ها هم انجام دهيم.

علاوه بر اين اقدامات،در سال جديد اقداماتي در تهران قرار است صورت گيرد که علاوه بر افزايش نمايندگي پخشي، امسال کليه فروشگاههاي کتاب سطح شهر را شناسايي و درجه‌بندي كرده‌ايم. تلاش مي‌كنيم كه نمايندگي پخشي را با اين فروشگاه‌ها مرتبط كنيم. هدف ما اين است كه نمايندگي‌هاي پخشي را قدرتمند سازيم. بر همين اساس به صورت مستقيم به فروشگاه‌ها كتاب نمي‌فروشيم.فروشگاه‌ها بايد از پخشي‌ها سفارش بگيرند. همچنين در سال آينده مي خواهيم اقدام به تهيه بروشورو پوستردر زمينه معرفي کتاب هايمان هستيم و اين برشور و پوستر ها را اختيار فروشگاه‌ها قرار دهيم. در سال ٨٩ هدف ديگرمان اين است كه يك جريان‌سازي صورت دهيم.حدودا‌ً ١٠٠ عنوان كتاب سوره مهر به صورت معمول در اكثر كتاب‌فروشي‌ها وجود دارد كه ما بايد برنامه‌ريزي انجام دهيم كه اين تعداد را به ٢٠٠ عنوان افزايش دهيم.

همچنين در خصوص مخاطبان كتاب «دا»به دنبال اين هستيم كه يك سير مطالعاتي صورت دهيم و آن‌ها را از خواننده تنها کتاب «دا» تبديل به مشتري دائم كتاب‌هاي سوره مهر كنيم. دنبال اين هستيم که در سال جديد جايگزين كتاب دا را هم پيدا كنيم به دفتر ادبيات هنر و مقاومت هم اعلام کرده ايم که کتابي در حد دا معرفي کنند که در سال جديد جايگزين اين کتاب باشد.از اتفاقات ديگر در سال جديد افتتاح سايت جديد است كه در سايت جديد فروشگاه مجازي كتاب را راه‌اندازي مي‌كنيم و در اين فروشگاه علاوه بر معرفي كتاب‌ها مخاطبان مي‌توانند مشترك شوند و خريد صورت دهند.

 

ميزان فروش سال 88 نسبت به 87 چقدر بود؟پيش بيني براي سال 89 به چه ميزان است؟

در سال ٨٨، افزايش فروشي در حدود ٣٥ درصد داشته‌ايم و بنا داريم كه در سال ٨٩ هم ٣٠ تا ٤٠ درصد افزايش صورت گيرد.

 

يکي از مواردي که مطرح است اين است که ما انبار داري را از سيستم نشر حذف کنيم،واحد بازرگاني چه تمهيداتي براي اين مسئله انديشيده است؟

در خصوص حذف انبارداري بايدگفت كه ما بايد يك موجودي كف از كتاب‌ها در انبار داشته باشيم يعني حداقل يك تيراژ از هر كتاب را در انبار داشته باشيم چون هنوز صنعت چاپ در كشور ما آنقدر پيشرفت نكرده كه به سرعت و به دنبال تقاضا كتاب در اختيار ما بگذارد.اگر روزي اين پيشرفت در صنعت نشر حاصل شد آن وقت مي توان انبارداري را از چرخه نشر حذف کرد.

 

براي حضور در کاروانهاي راهيان نور و برگزاري نمايشگاه چه اقداماتي انديشيده شده است؟

در خصوص حضور مستقيم در مناطق عملياتي و برگزاري نمايشگاه، چنين قصدي نداريم.ما از طريق نمايندگي‌هاي فروش خود در كاروان‌هاي راهيان نور حضور مي‌يابيم برنامه ما كاهش كار اجرايي است و ما به دنبال اين هستيم كه نمايندگي‌هاي خود را فعال نگه داريم.امسال برگزاري نمايشگاه بر عهده مناطق گذاشته شده است. اين امر يك سري ويژگي‌هاي مثبت دارد و از جمله اينكه افراد بومي وارد كار مي‌شوند و دلسوزي بيشتري دارند اما ويژگي منفي هم دارد ،از جمله ناهماهنگي بين اين واحدها زياد است. امسال ستاد راهيان نور هيچ سفارش خريدي به سوره مهر نداده است. چرا امسال سفارش خريدي نداشته‌اند ما نمي‌دانيم. بر همه ثابت است كه سوره مهر به عنوان ناشر اول در حوزه دفاع مقدس در كشور مطرح است. چون هر سال ٥٠ تا ٦٠ درصد نياز هاي آن‌ها را ما تامين مي کرديم . امسال از قرار معلوم از جاهايي ديگر مثل روايت فتح ـ بنياد حفظ آثارو ارزشهاي دفاع مقدس و غيره خريدهاي خود را انجام داده‌اند. در حالي كه كتاب‌هاي دفتر ادبيات و هنرمقاومت جزو كتاب‌هاي برتر در زمينه دفاع مقدس هستند. اما چون مسئول برگزاري نمايشگاه راهيان نور آن‌ها هستند ما نمي‌توانيم دخالتي كنيم.

 

 

دوشنبه 16 فروردين 1389 - 10:28


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری