سه‌شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 5:33
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

سه کتاب از سوره مهر در ميان برگزيدگان جشنواره حبيب غني پور

 

نهمين دوره جشنواره شهيد حبيب غني پور با حضور جمعي از مسئولان جشنواره، نويسندگان برگزيده، هئيت داوران و اصحاب رسانه درتالار مهر حوزه هنري با معرفي سه کتاب «دا»، «من و رضا و آيدين» و «ساعت‌ها همه خوابند» به عنوان برگزيده، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،اين جشنواره كه به همت هيئت امنا مسجد جواد الائمه هر ساله به ياد نويسنده شهيد؛ حبيب غني پور و به منظور تقدير از نويسندگان داستان نويس برگزار مي‌شود، امسال نيز با حضور دكتر مجتبي رحماندوست؛ مشاور رئيس جمهور ، حجت الاسلام دعوتي از داستان‌نويسان قبل از انقلاب، اميرحسين فردي ؛ دبير نهمين دوره جشنواره ، محسن مومني ؛ مدير مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري و نويسندگاني همچون محمدرضا بايرامي، رضا امير خاني و احمد شاكري برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم دكتر مجتبي رحماندوست عضو فرهنگستان هنر و نويسنده و پژوهشگر، ضمن تبريك ميلاد با سعادت حضرت رسول(ص)  و امام صادق (ع) طي سخناني برگرفته از کتاب «سه پديده در آينه رمان، اثر تازه منتشر شده خود، به بررسي ارتباط ميان قصه‌هاي قرآني با داستان‌ها و رمان‌هاي معاصر و کلاسيک پرداخت و در خصوص گونه‌شناسي قصه‌هاي قرآني گفت: وجود 116 داستان در قرآن كريم و سوره‌هايي نظير نوح(ع) و يوسف(ع) كه از ابتدا تا انتها، داستان هستند و تأليف صدها جلد كتاب قصص قرآن از سويي و وجود داستان معاصر و رمان كلاسيك در ادبيات حاضر و خصوصاً رشد و شفافيت بيشتر نظريه ادبيات داستاني در چند دهه اخير، بررسي ارتباط نوع قصه‌هاي قرآني را با داستان امروزي، امري ضروري مي‌سازد.

وي با طرح اين سوال كه‌ آيا آنچه در قرآن به عنوان قصه آمده است همان داستان كوتاه معاصر است، ادامه داد: آيا داستان‌هايي نظير داستان حضرت يوسف(ع) يا موسي (ع) در قرآن، رمان و يا يك داستان بلند به معناي امروزي آن است. وجود اشتراكات و افتراقاتي ميان قصه‌هاي قرآن و تأليف رمان كلاسيك يا داستان معاصر در نظريه ادبيات داستاني جديد حاكي از چه نوع ارتباط ميان اين دو پديده ادبي است.

رحماندوست قصص قرآني، داستان‌ها و همچنين رمان‌هاي معاصر را داراي وجوه مشترک و تفاوت‌هايي با يکديگر دانست و در اين خصوص در مورد اين شباهت‌ها، بيان داشت: در مباني نظري ادبيات داستاني و پردازش آن، همانند قرآن کريم نکاتي چون شخصيت‌پردازي، تعليق و دغدغه، شگفت‌انگيزي، گفت‌و‌گو و ديالوگ، نماد، کشمکش و درگيري دروني افراد و بين آنها، صحنه، قهرمان و ضد قهرمان و ... مورد اشاره و تأکيد قرار گرفته است.

اين نويسنده تصريح كرد: روايت، نماد، پرداخت داستاني، صحنه، گذار، تضاد، قهرمان و ضدقهرمان، تحول، حركت، حادثه و انديشه جريان سيال ذهن جزو مواردي هستند كه در داستان‌هاي قرآني كم نيستند.

وي با اشاره به موارد افتراق اضافه كرد: خروج از ساختار رمان و داستان كلاسيك داستان امروزي مقدمه، متن و نتيجه ندارد اما شاهد اين مطلب هستيد كه در داستان‌هاي قرآن كريم همانند سوره يوسف كل داستان است اما در عين حال آيه اول مقدمه آيه 4 تا 100 متن داستان و در پايان آيه 101تا 111 نتيجه‌گيري است.

رحماندوست در پايان، عناصري چون واقعي و مستند بودن شخصيت‌ها و حوادث، داشتن پيام مستقيم، صدور احکام کلي و ... را از ويژگي‌هاي قصص قرآني دانست و همچنين بر خالي بودن داستان و رمان‌ کلاسيک از وجوهي چون "مقدمه"، "متن" و "نتيجه" تأکيد کرد؛ چيزي که در قصه‌هاي قرآني به خوبي آورده شده است.

در ادامه اين مراسم اميرحسين فردي ؛ دبير نهمين دوره اين جايزه ضمن تبريك اين روز و خوشامدگويي به حاضران مراسم درباره داوري اين جايزه به سخنراني پرداخت.

فردي با بيان اين اينكه برگزاري چنين مراسمي هايي باعث مي شود نويسنده براي ادامه كار تشويق شود و فضاي فرهنگي كشور گرم و فعال باشد و با اشاره به رمان به زير چاپ رفته محمدرضا بايرامي و محمدکاظم مزيناني با عنوان «مردگان باغ سبز» و «شاه بي‌شين» و کتاب هاي «پرسه در خاک غريب» نوشته احمد دهقان، «گل سنگ» از سيدهاشم حسيني، ادامه داد : امسال فضاي ادبي كشور با اين كتاب ها خوب بود.اينها حوادث مهمي است كه در فضاي فرهنگي و ادبي كشور اتفاق افتاده است چرا كه نوشتن يك رمان يك حادثه است و كار سختي است كه نويسنده انجام مي دهد.

دبير جايزه ادبي غني پور در بخش ديگري از سخنان خود نسبت به بي تفاوتي نويسندگان نسبت به مسائل كشور هشدار داد و افزود: اگر مردم عادي نسبت به مسائل بي تفاوت باشند پذيرفته است اما اين بي تفاوتي ار سوي نويسندگان پذيرفته نيست و ما نمي توانيم از شهيد ياد كنيم و از احوال جامعه غافل باشيم.بايد موضع مان را مشخص كنيم و با شجاعت اعلام موضع كنيم.

وي در ادامه با بيان اينكه ادبيات در كشور مظلوم است گفت:در اين 30 سالي كه از انقلاب اسلامي گذشته به مناسبتهاي مختلف انواع مراسم به منظور تقدير از فيلمها و انواع ديگر فرهنگي بركزار مي شود اما آنجا كه پاي ادبيات داستاني مي رسد تنها سه تا چهار كتاب انتخاب شده اند. مثلا در جشنواره فيلم امسال 18 سازمان علاوه بر وزارت ارشاد به فيلم ها جايزه داده اند.براي مثال وزارت آموزش و پرورش،شركت ملي فرش ،شوراي فرهنگ عمومي،دانشگاه تهران و جالب تر از اينها كتابخانه هاي عمومي كشور و بنياد شهيد به فيلمها جايره داده اند، اما چرا به نويسنده ها جايزه نمي دهند.چرا بنياد شهيد هيچ وقت به ما در اين جشنواره كمك نمي كند و اينها باعث مي شود كه ادبيات و نويسنده در كشور ما مظلوم واقع شوند.

پس از سخنان فردي ،از برگزيدگان نهمين دوره جايزه غني پور در سه بخش تقدير صورت گرفت.بنا به اعلام هيئت داوران در بخش داستان كوتاه ، كتاب «آلبوم عكس» نوشته اصغر استاد حسن معمار به مقام اول دست يافت و «قواره‌اي براي 2 نفر» از زهره يزدان‌پناه به مقام دوم دست يافت و و دو کتاب «ويزاي بهشت» از عباس جعفري مقدم معرفي شد.

در شاخه داستان بلند و رمان اين بخش از نهمين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور، از ميان کتاب هاي بررسي شده، «خون نوشت» نوشته محمدرضا بايرامي رتبه اول را به خود اختصاص داد و «فاخته‌ها به لانه بر مي‌گردند» نوشته مجيد حميدي رتبه دوم را کسب کرد.

همچنين رتبه اول شاخه زندگي‌نامه داستاني دفاع مقدس به کتاب « دا» با تدوين سيده اعظم حسيني رسيد و کتاب‌هاي؛ «قجاوند به روايت همسر شهيد» از مجموعه «نيمه پنهان ماه» نوشته نجمه کتابچي و «آن روز هشت صبح» نوشته لاله جعفري به ترتيب در جايگاه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

در بخش ادبيات داستاني بزرگسال و با موضوع آزاد نهمين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور، از ميان 43 عنوان مجموعه داستان کوتاه، کتاب «ساعت‌ها همه خواب بودند» نوشته حسين علي جعفري به عنوان کتاب سال انتخاب و معرفي شد.

همچنين در بخش داستان بلند و رمان،«بيوتن» نوشته رضا اميرخاني رتبه اول و «شماس شامي» نوشته مجيد قيصري رتبه دوم را کسب کردند. رمان «فتوا» نوشته اکبر خليلي نيز کتاب تقديري اين بخش است.

در بخش داستان نوجوان با موضوع آزاد نهمين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور هم هيات داوران رتبه اول را به کتاب «من و رضا و آيدين» نوشته هاشم حسيني اختصاص داد و کتاب‌هاي «گرگ‌ها از برف نمي‌ترسند» نوشته محمدرضا بايرامي و «طبقه هفتم غربي» نوشته جمشيد خانيان به ترتيب رتبه‌هاي دوم و سوم را کسب کردند.

کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي نيز به عنوان کتاب سال بخش زندگي‌نامه هاي داستاني نوجوان انتخاب شد.
در ادامه اين مراسم به پاس قدرداني از تلاشهاي محمدرضا بايرامي نويسنده و رمان نويس كشور، نكوداشتي از سوي مسئولان جايزه غني پور برگزار شد كه از رضا اميرخاني ديگر رمان نويس كشور خواسته شد كه درباره بايرامي به ايراد سخنراني بپردازد.

رضا اميرخاني كه برگزيده نخست بخش رمان بزرگسال شد در اقدامي قابل توجه تنها لوح جشنواه را قبول کرد و جايزه مادي جشنواره را نپذيرفت تا با اين کار انتقاد خود را نسبت به کساني که اين دست جشنواره ها و رتبه هايش را بي اهميت مي دانند ابراز کند.

اميرخاني که با کتاب «بيوتن» در بخش رمان برگزيده اين جايزه معرفي شد، به رغم تمام جوايزي که پيش از اين به خاطر اين اثر و ديگر آثارش کسب کرده بود، لوح جشنواره ادبي غني پور را مهمترين و بهترين عنوان کسب‌شده خود خواند و در سخناني گفت: هيچ جايزه‌اي براي من بهتر از اين جايزه نبود و فقط به‌خاطر شهدا و اين جشنواره تنها لوح تقدير را با افتخار قبول مي‌کنم و اين سکه‌ها را نمي‌پذيرم.

وي با اشاره به دوستي و رابطه نزديكي كه با بايرامي داد،افزود: محمدرضا بايرامي بي‌شك يكي از درخشان‌ترين سوابق را در حوزه‌ نويسندگي دارد.

وي ادامه داد:در مراسم بزرگداشت رسم است كه بيشتر از گذشته شخصيت تقدير مي شود اما من مي خواهم به آينده اشاره كنم .همين الان كه در خدمت شما هستم بايرامي رماني را در حال انتشار دارد كه به عقيده كسي كه اين افتخار را داشته كه قبل از انتشار، اين رمان را بخواند مي توانم بگويم اين رمان بهترين رمان نوشته شده در طول سالهاي اخير است.

محمدرضا بايرامي هم که دو جايزه از جوايز اين جشنواره را به خود اختصاص داده است در سخنان كوتاهي با اشاره به اقدام برگزار كنندگان اين جشنواره گفت:من واقعا غافلگير شدم و قصد سخنراني نداشتم .اينگونه مراسم‌ها اگر هيچ حسني هم نداشته باشد مي تواند دهن كجي باشد به فرهنگي كه در آن ادبيات جدي گرفته نميظ شود ولي ما خودمان ،خودمان را جدي مي گيريم.

 

 

چهارشنبه 26 اسفند 1388 - 13:24


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری