چهارشنبه 7 تير 1396 - 13:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

بررسي آثار رقابتي جشنواره تجسمي فجر

 

زمستان نه چندان سرد امسال با برگزاري دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، اكسپوي هنرهاي تجسمي و هفت نگاه، روزهاي گرمي را براي علاقه‌مندان هنرهاي تجسمي سراسر كشور رقم زده است. نمايشگاه‌هايي با كيفيت و كميت متفاوت آثار و تعداد شركت‌كننده، اگر چه نمي‌توان از روي چنين نمايشگاه‌هايي به نوع نگاه و سبك هنرمندان شركت‌كننده رسيد اما تصوير كار اين تعداد هنرمند در كنار هم نشان‌دهنده برآيند كلي هنرهاي تجسمي به ويژه در آثار جوانان است كه قريب به سه چهارم آثار به نمايش درآمده در بخش رقابتي دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر را شامل مي‌شود.

آثار به نمايش درآمده در مؤسسه صبا داراي كيفيت‌هاي متفاوتي است، از كارهاي حرفه‌اي و مدرن‌تر نقاشي گرفته تا مجسمه‌هاي تجربي‌تر، هرچند در ميان حجم‌هاي ارائه شده نيز به كارهاي در خورد توجهي برمي‌خوريم. به طور كلي مجسمه‌هاي ارائه شده بيشتر در فرم‌هاي مدرن و بدون نگاه واقع‌گرايانه است. از سوي ديگر محدوديت اعمال شده در فراخوان جشنواره براي اراسل آثار با حجم كمتر از 60 سانتي متر مكعب باعث شده هنرمندان اين عرصه نتوانند آن چنان كه بايد مهارت و خلاقيت خود را به نمايش بگذارند.

اثر «رويش» الهي معتمد نمونه موفقي از حجم‌هاي به نمايش درآمده است كه با استفاده خلاقانه از متريال كاركرده فلز و چوب و سيم با نگاهي تازه به رويش، به خلق اثري مدرن پرداخته است كه انحناء و چرخش كار حس حركت را القا كرده و مخاطب را دچار احساس فراروي و جهش مي‌كند. وجود دو انحناي مقعر در سطح صاف در نسبت با نيم‌كره اين حس حركت را تقويت مي‌كند.

اما در نقاشي‌هاي به نمايش درآمده مي‌توان ردپاي نوعي نگاه آگاهانه، خلاقانه و رسيدن به زبان شخصي هنرمند را شاهد بود. براي نمونه حسين قاسمي با چاپ دستي و اكريليك، سواري سپيدپوش را بر زمينه قرمز به تصوير مي‌كشد كه اين تقابل قرمز در برابر سپيد آشفتگي، بي‌ثباتي و فضاي روان‌پريشانه را به مخاطب القا مي‌كند. استفاده از سوار سپيدپوش نقطه طلايي كار است با سپيدي و روشني و مظلوميت و غربت امام حسين (ع) و هلال ماه به تصوير كشيده شده در گوشه سمت چپ تصوير مي‌تواند نشان از معنويت و تعالي باشد كه سوار به سمت آن مي‌رود.

مشابه اين نمايش خلاقانه از كنتراست و تضاد رنگ در بسياري از آثار نقاشي به نمايش درآمده به چشم مي‌خورد. طبقه پايين‌تر گالري خيال شامل آثار چيدمان و سفال و سراميك است كه شايد بتوان از نقاط كمتر موفق اين جشنواره دانست كه هويت كامل و مستقلي ندارند و تركيبي از تمام شاخه‌هاي هنرهاي تجسمي‌اند.

نقش برجسته شيرين كريم‌زاده نمونه‌اي از آثار به نمايش درآمده در اين بخش است كه با تركيب نقاشي قهوه‌خانه‌اي و سراميك و چيدمان موزاييك آن‌ها كنار هم به خلق اثري دست زده كه مي‌تواند شامل هر كدام از اين رشته‌ها باشد. هر چند نمي‌توان از نگاه و تركيب تازه عناصر بصري آييني بر پس‌زمينه قرمز گذشت.

آثار نگارگري ارائه شده بيشتر تكراركننده و تداعي‌گر كار اساتيد اين رشته است و كمتر خلاقيتي مي‌توان در آن‌ها ديد. آثار عكاسي ارائه شده در نگارخانه خيال شرقي صبا را مي‌شود جذاب‌ترين بخش اين نمايشگاه دانست؛ جايي كه زمينه رنگين و شاد بيشتر عكس‌ها نمايشگر تصوير زيبايي از آيين‌ها، آداب و رسوم و سنن اقوام ايراني است.

آثار خوشنويسي اين نمايشگاه علاوه بر خوشنويسي شامل نقاشي خط، نقش برجسته و ديگر رشته‌هاي مرتبط با خوشنويسي است كه برخي از آن‌ها به زيور تذهيب نيز آراسته شده است.

از ميان آن‌ها مي‌توان به نقاشي خط عذرا عقيلي بخشايش اشاره كرد كه با استفاده از رنگ در فضاهاي بسته لابه‌لاي خطوط، رنگ را به صورت يكي از عناصر اصلي درآورده و به خلق اثري با چرخش و موزونيت زيبا پرداخته كه تركيب خطوط در سطح كار به خوبي نمايان است. هر چند نمي‌توان از كمبود عنصر خلاقيت و نوآوري در كار گذشت و مانند آن را در آثار استاد جليل رسولي و استاد نصرالله افجه‌اي ديده بوديم.

در پايان مي‌توان گفت نمايش آثار بيش از 700 هنرمند شايد به لحاظ كميت در نمايشگاه‌هاي تجسمي در ايران كم‌نظير باشد. اما شايد بتوان با گزينش و پالايش بيشتر آثار هنرمندان جوان‌تر و دعوت از اساتيد و پيشكسوتان هر رشته به بالاتر بردن كيفيت آثار به نمايش درآمده، نيز افزود.

گردآوري و خلاصه شده از بخش تجسمي روزنامه همشهري

 

يكشنبه 23 اسفند 1388 - 9:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری