پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 7:38
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ريحانه فتحي ثاني

 

لختي بنشينيم پاي سخنان آهنگين جاويد

 

كتاب «پرند ستايش در ايران» در چهار فصل با عنوان‌هاي بازشناسي، ذكرخواني، نعت‌خواني و چاووش‌خواني به‌بررسي موسيقي ديني و موسيقي مذهبي، مي‌پردازد.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، دفتر نخست اين کتاب به ذکر خواني، نعت خواني و چاووش خواني اختصاص دارد كه به تعريف ذکر از ديدگاه مکاتب عرفاني، فضيلت و اهميت آن در ايران و انواع ذکرخواني و آداب آن مي‌پردازد.

جاويد در اين بخش مي‌گويد که ذکرخواني در شاخه موسيقي عبادي - مذهبي ايران، جايگاه ويژه‌اي دارد، چون به سبب گوناگوني مضامين، داراي دسته‌بندي گسترده‌اي است.
در فصل دوم آن که به نعت خواني اختصاص دارد، اهميت نعت، ذکر نام‌هاي پيامبر در نعت و نعت‌خواني، نعت مصطفي، نبي پيامبر و انواع ديگر نعت اشاره شده است و درفصل سوم «پرند ستايش در ايران» نيز به موضوعات بسياري همچون چاووش در مستندات تاريخي، چاووش‌خوان و اهميت او، لباس، وسايل و آداب چاووش‌خواني و نمونه‌هايي از شعر چاووش محرم پرداخت شده است.

 جاويد در بخش دوم با اشاره به همايش «منتجب» که در آن شمار بسياري از نعت‌خوانان ايران گردهم آمدند، اين همايش را فرصتي براي شناسايي دست‌کم اوليه اشعار مربوط به نعت پيامبر که تا پيش از اين سينه به سينه نقل مي‌شدند، مي‌داند
جاويد در بخش سوم درباره چاووشي خواني مي‌نويسد. تاريخچه و ريشه لغتي آن را مي‌گويد و درباره جايگاه آن در فرهنگ ايراني و اسلامي مي‌نويسد و در نهايت همچون ساير بخش‌ها نمونه‌هايي از آن را مطرح مي‌کند.

هوشنگ جاويد ويرايش نهايي دفتر دوم و نگارش اوليه دفتر سوم مجموعه 8 جلدي پرند ستايش را به پايان برده و مشغول ويرايش نهايي است که در آن به موضوعاتي همچون پرده خواني، صلوات‌خواني و آيين‌هاي سوگ پرداخته شده است.
 اين مجموعه حاصل 20 سال کار پژوهشي در زمينه موسيقي، تاثير و ارتباط آيين‌هاي ملي و ديني با موسيقي است که با اتمام کار دفتر دوم به طور متمرکز کار روي دفتر سوم آغاز شده است.
اين پژوهشگر، مي‌گويد: بخشي از اطلاعات اوليه نگارش اين مجموعه در قالب گفت‌وگو و نکات شفاهي روي نوار ضبط شده است که مشغول پياده سازي و طبقه بندي آن‌ها براي دفترهاي بعدي هستم .
بر اين اساس، با چاپ دفتر نخست مجموعه هشت جلدي «پرند ستايش در ايران» هوشنگ جاويد کار ويرايش نهايي دفتر دوم و نگارش اوليه دفتر سوم را آغاز کرد.

 جاويد در مقدمه کتاب آورده است: «موسيقي ديني و موسيقي مذهبي، يکي از با ‌اهميت‌ترين مسايلي است که در ايران بدون تعريف‌، بدون شاخه‌بندي و بدون مجموعه‌شناسي مانده و شکل‌ها و گونه آوازها، ترانه‌ها، تصنيف‌ها و آهنگ ترانه‌هايي که در اين دسته از موسيقي ايران جاي دارد، قوي‌ترين و شورآفرين‌ترين جنبه‌هاي هنر ارتباط با عالم بالا را در خود دارند که بيانگر کوشش بي‌پايان انسان است براي بيان حقيقت حق و التيام آلام روح و رسيدن به آرامش با بهره‌گيري از توسل و توکل و يقين».
جاويد درباره موسيقي مذهبي ايران، مي‌گويد: موسيقي ديني و مذهبي از مهم‌ترين مسائل است اما در ايران بدون تعريف شاخه‌بندي و مجموعه‌شناسي باقي مانده و به‌همين دليل در اين کتاب سعي شده به تعريف جديدي از فرهنگنامه‌نويسي شخصي دست پيدا کنم .
اين نويسنده و پژوهشگر آثاري همچون کتاب‌هاي آواهاي روح نواز، موسيقي آييني  و نقش زن در موسيقي مناطق و نواحي را در كارنامه هنري خود دارد.

 

 

چهارشنبه 19 اسفند 1388 - 12:50


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری