جمعه 24 آذر 1396 - 21:24
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

حسين آرياني

 

اكشن متوسط

 

نقد فيلم «تحت‌ تعقيب» به مناسبت نمايش در شبكه پنجم سيما

 

فيلمنامه «تحت‌ تعقيب» از كميك استريپي (داستان مصور) به همين نام نوشته جي.جي. جونز و مارك ميلر اقتباس شده است. اين كتاب در سال 2004 منتشر و با استقبال فراواني رو به رو شد. از همان زمان كمپاني يونيور سال پيش قدم شد تا از روي آن فيلمي بسازد و پس از بررسي‌هاي زياد تيمور بكمام بتوف روسي براي كارگرداني آن برگزيده و فيلمنامه‌نويسان، مايكل برندت و درك‌هاس (كه پيش از اين با هم فيلمنامه سه و ده دقيقه به يوما را نوشته بودند) كار روي فيلمنامه را آغاز كردند. در نهايت فيلم در سال 2008 به اكران درآمد و در گيشه بسيار موفق بود.

«تحت تعقيب» بسيار تحت تأثير سه‌گانه ماتريكس است. گويي فصل‌هاي اكشن و پر از جلوه ويژه ماتريكس را به زمان معاصر آورده است. و سلي گيبسن شخصيت نيو را در ماتريكس به ياد مي‌آورد. و سلي هم مانند نيو آموزش‌هاي فراواني را از سر مي‌گذراند تا به يك مبارز و آدم‌كش حرفه‌اي بدل شود. از همان فصل‌هاي آغازين كه پدر و سلي دورخيز مي‌كند و به ميان شيشه مي‌رود و به پرواز درمي‌آيد، در مي‌يابيم كه با كشني مانند ماتريكس رو به روييم، امااين جا مانند سه‌گانه ماتريكس با فيلمنامه‌اي دراماتيك و چندلايه روبه‌رو نيستيم ك مفاهيمي جدي‌تر در خود داشته باشد. اين جا همه چيز در حد سرگرمي و جلوه‌هاي پرهيجان خلاصه شده است. «تحت تعقيب» داستان زندگي وسلي گيبسن حسابدار بي‌دست و پا و تنبلي است كه هيچ كس او را جدي نمي‌گيرد. او شخصيتي عصبي دارد كه به تجويز دكتر قرص اعصاب مصرف مي‌كند، اما وقتي به طور ناگهاني به انجمن برادري معرفي مي‌شود، اين شخصيت منفعل و ناتوان ناگهان تصميم مي‌گيرد يك آدم‌كش حرفه‌اي شود و در نهايت تعجب، موفق هم مي‌شود. در فيلم اين تحول عميق به هيچ وجه مجاب‌كننده نيست و فقط گرفتن انتقام از قاتلان پدر هم نمي‌تواند آدمي ضعيف را بدل به يك شخصيت همه‌فن حريف و آدم‌كشي حرفه‌اي كند. برخي جلوه‌هاي ويژه فيلم ديدني هستند، مثل گلوله‌هايي كه مسير شليك‌شان تعقيب مي‌شود و گاه با حركت معكوس گلوله، هويت شليك‌كننده آن مشخص مي‌شود كه براي تماشاگر غافلگيركننده است. اما گاه فيلم در جلوه‌هاي ويژه و صحنه‌هاي خشن افراط مي‌كند. اين كه وقتي وسلي گلوله‌هاي اسلحه‌اش تمام شود روي هوا اسلحه ديگران را بربايد و شليك كند از جمله صحنه‌هاي اكشن اغراق‌آميزي است كه به بلاهت پهلو مي‌زند. صحنه‌هاي فرو كردن ميله در بدن و فشار دادن آن و اينكه از حفره ايجاد شده در سر شخصي به بقيه شليك شود اوج قساوت و سبعيت است كه حتي براي تماشاگر مشتاق هيجان هم دافعه‌برانگيز است. فيلمنامه «تحت‌ تعقيب» در مجموع جذابيتي ندارد. باز شدن گره انتهايي هم كه وسلي درمي‌يابد پدرش را كشته، نه تنها غافلگير كننده نيست، بلكه ايجاد سؤال هم مي‌كند كه چرا پدر تا به حال خودش را به پسر معرفي نكرده و چرا چنين مرگبار پسرش را تعقيب مي‌كند در مجموع «تحت تعقيب» اكشن متوسطي است كه تنها برخي از صحنه‌هاي اكشن آن ديدني است.

«تحت تعقيب از ديدگاه جيمز براردنيلي»

تحت تعقيب يك فيلم اكشن تابستاني سرگرم‌كننده است. اين فيلم پيوندي است ميان فيلم‌هاي ابر قهرماني و اكشن انتقامي، اگر چه طرح داستاني فيلم پيچيدگي خاصي ندارد ولي به قدري قوي است كه تماشاگران معمولي را درگير كند.

وسلي در صحنه‌هاي آغازين به عنوان يك كارمند معمولي معرفي مي‌شود و فيلم صفات انساني به او مي‌بخشد كه وي را براي ما آشنا جلوه مي‌دهد. اما وقتي او تفنگ به دست مي‌گيرد و تيراندازي مي‌كند، آدم ديگري مي‌شود. تحت تعقيب فيلم پرزرق و برقي است كه فقط به خاطر قهرمان همدردي برانگيزش قابل توجه است.

كارگردان فيلم، تيمور بكام بتوف در نگهبان شب نشان داد كه خوب بلد است با دوربينش صحنه‌هاي جذاب و مهيج خلق كند. نقطه ضعف آن فيلم، رويكرد سرد و بي‌احساس فيلمساز نسبت به شخصيت‌ها بود. اما در اين جا اين رويكرد گرم‌تر و جذاب‌تر شده است. وسلي مدخل ورودي ما به اين دنيا است؛ جايي كه قوانين فيزيك (و گاه منطق) بلاتكليف هستند.

لهجه آمريكايي جيمزمك آوي (در نقش وسلي) كمي مشكل دارد ولي استحاله‌اش از آدمي احمق به يك آدمكش باورپذير است. مورگان فريمن مانند هميشه (و هر فيلمي كه در آن بازي مي‌كند) كلاس كار را بالا برده است.

فصل‌هاي اكشن فيلم به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه انگار قرار بوده است رقص گلوله‌ها، فلزات و خون و عرق به تصوير كشيده شود. در اين فيلم ماشين‌ها وارونه به پرواز درمي‌آيند، آن هم از زوايايي كه غيرممكن به نظر مي‌رسند. فيلم در حالي كه درجه نمايش r گرفته است با گلوله دنبال مي‌شود و ما شاهد دريده شدن گوشت و ماهيچه و استخوان توسط آن هستيم. اين كه فيلم در ساختار كلي و خشونت‌هاي خود وام‌دار ماتريكس است موضوعي انكارناپذير به شمار مي‌رود.

حس و ادراك فيلم از سبك به گونه‌اي است كه حتي مورد توجه و تمجيد آن‌هايي قرار مي‌گيرد كه در حالت معمولي يك فيلم تابستاني مهيج و سرگرم‌كننده را تحسين نمي‌كنند. تحت تعقيب در حالي كه روكش هنرمندانه‌اي دارد طرفداران فيلم‌هاي اكشن را كاملا راضي و خرسند مي‌كند. فيلم‌ گاهي كاملاً احمقانه و غيرمنطقي مي‌شود ولي همچنان جذابيت خود را حفظ مي‌كند. تنها يك كلمه است كه اين فيلم را كاملاً و به درستي توصيف مي‌كند: سرگرم‌كننده.

 

سه‌شنبه 18 اسفند 1388 - 11:41


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری