چهارشنبه 26 مهر 1396 - 23:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

مرتضي كاملان

 

بررسي هويت بصري جامعه در مباحث تجاري در سومين جلسه اقتصاد فرهنگ

 

 

سومين جلسه «اقتصاد فرهنگ در سازمان تبليغات اسلامي» با موضوع ادامه معرفي فعاليت‌هاي شركت انتشارات سوره مهر و نشر الكترونيك،‌ چهارشنبه 16 دي 1388 برگزار شد.

در اين جلسه هويت بصري جامعه در مبحث تجاري (corporate identity) و زمان مطرح شدن آن، مورد بحث قرار گرفت. همچنين آقاي خطيبي مديرعامل شركت نشر الكترونيك، در ادامه مبحث جلسه قبل به معرفي شركت نشر الكترونيك ايران پرداخته و به اهم فعاليت‌هاي در حال اجرا نظير مبحث دستگاه خودكار فروش و سامانه محتوايي كتاب‌هاي انتشارات به همراه ديجيتال‌سازي محتواي مكتوبات اشاره و توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در اين جلسه كه با حضور رياست سازمان، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر خاموشي و در سالن جلسات دفتر رياست برگزار مي‌شد، آقاي مهندس كاظمي، مديرعامل مؤسسه پويامهر، در ارتباط با هويت بصري جامعه در مباحث تجاري (corporate identity) مباحثي را مطرح كرده و در باب زمان مطرح شده آن عنوان كرد: شركت‌ها در جهان از دهه 50 ميلادي به بعد با افزايش رقابت سازمان‌ها به تهيه يك تصوير جذاب و يكپارچه براي معرفي خود در صنعت و جهان پرداختند كه شروع اين كار در صنايع حمل و نقل و شركت‌هاي نفتي و لوازم مصرفي بود.

وي همچنين گفت: هويت بصري جامعه سه گروه طراحي را در بر مي‌گيرد اين سه گروه طراحي سازماني لوگو، طراحي ارتباطات سازمان و طراحي رفتار سازماني هستند. سپس در مورد عدم وجود آن در مورد شركت‌هاي داخلي ايران به جز شركت هواپيمايي هما و بانك‌هاي خصوصي كه در صدد رسيدن به آن مرحله هستند، صحبت كرد.

لازم به ذكر است هويت يا طرح جامعه بصري يك سازمان قواعد و زيرساخت‌هايي است كه سازمان را منسجم و يكپارچه به نمايش درمي‌آورد و بازتاب كاملي است از آنچه يك سازمان دارد مي‌سازد، اجرا مي‌كند و مي‌گويد.

طرح جامع بصري فقط نشان لوگو، تايپ يا امضاي سازمان نيست. بلكه عامل مشترك بصري است كه همه اركان يك سازمان را در بيرون و داخل آن پيوند مي‌زند و هماهنگ مي‌كند.

آقاي دكتر خاموشي نيز در باب هويت بصري جامعه به اين نكته اشاره داشت كه چين با ورود به بازارهاي كشورهاي مختلف روندي برخلاف ساخت هويت بصري جامعه را دنبال كرد و آقاي اسماعيلي نيز در تكميل اين نظر به ورود  آهسته چين در زمينه برندسازي در زمينه پوشاك اشاره كرد.

در اين جلسه، آقاي خطيبي، مديرعامل شركت نشر الكترونيك، در راستاي مباحث مطرح شده در جلسه دوم به معرفي اين شركت پرداخته‌ و اهم فعاليت‌هاي در حال اجرا و توضيحاتي درباره آن‌ها نظير بحث دستگاه خودكار فروش كتاب، سامانه محتوايي كتاب‌هاي انتشارات و ديجيتال‌سازي محتواي مكتوبات را تشريح كرد.

همچنين در مورد ديكشنري قلمي آريانپور، نرم‌افزار ويژه تلفن همراه و ebook (كتاب‌هاي الكترونيكي) مطالبي را اشاره كرده و بيان كرد در حال حاضر با هفت مؤسسه از مؤسسات سازمان تبليغات اسلامي قراردادهاي همكاري امضاء كرده اند.

آقاي مهندس كاظمي در اين جلسه با ارائه مطالبي در باب اقتصاد فرهنگ به بيان اين نكته پرداخت كه آيا در گذشته به فرهنگ با ديد اقتصادي نگاه مي‌شده است يا نه؟ سپس به بحث درباره عدم وجود شاخص‌هاي آماري مناسب براي نشان دادن وضعيت اقتصادي فرهنگ پرداخته و اشاره كرد كه تنها طي تحقيقي كه در سال 1378 انجام شد 4% سبد مصرف خانوارها در ايران به فرهنگ اختصاص دارد.

آقاي شفيق مديرعامل مؤسسه كتابشهر با اشاره به آمار ارائه شده از جانب آقاي كاظمي عنوان كرد: كاري فرهنگي است كه خروجي آن انديشه باشد. آقاي كاظمي نيز در پاسخ به عيني بودن آمار و ارقام اشاره و بر ضرورت توليد اين آمار تأكيد كرد.

سپس آقاي دكتر خاموشي در راستاي تعاريف ارائه شده در جلسه به بيان اين نكته پرداخت كه مسأله اصلي در اين جلسه تعريف كار فرهنگي نبوده، بلكه هدف اين است كه ما مي‌خواهيم در اقتصاد فرهنگ به قله و سرمنزل مقصود برسيم.

چاپ و نشر بين‌الملل از ديگر مواردي بود كه در اين جلسه به آن اشاره شد. آقاي ميركريمي، مديرعامل چاپ و نشر بين‌الملل با اشاراتي به زمان شروع فعاليت شركت گفت: چاپ و نشر بين‌الملل در سال 81 فعال و مقرر شد كه ديد موجود در اين شركت، حوزه ديني بوده و انتشارات اميركبير در بخش‌هاي فني و علمي مشغول فعاليت باشد. وي همچنين با اشاره به زيان‌ده بودن چاپ و نشر بين‌الملل قبل از سال 81 بيان كرد اين شركت در سال 1373 منحل شده بود و تنها نام آن باقي مانده بود.

ميركريمي در ادامه به نقاط قوت چاپ و نشر بين‌الملل در زمينه فروش كتاب من‌جمله به نداشتن وقفه بين توليد و توزيع و فروش كتاب اشاره كرده و تعداد كتاب‌هاي انتشارات را حدود چهار تا هفت هزار عنوان كرده و هدف شركت را اداره شدن با حداقل هزينه عنوان كرد.

وي همچنين شمايي از وضعيت توليد و چاپ كتاب در انتشارات چاپ و نشر بين‌الملل ارائه كرد و به مشكلات شركت از جمله كمبود نيروي انساني براي نظارت بر چاپ اشاره كرد و گفت كه بيشتر كتاب‌هاي شركت از نظر تنوع و مخاطبين در طبقه مخاطب عامه قرار مي‌گيرد. وي همچنين به بستن قرارداد با شركت‌هاي خارجي براي توزيع كتاب‌هاي انتشارات به زبان عربي براي وارد شدن به بازارهاي كشورهاي عربي منطقه جهت عرضه كتاب اشاره داشته و مطالبي را ارائه كرد.

آقاي طالب‌پور با مفيد دانستن تشكيل جلسات درباره، اهدافش و جالب بودن موضوع اقتصاد فرهنگ، و ضرورت زمان‌بندي دقيق جلسات براي رسيدن به نتيجه مشخص سخناني را ايراد كرد.

در ادامه آقاي خاموشي با تأكيد بر بخشي از سخنان آقاي طالب‌پور تأكيد كرد براي شروع كار بايد ابتدا ظرفيت‌ها و تعاريف يكديگر را در اين جلسات بشناسيم و سپس وارد مباحث بعدي شويم و يادآوري كرد كه بحث زياد شدن تعداد جلسات براي معرفي شركت‌ها مشكلي از نظر زماني ندارد.

آقاي حق‌شنو نيز پيشنهاد داد كه يك نمايشگاه داخلي براي معرفي محصولات موسسات سازمان براي پرسنل تهيه شود.

در پاسخ به اين پيشنهاد آقاي خاموشي خاطرنشان كرد: نمايشگاه مجازي در حال شكل‌گيري است و دوباره بر هدف جلسه مبني بر رسيدن به درجه‌اي كه ديگر نيازي به كمك دولت يا سوبسيد نداشته باشيم تاكيد كرد.

گزارش فعاليت‌هاي موسسه تسنيم‌نور و گزارش فعاليت‌هاي كتاب‌شهر ايران به عنوان دستور جلسه بعد عنوان شد.

 

سه‌شنبه 18 اسفند 1388 - 11:35


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری