پنجشنبه 8 تير 1396 - 17:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

پاي منبر معرفت

 

دكتر محمدرضا فاخري

 

به سوي وحدت(4)

 

 

آيا اهل تسنن نيز به مهدويت اعتقاد دارند؟

 

پرسش‌هاي دانشجوي اهل سنت از دكتر محمد رضا فاخري

dmrfakheri@yahoo.com

 

دانشجو:  جناب‌آقاي دكتر سلام، اميدوارم حالتان خوب باشد. فرموديد كه حداقل وحدت، وحدت حول مشتركات مي باشد .جهت تبيين مشتركات مي خواهم از خدمتتان سوالي بپرسم:

آيا در قرآن كريم، آيه اي راجع به مهدويت آمده است يا خير؟

دكتر:    با سلام خدمت برادر عزيزم. سوال بسيار خوبي كرديد. در قرآن كريم آيات بسياري راجع به فرجام نيك زمين و حكومت صالحان در آن، آمده است. به عنوان مثال، در آيه 105 سوره انبياء مي فرمايد:

             "و لقد  كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون"

              يعني ما در زبور (كتاب داود) بعد از تورات، نوشتيم كه زمين، را بندگان صالح من بارث خواهند برد.(1)

آيه فوق نشان مي دهد كه اعتقاد به مصلح كل و منجي بشريت، اختصاصي به دين اسلام ندارد، بلكه در كتب انبياء گذشته نيز (مثل زبور و تورات)، چنين آمده كه بندگان صالح خداوند، زمين را به ارث برده و حكومت واحد جهاني در زمين بدست مومنين برپا مي شود.

همچنين در آيه 55 سوره نور اينگونه مي فرمايد:

«خداوند به كساني از شما (مسلمانان) كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دهند، وعده داده است، كه آنان را به خلافت در (كل) زمين برساند، همانطور كه صالحان گذشته را به خلافت رسانيده است. و ديني كه خداوند از آن راضي است پابرجا سازد و هراس و ناامني آنان را به امنيت تبديل بفرمايد. آنان مرا عبادت مي نمايند و كوچكترين شركي به من نمي ورزند...»

و بدين ترتيب قرآن كريم آينده اي روشن و اميدبخش از جهان را ترسيم
مي فرمايد كه مومنين در كل جهان بحكومت و خلافت رسيده و بساط شرك و
بت پرستي و ظلم و جور از كل زمين برچيده مي شود.

دانشجو:        جناب دكتر چرا در‌ آيات قرآن نامي از مهدي برده نشده است؟

دكتر:     اصولاً روش قرآن كريم، بيان كليات است و بنا ندارد كه همه جزئيات را مشخص فرمايد، كما اينكه راجع به نماز كه ستون دين است، برپا داشتن آن را مكرراً تاكيد
مي فرمايد ولي در مورد جزئيات آن از قبيل تعداد ركعات، شرايط صحت ، مبطلات، احكام شكيات و ... تصريحي ندارد. در واقع بيان جزئيات به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)واگذار شده است.

 در‌ آيه 54 سوره نور، خداوند متعال مي فرمايد:

"قل اطيعوالله و اطيعوا الرسول ... و ان تطيعوه تهتدوا"

يعني از خداوند متعال و پيامبر اكرم اطاعت كنيد ... و اگر از پيامبر اكرم
(صلي الله عليه و آله) تبعيت نماييد، هدايت مي شويد.

ملاحظه مي فرماييد كه در صدر‌آيه مي فرمايد از خداوند اطاعت كنيد، يعني از فرمايشات خداوند، كه قرآن كريم باشد، اطاعت كنيد و سپس دستور به اطاعت از پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌ آله مي دهد، يعني اطاعت از دستوراتي از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) كه ظاهراً در قرآن نيامده است، زيرا دستوراتي كه در قرآن آمده، در جمله اطيعوالله منظور شده و اطيعوالرسول تكرار جمله قبلي نيست. سپس با تاكيد مي فرمايد:  اگر از او تبعيت كنيد هدايت مي شويد.عدم ذكر اطاعت از خداوند، به عنوان شرط هدايت ،تاكييدي است براين كه اولا قرآن كريم بايد توسط احاديث پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله )  توضيح  و تبيين شود تا باعث هدايت شما گرددوثانيا فرمايشات ايشان ،به عنوان يك منبع هدايت ،بايد مورد توجه ما باشد.

نتيجه كلام اينكه كليات، در مورد ظهور منجي در‌آخر الزمان و غلبه عدل و توحيد بر كل جهان، در قرآن كريم آمده و جزئيات آن (مثل نام منجي طول عمر، غيبت و ...) مثل ساير احكام، ارجاع به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله شده است. اصولاً هيچ مسلماني نه شيعه و نه سني، معتقد به كافي بودن قرآن و بي نيازي از روايات نيست و لذا ابن حزم اندلسي مي گويد: اگر كسي بدين سخن پايبند شود كه جز آنچه در قران مي يابيم چيزي از حقايق دين را نمي پذيريم، با جماع همه امت، كافر شده است. (2)

دانشجو:        آقاي دكتر نظر قرآن كريم راجع به مهدي را متوجه شدم، اگر صلاح بدانيد احاديثي كه در اين مورد ذكر شده را بفرماييد.

دكتر:    بحث مهدويت در احاديث آنقدر اهميت دارد كه برادران اهل تسنن كتب مستقلي درباره ايشان نوشته اند، مثل البيان في اخبار صاحب الزمان از ابوعبدالله
محمدبن يوسف گنجي، عقدالدرر في اخبار المنتظر از شيخ يوسف مقدسي و عرف الوردي في اخبار المهدي از سيوطي و البرهان في علامات مهدي آخرالزمان از متقي هندي...

همچنين كتبي كه درباره قيامت نوشته شده، به بحث راجع به قيام حضرت مهدي
 عليه السلام بعنوان يكي از علامات قبل از قيامت (اشراط الساعه) پرداخته اند، مثل كتاب التذكره في احوال الموتي از شمس الدين قرطبي.

دانشجو: آقاي دكتر، آيا اين احاديث آنقدر زياد هستند كه بتوان به آنها اعتقاد يقين پيدا كرد؟

دكتر:    قطعاً، حديث شناسان زيادي از اهل تسنن احاديث مهدويت را در حد تواتر
مي دانند مثل سيوطي و ابي الحسن آبري كه مي گويند احاديث رسول الله در مورد ظهور و خروج «مهدي فاطمي»  متواتر است. (3)

 دانشجو: بسيار خوب، از مقدمات بگذريم. لطفاً چند حديث راجع به مهدي بفرماييد.

دكتر:    بنده ابتدا از صحيح بخاري و مسلم كه معتبرترين كتب اهل تسنن هستند برايتان حديث عرض مي كنم. جابربن سمره از پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله نقل مي كند كه مي فرمايند:

"يكون اثني عشر اميراً فقال كلمه لم اسمعها فقال ابي: انه قال: كلهم من قريش"
 يعني(پس از من) 12 امير خواهد آمد كه همگي آنها از قريش هستند. (4)

و نيز مي فرمايند: «لايزال الاسلام عزيزاً الي اثني عشر خليفه ... كلهم من قريش» يعني اسلام مادامي كه براساس 12 خليفه از قريش باشد؛ عزيز خواهد بود.(5)

پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله، امامان پس از خود را 12 نفر معرفي مي فرمايند كه در صورت رجوع به آنها، اسلام عزيز خواهد ماند. حال بنده از شما خواهش مي كنم اين 12 امام را براي من نام ببريد.

دانشجو:          1- ابوبكر 2- عمر 3- عثمان 4- علي 5- معاويه 6- يزيد ...؟!

البته چون ما معتقديم كه هر كس كه در جامعه اسلامي بحكومت برسد، امام و واجب الاطاعه است نمي توانيم به 12 امام محدود شويم.

دكتر:    پس با اين فرمايش پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) چه مي كنيد؟

 دانشجو: نمي دانم، تا بحال در يك چنين تناقضي گير نكرده بودم.

دكتر:    اگر شما بخواهيد 12 امام را بشمريد. جز با 12 امام شيعه، كه امام دوازدهم نيز داراي غيبت طولاني باشد، تطبيق نمي كند و در نظريه امامت بروش اهل تسنن كه آن را  انتخابي مي دانند نه انتصابي، لازم مي آيد كه هزاران امام داشته باشيم نه 12 امام.

در توضيح اين فرمايش پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌آله مناسب است كه حديثي از سليمان قندوزي كه از علماي اهل تسنن است عرض كنم: حضرت رسول صلي الله عليه و‌آله به اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: «اي علي تو وصي من هستي. جنگ تو، جنگ من و صلح تو صلح من است، تو امام و پدر 11 امام هستي كه معصوم و مطهر هستند كه مهدي ،از آنها است كه زمين را از ظلم و جور پاك مي كند». (6)

و نيز درباره نزول حضرت عيسي در زمان حضرت مهدي عليه السلام و نماز خواندن پشت سر ايشان، در صحيح بخاري مي خوانيم كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: «و كيف انتم، اذ انزل ابن مريم فيكم و امامكم منكم» يعني در چه حال خواهيد بود. آن هنگام كه فرزند مريم در بين شما نازل شود و امامتان (حضرت مهدي عليه السلام) از شما باشد. (7)

 دانشجو: آقاي دكتر چرا در صحيح مسلم وبخاري صراحتاً، نامي از مهدي برده نشده است؟

دكتر:    جاي تعجبي ندارد. زيرا زماني كه حديث غدير (من كنت مولاه فعلي مولاه)
(كه به اعتراف دانشمندان اهل تسنن، متواتر و از مهمترين اتفاقات زمان حيات پيامبر اكرم صلي الله عليه و‌اله است) توسط اين دو نويسنده، عمداً !!! فراموش شده، طبيعي است كه هر چيزي كه باثبات حقانيت اهل بيت، ارتباطي داشته باشد، بايد از قلم بيفتد!!

پيامبراكرم صلي الله عليه و‌ آله، دوره آخرالزمان را اينگونه ترسيم مي فرمايند:

در‌ آخرالزمان، بر امت من بلاي شديدي از حكومت و سلطانشان وارد مي آيد كه بلايي از‌ آن شديدتر شنيده نشده است. بطوري كه زمين گسترده، بر ايشان تنگ مي شود و زمين از ظلم وجور پر مي شود و مومن پناهگاهي نمي يابد كه از ظلم بدان پناهنده شود. پس خداوند مردي از عترت من بر مي انگيرد كه زمين را همانطور كه از ظلم و جور پر شده بود، از عدل و داد پر مي كند. ساكنين زمين و آسمان از او راضي مي شوند. زمين چيزي از بذر (و ذخيره هايش) را نگه نمي دارد، مگر آنكه‌خارج مي سازد و‌ آسمان چيزي از بارانش را نگه نمي دارد مگر آنكه خداوند آن را فراوان بر انسان ها  مي باراند ... از آن همه خيراتي كه خداوند به زمين مي رساند، مردگان، آرزوي زنده شده را مي نمايند».(8)

 

نتيجه

حال كه شيعه و سني، در اعتقاد به حضرت مهدي عليه السلام مشترك هستند ،بايد از اين اعتقاد بعنوان يك محور وحدت ،استفاده نمود، تمام مسلمين متحداً زمينه را براي ايجاد عدالت جهاني بدست مبارك ايشان فراهم نمايند و همگي دست به دعا برداشته، ظهور هر چه سريعتر ايشان را از خداوند متعال طلب نمايند،و اين وحدت در سايه اعتقاد به حضرت مهدي عجل الله ، رمز سعادت جوامع اسلامي مي باشد.

 دانشجو: بنده به نوبه خودم بسيار مشتاق شدم كه اقدامي در جهت برپايي اين حكومت واحد جهاني بردارم و انشاء الله دعا  نيز خواهم نمود. از توضيحاتتان بسيار ممنونم خدانگهدار.

دكتر:    باميد پيروزي نهايي ايمان بر كفر، خدانگهدار.

 

پي‌نوشت‌ها:

1- آيات بسياري در اين رابطه آمده است مثل 33 - توبه و 5 - قصص 55 - نور و ... كه براي تفصيل آن مي توانيد به كتاب المحجه فيما نزل في القائم الحجه مراجعه فرماييد.

2- كتاب فرجام شناسي حيات انسان / 119 به نقل از حجيه السنه 253 از الاحكام لاصول الاحكام ابن حزم اندلسي.

3- عرف الوردي1/2 سيوطي.

4- منتخب الاثر 1/25 از صحيح بخاري.

5- منتخب الاثر 1/27 از صحيح مسلم.

6- منتخب الاثر1/ 103 از ينابيع الموده /85.

7- صحيح بخاري ج 2 كتاب بدء الخلق .

8- عقدالدرر ب4 ف 1 ، ص 73 و كتاب ملاحم و فتن مستدرك صحيحين 4/465 .

 

 

شنبه 8 اسفند 1388 - 8:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری