پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 5:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

داود خسروي

 

من متخصص انتخاب بازيگران هستم

 

گفتگو با احمد کاوري يکي از کارگردانان فيلم نفوذي

احمد کاوري متولد 1344 در عراق است. او فارغ التحصيل رشته ادبيات نمايشي است و فعاليت هنري خود را از سال 64با کار تئاتر و هنر هاي نمايشي شرو ع کرد. در سال 70 چند فيلم کوتاه مستند و گزارشي مثل ((دايره معيوب )) و ((دار عاشقان )) را کار گرداني کرد. او  در نگارش فيلمنامه فيلمهاي بلندي مانند ((مردي از جنس بلور)) و ((قاصدک )) همکاري کرده است. فعاليت او به پشت دور بينها محدود نمي شود و در فيلمهاي ((ارتفاع پست))-((سفر سرخ))-((انتظار))-((مردي از جنس بلور ))  و  ((مجموعه هاي کاشانه))- ((همسفر))- ((کژدم 23))-((پروانه هاي نويسنده))  و  (( تب )) نقش آفريني کرده است.

اين شبها شاهد سريال ((شکر تلخ)) به کار گرداني او هستيد.اما نفوذي اولين تجربه اين کار گردان است که  به همراه فيوضي آنرا پشت سر گذاشته.فيلمي که در ابتدا قرار بود جمال شورجه آنرا کارگرداني کند اما ورق برگشت و قرعه به نام اين دو کار گردان افتاد.

 

بيشتر به عنوان بازيگر شناخته شده ايد چطور شد که سراغ کارگرداني رفتيد؟

در حدود 15-14  سالي است که علاوه بر بازيگري مشغول دستياري و کار گرداني هستم.حسن بزرگ بازيگري مشهور شدن است  و  همزمان  با حضور در  گروه کارگرداني به بازيگري  به  ويژه  در  عرصه تئاتر مي پرداختم.

دستيار چه کار گردانهايي بوده ايد؟

قاسم جعفري,سعيد سهيلي,محمد نوريزاد,حبيب الله بهمني و ... براي فيلم اتوبوس شب آقاي پور احمد هم بازي کردم و همينطور ((سفر سرخ))حميد فرخ نژاد.

نفوذي را مي توانيم يک اثر جنگي محسوب کنيم؟

اعتقادي به نسبت دادن آن به ژانر خاصي ندارم.((نفوذي)) را بيشتر يک اثر معمايي مي دانم.پس زمينه آن هم جنگ و اسارت است.اتفاقي در گذشته رخ داده و امروز باعث مي شود شخصيتها نسبت به يکديگر  ذهنيتهايي پيدا کنند.

چه شد که اين فيلم را کار گرداني کرديد؟

 ((نفوذي)) به من پيشنهاد شد.يعني زمانيکه اين فيلم به من پيشنهاد شد ,سريال ((شکر تلخ)) را آماده پخش داشتم, همين سرياي که اين روزها پخش مي شود.

در ابتدا قرار بود جمال شورجه خود کار گرداني کند,حتي پروانه ساخت فيلم را  هم خودش گرفته بود.اما مشکلاتي اجازه اين  کار را  نداد .به  همين  دليل آقاي شورجه و عليمرداني که  هردو تهيه کننده  اين  کار هستند,کارگرداني اين کار را به من پيشنهاد دادند و من هم پذيرفتم.

کار کردن با يک کارگردان ديگر در کنار خودتان سخت نبود؟ يعني ساختن يک فيلم با دو کارگردان؟

من قبلا با فيوضي کار کرده بودم.فيلمي به نام اينجا کجاست.انتخاب بازيگر و نگارش فيلمنامه اش با من بود.از آنجا با هم آشنا بوديم. ضمن اينکه  نفوذي  از  طرف  تهيه کننده ها  با  اين  شرائط  ارائه شده بود .من  هم اگر

 مي خواستم اين فيلم را بسازم , بايد اين شرايط  را قبول مي کردم .پيش  از  اين  تجربه  کار گرداني   مشترک نداشتم,اما به عنوان اولين تجربه مشترک بد نبود.از طرفي اين که دو نگاه به کار داشتيم و آنها را با  هم تلفيق  مي کرديم خيلي خوب بود.

 ((نفوذي)) قرار است چه داستاني را روايت کند؟

اين فيلم قصه آدمي است که بعد از اشغال عراق توسط آمريکا,از زندان مخفي عراق آزاد مي شود و به ايران باز مي گردد.اما با ورودش به ايران به خاطر جرمي که در ايران داشته,بازداشت مي شود.

فيلمهايي نظير ((کيميا)) ساخته احمد رضا  درويش  و  يا  برخي  از  فيلمهاي  حاتمي کيا  به  عواقب  باز گشت آدمهاي جنگ به زندگي شهري مي پردازند,در ((نفوذي))چنين نگاه هايي وجود دارد؟

در ((نفوذي)),به شکل گسترده اي به جامعه پرداخته نمي شود و بيشتر به فرد و خانواده توجه مي شود,تاثيري که جنگ و اسارت بر آدمها بر جاي گذاشته است.

بازيگران را چطور انتخاب کرديد؟

من متخصص انتخاب بازيگران هستم.قبلا هم اين کار را کرده بودم,چون دستيار کارگردانهاي مختلفي بودم و با بازيگران زيادي در نقشهاي مختلف آشنايي داشتم. بازيگران کار  به  خاطر  حجم  قصه   و  تعداد  آدمهائيکه  در فيلمنامه وجود داشت ,زياد هستند. ضمن اينکه ما  در  فيلم  به  گذشته شخصيت اصلي  مي پردازيم.تعدادي  از بازيگران فقط در گذشته بازي داشتند,تعدادي هم در گذشته و هم در حال و تعدادي هم فقط در حال.اين موضوع تعداد بازيگران را زياد مي کرد.ما سعي کرديم از نقش آفرينان با استعداد براي کار استفاده کنيم.

حضور جمشيد هاشم پور در فيلم به جهت جذب مخاطب است يا نقش به ويژگيهاي چنين بازيگري نياز داشت؟

خب, جنبه شهرت و مورد توجه بودن او نزد مخاطبان برايمان اهميت داشت و از همه مهمتر اينکه هاشم پور در قالب اين نقش به درستي حضور پيدا کرد و امير جعفري هم بسيار مناسب نقشش بود  و  براي انتخاب او به دليل پس زمينه حضورش در عرصه طنز ريسک کردم و خوشبختانه به نتيجه خوبي رسيدم.

از اينکه  فيلم در بخش فيلمهاي اول و دوم جشنواره است راضي هستيد؟

مشکلي با اين انتخاب نداشتم, چون  اين فيلم  علاوه  بر اينکه  در بخش فيلمهاي اول  و  دوم قرار دارد,در بخش مسابقه هم هست.به هر حال ظرفيت  محدودي  براي انتخاب فيلمها وجود دارد  که  مناسبتي هم ندارد. الان  که فيلمم در بخش مسابقه است , ناراحت نيستم, اما شايد اگر فيلمي را مي ديدم که در بخش سينماي ملي بود و بدتر از  فيلم   من   بود, ناراحت  مي شدم.   همه اينها  به  سياستهاي جشنواره بر مي گردد.انتخاب  با  سياست گذاران است.من دوست دارم امکان ديده شدن فيلمم وجود داشته باشد.

 

گردآوري و خلاصه شده از بولتن جشنواره و هفته نامه جهان سينما

 

 

 

 

سه‌شنبه 27 بهمن 1388 - 8:44


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری