شنبه 3 تير 1396 - 2:53
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

مرتضي كاملان

 

براي حفظ شاخص‌هاي فرهنگي جامعه بايد به ايجاد و حمايت از برند بومي بپردازيم

 

نخستين نمايشگاه برند، اول دي ماه سال جاري با حضور رؤساي سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگاني تهران و شماري از نمايندگان شركت‌هاي صاحب برند برتر افتتاح شد.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان تبليغات اسلامي، اين نمايشگاه به وسيله سازمان توسعه تجارت ايران با پشتيباني وزارت صنايع و معادن و مشاركت سازمان گسترش و نوسازي وزارت صنايع، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و ساير دستگاه‌هاي مرتبط و اجرايي برگزار شد.

همين‌طور سه نمايشگاه ديگر به صورت همزمان با عناوين شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي، ششمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي، ششمين نمايشگاه بين‌المللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته و دومين نمايشگاه بين‌المللي سرمايه‌گذاري مسكن و انبوه‌سازي برگزار شد.

-        اولين دوره نمايشگاه برند 

برند را يك نام، اصطلاح، علامت، سمبل يا طرح و يا تركيبي از آن‌ها تعريف مي‌كنندكه قصد آن مشخص كردن كالا و خدمات يك فروشنده و يا گروهي از فروشنده‌ها و نيز تفاوت‌گذاري بين آن‌ها ميان ساير رقباست.

رواج استفاده از كالاهاي بومي كه توليد آن بر اساس مختصات و نيازهاي فرهنگي ماست، همواره به عنوان امري مهم در حفظ ارزش‌هاي جامعه بيان شده است. اما ارتباطات نقش اول زندگي معدن امروزيست و تعامل در همه زمينه‌ها حرف اول را مي‌زند. در بازار كشورمان حضور قدرتمند كالاهاي خارجي به راحتي مشاهده مي‌شود كه طبيعتاً جداي از عاري بودن از مشخصات فرهنگي و بومي ما، باعث كاهش توليد داخلي نيز مي‌شود.

اولين نمايشگاه برندهاي داخلي با حضور شركت‌هاي شاخص به منظور آشنايي جامعه مصرف‌كننده با مفاهيم برندها و ترغيب مصرف‌كنندگان ايراني به مصرف كالا و خدمات داخلي، ترويج برندهاي مشهور ايران، تعامل سازمان‌هاي اقتصادي با مؤسسات ديگر، انتقال تجربيات و دست‌آوردهاي سازمان‌هاي پيشرو در خلق برند موفق، برگزار شده است.

در اين نمايشگاه به 31 شركت به عنوان «اشتهار به برند»، لوح تقدير و تنديس اهدا شد و از 24 شركت تحت عنوان «اهتمام به برندسازي» تقدير شد.

-        برند اسلامي و حفظ فرهنگ ديني در بازار مصرفي

يكي از دلايل تفرقه در جامعه مسلمين، اقتصاد نه چندان قوي است كه اين خود به دليل همگام نبودن علم و فناوري با دنياست كه اين ضعف، سطح نازل مبادلات علمي، فني و اقتصادي تجاري اين كشورها را در پي داشته است. متأسفانه در بسياري اوقات كشورهاي اسلامي رابطه و مبادله اقتصادي با غرب را بر روابط با يكديگر ترجيح داده‌اند.

حميدرضا وايبي، رئيس جهاد دانشگاهي معتقد است: ايجاد قطب‌هاي علم و فناوري و خلق برندهاي تجاري، نه تنها موجب مشاركت پويايي نخبگان مسلمان همه نقاط جهان در جهت توليد علم و فناوري و ايفاي نقش موثري در جهان مي‌شود بلكه باعث به وجود آمدن هويتي مشترك براي كشورهاي اسلامي نيز خواهد شد كه زمينه‌هاي فرهنگي تحكيم و انسجام اسلامي را به وجود خواهد آورد.

ايجاد برند عاملي براي جهاني‌ شدن و باعث بين‌المللي شدن شركت‌ها و بنگاه‌ها در عرصه جهاني مي‌شود.

-        برند حلال، معروف‌ترين برند جهان اسلام

برند حلال را معروف‌ترين و پركاربردترين برند اسلامي مي‌توان ناميد. طي چند دهه اخير مواد غذايي و محصولات حلال با توجه به جمعيت 3/1 ميلياردي مسلمانان و پراكندگي آن‌ها در بيش از 100 كشور جهان و بالا رفتن آگاهي‌هاي اسلامي، استفاده از غذا و محصولات حلال از بازارهاي گسترده‌اي برخوردار شده است.

كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و كشور ايران مي‌توان بخش قابل توجهي از اين بازار عظيم را در دست گيرد.

بخش عمده در نخستين نمايشگاه برند را شركت‌هاي فعال در زمينه مواد غذايي تشكيل مي‌داد. مسئول غرفه برند «كاله» مي‌گويد: برند حلال در راستاي داد و ستد بين كشورهاي اسلامي بسيار كارساز است. احساس اطمينان خاطر خريدار و كيفيت و سلامت مورد پذيرش كشورهاي اسلامي را تضمين مي‌كند و اين موضوع بالقوه بازار عظيمي را پيش روي ما مي‌گسترد. برگزاري اين نمايشگاه و همين‌طور نمايشگاه بين‌المللي حلال كه در اسفندماه برگزار شود، مي‌تواند بسيار مفيد و كارساز باشد. وي همچنين درباره فعاليت كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان ديگر در زمينه برند حلال گفت: به عنوان مثال كشور مالزي كه بيشترين درآمد ارزي را از برند حلال از آن خود كرده تا به حال 8 نمايشگاه از صنايع غذايي «حلال» را به صورت بين‌المللي برگزار كرده است. حمايت از برند حلال در قالب اعطاي تسهيلات و ساير مشوق‌ها مي‌توانند نقش مؤثري در اين زمينه ايفا كند.

نشان حلال بازار اقتصادي خوبي براي مسلمانان فراهم مي‌كند تا با خريد كالا از يكديگر به استقلال لازم در اين عرصه دست پيدا كنند.

دكتر حداد عادل، پس از بازديد از نخستين نمايشگاه بين‌المللي غذاي حلال در سال گذشته با اشاره به مشكلات مسلمانان براي تهيه غذاي حلال هنگام سفر به كشورهاي غير اسلامي گفت: توجه به اين مسأله، از ارتكاب به گناه و شكستن حدود الهي پيشگيري مي‌كند.

ايران توان صادرات سالانه بيش از 700 ميليون دلار مواد غذايي با نشان حلال برخوردار است.

فريد اجلالي، معاون آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي مي‌گويد: بايد تدابيري اتخاذ شود تا بتوان سهم بيشتري از بازار 547 ميلياردي غذاي حلال را در جهان كسب. چنانچه بكارگيري برند حلال در محصولات صادراتي ايران جايگاه خود را پيدا كند، قطعاً سهم بزرگي از اين بازار در توليدات مواد غذايي، صادرات محصولات با اين نشان به بيش از 700 ميليون دلار خواهد رسيد.

اجلالي چالش‌هاي اين عرصه را وجود رقباي قدرتمند مثل مالزي، اندونزي، سنگاپور و غيره، فقدان تعريف واحد از غذاي «حلال»، ورود كشورهاي غير مسلمان به عرصه توليد محصولات حلال، دخالت‌ نهادها و وزارت‌خانه‌هاي مختلف در امر برند حلال و خطر موازي‌كاري، وجود قوانين و استانداردهاي مختلف و غير را از چالش‌هاي ايران در اين عرصه دانست.

از سويي سازمان كنفرانس اسلامي در نشست اخير خود تنها به تركيه و مالزي اجازه داد تا برنامه‌هاي خود را براي ورود گسترده در بازار حلال و فعاليت با برند اين سازمان در بازارهاي جهاني ارائه دهند.

به گزارش «اسلام آنلاين»، كالاهاي بهداشتي و غذايي با علامت «حلال» در بازارهاي كشورهاي اروپايي و امريكايي هواداران بسياري دارد و از اين رو انتظار مي‌رود اين بازارها را دو كشور تركيه و مالزي در اختيار گرفته و ساير كشورهاي اسلامي از اين فرصت طلايي محروم شوند.

بر پايه اين گزارش در سال 2000 ارزش صادرات غذاهاي حلال، 150 ميليارد دلار بود كه اين رقم در سال 2010 به 500 ميليارد دلار خواهد رسيد، چنانچه سهم ايران در سال 2000 را 9 ميليارد دلار در نظر بگيريم، فقط صادرات 300 ميليون دلار محقق شد.

اكنون گردش مالي محصولات غذايي حلال در جهان 632 ميليارد دلار معادل 17 درصد كل تجارت مواد غذايي در جهان است.

«اسلام آنلاين» در ادامه گزارش مي‌افزايد: اكنون در ايالت متحده استقبال زيادي از گوشت حلال مي‌شود و دليل آن نيز تميز بودن اين نوع گوشت و اطمينان مردم از سالم بودن آن‌هاست.

در حال حاضر درصد جمعيت جهان مسلمان هستند كه تا سال 2020 اين رقم به 28 درصد مي‌رسد و به همين دليل فرصت ويژه‌اي براي سرمايه‌گذاري در بحث غذاهاي حلال به وجود آمده است به طوري كه در حال حاضر استراليا حدود دو ميليارد دلار به كشورهاي مسلمان غذاي حلال صادر مي‌كند.

در روز 12 آبان سال جاري رئيس سازمان استاندارد از تدوين و ثبت استاندارد برند واحد حلال ايران خبر داد كه اين موضوع مي‌تواند اميدواركننده باشد.

عبدالحسين فخاري، مدير اجرايي و عضو هيأت مديره مركز تحقيقات و اطلاع‌رساني اتاق اسلامي، چندي پيش در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود: در حال حاضر 58 شركت در ايران توانسته‌اند از سوي مراجع معتبر موفق به دريافت برند حلال شوند در ادامه افزود: در شرايطي كه به عنوان مثال مالزي به توليدكنندگان غذاي حلال تسهيلات و خدمات ويژه‌اي ارائه مي‌دهد و دولتمردان اين كشور توسعه برند حلال را در دستور كار اجلاس «دي8» قرار مي‌دهند، دولتمردان كشور ما حتي در سطح وزارت در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت از وجود چنين مركزي در كشور بي‌اطلاع‌اند.

-        استاندارد داروسازي حلال

زمينه ديگري در توليد كه مباحث اسلامي شدن در آن مطرح مي‌شود، داروسازي است. مديرروابط‌عمومي برند «داروسازي فارابي»، كه در نخستين نمايشگاه برند حضور داشت در اين زمينه مي‌گويد: به تازگي صحبت از استاندارد داروي حلال به ميان آمده كه بارزترين نمونه‌اش حذف لارد (چربي خوك‌ها) از آنتي‌بيوتيك‌هاست.

در صورت تصويب استاندارد داروي حلال، اين نخستين استاندارد در اين زمينه است و به همت مركز تحقيقات سازمان كنفرانس اسلامي تهيه شده است.

-        لباس‌هاي زيبا

بخش ديگري كه مباحث بسياري را به خود اختصاص داده و در نمايشگاه برند امسال حضور فعالي داشت، توليد پوشاك است.

فراواني لباس‌هايي با طراحي‌هاي منطبق بر فرهنگ غربي و غريبه با فرهنگ و مذهب ما در بازار ايران به راحتي قابل مشاهده است و اين موضوع، اهميت سرمايه‌گذاري و توجه بسيار در اين زمينه را نشان مي‌دهد.

برند پوشاك در نمايشگاه حضور فعاليت دارد. اكثر مديران روابط‌عمومي يا مسئولان غرفه‌هاي برند پوشاك در نخستين نمايشگاه برند بر اين عقيده‌اند كه ارائه طرح‌هاي خلاقانه و مبتكرانه كه با موازين ايراني و اسلامي كشور ما مطابق باشد را سياست توليدي برند خود قرار داده‌اند، همچنين طرح‌ها و توليداتشان در كشورهاي اسلامي و منطقه گسترش و رواج پيدا كند را نيز در نظر دارند و براي توليد يك لباس بومي و ايجاد جذابيت براي جلب جوانان و عدم استفاده از پوشاك غربي، خلاقيت و نوآوري را مهم مي‌دانند.

-        برند بانك و بانكداري اسلامي

بانك ملي در نخستين نمايشگاه برند علاوه بر حضور، عنوان «اشتهار به برند» را دريافت كرد. بانكداري اسلامي از مباحث پر دامنه‌ايست كه در اقتصاد اسلامي بسيار بر آن صحبت رانده شده و بررسي آن، مجالي مفصل و حضور صاحب‌نظران را مي‌طلبد. اما در ارتباط با برند بانك اسلامي، مانند بسياري زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي ديگر ما، كشورهاي غربي در حال پيشروي‌اند. بايد پرسيد ما در اين زمينه‌ها چه مي‌كنيم.

به عنوان مثال، دولت فرانسه از سال 2008، تمايل خود را براي تقويت بانكداري اسلامي با هدف استقبال و توسعه اقتصادي اسلامي و سبقت از لندن اعلام كرد.

مشاور «كريستين لاگارد»، وزير اقتصاد فرانسه گفت: دولت فرانسه بدين منظور اقدام به تعديل قوانين مالياتي اين كشور كرد تا فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اسلامي در اين كشور به آساني صورت گيرد. صنعت مالي اسلامي يكي از ابزارهاي موفق براي سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌هاي خارجي است.

وي افزود: مسئولان فرانسه الان درك كرده‌اند كه نظام مالي اسلامي در جريان اجراي مالي موفقيت خود را به اثبات رساند به طوري كه حجم اين صنعت مالي در جهان افزايش يافت و برخي از دولت‌ها مانند بريتانيا در اين زمينه از فرانسه سبقت گرفتند.

در راستاي تلاش براي گسترش صنعت مالي اسلامي در فرانسه در ماه دسامبر سال 2009، با همكاري بانك توسعه اسلامي يك آكادمي اقتصاد اسلامي با هدف تقويت مفهوم اقتصاد اسلامي در فرانسه تأسيس كرد.

-        برند و تعاريف و فعاليت‌هاي مسئولان:

بابك افقهي، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، در افتتاحيه نمايشگاه به بيان اين نكته پرداخت كه اگر بپذيريم نيازمند يك دوره‌گذار از نظام تجاري سنتي به مدرن هستيم، برند يكي از الزامات است.

برند به يك بنگاه كمك مي‌كند خودش را از ساير رقبا متمايز كند. بيش از 35 درصد از ثروت شركت‌هاي معتبر ناشي از ارزش‌هاي برند آن‌هاست.

وي همچنين گفت: برندهاي تجاري به سمبل‌هاي سرمايه‌داري بين‌المللي تبديل شده‌اند و ارزيابي شركت‌ها از سوي مشتريان را امكان‌پذير ساخته‌اند و به قولي امروزه دنيا جاي رضازاده هاي تجاري است و انسان ضعيف نمي‌تواند در عرصه تجاري دوام بياورد.

تمايل شديدي كه امروزه در خريد كالاهاي به اصطلاح مارك‌دار خارجي در بين مردم ايجاد شده را مي‌توان با ديدگاهي بدبينانه تعبير به از خودبيگانگي كرد و تا به امروز نيز چنين انديشيده‌ شده و يا مي‌توان با نگاهي دقيق‌تر متوجه اين اصل شد كه مارك يا برند و خريد كالاي مارك‌دار و از برندهاي مطرح بازار، در واقع جواب به نيازي است كه هر فرد به خريد كالاي با كيفيت، زيبا و متنوع دارد. برندها بر اساس سابقه خود اين اطمينان را به شخص مي‌دهند از سويي مطرح شدن برند نيز شرايطي را مي‌طلبد. بي‌توجهي بازار داخلي به اين موضوع سبب شده خريداران ايراني، ناخودآگاه به سمت برندهاي خارجي كشيده مي‌شود. اين موضوع اهميت برندسازي، معرفي و حمايت از آن‌ها را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران اظهار داشت: دو رويكرد سازمان توسعه تجارت در حمايت از برندها، يك رويكرد محصول محور است كه تقويت تشكل‌ها و توجه به مهارت‌ها و آموزش بنگاه‌ها و ميدان دادن به بخش خصوصي و بيرون آمدن دولت از اقتصاد را مد نظر دارد و ديگري رويكرد بازار محور است كه بازارسازي و هماهنگ‌ساز بنگاه‌ها در پتانسيل‌هاي موجود ايران در بازارهاي جهاني را شامل مي‌شود و مي‌تواند راهكار اصلي اين بازارمحوري باشد.

ال‌اسحاق، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن تهران در افتتاحيه عنوان كرد: اگر بخواهيم به اقتصادي موفق برسيم، بايد از ادبيات اقتصادي استفاده كنيم. دو كالا به رغم كارايي و زيبايي مشابه، اما يكي چند برابر ديگري به فروش مي‌رسد كه برند اين دو كالا در تمايز فروش آن‌ها نقش بسياري دارد.

وي گفت: امروزه مقوله برند در حوزه نظري و علمي بحث‌هاي مفصلي دارد. عناويني مانند استراتژي برند، برندسازي، مديريت برند، ارزيابي، تفسير و جايگاه برند در اقتصاد و در حوزه‌هاي نظري و اقتصادي بيش از پيش مدنظر است.

-        شركت 50 برند مطرح داخلي در نخستين نمايشگاه برند

نخستين نمايشگاه برندهاي برتر با حضور 50 شركت داخلي برگزار شد. و شرك‌هاي مطرح و تأثيرگذار بسياري حضور نداشتند كه مسئول برگزاري نمايشگاه ابراز اميدواري كرد با برنامه‌ريزي بهتر، اطلاع‌رساني كامل‌تر و افزايش كيفيت برگزاري، در دوره‌هاي بعد، تجمع كامل‌تري از برندهاي داخلي را شاهد خواهيم بود.

رياضي، مدير فروش برند «همارشتن» كه غرفه‌شان در نقطه كوري از سالن قرار گرفته، معتقد است برگزاري نمايشگاه برند بايد به صورت تفكيك صنفي و مشخص بودن برندهاي برتر هر صنف انجام شود تا انرژي صرف شده توسط غرفه‌داران در راستاي معرفي و آشنا كردن مخاطبان اصلي هر صنف قرار گيرد.

مهندس اكبر حسين‌زاده، مدير روابط‌عمومي برند «توس‌چيني» به بيان اين نكته مي‌پردازد كه در تمام دنيا رسم است صد برند برتر انتخاب مي‌شود و ارزيابي در هر شاخه بر اساس مشخصه‌ها و تفاوت‌ها صورت مي‌گيرد، وي اين نمايشگاه را گامي مهم در جهت بومي‌سازي برند در بازار كشورمان مي‌داند كه توسط اساتيد دانشگاهي و صاحبان فن و علمي شده برگزار شد. او نواقص و كسري‌هاي موجود در نمايشگاه را به دليل نوپا بودن طبيعي مي‌داند و بر برند بومي و ملي به عنوان مبحث مهم در اين عرصه تأكيد كرده و مي‌گويد: بايد تمام ضوابط بومي باشد و همچنين شاكله و الگوهاي خاص براي برند بومي ايجاد شود.

-        طراحي اولين مدل ملي ارزيابي برندهاي ايراني

از مباحث مهم ديگر در نسختين نمايشگاه برند، طراحي و به كارگيري اولين مدل ملي ارزيابي برند‌هاي ايراني بود.

ميراحمد ميرشاهي، دبير علمي كنفرانس بين‌المللي برند از دو سال مطالعه و بررسي روش‌هاي ارزيابي برند كه عمدتاً به منظور كسب تجربه صورت گرفته خبر داد و گفت: دبيرخانه برند امسال نسبت به ارزيابي برندهاي ايراني، بدون در نظر گرفتن شاخص‌هاي مالي يا ارزش‌گذاري برند، آن هم با بسياري از محدوديت‌هاي اجرايي اقدام كرد. دبيرخانه برند هيچ برنامه‌‌اي براي رتبه‌بندي برندها ندارند و فقط نتايج ارزيابي و مطالعات علمي خود را به همراه معرفي برندهاي نمونه در هر صنعت ارائه خواهد كرد.

در ادامه، ميرشاهي ارزيابي عملكرد برند، دريافت يك گزارش اقتصادي در مورد نقاط قوت و ضعف برند، دريافت شبه حمايتي از مراكز توسعه تجارت و امكان بهره‌مندي از اساتيد و متخصصين داخلي و خارجي جهت ارتقاء برند را از خصوصيات حضور برندها در اين طرح ايراني عنوان كرد.

-        شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي و ماشين‌آلات وابسته

در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي، 400 شركت داخلي و 110 شركت خارجي از 22 كشور از جمله ايتاليا، آلمان، انگليس، برزيل، فرانسه، اسپانيا، چين، ژاپن و هلند، دستاورهاي خود را به نمايش‌ گذاشتند.

در افتتاحيه اين نمايشگاه، غلامعلي حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: صنايع چاپ از صنايعي است كه با تاريخ تمدن جديد همزاد است و در آغاز دايره‌اي محدود به كتاب و مطبوعات بود اما امروز اين صنعت به اندازه‌اي گسترده است كه به يك صنعت زيربنايي براي تمام فعاليت‌هاي اقتصادي بدل شده است.

رئيس كميسيون فرهنگي با اشاره به توسعه بسته‌بندي در بخش صادرات و حضور صنعت چاپ در همه‌جا، نياز ما به اين صنعت را خاطرنشان كرد و عنوان كرد: نقش علم و تكنولوژي در اين صنعت مهم است. در صنعت چاپ متأسفانه ميزان وابستگي بالاست و نمي‌توانيم ادعا كنيم كه توليدكننده ماشين‌آلات چاپ هستيم، كه نتيجه اين عقب‌ماندگي آن است كه براي توسعه نيازمند سرمايه‌ و سرمايه‌گذاري ارزي هستيم. وي همچنين گفت: كميسيون فرهنگي مجلس از حيث آنكه چاپ را مقوله فرهنگي مي‌داند با دعوت از وزارت‌خانه‌هاي ارشاد و صنايع و بازرگاني به بررسي مسائل و مشكلات اين صنعت خواهد پرداخت تا حركتي جديد در اين زمينه صورت گيرد.

-        ششمين نمايشگاه تبليغات و بازاريابي

ششمين نمايشگاه تبليغات و بازاريابي با حضور 120 شركت داخلي و 6 كشور خارجي شامل چين، انگلستان، كانادا، هندوستان، كره‌جنوبي و تايوان برگزار شد.

هدف از برگزاري اين جشنواره را مي‌توان ايجاد بستر مناسب براي توسعه تبليغات و بازاريابي و همچنين حضور مناسب از طريق تبليغات و بازاريابي در كشورهاي هدف عنوان كرد.

تبليغات محيطي، ديجيتالي و رايانه‌اي، مجريان تبليغاتي، فن‌آوري ارتباطات، علائم تبليغاتي و خدمات و نشانه‌هاي تجاري فرهنگي، تبليغات كالاهاي صادراتي، فعاليت‌هاي بازاريابي، انواع ماشين‌آلات چاپ ديجيتالي، تكنولوژي نورپردازي و چراغ‌هاي تبليغاتي از انواع كالاهاي ارائه شده است.

-        فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مسكن و انبوه‌سازي

چهارمين نمايشگاه كه به صورت همزمان در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد، فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مسكن و انبوه‌سازي است كه شامل معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌پذيري، ستاد تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري در استان‌ها و شهرداري‌هاي كل كشور، شركت‌ها و سازمان‌هاي سرمايه‌گذار خارجي و داخلي است.

ايجاد بستر لازم براي تعامل سياستگذاران و فعالان بخش‌هاي مختلف اقتصادي، معرفي توليدات و كالاهاي اساسي در بخش‌هاي ساختمان، مسكن و انبوه‌سازي و طرح‌هاي زيربنايي و عمراني به دعوت از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي از اهداف برپايي نمايشگاه عنوان شد.

 

 

سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 10:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری