جمعه 28 تير 1398 - 10:23
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

گزارش توليد فيلم ناسپاس ساخته حسن هدايت

 

روز جمعه بيست و دوم آبان 1388، «ناسپاس» به كارگرداني حسن هدايت با بازي الناز شاكردوست و نيما شاهرخ شاهي در شهرك سينمايي دفاع مقدس كليد خورد و بخش‌هاي اصلي كار در شهرك سينمايي دفاع مقدس و شهرك غزالي ادامه يافت.

سيدمحسن جاهد، تهيه‌كننده كه مديريت فيلمبرداري پروژه را نيز عهده‌دار است، مي‌گويد: «اين قصه‌ مضموني مذهبي- تاريخي دارد كه عشق پايه اصلي آن را شكل مي‌دهد.»

عاميل و آشل دو پسرعمو هستند كه خواهان ازدواج با آنائل هستند. وقوع يك رخداد غيرمنتظره آرامش و آسايش قبايل و طوايف قوم يهود را بر هم مي‌زند. اما با ورود حضرت موسي (ع) روايت سمت و سويي ديگر به خود مي‌گيرد.

شهرك دفاع مقدس سال‌هاست ميزبان فيلم‌هايي است كه در آن‌ها يا داستاني تاريخي روي مي‌دهد يا قصه‌اي جنگي روايت مي‌شود. سريال يوسف پيامبر (ع) يكي از سريال‌هايي بود كه در اين شهرك فيلمبرداري شد. حال پس از گذشت چند سال اين لوكيشن سينمايي ميزبان روايتي از زندگي حضرت موسي (ع) است كه در قالب فيلم سينمايي «ناسپاس» مقابل دوربين رفته است.

محسن جاهد مي‌گويد: «به عقيده من يك فيلم سينمايي در هر ژانري، اگر از ساختاري مناسب برخوردار باشد، مسلماً از مخاطب مناسب نيز بهره خواهد برد. در همين راستا از ورود به ژانرهاي مختلف واهمه‌اي ندارم و «شكار روباه» و «ناسپاس» نمود بارز اين ادعا است.»

وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه چه جايگاهي را براي موفقيت «ناسپاس» قائل است، مي‌گويد: «بازيگران خوب براي اين فيلم يكي از امتيازات مهم كار است، چرا كه آقاي هدايت دلبستگي قلبي به ژانر تاريخي دارد. در ضمن در اين فيلم از جلوه‌هاي بصري كامپيوتري بهره خوبي برده شده، ويژگي‌هايي كه مرا به موفقيت اين كار اميدوار مي‌كند.»

اين تهيه‌كننده درباره سرمايه‌گذاران اين فيلم مي‌گويد: «اين فيلم با مشاركت شبكه جهاني سحر توليد مي‌شود، بنابراين از بودجه‌اي معين بهره مي‌برد، هر چند كه در سينماي ما هستند فيلم‌هايي كه به منابع بي‌انتها وصل هستند فيلم‌هايي كه به منابع بي‌انتها وصل هستند و براي آنان محدوديتي وجود ندارد.»

جاهد درباره داستان فيلم متذكر مي‌شود: «اين فيلم درباره حضرت موسي (ع) نيست، بلكه در زمان ايشان روي مي‌دهد، البته در سكانس‌هايي اين پيامبر خواهد بود، اما تمركز اصلي فيلم بر داستاني مجزا است.» اين تهيه‌كننده در پايان مي‌گويد: «بازيگر نقش موسي (ع) (خسرو دستگير) را از بين گزينه‌هاي مختلفي انتخاب كرديم، چرا كه با وجود سختي‌هايي كه اين پيامبر كشيده به دنبال چهره‌اي بوديم كه بتواند اين حس را به بيننده منتقل كند كه خسرو دستگير به عقيده ما از اين ويژگي برخوردار است.»

حسن هدايت، كارگردان با سابقه و تاريخ دوست سينماي ايران در مورد فرآيند توليد ناسپاس مي‌گويد: «در حال ساخت تله‌فيلم مرگ يك شاعر براي سيما فيلم بودم كه آقاي جاهد تماس گرفتند و فيلمنامه را برايم فرستادند. فيلمنامه‌نويس‌هاي اين كار را از خيلي وقت پيش مي‌شناسم. پس از خواندن فيلمنامه متوجه شدم هزينه بالايي دارد و براي بخش خصوصي با وجود اين همه فيلم‌هاي جوانانه و تجاري و... كه باب شده، ساختش خيلي مشكل است. در واقع تهيه‌كننده خصوصي آن بايد خيلي به تاريخ دلبستگي داشته باشد و ريسك بزرگي براي ساخت اين كار بكند. البته فيلمنامه جذابيت بصري و دراماتيكي در يك داستان تاريخي داشت؛ بستري عاشقانه در تاريخ با رويكردي به داستان واقعي كه به شكلي در تورات وجود دارد، البته نه با اين دقت كه ما در حال ساخت آن هستيم و در قرآن هم هست. به نظرم آمد اين فيلمنامه هم مي‌تواند باعث سرگرمي تماشاگر شود و هم‌ آموزه‌هاي ديني به مردم ارائه دهد. در نهايت در پيش توليد نظراتي از طرف بنده، آقاي جاهد و شبكه جهاني سحر كه به عنوان شريك وارد پروژه شده بود، ارائه شد و با توجه به آن فيلمنامه را كامل كرديم.»

هدايت در مورد انتخاب بازيگران مي‌گويد: «با توجه به سينمايي كه داريم، هم بايد حواس‌مان مي‌بود كه بازيگرهاي مناسبي انتخاب كنيم كه بتوانند كمك حال فيلم باشند، هم به نوعي لااقل باعث برگشت سرمايه تهيه‌كننده شوند، حالا سود پيش‌كش! بازيگرهايي كه انتخاب شدند، با برخي‌شان براي اولين بار است كار مي‌كنم، اما در مجموع از كارشان راضي هستم، به خصوصي سه بازيگر اصلي نيما شاهرخ شاهي، پوريا پورسرخ و الناز شاكردوست كه علاقه ويژه‌اي به كار دارند و اولين‌بار است كه كار تاريخي مي‌كنند. با شور و انرژي‌اي كه در آن‌ها هست، احساس مي‌كنم مي‌توانند نقش‌ها را خوب درآورند. اين شور و انرژي در اين سرما و لوكيشن دور و مشكلات ديگر اميدواركننده است.»

پوريا پورسرخ درباره نقش خود در ناسپاسي مي‌گويد: «بازي در نقشي تاريخي، اولين تجربه من در اين گونه است، هر چند كه سينماي ما كلاً در زمينه ساخت فيلم‌هاي تاريخي كم كار است. البته در ساخت فيلم تاريخي اگر به شكل سريال باشد، فرصت براي آزمون و خطا بيشتر فراهم است، اما در سينما زمان آن چنان كه لازم است در اختيار گروه نيست. همين مسئله سبب مي‌شود كمتر فيلمسازي به سراغ اين گونه فيلم‌ها برود.»

اين بازيگر جوان در خاتمه گفته‌هاي خود متذكر مي‌شود: «نبايد در فيلم‌هايي كه از داستان يا مفهومي مذهبي بهره مي‌برند هر پنج دقيقه يك بار يك پيام بدهيم، چرا كه تجربه به خوبي نشان داده اين رويكرد در نهايت موجب دوري مخاطب خواهد شد. من معتقدم يك فيلم مذهبي مي‌تواند در كل داستان تنها يك پيام را به بيننده منتقل كند، اما همان يك پيام شكلي تأثيرگذار داشته باشد.»

نيما شاخرخ‌شاهي (بازيگر) درباره ويژگي‌هاي قصص قرآني براي تبديل شدن به يك فيلم سينمايي چنين مي‌گويد: «قصص قرآني از جذابيت بسياري براي تبديل شدن به فيلم سينمايي برخوردار هستند، اما آن چه مهم است، اين گونه توليدات محتاج حمايت‌هاي همه جانبه مادي و معنوي هستند، زيرا اگر از اين توليدات حمايت‌هاي لازم به عمل نيايد، تهيه‌كننده خصوصي كمتر اشتياقي به توليد اين آثار از خود نشان مي‌دهد.» شاهرخ شاهي در ادامه به توانايي‌هاي كشور ما براي ساخت فيلم‌هاي قرآني و تاريخي اشاره و تأكيد مي‌كند: «سينماي ما از لحاظ امكانات، كمبود خاصي براي پرداختن به فيلم‌هاي تاريخي و ديني ندارد، اما اين كه چرا سينماي ما كمتر به سمت چنين توليداتي روي مي‌آورد، شايد به اين دليل باشد كه اين فيلم‌ها معمولاً در گيشه ‌فروش مناسبي ندارند، در صورتي كه اين ژانر در سينماي جهان جزء گونه‌هاي پرمخاطب است. اگر مي‌بينيم سينماي هاليوود در زمينه فيلم‌هاي تاريخي چنين موفق است، جدا از بحث مالي دليل ديگري نيز دارد و آن هم برخورداري از جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي قوي است كه به فاخر شدن كار كمك شايان توجهي مي‌كند. در ناسپاس سعي شده در حد توان از جلوه‌هاي رايانه‌اي مناسبي بهره برده شود.»

 

 

يكشنبه 11 بهمن 1388 - 15:17


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری