دوشنبه 1 آبان 1396 - 6:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سيدرضا آباقي

 

آموزش، عامل تداوم و بقاي فعاليت‌هاي فرهنگي است

 

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمين علي دارابي (مديركلّ دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي)
 

اشاره

حجت‌الاسلام والمسلمين علي دارابي، متولد سال 1348 شهر تهران و داراي مدرك حوزوي خارج فقه و كارشناسي ارشد تاريخ تمدّن از دانشگاه تهران است. وي از سال 1372 به دعوت يكي از اساتيدش وارد سازمان تبليغات اسلامي شد و مسئوليت‌هاي مختلفي را در اين سازمان به عهده گرفت كه نمايندگي سازمان در وزارت راه و ترابري، مدير كلّ روابط عمومي سازمان و مسئوليت گروه برنامه‌ريزي و توسعۀ مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا از جمله مهم‌ترين آن‌ها بوده است. دارابي در سال 87 به سمت مديركلّي دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي منصوب شد.

فعاليت­هاي دفتر برنامه­ريزي و توسعۀ آموزش­هاي تخصصي با هدف دست­يابي به اهداف زير صورت مي­گيرد: ـ توسعه و تقويت دوره­هاي آموزشي تخصصي کادر فرهنگي و تبليغي مورد نياز کشور بر اساس نيازسنجي و اولويت­هاي تعيين­شده با هماهنگي واحدهاي ذي­ربط؛

ـ برنامه­ريزي و اجراي دوره­هاي آموزشي تخصصي به منظور تربيت کادر فرهنگي و تبليغي مورد نياز کشور متناسب با مأموريت­هاي سازمان تبليغات اسلامي؛

ـ تهيه و تدوين سرفصل­هاي دروس پيش­بيني­شده در دوره­هاي آموزش تخصصي؛

ـ تهيه و تنظيم متون آموزشي دوره­هاي تخصصي مورد نياز؛

ـ انجام مطالعات به منظور دست­يابي به استانداردهاي آموزشي و به کارگيري فن­آوري نوين آموزشي؛

ـ نظارت بر حسن اجراي برنامه­هاي آموزشي تخصصي؛

ـ برنامه­ريزي و ايجاد مراکز آموزشي تخصصي وابسته به سازمان تبليغات اسلامي و نظارت بر عملکرد آن­ها؛

ـ ايجاد ارتباط و همکاري مستمر با انديشمندان، مراکز و مؤسسات علمي، فرهنگي و آموزشي به منظور بهره­گيري از امکانات و توان­مندي­هاي موجود؛

ـ برگزاري سمينارها و کارگاه­هاي آموزشي و توجيهي با هماهنگي واحدهاي ذي­ربط سازماني.   

با حجت‌الاسلام والمسلمين دارابي، پيرامون اهميت آموزش‌هاي تخصصي و نقش سازمان تبليغات اسلامي در ترويج فرهنگ ديني در جامعه با استفاده از اين نوع آموزش‌ها گفت‌وگويي كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

به نظر شما برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي تا چه حد مي‌تواند در ترويج فرهنگ ديني در جامعه تأثيرگذار باشد؟

به نظر من فلسفۀ بعثت انبياء، آموزش بوده است. آيات قرآن كريم هم به طور شفاف و واضح مؤيد رسالت آموزشي انبياء الهي است. خداوند بارها در قرآن مي‌فرمايد: «ما پيامبران را مبعوث كرده‌ايم تا تعليم و تربيت مردم را به عهده بگيرند» يا در جاي ديگر خداوند تعليم و آموزش را به عنوان وظيفۀ مهم حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ معرفي مي‌كند. البته پرداختن به اين بحث در اين فرصت كم مقدور نيست اما همين قدر بايد بدانيم كه تعليم، تربيت و آموزش در دين اسلام از جايگاه بسيار رفيعي برخوردار است. در واقع آموزگار اصلي در دين اسلام، خداوند است. وقتي كه انسان در مقام انسانيتش به عنوان خليفة‌الله مورد خطاب قرار مي‌گيرد، در واقع اين خداوند است كه آموزگار اوست. شايد لقب اشرف مخلوقات به دليل همين جايگاه آموزشي، به انسان داده شده باشد. به هر حال يكي از مأموريت‌هاي اساسي سازمان تبليغات اسلامي به عنوان يك نهاد عظيم فرهنگي، پرداختن به امر آموزش در حوزۀ دين است. به نظر من علّت مبقيه و نگهدارنده فعاليت‌هاي فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي، همين توجه و اهميت دادن به آموزش است. يعني اگر جريان آموزش را به عنوان يك جريان اصيل، مستمر و پايدار حفظ نكنيم به طور قطع در حوزۀ فعاليت‌هاي فرهنگي، دچار مشكلات اساسي خواهيم شد. بنابراين ما احتياج به برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي و كارگاه‌هاي مهارتي براي گروه‌هاي هدف سازمان داريم.

 

با اين حساب شما در دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي چه برنامه‌هاي آموزشي را براي چه اقشاري از جامعه در نظر گرفته­ايد؟

همان‌طور كه گفتم آموزش نقش اساسي در تداوم و بقاي فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني دارد. از طرفي تعالي و پيشرفت فرهنگي نيز بستگي به اهتمام به امر آموزش دارد. برنامه‌هاي آموزشي ما براي اقشار تأثيرگذار اجتماعي همچون روحانيون مستقر، مبلّغان، مبلّغات، ائمۀ جماعت، رؤساي تشكل‌هاي ديني، مداحان اهل‌ بيت ـ عليهم السلام ـ و اساتيد حوزۀ دين در نظر گرفته شده است. با آموزش صحيح اين قشر از جامعه مي‌توانيم اميدوار باشيم كه براي تحقق مقوله‌هاي فرهنگي و رسيدن به آرمان‌هاي فرهنگي حضرت امام خميني ـ رحمت الله تعالي عليه ـ و مقام معظّم رهبري گام‌هاي مؤثري برداشته‌ايم. به همين دليل رشد و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي يكي از رويكردهاي اصلي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي است. خوشبختانه رويكرد و گرايش مديران استاني سازمان هم به آموزش، نسبت به سال‌هاي گذشته، چندين برابر شده است و اين امر باعث خوشحالي ماست كه مديران استاني سازمان علاوه بر مديريت فرهنگي، به مديريت آموزشي نيز اهميت مي‌دهند. هم‌اكنون برنامه‌هاي آموزشي تخصصي و كارگاه‌هاي آموزشي ـ مهارتي چه به صورت بلندمدّت و چه به صورت ميان‌مدّت در سازمان با رشد قابل توجهي مواجه است و تعداد مخاطبان در سطوح مختلف آموزشي افزايش پيدا كرده به همين دليل تأسيس يك مركز آموزش تخصصي جزء ضروريات دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي است. همچنين در راستاي رعايت عدالت آموزشي و بهبود كيفيت آموزش‌ها و ايجاد فرصت‌هاي برابر آموزشي، تغيير نگاه در تصميم‌گيري و سياست­گذاري آموزشي، بسيار ضروري به نظر مي‌رسد.

 

فكر مي‌كنيد آموزش فرهنگ ديني كه مدّ نظر سازمان تبليغات اسلامي هم هست چه خصوصياتي دارد و چه تفاوتي با انواع آموزش‌هاي ديگر مي‌كند؟

در دنياي امروز به حوزۀ مديريت آموزش‌هاي تخصصي اهميت خاصّي داده مي‌شود. در حالي كه اين مسائل در گذشته پيش پا افتاده و ابتدايي محسوب مي‌شد. ايجاد بسترهاي آموزشي و ايجاد مناسبات صحيح آموزشي در تحقق اهداف آموزش‌هاي تخصصي، بسيار مؤثر است. آموزش گروه‌هاي مرجع و تأثيرگذار اجتماعي، ظرافت‌هاي خاصّي دارد كه بايد آن‌ها را در نظر گرفت. مثلاً بايد دورۀ آموزش مداحان طوري طراحي شود كه آن‌ها با توجه به ويژگي‌هايي كه دارند، به سمت اين دوره جذب شوند و از آن فرار نكنند. يعني بايد در حوزۀ آموزش‌هاي تخصصي و مهارتي، جذابيت‌هايي را قرار دهيم كه نياز آموزشي جامعۀ هدف ما را تأمين كند و مورد استقبال آن‌ها قرار بگيرد. به همين دليل عميقاً از كارهاي تكراري و كارهاي موازي در حوزۀ آموزش‌هاي تخصصي پرهيز مي‌كنيم. عامل مؤثر ديگر در تحقق اهداف آموزش‌هاي تخصصي، همكاري و مشاركت گروه‌هاي هدف است. اين مسئله خيلي مهم است. در بعضي از استان‌ها روحانيون مستقر و مبلّغان از مديران سازمان تقاضاي برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي مي‌كنند حتّي موضوع آن را هم پيشنهاد مي‌كنند.

 

پس گروه‌هاي هدف شما آموزش‌پذير هستند و شما از اين جهت مشكلي نداريد.

بله، گروه‌هاي هدف ما با استقبال، اشتياق و نشاط به دنبال مسائل آموزشي هستند. اما با اين حال، كارشناسان پژوهشي و آموزشي استان‌ها و همچنين مديران كل تبليغات استان‌ها بايد علاقۀ آموزشي بيافرينند. منظورم اين است كه براي رسيدن به اهداف آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، حركت‌آفريني كنند. عامل سوم كه ضلع سوم مثلث رسيدن به اهداف آموزش‌هاي تخصصي را تشكيل مي‌دهد، تلاش‌ و همّت مديران استاني است. آن دسته از مديران استاني سازمان كه رويكرد آموزشي دارند، توانسته‌اند فعاليت‌هاي فرهنگي خود را بسيار بهتر ساماندهي و استان خود را با برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي، متحول كنند.

 

دوره‌هاي آموزش تخصصي سازمان بر اساس چه شاخصه‌هايي تعيين و برنامه‌ريزي مي‌شوند؟

نيازسنجي، شاخص اصلي برنامه‌هاي آموزش تخصصي سازمان تبليغات اسلامي است. واقعيت اين است كه برنامه‌هاي آموزش تخصصي بدون نيازسنجي با موفقيت برگزار نمي‌شود. بر همين اساس ما سرفصل‌هاي آموزشي را بنا بر نيازهاي آموزش گروه‌هاي هدف سازمان، تعيين و به همۀ استان‌ها ابلاغ كرده‌ايم. اين سر فصل‌ها ناظر بر حوزه‌هاي ديني، فرهنگي، سياسي و اجتماعي است. سياست‌ اصلي ما براي برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي، آشنايي گروه‌هاي هدف با مفاهيم كاربردي ديني، فرهنگي، اجتماعي و سياسي، ارتقاي سطح بينش آن‌ها در اين حوزه‌ها، انتقال مفاهيم علمي همراه با شيوه‌هاي نو و ابداعات و ابتكارات آموزشي است.

 

شما اخيراً شيوه‌نامۀ اجرايي آموزش‌هاي تخصصي را به استان‌ها ابلاغ كرده‌ايد. اين شيوه‌نامه چه خصوصياتي دارد و با چه هدفي به استان‌ها ابلاغ شده است؟ 

ما در اين شيوه‌نامه، آيين‌نامه‌هاي اجرايي و مقرراتي را كه در ساحت برگزاري يك دورۀ آموزش تخصصي بايد مورد توجه قرار بگيرد، براي ادارات كلّ تبليغات اسلامي استان‌ها تبيين كرده‌ايم. براي ما افزايش توان­مندي تبليغي روحانيون، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است به همين دليل سرفصل‌هاي آموزشي را طوري تعيين كرده‌ايم كه دوره‌هاي آموزش تخصصي براي روحانيون، كارآمد و كاربردي باشد نه اين كه صرفاً وقت آن‌ها را بگيرد.

 

آيا در اين راه به شيوه‌هاي نوين آموزشي هم توجه كرده‌ايد؟

بله، توجه به آموزش‌هاي مجازي يكي از كارهايي است كه ما در دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي به شدّت پي­گير آن هستيم. اگر دفتر طرح و برنامۀ‌ سازمان نسبت به اختصاص اعتبارات مورد نياز در اين بخش با ما همراهي كند، مي‌توانيم در جهت تداوم و همگاني كردن آموزش‌هاي تخصصي، گام‌هاي محكمي برداريم. اين كار باعث قابل دسترس‌تر شدن آموزش‌هاي تخصصي و ايجاد فرصت مناسب براي ارتقاي مهارت‌هاي تبليغي گروه‌هاي هدف سازمان هم مي‌شود. مي‌توانيم با ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي از طريق اينترنت و غيره و به كارگيري نرم‌افزارهاي آموزشي مناسب در يك محيط مجازي بدون احتياج به برگزاري دوره‌هاي آموزشي در يك مكان مشخص، به بسياري از اهداف آموزشي سازمان تبليغات اسلامي دست پيدا كنيم. دشمنان مذهبي و عقيدتي كشور تلاش‌هاي وسيعي را براي القاي شبهات ديني به جامعه انجام مي‌دهند بنابراين مبلّغان ما بايد طوري مجهز شوند كه همواره بتوانند به اين شبهات، پاسخي كارشناسانه، زيركانه و هوشمندانه بدهند. حتّي بايد از طريق محيط مجازي هم مبلّغان كشور را با شيوه‌هايي نوين، آمادۀ پاسخ­گويي به جديدترين شبهات ديني بكنيم. اميدواريم كه سايت اينترنتي آموزش‌هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي هر چه زودتر راه‌اندازي شود.

 

براي گروه‌هاي هدف سازمان تبليغات اسلامي در سال‌ جاري چه سرفصل‌هاي آموزشي را در نظر گرفته‌ايد؟ ملاك در نظر گرفتن اين سرفصل‌ها چه بوده است؟

البته ما اولويت‌ها و سرفصل‌هاي آموزشي را به استان‌ها پيشنهاد مي‌كنيم يعني آن‌ها ملزم نيستند كه حتماً با توجه به همۀ اين سرفصل‌ها، دورۀ آموزشي برگزار كنند چون جغرافياي تبليغي كشور بسيار گسترده و متنوع است. بنابراين ده سرفصل كلّي را به استان‌ها پيشنهاد كرده‌ايم كه عبارتند از:

1ـ آموزش غيرحضوري تفسير قرآن كريم بر اساس تفسير نور. به هر حال قرآن، كتاب هدايت است و لازم است گروه‌هاي هدف ما با ابعاد مختلف علوم قرآني آشنا شوند.

2ـ برگزاري دوره‌هاي تخصصي آموزش خانواده و جايگاه آن در نظام حقوقي اسلام. يكي از مسائل بزرگي كه گروه هدف ما بايد به آن مسلّح و مجهز شوند، ارتباط‌گيري با خانواده‌ها و پاسخ­گويي به مشكلات آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف فردي، اجتماعي، اخلاقي و تربيتي است.

3ـ برگزاري دوره‌هاي آموزشي اصلاح الگوي مصرف. از آن جايي كه سال 88 از سوي مقام معظّم رهبري به اين عنوان نام­گذاري شده است، سعي كرده‌ايم در حوزۀ آموزش تخصصي گروه‌هاي هدف سازمان، به اين مسئله توجه جدّي داشته باشيم. آشنايي با معناي مصرف، چگونه مصرف كردن، ابعاد مصرف و حركت به سمت اصلاح الگوي مصرف از جمله شاخصه‌هاي مهم اين دورۀ آموزشي است.

4ـ آشنايي با اديان، مكاتب، عرفان‌ها و مسلك‌هاي انحرافي. در اساس­نامۀ‌ جديد سازمان هم به اين مسئله به طور مستقل اشاره شده است. اين مكاتب انحرافي، با ظاهري فريبنده به سراغ نسل جوان‌ ما مي‌روند كه لازم است گروه‌هاي هدف سازمان، آرمان‌ها، انديشه‌ها و دسيسه‌هاي آن‌ها را به خوبي بشناسند.

5ـ آموزش تخصصي الگوها و شيوه‌هاي نوين تدريس معارف اسلامي. ببينيد از قديم‌الايام كلاس معارف يكي از جذاب‌ترين كلاس‌ها براي دانش‌آموزان بوده است. ما براي حفظ اين جذابيت، نيازمنديم شيوه‌هاي جديدي را براي انتقال معارف ديني تعريف كنيم.

6ـ آموزش مشاورۀ ديني و تربيتي. مبلّغين و مبلّغات در اجتماع ما از منزلت خاصّي برخوردارند و مورد اطمينان و وثوق مردمند. به همين دليل بسياري از مردم دردل‌ها و مشكلات خود را با اين قشر از جامعه در ميان مي‌گذارند بنابراين گروه‌هاي هدف بايد با آخرين دستآوردها و روش‌هاي حوزۀ مشاوره ديني و فرهنگي آشنا باشند.

7ـ آموزش تخصصي پيرامون انديشه‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي امام ـ رحمت الله تعالي عليه ـ و مقام معظّم رهبري. مسلّم است كه انديشه‌هاي ناب اين دو بزرگوار مي‌تواند در بسياري از مسائل گروه‌هاي هدف سازمان را راهنمايي كند.

8ـ آموزش شيوه‌هاي پاسخ حكيمانه به شبهات ديني. مستحضر هستيد در شرايط كنوني جامعۀ ما كه در حال گذر از سنّت به مدرنيته است، گاهي اوقات مسائل و سؤالاتي در اذهان مردم شكل مي‌گيرد، لذا گروه‌هاي هدف ما بايد توانايي موشكافي و پاسخ­گويي حكيمانه به اين شبهات و سؤالات را داشته باشند.

9ـ آموزش تخصصي آشنايي با انديشه‌هاي شهيد مطهري. مجموعه آثار اين شهيد بزرگوار در حوزه‌هاي مختلف ديني، سرشار از ابتكارات و نوآوري‌هاست بنابراين گروه‌هاي هدف سازمان در عصر كنوني بايد با استفاده از قابليت‌ها و رهنمودهاي شهيد مطهري، جواب­گوي نيازهاي ديني اقشار مختلف جامعه باشند.

10ـ برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي ويژه ذاكران اهل‌بيت ـ عليهم السلام. برگزاري اين دوره به منظور جلوگيري از ايجاد بدعت‌ها و گرايش‌هاي خرافي و مسائلي از اين دست، امري ضروري به نظر مي‌رسد.

 

همان­طور كه مي‌دانيد كشور ما وارد دهۀ چهارم حيات انقلاب اسلامي شده است. فكر مي‌كنيد آموزش‌هاي تخصصي، آن‌ هم در حوزۀ فرهنگ ديني در اين دهه چه ويژگي‌هاي خاصّي بايد داشته باشد كه بتواند انقلاب اسلامي و آرمان‌هايش را همچنان پويا و زنده نگاه دارد؟

به طور قطع، هدف ما از برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي، مهارتي و كاربردي تنها انتقال معلومات و محفوظات نيست. اين دستآوردها در كتاب و كتابخانه هم يافت مي‌شود و براي رسيدن به آن‌ها نياز چنداني به آموزش‌هاي تخصصي نداريم. همواره به دنبال اين هستيم كه مهارت‌هاي تبليغي گروه‌هاي هدف خود را ارتقا دهيم. يقيناً مهارت تبليغي در دهۀ 60 با مهارت تبليغي در دهۀ 80 از لحاظ ابعاد مختلف، بسيار متفاوت است. همان­طور كه در دهۀ 90 هم با دهۀ حاضر تفاوت پيدا خواهد كرد. اگر بتوانيم مهارت تبليغ، مهارت تفكر به معناي منطقي و مهارت پاسخ­گويي را در گروه‌هاي هدف، متناسب با اقتضائات زمان بالا ببريم، به موفقيت بسيار بزرگي دست پيدا خواهيم كرد.

 

آيا به شركت‌كنندگان در دوره‌هاي آموزش تخصصي پس از اتمام اين دوره‌ها مدرك خاصّي هم كه مورد قبول جامعۀ علمي كشور باشد، اعطا مي‌شود؟

تمام دوره‌هاي آموزش تخصصي در استان‌ها با هماهنگي و نظارت مستمر دفتر برنامه­ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي‌شود. ناظران اين دفتر با توجه به برنامه و جدول زمان‌بندي شده در استان‌ها حضور مي‌يابند و بر روند برگزاري آن‌ها نظارت دقيق مي‌كنند چرا كه نظارت، حلقۀ تكميلي فرآيند آموزشي است. ما بر اين دوره‌ها هم نظارت شكلي داريم هم نظارت محتوايي. به همين دليل معتقديم كه شركت‌كنندگان در اين دوره بايد مورد محك و آزمون قرار بگيرند. آزمون‌ها به دو صورت كتبي و عملي برگزار مي‌شوند. پس از برگزاري آزمون، نوبت به اعطاي گواهي‌نامه مي‌رسد. اين گواهي‌نامه‌ها ابتدا به امضاي مديركل تبليغات اسلامي استان و پس از آن براي تأييد نهايي به تهران مي‌آيد و به امضاي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي مي‌رسد. بنابراين اين گواهي‌نامه‌ها درون­سازماني است. اميدواريم بتوانيم اعتبار اين گواهي‌نامه‌ها را مخصوصاً براي روحانيون مستقر، به حدّي برسانيم كه قابل ارائه به مراكز و مؤسسات آموزشي باشد.

 

روحانيون مستقر يكي از حلقه‌هاي اصلي جامعۀ تبليغي كشور را حتّي در دورترين نقاط آن تشكيل مي‌دهند. شما چه برنامه‌هاي آموزشي را براي اين قشر در نظر گرفته‌ايد؟ 

يكي از مأموريت‌هاي دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي، هماهنگي براي برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي و مهارتي روحانيون مستقر قبل از پذيرفتن مسئوليت تبليغي توسط آن‌هاست كه به دو صورت اجرا مي‌شود؛ يكي آموزش‌هاي تخصصي و مهارتي تبليغ كه به صورت كارگاهي برگزار مي‌شود و ديگري آموزش‌هاي تخصصي جغرافياي تبليغ. مسلماً روحانيون مستقر بايد قبل از از استقرار، آگاهي‌هاي محيطي يا مجموعه دانستني‌هايي را كه نشان‌دهندۀ شرايط و محيط جغرافيايي محل مورد تبليغ است، به دست بياورند.

 

دفتر برنامه‌ريزي و توسعۀ آموزش‌هاي تخصصي چه فعاليت‌هايي را براي ارتقاي محتوا و تدوين متون آموزشي انجام مي‌دهد؟

يكي از اقداماتي كه ما در سال 88 انجام داده‌ايم، بازنگري در متون آموزشي از نظر محتوايي است. تشكيل كارگروه تدوين متون آموزشي، از اقدامات ديگري است كه ما در اين زمينه انجام داده‌ايم. اين كارگروه با هدف تدوين متون آموزشي عمومي و همچنين متون آموزشي تخصصي و فوق تخصصي تشكيل شده است. برنامه‌ريزي و انجام كارشناسي لازم در خصوص تدوين سرفصل‌هاي دوره‌هاي آموزشي و بررسي مراحل تحقيق، تدوين و بازنگري متون موجود، شناسايي مراكز و سازمان‌هاي تدوين متون و آگاهي از تجارب آنان و تعامل مؤثر در زمينۀ تدوين متون آموزشي، شناسايي محققان و هماهنگي براي تدوين متون آموزشي، برنامه‌ريزي براي دريافت سرفصل‌هاي متون آموزشي متناسب با نيازهاي گروه‌هاي هدف از استان‌ها و ايجاد بانك اطلاعات نيازهاي آموزشي و طبقه‌بندي و اولويت‌بندي آن‌ها، مهم‌ترين وظايف اين كارگروه است. از آنجايي كه متون آموزشي موجود نياز به ساماندهي و تدوين مجدد دارد، بر اين اساس، اضافه كردن محتواي جديد، متناسب با مأموريت‌ها و وظايف ذاتي سازمان در عرصۀ فرهنگ ديني، امري اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.

 

به نظر شما جايگاه آموزش‌هاي تخصصي در كشور بايد چگونه باشد؟

ببينيد آموزش‌هاي تخصصي صرفاً به دنبال پرداختن به مسائل ذهن­محور و محدود به ادراكات حسي نيست بلكه به دنبال ايجاد بصيرتي است كه به ادراكات عالي و حكمت منتهي مي‌شود. كشور ما با شرايط خاصّي مواجه است. شيوۀ‌ هجمه‌هاي فرهنگي و تبليغات سوء دشمن تغيير كرده است. آموزش‌هاي تخصصي مي‌تواند در اين زمينه بسيار راه­گشا باشد. بنابراين دولت محترم دهم بايد سعي كند تا با تجهيز و پشتيباني سازمان تبليغات اسلامي، مسير ما را براي رسيدن به اهداف مورد نظرمان هموارتر كند.

 

 

 

چهارشنبه 16 دی 1388 - 10:10


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری