دوشنبه 5 تير 1396 - 14:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

دشمن درون خانه خود را بشناسيم

 

 

رئيس سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت فرارسيدن ماه محرم‌الحرام طي سخناني در جمع هيئات مذهبي جنوب شرق تهران، ضمن اشاره به ضرورت ادراك نتايج حاصله از نگاه ايجابي در بررسي تاريخي واقعه عاشورا، گفت: اسلام رهبران و اماماني را به جامعه اسلامي و جهان بشريت هديه داده و پيامبر گرامي اسلام(ص) دو «ثقل» را پس از خود در ميان مسلمين با عنوان‌هاي «كتاب خدا» و «عترت» به امانت گذاشته است.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي، با اشاره به اهميت واژه‌هاي «تولي» (دوستي با دوستان خدا) و «تبري» (دشمني با دشمنان خدا) در فقه اسلامي افزود: با تأمل در آيه 60 سوره مباركه‌ ممتحنه خواهيم دانست كه ارتباط مسلمين با كفاري كه با جامعه اسلامي سر ستيز دارند ممنوع است ولي ارتباط با آناني كه سر ستيز ندارند جايز است. اين امر نشان دهنده اهميت اجراي قاعده «نفي سبيل» در ارتباط ميان جامعه‌ اسلامي با جوامع غير اسلامي است. [قاعده نفي سبيل، از بخش پاياني آيه 141 سوره نساء اخذ شده است: لن يجعل‌الله للكافرين علي المؤمنين سبيلاً؛ خداوند هرگز براي كافران راه تسلطي بر اهل ايمان نخواهد گشود.] فرد «ذمي» به دليل مصونيت مالي، جاني، اقتصادي و اجتماعي در جامعه اسلامي، بايد «جزيه» بدهد به گونه‌اي كه جزيه دهنده نبايد عُلو داشته باشد بلكه جزيه گيرنده بايد دست بالا داشته باشد.

دكتر خاموشي همچنين با اشاره به مفهوم بسيار گسترده «تولي» و «تبري» در انديشه سياسي امام راحل(ره)، تصريح كرد: جامعه اسلامي پس از رحلت پيامبر(ص) در مفهوم اين دو واژه تأمل نكرد و واقعه عاشورا اتفاق افتاد. آن جامعه به اين علت كه حيات خود را به اين دو مفهوم مهم گره نزد، در شناخت صحيح «وليّ حق» دچار خطا شد و به سراغ حاكميت طاغوت رفت.

وي افزود: در انديشه ديني ما ولايت منحصر است به آنچه خداوند تعيين كرده كه همانا واليان مشروع جامعه اسلامي هستند و در مقابلشان واليان غيرمشروع قرار دارند كه همراهي با آنان همراهي با طاغوت نام دارد.

وي با اشاره به ولايت معصوم در جامعه نوپاي اسلامي و با ذكر اين پرسش كه چه عواملي باعث شد تا در جامعه اسلامي آن روز، ولايت معصوم كنار گذاشته شود، گفت: مي‌دانيم كه لعن جز بر ظالمين و مشركين جايز نيست، اما وقتي بخش‌هايي از زيارت عاشورا را مي‌خوانيم، مي‌بينيم در آن‌ لعن بر بعضي از مسلمين كه ظلم به اهل بيت كرده اند اجازه داده شده است و در قبالش براي خواننده ثواب نيز عطا مي‌شود، زيرا آنان كساني هستند كه بر ولي خدا خروج كرده و با طاغوت همراهي نمودند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي، در ادامه سخنان خود جدي‌ترين واقعه تاريخ را حادثه «عاشورا» عنوان كرد و افزود: انقلاب اسلامي نيز يكي از صفحات كوچك دفتر كربلاست كه بر اساس دوستي با دوستان خدا شكل گرفت و مميزه‌ي آن نيز دشمني با دشمن است. اتفاقاً وقتي روزگار تنگ مي‌شود و دامنه شايعه و دروغ‌پردازي گسترده مي‌شود، مي‌توان فهميد ديندار حقيقي كيست.

وي با اشاره به نفي رابطه جامعه اسلامي با جامعه كفر و در توضيح همراهي جامعه اسلامي با ولي امر، بيان كرد: در شأن نزول سوره تبت آمده است كه ديدند در بازار نزديك «مني» جواني حركت مي‌كرد و پيرمردي بر پاي او سنگ مي‌زد، زيرا آن جوان مردم را به عبادت خدا دعوت مي‌كرد و پيرمرد مي‌گفت او دروغ مي‌گويد، خدا را عبادت نكنيد، او خواب‌نما شده است. پرسيدند: او كيست؟ گفتند آن جوان محمد(ص) و آن پيرمرد ابوالهب عموي اوست كه يكي از مخالفان سرسخت رسالت و بيعت با پيامبر است. اين سوره به ما مي‌فهماند كه دشمن والي جامعه اسلامي حتي مي‌تواند از اعضاي خانواده او باشد. ابولهب با برخورداري از مقام و ثروت و ابزارهاي تبليغي، سعي بر تشويش اذهان عمومي آن زمان مي‌كرد. همسر عموي پيامبر نيز در متابعت ابولهب با جمع‌آوري و پراكنده كردن خار در مسير پيامبر و با سنگ‌اندازي بر ايشان، با افكار حضرت به مخالفت مي‌پرداخت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: در مجلسي كه ابوسفيان مقابل ابولهب نشسته بود و از واقعه بدر مي‌گفت و در سخنان خود به شمشير زنان و سواراني كه در ميان آسمان و زمين با سپاه مكه مي‌جنگيدند اشاره مي‌كرد، غلامي پارسي گفت: آنان فرشتگان بودند. در اين هنگام ابولهب با چوب بر سر غلام كوفت تا وي را از كلام باز دارد. ابوسفيان خود اذعان مي‌كند كه او بيراه نمي‌گويد و همراهي فرشتگان با رسولش در قرآن آمده است. عباس عموي پيامبر هنگامي كه از واقعه وزيدن باد شديد براي سه بار متوالي، با پيامبر مي‌گويد: رسول اكرم(ص) او را از زمان نزول ملائك آگاه مي‌كند و مي‌گويد فردا روز خواهي ديد كه چه اتفاقي خواهد افتاد. پس مي‌بينيم كه غلام پارسي، بيش از نزديكان پيامبر، آگاه بر حوادث است.

دكتر خاموشي تصريح كرد: ابوسفيان برخلاف ابولهب كه مردي احمق بود بر چگونگي اوضاع جامعه واقف بود، لذا وقتي قدرت و سيطره اسلام را ديد، عباس را نزد پيامبر فرستاد تا تا يك روز در بيرون از مكه به خدمت پيامبر آمده و او را از تصميم خود مبني بر پذيرش اسلام آگاه كند. پيامبر با آنكه مي‌داند ايمان در قلب او ورود نيافته، اسلام ظاهري‌اش را مي‌پذيرد.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سپس با اشاره به جنگ تحميلي هشت‌ساله و برنامه‌هاي كنوني دشمن در جنوب شرق كشور، گفت: چون دشمن مي‌دانست كه هر چه بر جامعه اسلامي ما سخت گيرد، انسجام مسلمين بيشتر مي‌شود، توان خود را بر هجوم در حوزه‌هاي فرهنگي گذاشت. اكنون تأثيرات اين مبارزه نرم را كه رهبر معظم انقلاب مكرراً به آن اشاره فرموده بودند مي‌توان در خيابان‌هاي تهران مشاهده كرد و به اين نكته پي برد كه در اين مبارزه نرم از ابزارهايي همچون رسانه، شايعه و افرادي مانند ابولهب و ابو‌سفيان شده است.

دكتر خاموشي در ادامه به ماجراي صلح حديبيه كه دو سال پيش از فتح مكه ميان پيامبر و سران مكه منعقد شد، اشاره كرد و گفت: طي آن پيمان قرار شد مسلمانان به دور از اضطرار مشركين به اعمال حج بپردازند. پيامبر در حالي كه بت‌ها هنوز در كعبه بودند، اولين نماز خود را در مكه به سمت بيت‌المقدس خواند. مسلمين به پيامبر مي‌گفتند، اگر مشركين بر سر پيمان نمانند چه كنيم؟ پيامبر فرمودند: به آنان حمله مي‌كنيم. مسلمانان در اين شك و شبهه بودند تا اينكه سوره نصر نازل شد. عباس چون از نزول سوره آگاه شد گريست، پيامبر از او ‌پرسيد علت گريستنت چه بود؟ عباس گفت اين سوره وعده رحلت شما را داده است. سوره نصر آخرين سوره مفرده بود كه بر پيامبر نازل شد. ام‌سلمه در بيان احوالات پيامبر پس از نزول اين سوره مي‌گويد: پيامبر برنمي‌خواست و نمي‌نشست مگر تسبيح مي‌گفت و استغفار مي‌كرد.

دكتر خاموشي با اشاره به تشابه اوضاع سياسي زمان پيامبر با اوضاع كنوني گفت: فتح مكه دو سال بعد از صلح حديبيه اتفاق افتاد و مسلمانان بدون خونريزي مكه را به دليل برافراشته بودن پرچم اسلام و روي آوردن ابوسفيان‌ها به اسلام- هر چند كه اسلام‌شان صوري بود- فتح كردند. چندي پيش، مشركان پيامبر را مجبور به هجرت از مكه نموده بودند ولي اينك در حالي كه اسلام به سرعت گسترش يافته بود پيامبر خدا با اقتدار به مكه بازگشته بود.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به مواجهه غرب و شرق با ايران در ايام جنگ تحميلي گفت: «ولاديمير پوتين» در پيغامي به يكي از مقامات وقت كشورمان تصريح كرده بود: اگر دنيا سوار بر كشتي شود، گمان نكنيد كه ما بر قايق شما سوار مي‌شويم چون شما تنهاييد.

دكتر خاموشي سپس با اشاره به توطئه‌هاي اخير دشمنان در كشورمان تأكيد كرد: من شك ندارم كه اينها توطئه غرب است؛ همانگونه كه ابوسفيان هم روزي اظهار اسلام كرد، ولي بعد از رحلت پيامبر فرزندش معاويه را به توطئه تشويق كرد و فرزند ملعونش نيز همان‌گونه كرد. پيامبر به نقطه اوج انقلاب و رسالتش عمل كرد، اما انقلاب فرهنگي بر عهده مردم بود كه مي‌بايست به او اقتدا كنند و تسبيح حق بگويند و به جلال و جمال حق توصيفش كنند. ابوسفيان‌ها اظهار اسلام كردند ولي چيزهاي ديگري گفتند. آنان از درون خواستند به اين نهضت حمله كنند و در ظاهر هم توانستند.

دكتر خاموشي در ادامه افزود: بايد دشمن درون خانه را بشناسيم، خطر دشمن درون بيشتر از بيرون خانه است. عاشورا را بايد حماسي‌ترين واقعه در طول انقلاب اسلامي دانست. مجالس ما بايد حماسه عاشورا را تبيين كنند چرا كه لازم است تا فهم صحيحي از وقايع طول تاريخ داشته باشيم. مجالس عزاداري ما نبايد فقط از احساسات آكنده باشد، بلكه با حفظ احساسات بايد فراوان‌تر به مفاهيم معنوي بپردازند تا با ولايت زندگي كنند و ولايتي باشند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سپس با اشاره به شهداي انقلاب اسلامي كه با تأسي از شهداي كربلا شهيد شدند، گفت: اگر شما نقطه حركت امام حسين(ع) را از مكه به سمت عراق ببينيد، در آن زمان كه جلوي حضرت را مي‌گيرند و به او مي‌گويند به جاي ديگر برويد، حضرت سابقه ايران را در نظر داشتند و اگر شرايط به گونه‌اي بود كه مجبور مي‌شدند مسير حركتشان را تغيير دهند به طور حتم به سمت شامات و ساير مناطق نمي‌رفتند بلكه احتمالا به سمت ايران مي‌آمدند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي، درباره اشعار عاشورايي، تصريح كرد: اشعار شما شاعران و مداحان بايد حماسي باشد و واقعه كربلا را تبيين كند. مداحان بايد دين‌مداري را بر اساس آنچه وظيفه دارند تبيين كنند و به قصد برانگيختن احساس و مجلس‌گرداني صرف، به محتواي مجالس نگاه نكنند. مجلس عزاداري بايد هدفمند باشد، چرا كه ما اين انقلاب را از هيئات مذهبي گرفتيم. اكنون نيز اين هيئات مي‌توانند مروج دين باشند و گوهر گرانبهاي حاصله از واقعه كربلا را كه انقلاب اسلامي نام دارد حفظ نمايند و ترويج دهند و بر اساس آن آموزه‌ها حركت كنند.

وي در پايان با اشاره به اينكه مديريت سازمان تبليغات اسلامي مديريت مياني است، تأكيد كرد: اين سازمان سعي مي‌كند مُمدّ حيات فرهنگي هيئات مذهبي باشد و با انجام وظايف خود در باب هيئات با آنها در اين حماسه شريك شود تا جامعه ما بيش از پيش در اين مسير الهي قرار گيرد. در پايان، توصيه من به هيئات مذهبي اين است كه جوانان را بيشتر در فعاليت‌هاي خود جذب كنيد. سازمان تبليغات اسلامي نيز سعي مي‌‌كند اين هدف را در سراسر كشور تحقق ببخشد و زمينه‌هاي آن را فراهم كند.

گفتني است، گردهمايي مسوولين هيئات مذهبي جنوب‌شرق استان تهران در بيستم آذر ماه سال جاري از ساعت 9 تا 11، در مسجد علي بن حسين (ع) واقع در بلوار كشاورز، برپا شد.

 

 

دوشنبه 14 دی 1388 - 14:57


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری