سه‌شنبه 11 شهريور 1393 - 13:40
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ريحانه فتحي ثاني

 

كتابشناسي سوره مهر: نمايشنامه

 

نمايشنامه کوفيان

نويسنده: حسن باستاني

تعداد صفحات: 88

قيمت: 1100 تومان

قطع: رقعي

نوبت چاپ: اول

 شمارگان: 2500

معرفي کتاب:      
كوفيان نمايشنامه‌اي است از حسن باستاني كه آن را بر منباي ماجراي بيعت گرفتن مسلم بن عقيل از مردم كوفه نوشته شده است اين كتاب دومين جلد از مجموعه نمايشنامه ماه است كه توسط مركز هنرهاي نمايش حوزه هنري توليد شده و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. اين نمايشنامه به سبك ژوراسيك و بر مبناي تئاتر شرقي نوشته شده و تمام عناصر تئاتر شرق در آن ديده مي‌شود. بخشي از اين نمايشنامه بر اساس واقعيت تاريخ نوشته شده و بخشي از آن هم با استفاده از تخيلات نويسنده به رشته نگارش درآمده است. در اين نمايشنامه شخصيت‌هايي كه چندان نقش تاريخي نداشته‌اند مورد توجه قرار گرفته و بسط داده شده‌اند. به طور كلي در نمايشنامه كوفيان شخصيت‌پردازي مورد توجه قرار گرفته و سعي شده با توجه بيشتر روي شخصيت‌هاي غير مهم و خيال‌پردازي‌ روي آن‌ها به صورتي كه به واقعيت لطمه‌اي نخورد داستان جذاب‌تر شود. نكته ديگر اينكه در اين نمايشنامه قابل ذكر است اينكه نويسنده شخصيت‌ها را خاكستري و نه سياه و سفيد ديده است. در كوفيان همه شخصيت‌ها واقعي هستند.  
گزيده متن:         
مسلم: بيم من از آن است كه گروهي از قبايل كوفه دست به شمشير برند و آن كافر، سيل خون روان سازد!       
مختار: ما اينك خود قدرتي هستيم در كوفه به پشتياني بيعت مردم. اين قيام بايد كه از جايي آغاز شود. 
مسلم: و كاش اين فرمان از حسين بن علي مي‌رسيد. [حبيب به شتاب وارد مي‌شود.]
حبيب: چه مانده‌ايد... كه ابن زياد بزرگان قبايل را زهره تركانده، و به شمشير و تهديد و زور، واداشته تا مردان قبيله خود را از بيعت با حسين بازگردانند و تو مسلم را يافته و هلاك كنند!...  
عباس: آنان ما را به ابن زياد وامي‌گذارند!...     
حبيب: بشتاب مسلم!... كه بي‌گمان گروهي خود را باخته و جاي تو را فاش كرده‌اند!...
مسلم: ما برابر كسي تيغ نكشيديم كه برابر ما تيغ كشند!... من هنوز وظيفه خود را به پايان نبرده‌ام. (ص 28)

       

 

خواب دريا

نويسنده: نصرالله قادري

تعداد صفحات: 93

شابک: 5 ـ 973 ـ 471 ـ 964

نوبت چاپ: اول 1383

شمارگان: 2200

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر، نمايش‌نامه است به قول نويسنده رازآلود و جادويي كه توأمان در عمل بايد جان بگيرد. آدمها خواب دريا هستند، جان دارند اما نه در واقع كه آن را نصرالله قادري به صورت صحنه‌اي سكانسي در 93 صفحه نوشته است و دوازده كس به صورت موهوم و دريايي با هم به صحنه مي‌روند و نقش بازي مي‌كنند. قادري در مقدمه نمايش‌نامه مي‌نويسد: خواب دريا جادوست!    
هر اثري ساختار منحصر به فرد خود را دارد. اگر از منظر ارسطويي و رابطه «علت و معلولي» خواب دريا تعبير شود، آشفته است! راز و جادو توأمان در عمل بايد جان بگيرند. آدمها خواب دريا هستند، جان دارند و نه در واقع! همه در ذهن سامر، «بازيگر» خانه دارند. سپس بايد توجه داشت كه واقع و فراواقع در عين واقعيت‌نمايي بايد رؤيايي نقش شوند.  
گروهي از آنها با يك نام چند تن‌اند. گاه در يك كلام چند تن ظاهر مي‌شوند. بديهي است كه بازيگر بايد «در آن» جنسيت بازي را ديگرگونه سازد، تا مخاطب آن را دريابد! خواب دريا سهل است اما ممتنع! نبايد اسير ساختار پيچيده آن شد و نبايد گرفتار سادگي آن گشت. «خواب دريا» مي‌خواهد حمايت آشنايي مردي را باز گويد كه «محال» است. مردي كه درياست. دريايي كه بي‌كران است و تشنگي تشنه را فرو نمي‌نشاند بلكه عطش او را افزون مي‌كند. پس بديهي است كه همة دريا را نمي‌توان به ظرف كشيد، انتخاب هنرمند در اينجا نقش اساسي را ايفا مي‌كند. پايان كتاب را نمايش‌نامه ديگري انجام مي‌رسد به عنوان «حديث آصف زهرخورده از بهر آنكه راست‌كردار بود» كه نخستين بار در جشنوارة مهر به صحنه رفت و جايزة بهترين كارگرداني و بازيگري و طراحي صحنه و نمايش را به خود اختصاص داد.

 

 

سرچشمه‌هاي كلاسيك در تئاتر توفيق‌الحكيم 

نويسنده: دكتر احمد عثمان / مترجم: قاسم غريفي

تعداد صفحات: 345

شابک: 4 ـ 965 ـ 471 ـ 964

نوبت چاپ: اول 1384

شمارگان: 1100

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر ترنم گامهاي قدرتمند ادبيات نمايشي تمدنهاي كهن چون يونان و مصر و ايران را به گوش مي‌رساند. اسنادي كه چنان به هم نزديك‌اند كه گاهي به هم خلط مي‌شوند كه آن را توفيق‌الحكيم نمايشنامه‌نويس نامدار مصر نوشته است، وي تئاتر را بزرگ‌ترين عامل وحدت‌بخش و تعاملات فرهنگي بين تمدنها و اقوام و اديان مي‌داند و آن را قوي‌ترين ابزار. جهت همدلي و هم‌زباني بين تمدنهاي كهن و جديد مي‌داند. وي باور دارد كه هنرمند بايد از گذشته هنرش باخبر باشد آن را به صورت علمي بداند. در اين صورت او از گذشته و حال خود آگاهي يافته و مي‌تواند آينده‌اي هنرش را پيش‌بيني كند. در غير اين صورت تمام تلاشهاي وي بيهوده و عبس خواهد بود. وي در اين كتاب به پتانسيلهاي والاي نمايش در شرق توجه كرده است كه مقارنت و برابري با تئاتر يونان و حتي غرب امروزي دارد. كتاب حاضر موضوعاتي مانند بجماليون يا معبد ذات، بين ريشة اسطوري و شكل دراماتيك، مسئله اسم جالاتيا، تراژدي اوديپ شهريار بين تئاتر زنده و برج عاج، اعراب و تراژدي، پرداخته است.   
موضوعاتي كه وي به صورت علمي شكافته و بين گونه‌اي از تراژدي در يونان و مصر پ‍ُل زده است تا يگانگي و هم‌ريشگي آن را بين دو تمدن بزرگ آشكار سازد. موضوعات مانند «پراكسا» يا كمدي سياسي بين دو عصر يعني كمدي قديم آتيك، طبيعت سياسي كمدي قديم، كمدي قديم هنر ملي، كه درباره كمدي در دو تمدن به صورت دو آيينه عصر آن روزگار آمده است بيانگر اخطلاط آثار تمدني و فرهنگي كهن اين دو تمدن بزرگ است. وي در پايان كتابش به ريشة كلاسيك تراژدي در تئاتر توفيق‌الحكيم پرداخته و‌ آن را از منظرهاي متفاوت مورد كنكاش قرار داده است. اينكه تراژدي يافتن حقيقت در مه از سياست‌زدگي عصر است و دامنه اعتراض را گسترش مي‌دهد كه تراژدي هركول نوكر و سلطان سرگردان بيانگر اين حقيقت است. در اين كتاب تلاش شده است كه به كشف نهفته ـ در دنياي تئاتر كهن در دو تمدن پرداخته و آن را مبنا يافته بين تئاتر يونان و ادبيات عرب كه به خوبي از پس اين مسئله برآمده است.

 

 

.... وين راه بي‌نهايت!

نويسنده: نصرالله قادري

تعداد صفحات: 67

قيمت: 7000تومان

شابک 9: ـ 170 ـ 506 ـ 964

نوبت چاپ: اول 1384

شمارگان: 1100

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر، عنوان نمايش‌نامه‌اي است به قلم نصرالله قادري كه در 67 صفحه و به صورت گفت‌وگويي شامل يازده شخصيت، دربارة سلمان محمدي از عاشقان و مريدان حسين ابن علي(ع) است. نمايش‌نامه وين راه بي‌نهايت، نخستين بار به كارگرداني دكتر محمود عزيزي در اسفند ماه 84 در تالار انديشه حوزة هنري بر روي صحنه رفت. در مقدمه كتاب به قلم دكتر محمود عزيزي آمده است: اين نمايش‌نامه در شرايطي بسيار خاص و كم‌فرصت به رشتة تحرير در آمده است سلمان شخصيت اصلي داستان نمايش‌نامه سرگشته در عمر يك نمايش تا آنجا كه جا داشت سعي شده است خط‌الرسم نگاه او به دنيا را در شيدايي يك سرگشته به ظهور رساند و اين شيدايي شخصيت است كه كارگردان كار را بر اين وا مي‌دارد تا با او سفري ولو كوتاه را تجربه نمايد. «سلمان» نصرالله قادري چنين گردشگري را به خواننده و گروه نمايش پيشنهاد مي‌كند كه در آن هم از انديشه‌هاي پاك نيكان‌ِ گذشتگان آگاه شويم و هم از سير و سلوك يك سرگشتة شيدا و در تلاقي اين دو، ما و او يكي مي‌شويم تا راهي را انتخاب كنيم. در متن نمايش‌نامه آمده است: من خواب بودم. خواب ديدم كه بيدارم. من بيدار بودم كه در خواب گم شدم! من بياباني ديدم تشنه! با انبوه نامردان. من زني ديدم آبي! مهربان، كه مرد تشنه را آب داد. من بيدار بودم كه خواب ديدم تشنه‌ام. من در خواب، بيدار بودم تشنه! آيا كسي هست كه مرا سيراب كند؟ اينجا كجاست؟ من كيستم؟ تو كيستي؟ من كجاي اين خاك ايستاده‌ام؟ ايران من كجاست؟ و من چرا آرام ندارم؟

 

 

جلوه هاي دراماتيک قرآن کريم 

نويسنده: سعيد شاپوري

تعداد صفحات: 328

قيمت: 3000 تومان

شابک: 1-961-471-964

قطع: وزيري

نوبت چاپ: اوّل

شمارگان: 2200

معرفي کتاب:      
كتاب” جلوه دراماتيك قرآن كريم“‌با‌تكيه بر ”احسن القصص“، نوشته‌ ”سعيد شاپوري“، باهمكاري واحد نمايش‌حوزه هنري، تدوين و تأليف شده است.
‌اين‌كتاب‌درهفت‌بخش‌ ( که هر يک بر اساس مشي تأليفي کتاب حضور ناميده شده اند ) به‌بررسي ويژگيهاي دراماتيك قرآن،اهميت قصه درقرآن،شان نزول سوره يوسف،جلوۀ داستاني سوره يوسف،شخصيت درقرآن كريم، احسن القصص قرآن كريم درتعزيه،تئاتر،سينما و .... مي پردازد .           
اين بخش ( حضور ) ها عبارت اند از: 1. جلوۀ قصص قرآن كريم، 2. جلوۀ احسن قرآن كريم، 3. مقايسه قصه حضرت يوسف(ع)درقرآن وتورات، 4. جلوۀ احسن القصص قرآن‌كريم برادبيات داستان پرداز كلاسيك فارسي، 5. جلوۀ دراماتيك قرآن، 6. جلوۀ احسن القصص قرآن درآثار دراماتيك ايران ، 7.الگوي ساخت دراماتيك احسن القصص قرآن كريم.     
درقسمتي از كتاب مي‌خوانيم: « ... ازهمان‌ابتداي‌نزول قرآن،قالب‌هنري آن از محتواي ديني جدا نبوده،به‌جز دعوت وتذكر،نحوه ارائۀ آن نيز درقرآن مدنظر بوده است.به گونه‌اي كه مي‌دانيم بسياري از مخالفان ودشمنان پيامبر اسلام باشنيدن فقط چند آيه از كلام الهي از كلمات آن متحير مانده،مسلمان مي شدند.
اگر قرآن را يك پيام (الهي) قلمداد كنيم،وگوينده وشنونده(خواننده) آن را نيز به عنوان فرستنده وگيرنده‌ي پيام محسوب داريم،يك ارتباط كلامي خواهيم داشت ... »           
کتاب حاوي جداول و نمودارهايي براي تفهيم مطالب مورد نظر خود است.در تأليف اين کتاب از بيش از هشتاد منبع و مأخذ ايراني و غير ، بهره برده شده است.

 

 

بچه هاي مسجد(مجموعه نمايشنامه 11)

نويسنده: ميلاد اکبرنژاد

شابک: 4-688-471-964

نوبت چاپ: چاپ اول: 1381

معرفي کتاب:

كتاب حاضر شامل دو نمايشنامه تك پرده‏اى از «ميلاداكبرنژاد» با عناوين زير است:
«در سايه‏سار سوگ سكوت»/ در صحنه خالى، چهار زن، رو به‏حاضران، بر پرده نقاشى ديده مى‏شوند. دختر كنيز «هند» (همسريزيد) كه برخلاف مادرش از دوستداران على (ع) و خاندانش‏مى‏باشد، به همراه كنيز ديگرى به نام »شهرزاد«، جريان وروداسراى كربلا و گفتگوى حضرت زينب (س) با يزيد، را براى «هند»بازگو مى‏كنند. 
«آخ! اگر بارون بزنه»/ با دو شخصيت، داستان زن و مردى است كه‏براى شفاى فرزندشان نذر مى‏كنند سه روز متوالى به نقل جريان‏عاشورا براى مردم بپردازند.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

بچه هاي مسجد(مجموعه نمايشنامه 12)

نويسنده: صادق عاشورپور

شابک: 2-689-471-964

نوبت چاپ: چاپ اول: 1381

معرفي کتاب: اين كتاب شامل 2 نمايشنامه از «صادق عاشورپور» باعناوين زير است:
«فرزند فرياد» نمايشنامه‏اى با 19 شخصيت كه ماجراى آن در شهركوفه رخ داده است. ماجراى رشادت‏هاى «حجر» يكى از ياران‏حضرت على (ع) و از دوستداران اهل بيت، پس از به شهادت‏رسيدن آن حضرت و امام حسن (ع)، در زمان حكومت معاويه.«تربت آستان»/ با 7 شخصيت در مكانهاى بيابان و كلبه‏اى در آن‏مى‏گذرد. داستان بازرگانى كه در يك سفر تجارى، اموالش توسطراهزنان غارت مى‏شود. بازرگان به كلبه راهدارى مى‏رسد و پس ازاستراحت در آنجا تصميم مى‏گيرد، براى تجارتى ديگر به كربلا برود.راهدار كه دختر نابينايى دارد از او مى‏خواهد مشتى از تربت كربلابراى آن‏ها بياورد. بازرگان كه فراموش كرده به وعده خود عمل كند،مشتى از خاك صحرا را در دستمالى مى‏پيچد و به عنوان تربت كربلابه آن‏ها مى‏دهد، اما...           
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

بچه هاي مسجد(مجموعه نمايشنامه 13) 

نويسنده: قدرت الله فتحي

شابک: 6-690-471-964

نوبت چاپ: چاپ اول :1381

معرفي کتاب:

 كتاب حاضر شامل 3 نمايشنامه با عناوين زير است:     
«در مسير نهروان»/ رضا آدريانى: با 5 شخصيت در خانه‏اى متروكه،در مرزهاى جنوبى ايران رخ مى‏دهد و زمان آن به دوران حكومت‏حضرت على (ع) برمى‏گردد. ماجراى دستگيرى مردى يهودى وجوان مسلمانى كه قبلاً زرتشتى بوده، توسط خوارج و به شهادت‏رسيدن مرد مسلمان.         
«نذر آتش»/ قدرت‏الله فتحى: با 8 شخصيت، در ساختمانى متروكه‏رخ مى‏دهد.
«اوراز» از سرداران «ذورانوس» چند نفر را زندانى كرده و از آن‏هامى‏خواهد شخصى را كه يكى از سرداران آنها را كشته است، معرفى‏كند. در ميان آنها زن جوانى به همراه كودكش هستند، كه «اوراز» او راتهديد مى‏كند، اگر حرف نزند به همراه كودكش آتش مى‏زند. وقتى‏زن از خدا مى‏خواهد كمكش كند، كودك با مادر سخن گفته و از اومى‏خواهد رفتن به آتش را به تن دادن به ذلت ترجيح دهد.
«حكم مرگ»/ رضا آدريانى: با 7 شخصيت و در سه صحنه مى‏گذرد.ماجراى فريب خوردن «خالد» فرمانده سپاه حضرت على (ع) درجنگ صفين، و سازش او با معاويه در مقابل حاكميت خراسان است.     
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد (دفتر 7: آبى‏هاى‏زمين) 

نويسنده: سعيد تشکري

تعداد صفحات: 78

شابک 964-471-584-5

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1379

معرفي کتاب:      

اين كتاب مشتمل بر 2 نمايشنامه با عناوين «آينه چشمان»و «آبى‏هاى زمين» است. نمايشنامه اول با 13 شخصيت و درجاهاى مختلفى چون كومه‏اى در عمان، مسجدى در بصره، خانه‏اى‏در مدينه و بيابان مى‏گذرد. ماجراى آن مربوط به اعتراض يك پسرمسلمان (اسماعيل حميرى) در برابر پدر و مادر خود است كه درنهروان از خوارج بودند. پسر با جدايى از خانواده با توجه به ارادتى كه‏نسبت به ائمه اطهار دارد، شاعر اهل بيت مى‏شود و در مدح امام‏جعفر صادق (ع) شعرهايى مى‏سرايد. نمايشنامه دوم با 3 شخصيت‏و مكان گورستانى در كنار مرقد امام هشتم (ع) مى‏گذرد. داستان آن‏درباره زنى است كه كودكش را در كنار قبر شوهر جوانش رها مى‏كند.همسر يك جانباز كه صاحب فرزند نمى‏شوند، تصميم مى‏گيرد،فرزند اين زن را بزرگ كند، اما با مخالفت همسرش كه چهل هفته‏است در كنار حرم امام رضا (ع) اعتكاف كرده، روبه‏رو مى‏شود و...اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد (دفتر 8: باد سرخ) 

 به‏كوشش : دفتر نمايش بچه‏هاى مسجد

تعداد صفحات: 63

شابک 964-471-585-3 :

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1379

معرفي کتاب:      
اين كتاب مشتمل بر 3 نمايشنامه با عناوين زير است: (بادسرخ/ قدرت‏الله فتحى، ماجراى گفتگوى دو برادر درباه قصور وكوتاهى كه در اجراى احكام دينى مرتكب شده‏اند و شرح بيدارى‏آن‏ها، با الهام از قصه‏هاى حضرت يوسف (ع) و جضرت ابراهيم (ع))    
(شبنم سيپيده دهان/ محمود مهدوى»، داستان نيت پليد «حارث»(از دشمنان امام حسين (ع)) مبنى بر كشتن طفلان مسلم در مقابل‏گرفتن انعام از عبيداله ابن زياد» و تلاشى كه همسرش براى بيدارى‏و اصلاح او انجام مى‏دهد.)، («زاغهاى شب/ كريم عظيمى» قصه‏اى‏است درباره هابيل و قابيل)   
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

ساختارشناسى نمايش ايرانى 

نويسنده: منوچهر ياري  

تعداد صفحات: 255

شابک: 964-471-577-2

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1379

معرفي کتاب:      

اين كتاب به بررسى هسته اصلى نمايش فارسى پرداخته‏است. نويسنده كوشيده تا با كشف قانونمنديها، نقد تئورى‏ها و پل‏زدن ميان ديروز و امروز، نشان دهد كه در كشور ايران نه تنها شعرنمايشى و درام وجود دارد، بلكه برخى از جامع‏ترين قوانين اين‏گونه‏درام و فوق آن با دراماتورژى غربى كشف، استخراج و تئورى سازى‏شده است. كتاب در 4 فصل با عناوين زير تدوين شده است:«مقصود از ساختارشناسى»، «ساختارشناسى قصه ايرانى»،«ساختارشناسى نمايش ايرانى و درام»، «ارتباط درام ايرانى با ديگرهنرهاى آن (معمارى و نقاشى)».      
در پايان كتاب فهرست «منابع و مأخذ» و نيز يك «ضميمه» شامل‏فيلمنامه «ماهان» براساس داستان «گنبد فيروزه» از «هفت پيكرنظامى» ارائه شده است. ساختار گرايى/ روش ساختار گرايانه/ پراپ‏و استراوس/ ساختارشناسى داستانهاى «شاهنامه»، «ويس ورامين»، «بر صيصا عابد» از كشف الاسرار و.../ ساختارشناسى‏تعزيه‏هاى «شهادت امام حسين (ع)»، «حر بن يزيد رياحى»، «بازارشام» و.../ قانونمنديهاى ساختار درام ايرانى/ بررسى درام ايرانى به‏عنوان يك سيستم نمايشى/ و... از جمله مواردى است كه در اين‏كتاب بررسى شده است.   
اين کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد (دفتر 10: تيغ و ترنج) 

 به‏كوشش : دفتر نمايش بچه‏هاى مسجد

تعداد صفحات: 72

شابک: x-964-471-587

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1379

معرفي کتاب:      

كتاب حاضر شامل 2 نمايشنامه با عناوين زير است:      
تيغ و ترنج/ محمد مهدى رسولى، داستان توسل پدر و مادرى به‏يك امامزاده براى شفاى فرزندشان است.         
بشنو از نى/ عليرضا حنيفى، ماجراى آن درباره مردى كه عاشق‏دختر حاكم مى‏شود و براى رسيدن به او چهل روز معتكف مى‏شود،اما در نهايت به اشتباه خود پى مى‏برد و اين عشق زمينى را تبديل به‏عشقى آسمانى و الهى مى‏كند.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

بازى‏هايى براى بازيگران و نابازيگران 

آگوستوبوآل / مترجم : حميد گرشاسبى

تعداد صفحات: 261

شابک: 964-471-551-9

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1378

معرفي کتاب:      
اين كتاب حاصل تجربيات آتوستو بوآل، كارگردان‏برزيلى‏الاصل مقيم فرانسه مى‏باشد كه جهت استفاده هنرجويان‏بازيگرى به فارسى ترجمه شده است.     نويسنده در مقدمه با عنوان«تئاتر رنج كشيده در اروپا»، در گزارشى مختصر از تجربيات خود درتعدادى از كشورهاى اروپايى به ماهيت تئاتر عامه‏پسند رايج دربرخى از كشورهاى آمريكاى لاتين پرداخته است. از آنجا كه‏اساسى‏ترين عنصر تئاتر ،بدن بازيگر است اين كتاب تمركزمضاعفى بر فاصله‏ها، ارتباطها، صداها و حركات جسمانى دارد.كتاب در 33 بخش با اين عناوين تدوين شده است:    تصاوير انتقال،آغاز تئاتر تصويرى، مثال‏هاى تئاتر تصويرى، اولين تجربه‏هاى‏تئاتر نامريى، مثال‏هاى تئاتر نامرئى، تئاتر ميدانى، مثال‏هاى تئاترميدانى، ميدان (تئاتر ميدانى)، (تجربه گودرانو )، ساختار كار بازيگر،بازيگر و ساختار منطقى تغيير يك نقش، انبار تئاتر رنج كشيده، پنج‏مقوله از بازيهاى تمرينى، مجموعه نخست:            تمرين‏هاى كلى،مجموعه كور، مجموعه فضايى، بخش آيينه، بخش مجسمه‏سازى،بخش عروسكى، بازيهاى تصويرى، بازيهاى نقاب، تصوير اشياء،ساختارهاى فضايى و مكانى، بازيهايى براى خلق شخصيت، اتصال‏حافظه، احساس، تخيل، تئاتر تصويرى، تكنيك‏هاى تصويرى،:مدلها و جركات، تكنيك‏هاى جديد تئاتر تصويرى، تكنيك‏هاى‏پليس در سر، بازيهاى احساسى، تمرين‏هاى احساسى، تمرين‏هاى‏عقيدتى، تمرين‏هاى مقدماتى تئاتر ميدانى، مسايل بنيادين تئاترميدانى. لازم به ذكر است كه تئاتر نامريى، تصويرى و ميدانى درموضوعات پيشنهادى افراد گروه و تماشاگران صورت گرفت و در هركشور به موضوع خاصى پرداخته شد.       
اين کتاب توسط مدرسه عالى بازيگرى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

تبديل و تحول متن مذهبى به متن دراماتيك

نويسنده: مهدي ارجمند

تعداد صفحات: 121

شابک:964-471-429-6

قطع: وزيري

نوبت چاپ: چاپ اول: 1378

معرفي کتاب:      

كتاب حاضر ضمن بررسى متون مذهبى و متون دراماتيك(هنرى) در پى يافتن پاسخ براى اين سؤال است: آيا متون مذهبى ودينى مى‏توانند در نمايشنامه‏ها و سناريوها مورد استفاده قرار گيرند؟          
عمده مطالبى كه محتواى كتاب را دربر مى‏گيرد عبارت است از:قابليتهاى بالقوه متون اصيل مذهبى/ ذكر نمونه‏هايى از قصص و آنى‏و روايات همچون قصه ابراهيم، ذبح اسماعيل، نوح و... به همراه نقدو بررسى آنها/ تحليل و بررسى قطعاتى از متون دراماتيك (نمايشى)همچون روز واقعه و مهر هفتم، به همراه تصاوير فيلم مربوطه، برمعناى دو سبك تحليل مضمون و محتوا و تحليل شكل و ساختار.
اين کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

درام‏نويسان جهان (جلد 5)

نويسنده: منصور خلج

تعداد صفحات: 219

شابک: 964-471-564-0

قطع: وزيري

نوبت چاپ: چاپ اول: 1378

معرفي کتاب:      

كتاب حاضر، جلد پنجم از مجموعه 5 جلدى است. در اين‏كتاب زندگينامه 27 نمايشنامه‏نويس معروف جهان همچون «ويليام‏داونانت»، «ويليام كن‏گرد»، «جان گى»، «هنرى فيلدينگ»، «ياكوب‏لنتس»، «الكساندر بلوك»، «جوليوس اسلواكى»، «ماكسول‏آندرسن»، «المررايس»، «ديه‏گو فابرى»، «مارسل پانيول» و... بامليت‏هاى مختلفى چون فرانسوى، انگليسى، آمريكايى، اتريشى‏و...، در 27 فصل جداگانه معرفى شده است.  
منابع و توضيحات لازم در هر فصل، در انتهاى آن به‏صورت‏پى‏نوشت ذكر شده است. كتاب همراه با تصاويرى از اين افراد وصحنه‏هايى از نمايشهاى آنها است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد (دفتر 4: واقعه درواقعه)

نويسنده: صادق عاشورپور

تعداد صفحات: 133

شابک: 964-471-388-5

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1377

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر شامل 2 نمايشنامه است كه زمان آن‏ها به‏دوران امام حسين (ع) و حكومت پيامبر (ص) برمى‏گردد.  
«واقعه در واقعه» با 7 شخصيت، در يك پرده و يك صحنه اجرامى‏شود و داستان آن درباره بى‏وفايى كوفيان نسبت به امام حسين(ع) و همراه شدن آنها با سپاه يزيد مى‏باشد.        
«يك بار ديگر بلال» با 18 شخصيت، در 2 پرده و 2 صحنه اجرامى‏شود و داستان آن كه درباره بلال حبشى است. شامل مواردى‏چون: اسلام آوردن وى، ازدواج وى، انتخاب وى به عنوان مؤذن ازطرف حضرت رسول (ص)، شرح شكنجه‏ها او و...، مى‏باشد.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد (دفتر 6: وقت كوچ‏است) 

نويسنده: سعيد تشکري

تعداد صفحات 133

شابک: 964-471-390-7 قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1377

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر، شامل 3 نمايشنامه با عناوين زير است:     
«وقت كوچ است»/ داستان آن درباره دعبل بن على خزاعى، شاعرمعروف عرب است، كه براى زيارت امام رضا(ع) به شهر طوس‏مى‏رود و در حضور ايشان شعرى را در عزاى امام حسين (ع)مى‏خواند. امام رضا (ع9 عباى خود را به‏عنوان هديه به دعبل‏مى‏دهد و از او مى‏خواهد كه به شهر قم برود. در بين راه، راهزنان به‏قافله‏اى كه دعبل در آن بود حمله مى‏كنند و...  
«اينك هاويه»/ قصه اين نمايشنامه برگرفته از آيه «فامه هاويه:پس مأوايش هاويه است»، گفتگويى برگرفته است از عشق و عرفان‏است بين «خداوندگار» و «هامان» و كنايه از موسى و نيل و قوم‏بنى‏اسرائيل است.   
«قاف»/ ماجراى عده‏اى است كه براى رسيدن به نوك قله، سعى‏مى‏كنند افراد ديگر را جا بگذازند، اما يكى از آن‏ها، براى كمك به‏يك زخمى از گروه جا مى‏ماند و به قله نمى‏رسد، ولى در حقيقت تنهااو به هدف اصلى نائل مى‏شود.           
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

شش مقاله كوتاه پيرامون تئاتر كودكان 

 دكتر عبدالزراق جعفر / ترجمه : حسين سيدى

تعداد صفحات: 60

شابک 964-471-417-2 :

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1377

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر حاوى شش مقاله كوتاه و يك خاطره با موضوع‏نقش تئاتر در تربيت كودكان مى‏باشد: محتواى مقالات به فوائد،ويژگى‏ها، مبانى و رسالت تئاتر و نمايشنامه در رشد شخصيت‏كودكان پرداخته و ضمن معرفى انواع تئاتر، تاريخچه مختصرى ازآن را بيان مى‏كند. فهرست مقالات عبارت است از: تربيت فرهنگى‏هنرى كودكان/ عبدالرزاق جعفر، كودك و تئلتر/ حسن ابراهيم حسن،درك تئاتر/ عرفان عبدالنافع، تئاتر كودكان/ فرحان بلبل، تئاترعروسكى و تاريخچه آن/ سعوى( جابرى، نمايشنامه‏نويسى براى‏كودكان/ عيسى ايوب، خاطره‏اى از بازيگرى در تئاتر كودكان/ نمازى‏خالدى.

 

 

درام‏نويسان جهان (جلد 3) 

نويسنده: منصور خلج

تعداد صفحات: 293

شابک:x-964-471-394

قطع: وزيري

نوبت چاپ: چاپ اول: 1377

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر كه جلد سوم از مجموعه 5 جلدى است، دربرگيرنده شرح و نقد و بررسى آثار پنجاه نمايشنامه‏نويس (قرن 20- 16 ميلادى) با مليت‏هاى ايتاليايى (تارگودو تاسو، اوگوبتى و...)،انگليسى (جان وبستر، شرايدن و...)، ايرلندى (اوليور گلداسميت،ليدى گريگورى، جان ميلينگتون مينگ)، فرانسوى (بالزاك، ژان‏كوكتو و...)، روسى (الكساندر گريبايدن، ميخائيل لرمونتوف)،لهستانى (آدام ميتكيه‏ويچ، استانيلا، وايگناى ويتكيه ويچ، اسلاوميرميرمروژك)، دانماركى (فريد ريش هبل)، آلمانى (جورج كايرز،ارنست تولر و...)، چكسلواكيايى (كارل چاپك، تام استو پارد)،سوئدى (پرلاگر كوسيت)، آمريكايى (جان اشتاين بك، امه سه زر)،بلژيكى (ميشل دگلدرود)، مصرى (توفيق الحكيم)، تركيه‏اى (ناظم‏حكمت)، نيجريه‏اى (وله سونيكا)، اتريشى (پيتر هاندكه)، مى‏باشد.ارائه عكسهايى از شخصيتهاى مورد نظر و صحنه‏هايى ازنمايشنامه‏هاى اجرا شده، به جذابيت كتاب افزوده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه بچه‏هاى مسجد(دفتر 5: يوسف كنعان)

نويسنده: مرتضي داريوندنژاد

تعداد صفحات: 77

شابک: 964-471-389-3

قطع: رقعي

نوبت چاپ: اول: 1377

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر، شامل 2 نمايشنامه براى گروه سنى نوجوانان‏است. عناوين آنها عبارتست: «يوسف كنعان»: اين نمايشنامه با دوگروه بازيگر (گروه اول شامل 6 حيوان، گروه دوم شامل يوسف وبرادرانش) درباره به چاه افتادن حضرت يوسف (ع) توسط برادرانش‏است، كه ماجراى آن از زبان حيوانات و در جريان محاكمه گرگ به‏اتهام دريدن پسر پيغمبر خدا، توسط شير و حيوانات ديگر، به صورت‏تمثيلى بيان مى‏شود.          
«ماهى سرخ سيب»: اين نمايشنامه كه مربوط به جنگ ايران وعراق مى‏شود، درباره دخترى است به نام «سيب گل» كه پدرش‏اسير نيروهاى عراقى است. او كه از دورى پدر غصه‏دار است، شبى‏در خواب مى‏بيند نهر، خورشيد، پرندگان و ...، تصميم مى‏گيرند باكمك يكديگر پدر سيب گل را پيدا كنند و ...
داستان اين نمايشنامه جريان جنگ، اسارت و آزادى اسرا را با زبان‏كودكان، به تصوير مى‏كشد.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 19: كيست اين‏پنهان مرا ...؟، پوريايى ديگر) 

نويسنده: حسن باستاني

تعداد صفحات: 112

شابک: 964-471-330-3

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1376

معرفي کتاب:      

كتاب حاضر مشتمل بر 2 نمايشنامه «تك پرده‏اى» از«حسن باستانى» با عناوين زير مى‏باشد: «كيست اين پنهان مرا؟...»، با 2 شخصيت و در صحنه‏اى با چند سكوى كوتاه و بلندمى‏گذرد. ماجراى نمايشنامه گفتگوى بين فردوسى و رستم واتفاقات شاهنامه است. «پورياى ديگر» با 4 شخصيت و درصحنه‏اى از سقاخانه مى‏گذرد. داستان درباره زندگى پهلوانى است‏كه زورآزمايى با او شرط ازدواج با يكى از دختران زيبا و پولدار شهراست. پهلوان با اينكه خود دلداده دختر است، وقتى درمى‏يابد آخرين‏حريفش، مادرى دلشكسته دارد كه براى پيروزى فرزندش به مولاعلى (ع) توسل كرده، پاهايش مى‏لرزد و پس از شكست عمدى، ازآن ديار مى‏رود. اما دختر پس از سالها وى را مى‏يابد و پرده ازرازهاى نگفته برمى‏دارد.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 10) 

نويسنده: سيدحسين فدايي ،علي کيوان نخعي ، مهدي دوگوهرانى

تعداد صفحات 126

قطع: رقعي

نوبت چاپ: اول: 1376

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر شامل 4 نمايشنامه با عناوين زير است:«شوكا»/ مهدى دوگوهرانى، با 3 شخصيت و در 9 پرده در صحنه‏بركه و غار مى‏گذرد. «در پى زخمى شدن گرگ توسط صياد، شوكا ازگرگ پرستارى مى‏كند، كه اين امر منجر به دوستى عميقى بين آنهامى‏شود». «يادگار»/ حسين فداى حسين، با 4 شخصيت و در 1 پرده‏و در صحنه يك خرابه مى‏گذرد. «درپى بازى بچه‏ها با يك اتومبيل‏قراضه در مخروبه‏اى، آنها رازى را كشف مى‏كنند، ...». «مترسك»/على كيوان نخعى، با 6 شخصيت و در 1 پرده و در صحنه باغ وجنگل مى‏گذرد. «پسر يتيم ترسويى درپى حوادثى با آگاهى از دروغ‏گفتن دورى جسته و به نماز رومى‏آورد». «اسب سفيد باردار»/ على‏غلامى، با 7 شخصيت و در 4 صحنه و مكان كلاس درس مى‏گذرد.«پسرك يك مفقودالاثر در جنگ ايران و عراق، يك نقاشى از پدراسير يكى از همكلاسانش دريافت مى‏كند، كه در آن پدرش را سواربر اسب سفيد باردار كه به‏سوى خورشيد مى‏رود، مى‏بيند. در نهايت‏پسر درمى‏يابد كه پدرش شهيد است».  
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 16)

نويسندگان: فريبا ايزدشناس ،  علي افشار ،  رضا ناموري

شابک: 964-471-327-3 94

قطع: رقعي

نوبت چاپ: اول: 1376

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر مشتمل بر 3 نمايشنامه «تك پرده‏اى» باعناوين زير مى‏باشد: «مادر مهربان» (براساس افسانه‏اى از فرهنگ‏عامه)/ فريبا ايزدشناس، با 9 شخصيت و در صحنه جنگل سبزمى‏گذرد. قصه بزى است كه وقتى 3 فرزند خود را در چنگال گرگ‏گرفتار مى‏بيند براى نجات آنها تدبيرى انديشه و .... «زور بزور»(براساس داستانى از محمد محمدى‏پور)/ رضا نامورى فريد، با 9شخصيت و در صحنه‏هاى باغ و آسياب مى‏گذرد. داستان جوان‏مغرورى است كه از روى ناآگاهى تن به كار نمى‏دهد، اما درپى‏حوادثى به اشتباه خود پى يرده و .... «من يا ما؟»/ على افشار، با 5شخصيت و در مكانى سبز و خرم مى‏گذرد. ماجراى، گرفتارى‏تعدادى كبوتر به خاطر نادانى يكى از آنها در دام صياد مى‏باشد.تدبير سرگروه كبوتران و طوطى و اتحاد بين همه آنها، منجر به‏رهايى از دام صياد مى‏شود.
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 17)

نويسندگان: رحيم مخدومي،علي غلامي، سيدمحسن حسيني سمناني، محمد رمضاني

تعداد صفحات: 104

شابک: 964-471-328-1

قطع: رقعي

نوبت چاپ: اول: 1376

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر شامل 4 نمايشنامه «تك پرده‏اى» با عناوين‏زير است: «شهر مورچه‏ها»/ محسن سمنانى، با 9 شخصيت و درمكانى سبز مى‏گذرد. «شاپركى در زندان شهر مورچه‏ها گرفتارمى‏شود، اما موش، كبوتر و مورچه پير سعى دارند او را از اين زندان‏خلاص كنند و ...». «نگاهى از پشت پنجره»/ على غلامى، با 9شخصيت و در صحنه‏اى از يك خانه قديمى مى‏گذرد. «پسر يك‏شهيد براى بازگشت پدرش، نذر مى‏كند در شب عاشورا تا صبح طبل‏مى‏كوبد، وى در حالتى بين رويا و واقعيت پدر را مى‏بيند كه از اودرخواست مى‏كند كه سقاى عزاداران حسينى در روز عاشورا باشد و...». «نقش پنهان»/ رحيم مخدومى، در 6 شخصيت و در صحنه‏كلاس تمرين نمايش، مى‏گذرد. «معلمى سعى دارددانش‏آموزان راطى تمرين يك نمايشنامه در مدرسه، متوجه نعمت‏هايى كه دارند،بنمايد. درپى آن با روشن شدن نور ايمان در دل دانش‏آموزان،همگى با آگاهى قصد نماز مى‏كنند». «سفر بركه» محمدرضارمضانى، با 4 شخصيت و در صحنه بركه مى‏گذرد. ماجراى‏نمايشنامه فريب بركه توسط آفتابگردان جهت حركت بركه و تقلاى‏آن براى جابه‏جايى است كه موجب مى‏شود تا بركه به رودخانه‏تبديل شود.     
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 11: تابستان 57،سنگباران، تنگنا)

على كيوان نخعى / على غلامى

تعداد صفحات: 148

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1375

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر شامل 3 نمايشنامه با مضمون اجتماعى وسياسى، است كه عناوين آنها عبارتست از:         
«تابستان 57»/ على كيوان نخعى، با 4 شخصيت و در يك پرده اجرامى‏شود. ماجراى آن مربوط به دو جوان به‏نامهاى قاسم و مريم است‏كه با وجود مخالفت‏هاى خانواده، در تظاهرات مردمى عليه رژيم‏شاه، شركت مى‏كنند و...
«سنگباران»/ على غلامى، با 12 شخصيت و در سه پرده، اجرامى‏شود. قصه خبرنگار الجزايرى است كه براى تهيه گزارش ازجريان انتفاضه به فلسطين مى‏رود. اما در آنجا به‏خاطر مقاله‏هاى‏ضد صهيونيستى كه نوشته، دستگير مى‏شود و... 
«تنگنامه»/ على كيوان نخعى، نمايشنامه‏اى تك پرده‏اى و داراى 4شخصيت است. داستان درباره عده‏اى است كه به هنگام حمله‏هوايى در زيرزمين خانه‏اى پناه مى‏گيرند، اما بر اثر اصابت بمب وريزش آواره راه زيرزمين مسدود مى‏شود. در مدتى كه راه خروجى بازشود، آنها با هم صحبتهايى مى‏كنند كه ديدگاهشان را نسبت به‏زندگى تغيير مى‏دهد.          
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

زندگى در تئاتر

نويسنده: نصرالله قادري

تعداد صفحات: 248

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1373

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر مجموعه مقالاتى‏در نقد و بررسى تئاتر وبازيگرى و نمايشنامه‏نويسان مشهور ايران و جهان مى‏باشد كه درسه بخش مجزا فراهم آمده است. بخش اول شامل نقد و بررسى‏نمايشنامه‏ها و نمايشنامه‏نويسان ذيل مى‏باشد: «كرگدن» نوشته‏اوژن يونسكو، نمايشنامه «كلاه و پيامبر»، تراژدى «مكبث» ازشكسپير، «پدر» يوهان اگوست( استرنيدبرگ، «در منطقه جنگى»از يوجين اونيل، «نفاق» صادق عاشورپور از مجموعه نمايشنامه‏هاى‏سوره. در بخش دوم مقالاتى درباره بازيگر بازيگرى، مقالاتى درباره‏آثار و احوال شخصيت‏هاى ذيل و نقش آنها در صحنه تئاتر ونمايشنامه مى‏باشد: جلال آل‏احمد، دكتر على شريعتى، آدولف آپيا،سولد ميرهولد، فردريش دورنمات.

 

 

مجموعه نمايشنامه (دفتر 29: آزمون، قشلاق آخر)

نويسنده: مجيد افشار

تعداد صفحات: 108

قطع: رقعي

نوبت چاپ: چاپ اول: 1374

معرفي کتاب:      
كتاب حاضر شامل 2 نمايشنامه با عناوين زير است:«آزمون» با 7 شخصيت و در يك محيط روستايى و عشايرى‏مى‏گذرد. «درپى جريان دزدى «محرم» از گله افراد ايل ديگر، نزاعى‏بين دو ايل صورت مى‏گيرد كه در نهايت يكى از افراد ايل محرم‏كشته مى‏شود. براى اتمام گرفتن جنگ و خونريزى بين دو ايل، ايل‏محرم برطبق رسم «خون‏بس» دختر نامزدارى را ايل ديگر انتخاب‏مى‏كند و ...».          «قشلاق آخر» با 2 شخصيت و در صحنه يك غارمى‏گذرد. «پسرى از عشاير جهت نگهدارى پدر پيرش، از كوچ‏بازمى‏ماند و گله و همسر پا به ماهش را همراه ايل روانه مى‏كند. پدراز اين عمل وى ناراضى است و آن را حمل بر نادانى و نمك‏شناسى‏پسرش مى‏داند ادامه نمايشنامه گفتگوهاى عبرت‏انگيز آنان واتفاقات غيرمنتظره براى ايجاد رويه است.     
اين کتاب توسط مركز هنرهاى نمايشى تدوين وبا جلد شميز منتشر شده است.

 

 

 

دوشنبه 9 آذر 1388 - 12:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری