شنبه 29 تير 1398 - 16:5
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

تصاويري از نماز ظهر عاشورا

 

«گزارشي از فيلمبرداري سريال مختارنامه»

گروه توليدي مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» به كارگرداني داوود ميرباقري در روستاي طرود در 120 كيلومتري شاهرود مشغول به تصويركشيدن صحنه‌هايي از اين پروژه‌ بزرگ تاريخي- مذهبي هستند تا ياد و خاطره قيام عاشورا را براي عاشقان امام حسين (ع) زنده كنند.

روستا خلوت است و به غير از عوامل، فرد ديگري ديده نمي‌شود. از دور نخل‌هاي سوخته به شكل نامرتب در كنار مزرعه جو ديده مي‌شوند. ما هم بعد از گذر از زمين‌هاي ترك خورده كويري به سمت نخل‌هاي سوخته راهي مي‌شويم. كمي جلوتر از مزرعه جو به نهر بدون آبي مي‌رسيم. نهر علقمه، نهري كه در كنار آن، شمر امان‌نامه را به حضرت ابوالفضل (ع) مي‌دهد. اما نه از شمر و اشقياء خبري است و نه از ماه بني‌هاشم. تنها نخل‌هاي قطور اطراف نهر قرار دارند؛ نخل‌هايي تنومند كه دل پردردي دارند. گويا آن‌ها مي‌خواهند از رشادت‌هاي حضرت عباس(ع) بگويند چگونه بعد از قطع شدن دست‌هايش مشك پر از آب را به دندان مي‌گيرد تا از چنگ دشمنان فرار كند و مشك را به دست بچه‌هاي تشنه بني‌هاشم برساند...

بعد از عبور از مزرعه با طي كردن ناهموار‌ي‌ها به بالاي تپه‌ها مي‌رسيم كه آنجا لوكيشن صحراي كربلا ديده مي‌شود. خيمه‌گاه سبز رنگ ياران امام حسين(ع) از دور خودنمايي مي‌كند. در وسط خيمه‌ها، خيمه سفيدرنگ حضرت امام حسين(ع) ديده مي‌شود. در جايي دورتر از خيمه‌ها امام حسين(ع) قرار است نماز بگذارد. پشت مردان بني‌هاشم زنان با چادرهاي مشكي و نقاب‌هايي بر صورت ايستاده و نماز مي‌خوانند. كودكان با لباس‌هاي سبزرنگ رنگ‌ بي‌توجه به پدران و مادران خود مشغول خاك‌بازي هستند. در اطراف نمازگزاران چند فرد مسلح و شمشير به دست ايستاده‌اند. از دور گرد و خاك سواران اشقياء با تير و كمان‌هايي بر دست به هوا بلند مي‌شود. آن‌ها به دستور عمر سعد به هاشميان نزديك شده و تيرها را به سمت آن‌ها نشانه مي‌گيرند. افراد مسلح سعي مي‌كنند جلوي آن‌ها را بگيرند تا ياران امام نماز خود را بخوانند. اما سواران اشقياء به كار خود ادامه مي‌دهند.

ضبط اين صحنه با گفتن كلمه «كات» از سوي داود ميرباقري قطع مي‌شود و او به احمد نمازي مسئول سواركاران مي‌گويد سواران اشقياء بايد با قدرت بيشتري تير را از چله كمان رها كنند و درگيري ميان آن‌ها و افراد مسلح بني‌هاشم بايد طبيعي‌تر به نظر برسد.

داوود ميرباقري درباره اضافه شدن صحنه‌هاي كربلا به درخواست رئيس سازمان صدا و سيما در مجموعه مختارنامه توضيح مي‌دهد: «در فيلمنامه مختارنامه صحنه‌هاي كربلا نوشته شده بود. اما نه به شكل جامع. در واقع يكسري محورها وجود داشت كه به كربلا متصل بود و به مسير سفر مختار گره مي‌خورد و به تصوير كشيدن آن هم تأثيرگذار بود.

وي در ادامه مي‌افزايد: «در ابتدا من خيلي مايل نبودم. اما بعد از اصرار آقاي ضرغامي مبني بر بودن اين صحنه‌ها توانستيم ساختار دراماتيك كار را پيدا كنيم و سه تا چهار مبحث به صحنه كربلا اضافه نماييم. به هر حال واقعه كربلا يكي از مهم‌ترين وقايع تاريخي- مذهبي شيعه است و اين مجموعه به نوعي پيامدهاي واقعه كربلا را به تصوير مي‌كشد و نشان دادن بخش‌هايي مربوط به اين حادثه منطقي است.» ميرباقري خاطر نشان مي‌سازد: «مختارنامه تلاش براي ترسيم يكي از حساس‌ترين مقاطع تاريخ اسلام است. اميدوارم نتيجه كار براي مخاطبان قابل قبول باشد.»

«جمشيد خندان»، منشي صحنه اين پروژه از سال 1383 اين پروژه را همراهي كرده است. او مي‌گويد: «هر چه در اين سال‌ها تجربه داشتم در اين پروژه از آن بهره بردم. پروژه مختارنامه قابل مقايسه با هيچ يك از پروژه‌هايم نيست و سختي‌هاي زيادي را متحمل شديم.»

«رضا اصغري»، دستيار اول ميرباقري هم درباره طولاني‌ شدن اين پروژه مي‌گويد: «وسواس ميرباقري در ساخت اين مجموعه منجر به طولاني شدن اين پروژه شده است. او به دقت همه صحنه‌ها را كارگرداني مي‌كند. حتي از جزئي‌ترين خطاها نمي‌گذرد. گرچه در شرايط سخت كار كرديم. اما پروژه‌اي دوست‌ داشتني است و همه به نتيجه خوب آن اميدوار هستند».

«عليرضا فتحي» مسئول بدلكاران مجموعه «مختارنامه» اشاره مي‌كند: «اين پروژه با تمام كارهايم تفاوت زيادي دارد. آقاي ميرباقري با دقت و وسواس زياد اين مجموعه را مي‌سازد و من و گروه هم نهايت تلاش خود را در اين مجموعه كرده‌ايم.»

مهدي فخيم‌زاده ايفاگر نقش عمر سعد است. او درباره بازي در اين مجموعه تلويزيوني مي‌گويد: «همكاري با داوود ميرباقري را دوست دارم. نگاه او به تاريخ و روايت بخش‌هاي حساس و ناگفته‌ها هميشه برايم جذابيت داشته است. مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» فضايي متفاوت دارد.»

«فريبرز عرب‌نيا» كه پنج سال از زندگي خود را صرف پروژه مختارنامه كرده، مي‌گويد: «قبل از بازي در اين پروژه مي‌خواستم فيلم‌ام را بسازم و مجموعه قصه‌هايم را چاپ كنم. اما بازي در اين پروژه مانع از همه اين كارها شده؛ گرچه در طول اين سال‌ها خيلي از كارها را نتوانستم انجام بدهم. اما تصميم اشتباهي نگرفتم و از بازي در اين پروژه لذت بردم.»

وي مي‌افزايد: «بازي در نقش مختار تأثير زيادي به لحاظ روحي بر من گذاشت و اگر اين طور نبود من آدم نبودم. من پنج سال از زندگي حرفه‌اي خود را در اين پروژه گذاشتم و از تجربات ميرباقري بهره بردم.»

چهره ميرباقري از خستگي او حكايت دارد. هر يك از خطوط پيشاني او بازگوكننده زحمات و وسواس‌هاي او براي كارگرداني مجموعه «مختارنامه» است. مجموعه‌اي كه مي‌تواند مانند سريال «امام علي» (ع) به يكي از مجموعه‌هاي ماندگار سيماي جمهوري اسلامي ايران بدل شود.

 

 

چهارشنبه 4 آذر 1388 - 9:40


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری